Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Delen van Ziggo internet in gedeeld bedrijfspand

Pagina: 1
Acties:

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 11:40
Het bedrijf waar ik werk gaat verhuizen van kantoor aan huis naar een gedeeld bedrijfspand. De eigenaar wil graag zijn zakelijke Ziggo abonnement verhuizen (of op z'n minst een nieuwe Ziggo aanvraag doen), maar daarvoor moet er door Ziggo eerst een nieuw AOP worden aangelegd, aangezien er al een ander bedrijf een abonnement bij Ziggo heeft lopen in het nieuwe pand. Dat gaat zo'n 14 weken duren.

In de tussentijd heeft dat bedrijf aangeboden om de verbinding te delen, mits dit gescheiden gebeurd. Ze hebben van hun Ziggo ip-block nog 1 ip over dat wij kunnen gebruiken. Nu heeft het automatiseringsbedrijf dat het bedrijf waarmee we de verbinding zullen delen een kleine offerte uitgebracht om dat te kunnen realiseren, maar ik vertrouw het niet helemaal.

De offerte geeft aan dat er twee 16-poort gigabit managed switches nodig zijn (een om de Ziggo verbinding te splitsen, en een om de werkplekken van internet te voorzien) en een Zywall USG50 firewall daartussen. Ik vraag me, ten eerste, af waarom een 16-poort switch nodig is om simpelweg een internetverbinding te splitsen en, ten tweede, waarom de tweede switch managed moet zijn als je die simpelweg achter de Zywall firewall kan hangen om de pc's daarop aan te sluiten. De firewall werkt in principe toch gewoon als een router met dhcp?

Is dat namelijk allemaal niet nodig, dan kan ik voor de eerste switch op een 8-poort managed switch van TP-Link aansturen en heb ik voor de werkplekken nog wel een aantal aardige unmanaged Netgear switches liggen die nu in het kantoor aan huis worden gebruikt.

Voor de duidelijkheid, op dit moment zijn er 4 werkplekken in het bedrijf, maar er zal waarschijnlijk binnen aantal jaar gegroeid worden naar zeker 10-15.

Ik heb niet heel veel kaas gegeten van netwerken, dus ik hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven en jullie me kunnen/willen helpen wat duidelijkheid te verschaffen aan mij en m'n baas.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is niet technisch noodzakelijk maar gewoon beheertechnisch veel beter. Zij offreren dat o.a. zodat je niet over een jaar een nieuwe offerte moet aanvragen om alsnog in een uitbreiding te voorzien, met in totaal hogere kosten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 11:40
Wat is niet technisch noodzakelijk, maar beheertechnisch handig? De eerste switch een 16-poorts van maken? Als deze tijdelijk nodig is om de ziggo verbinding naar twee bedrijven te splitsen, dan gaat een 16-poorts toch nooit nodig zijn?

Of bedoel je de tweede switch? Dat het beheertechnisch makkelijker is om die managed te maken? Daar kan ik zeker inkomen en is misschien ook handig, maar als dit niet noodzakelijk is, dan zal m'n baas daar vast op willen besparen. Qua groei zal het bedrijf namelijk zeker niet boven de 15 werkplekken uitgroeien, dus een uitgebreide infrastructuur gaat ook in de toekomst niet nodig zijn.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien was dat de kleinste switch die ze voor handen hebben die ook rackmountable is.