Mono microfoon -> Stereo?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyRain
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 22:23
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb nu al enige tijd een "échte" microfoon, maar de kwaliteit ervan is niet gegarandeerd top. Het is een Philips SBC MD650. Leuk ding, maar wanneer je de kwaliteit (sample rate) op studiokwaliteit zet in Windows, krijg je een mono signaal, en geen stereo.

Het irritante aan deze microfoon is, wanneer je de kwaliteit ervan hoger dan DVD-kwaliteit zet, gaat alles door mijn linkerspeaker. Wanneer het op DVD/CD kwaliteit staat, gaat het signaal door de twee voorste en de center speaker. Op DVD/CD kwaliteit is het geluid niet geweldig, verstaanbaar, maar niet helder. Op 96000Hz (Studio kwaliteit) is het WEL helder, maar krijg ik het dus als mono. EN de microfoon ruist op studio kwaliteit omdat er geen ruis onderdrukking optie is.
( Bijlage 1: http://gyazo.com/21f2302eb581dbee26f5b479fc70c9f3 )

Nu weet ik me geen raad meer. Ik heb het internet afgestruind naar een mogelijke oplossing, maar ik kan 'm niet vinden. Weet iemand iets hiervoor? De microfoon is aangesloten via een XLR (op de microfoon zelf) -> 6.3mm -> 3.5mm, er zit alleen een tussenstuk op de 6.3mm -> 3.5mm.
( Bijlage 2: http://gyazo.com/f59a021e2dfdcb0f20842bc8c2cebe84 )

Overige info:
Aangesloten op on-board audio van een ASUS M5A97 EVO R2.0. (Realtek HD)
5 meter lange XLR -> 6.3mm kabel.

Bytsje speed derbie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27

Tazzios

..

De microfoon IS mono. Verder is het handig om te weten welke software je er bij gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyRain
Tazzios schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:01:
De microfoon IS mono. Verder is het handig om te weten welke software je er bij gebruikt.
Is het mono? Waarom speelt de microfoon dan op CD/DVD kwaliteit dan wel stereo af? :O

En ik gebruik verder geen software, alleen Realtek HD Audio Driver, gewoon het standaard.

Bytsje speed derbie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 16:04
de connectoren kunnen ook slechts mono doorgeven (2 contacten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyRain
matthijs33 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:07:
de connectoren kunnen ook slechts mono doorgeven (2 contacten)
Zoals ik al net zei - Dat is niet zo, want als ik de lagere kwaliteit opneem en dat dan terugluister komt er wel stereo geluid, ipv mono.

Bytsje speed derbie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Omdat je mono kanaal gecloned worden zodat het uit beide speakers komt. Een microfoon is gewoon mono, dat is dat dingetje van jou, en dat zijn ook de studio microfoon's van 20000 euro. (uitzonderingen daar gelaten) Als je dingen in "stereo" wilt opnemen dan worden er over het algemeen meerdere microfoons gebruikt in AB / XY/ whatever opstelling.

Verder defineer "ruis" (even opnamen online zetten is waarschijnlijk het makkelijkst). Dat kan een heleboel zijn namelijk, van normaal verwachte ruis bij een microfoon van 3 tientjes tot brometjes / ruis omdat je het niet gebalanceerd aangesloten hebt. Gelukkig heb je een dynamische mic dus het hele 5V bias verhaal zal als ik het me even goed bedenk volgens mij niet mee hoeven te spelen.

Also, zet voor de gein alle dingen zoals ruisonderdrukking, echo vermindering etc eens uit en luister dan nog eens op 48KHz samplerate? Grote kans dat het dan gewoon vergelijkbaar is met de 96k qua helderheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Sleepkever op 15-04-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyRain
Sleepkever schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:10:
Verder defineer "ruis" (even opnamen online zetten is waarschijnlijk het makkelijkst). Dat kan een heleboel zijn namelijk, van normaal verwachte ruis bij een microfoon van 3 tientjes tot brometjes / ruis omdat je het niet gebalanceerd aangesloten hebt. Gelukkig heb je een dynamische mic dus het hele 5V bias verhaal zal als ik het me even goed bedenk volgens mij niet mee hoeven te spelen.

Also, zet voor de gein alle dingen zoals ruisonderdrukking, echo vermindering etc eens uit en luister dan nog eens op 48KHz samplerate? Grote kans dat het dan gewoon vergelijkbaar is met de 96k qua helderheid.
https://www.dropbox.com/s...n0/Naamloos%20%283%29.wma

Hier, microfoon op 95% volume, +20dB boost. Ik heb gewoon de microfoon aangezet en de recorder aangezet. Hiermee te horen wat voor soort ruis het is. Ik geloof dat het ruis is vanuit een verslechterde connectie though.

Ik heb het al eens eerder getest zonder die dingen, en met, maar daar zit geen verschil tussen, het enige verschil is dat er geen ruis is op die lagere rate.

Bytsje speed derbie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Tja, dat klinkt gewoon als ruis die je kan verwachten door uitversterking van het zwakke microfoon signaal. Eventueel betere geluidskaart zal wat oplossen gok ik, maar dat durf ik je ook bij lange na niet te garanderen.

Makkelijke oplossing is gewoon om te zorgen dat je je versterking niet zo hard hoeft te zetten, ding dichter bij je mond zetten dus, wat waarschijnlijk toch al nodig is om het een beetje okay te laten klinken.

Wat betreft het mono alleen van links te horen verhaal, waar neem je het mee op? Ik durf je 100% te garanderen dat je signaal ook met de lagere samplerates nog steeds mono is dus dat moet wel een software verhaal zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyRain
Sleepkever schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:23:
Wat betreft het mono alleen van links te horen verhaal, waar neem je het mee op? Ik durf je 100% te garanderen dat je signaal ook met de lagere samplerates nog steeds mono is dus dat moet wel een software verhaal zijn dan.
Als ik een video opneem, gebruik ik Mirillis Action! standaard opnameprogramma, als ik een klein bestandje opneem als doodle, dan is het de Windows Geluidsrecorder

Ik was sowieso al van plan om een geluidskaart te kopen voor m'n computer. Een Creative Soundblaster Recon3D PCI. Maar in ieder geval bedankt voor alle hulp!

Bytsje speed derbie?

Pagina: 1