Toon posts:

NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik ben van plan om een NAS op te zetten. Het gaat om een pc die nog maar enkele jaren oud is, hardware zou voldoende zwaar moeten zijn (en zoniet draai ik er wel wat extra ram in).

Wat ik juist wou vragen ... welk besturingssysteem zou ik het best kiezen? Ik zou graag beschikken over volgende functionaliteiten op de NAS:

- Printserver
- Backup plaats voor documenten voor andere pc's in het netwerk
- Fileserver
- Mailserver
- Ftp server
- Webserver (incl. Database - bij voorkeur mysql)
- Moet toegankelijk zijn via smartphone (nog aan te kopen)
- Moet 2 NIC's aankunnen :P
- ondersteuning voor RAID 0

Hebben jullie raad hoe ik hier het beste aan begin?

Groetjes

John Beton >:)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 21:39
Waar werk je zelf het liefst mee? Dit zou prima kunnen met zo ongeveer elke Windows versie en Linux distro's. Houd je van een beetje uitdaging (compleet onbekend OS kiezen), of juist bij het bekende blijven (bekend OS kiezen)?

Printserver, hoe uitgebreid? "Printer delen via netwerk" kun je doen, alle settings en wachtrijen handel je dan af vanaf de client. Of echt printmanagement inclusief printjob ontvangen op de server, daar instellingen en wachtrij afhandelen?
Fileserver... Klinkt als Samba of SMB/CIFS, hoe had je dat in gedachte?
Mailserver... Exchange? SMTP? Ander pakket?
FTP server... Genoeg programma's voor te vinden. Teveel om op te noemen hier.
Webserver... IIS? Apache? MySQL zal ook geen struikelpunt zijn.
"toegankelijk via smartphone"... Wat verwacht je van die functie? RDP? Bij bestanden kunnen? DLNA? Voicemail?
2 NIC's... Komen ze in hetzelfde netwerk? Zo nee, dan heb je wellicht wel een kleine uitdaging.
Ondersteuning voor RAID0... Dan ben je eerder afhankelijk van je moederbord, hardwarematig doen is in het algemeen het "netste".
Verder is je eis "backup plaats" hetzelfde als "fileserver", enige verschil is hoe je je data vanaf de client er naartoe duwt.

Lapje tekst, ik hoop dat het je kan helpen bij het zoeken van de juiste software, en daarmee mogelijkheden per OS. En dat je voor jezelf (en voor ons) je wensen meer helder krijgt.

Overigens ook gedacht aan koeling, herrie, warmte en energiekosten?

[ Voor 4% gewijzigd door ShitHappens op 15-04-2014 16:29 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:49
Wat heb je zelf al uitgezocht ?

En jij zoekt geen NAS, jij wilt een server bouwen.
Is heel iets anders.

Verwijderd

Hoi Lord_arminas,

Ik moet je topic helaas sluiten. De reden hiervoor is dat je in je topicstart geen informatie geeft over wat je zelf al hebt geprobeerd; het vooronderzoek of 'huiswerk' wat je dient te verrichten voordat je een topic aanmaakt. Omdat je topicstart van dergelijke informatie niet is voorzien, gaat je topic dicht. Lees voordat je een topic opent ook even de Etiquette en Gedragsregels door.

Vriendelijke groet,
CiPHER

Dit topic is gesloten.