Oude laptop als mediaserver: voor en nadelen

Pagina: 1
Acties:

• AartGoossens
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-02-2023
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje zat ik te twijfelen tussen het aanschaffen van een NAS of het zelf bouwen van een mediaserver. Behalve torrents downloaden en het dienen als mediaserver hoeft het ding niks te kunnen.

Omdat ik geen ervaring met mediaservers heb dacht ik dat het goed plan was om eerst een 'testserver' te draaien op een oude laptop die ik nog had staan (een Dell D630 waarvan de videokaart stuk is). Met Freenas functioneert die eigenlijk zo goed dat ik me afvraag of ik het wel waard vind om naar een NAS of zelfbouwserver over te stappen.

Nu vroeg ik mij af: wat zijn de nadelen van een laptop als server? En wat zijn de voordelen?

Wat ik zelf al heb bedacht:
Nadelen:
- Zijn laptop-onderdelen (bijvoorbeeld de HD) wel geschikt voor 24/7 uptime?
- Energieverbruik: Het energiegebruik is misschien wat hoger dan van een dedicated NAS (maar de gemiddelde zelfbouwserver zal meer gebruiken)

Voordelen:
- Ingebouwde UPS d.m.v. de accu

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 13:19
Het grootste voordeel van een NAS is natuurlijk data retentie. Dit heb je bij een laptop niet. Je zou er een paar usb schijven aan kunnen hangen en daar een soort van software raid op kunnen draaien maar dit is altijd minder betrouwbaar. Als je data retentie niet zo belangerijk vind dan zou je dit prima zo kunnen houden.

• AartGoossens
Omdat het 'slechts' om mediabestanden gaat vind ik dataretentie inderdaad niet zo belangrijk.
Maar zijn laptopschijven überhaupt wel geschikt om 24/7 te draaien?

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-01 17:16
Laptops zijn natuurlijk niet gebouwd voor 24/7 gebruik. Maar daar zou ik mij geen zorgen om maken, zodra het kuren begint te vertonen kan je toch alsnog overstappen?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
JeroendeGroot schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:01:
Het grootste voordeel van een NAS is natuurlijk data retentie. Dit heb je bij een laptop niet. Je zou er een paar usb schijven aan kunnen hangen en daar een soort van software raid op kunnen draaien maar dit is altijd minder betrouwbaar. Als je data retentie niet zo belangerijk vind dan zou je dit prima zo kunnen houden.
Freenas met ZFS is helemaal niks mis mee. Kun je later altijd zo overzetten naar een ander systeem.

Zelf heb ik een Freenas systeempje gebouwd rondom zo'n AMD E-350 (of hoe dat maar heet). Een passief klein moederbordje met cpu onboard en 6 SATA poortjes. Heb er 6 * 3 TB in op ZFS-Z2. Draait ondertussen iets van 2 jaar zonder problemen. Het leuke van ZFS is dat je ook PLEX mediaserver of torrent software kan meedraaien.

Zelf zou ik het niet op een oude laptop draaien maar er een simpel pc'tje voor samenstellen. Hoeft echt niet zoveel te kosten, bij mij was de echte kostenpost de harde schijven. :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

earthgoosens schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:10:
Omdat het 'slechts' om mediabestanden gaat vind ik dataretentie inderdaad niet zo belangrijk.
Maar zijn laptopschijven überhaupt wel geschikt om 24/7 te draaien?
Daar hoef je je geen zorgen over te maken.. Mijn laptop staat 24/7 aan en hangt ook standaard aan de netspanning.. En dat al sinds november 2011. Op netspanning staat powersaving volledig uit. Alleen het scherm klap ik s'avonds dicht waardoor de backlight uit gaat..

Dat heb ik met laptops altijd gedaan, en nog nooit enig probleem ondervonden...

En stel dat de schijf uitvalt, om welke reden dan, dan kost een vervangend exemplaar die gelijkwaardig is van wat ik nu heb, nog geen 4 tientjes...

Al is een 7200rpm schijf wel sneller dan een 5400rpm schijf die je in laptops tegen komt.. Al is dat met streaming als media server verwaarloosbaar...

Ey!! Macarena \o/

• AartGoossens
Dank voor de reacties! Ik ga het gewoon zo lang mogelijk uit proberen te houden met deze laptop.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Schijf lekker laten slapen als er niets van je laptop gevraagd wordt. Dat scheelt weer.

Te koop....

Pagina: 1