Upgrade aan het plannen (max 500)

Pagina: 1
Acties:

• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 20:27
'allo,

Ik ben zachtjes aan mijn desktop aan het upgraden. Er zitten nu wat componenten in die ik in een toekomstig systeem wil stoppen (GPU, deel van RAM en voeding), dat systeem ga ik zo in een ander topic stoppen.

Specs huidig:
- CPU: i5 760
- Mobo: Gigabyte H55M-UD2H
* RAM: 16 GB
* GPU: Sapphire Radeon HD R9 280X
- HDD: Random Seagate die ik uit mijn nieuwe laptop heb getrokken.
- SSD: Samsung 830 series 256 GB
* PSU: Corsair GS800
Sterretje ervoor gaan dus naar een andere build.

Okee. Change of plans. Ik heb nog een i7 3820 liggen, en had hier eerst een apart topic voor maar ik denk dat ik toch deze twee systemen ga mergen. Dat brengt de kosten een héél stuk naar beneden.

Dus... Nieuwe specs:
- CPU: pricewatch: Intel Core i7 3820 Boxed
- CPU Cooler: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
- Mobo: pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus
* RAM: 16 GB Kingston 1333 MHz
* GPU: pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
- HDD: Random Seagate die ik uit mijn nieuwe laptop heb getrokken.
- SSD: pricewatch: Samsung 830 series SSD 256GB
* PSU: pricewatch: Corsair CX750M
Totale kosten: ~€280.

Is dit iets?

Ook niet geheel onbelangrijk...
Dingen die ik dus absoluut NIET wil:
- ASUS. Vraag me niet waarom, maar met mij en ASUS is het ALTIJD wat :+
- Overklokken. Ik wil gewoon een stabiel systeem hebben, niet iets wat net als mijn oude AMD platbrand.
- Het allerbeste. Ik ben geen high-end gamer; het hoogste wat ik draai is toch wel rond het niveau van Skyrim / Batman Arkham City, en dat gaat al prima met mijn laptop lol.

Liever heb ik ook NVIDIA in mijn systeem, bovenal vanwege de drivers. Maar als jullie zeggen van AMD is da bomb voor zo'n systeem dan wil ik er nog wel eens naar kijken :)

Bij voorbaat dank!

[ Voor 50% gewijzigd door NanoSector op 16-04-2014 18:00 . Reden: Voeding ]

Verwijderd

Wat voor een 550 watt voeding heb je. Als het een ms - tech is, kun je een nieuwe kopen. Zelf heb ik een seasonic s12g 550 en dat is een superding!!

• NanoSector
Ik heb een König. Hij heeft dezelfde i5, mobo en SSD gevoed met een GF GTX 560 Ti :)

Blijkt dat de FX 6300 zelfs zuiniger is dan mijn huidige i5.

ETA: Blijkbaar gaat de 6300 volgens anderen een bottleneck vormen. Is dan een FX 8320/8350 een betere keuze (albeit een stuk duurder)? Of een 9000 serie?

ETAX2: http://www.tomshardware.c...6300-bottleneck-280x.html < Toch niet. FX 6300 blijft dus nog even staan.

ETAX3: Overhaul eerste post. Leek me verstandiger om twee nieuwe builds te mergen met een upgrade voor de bestaande, aangezien het geld ook ons niet op de rug groeit :+

Wel merk ik dat mijn voeding kuren gaat vertonen (had net mijn PC even niet gebruikt, wil hem wekken en hij kapt er ineens mee, gaat dan in een aan-uit-aan-uit loop a la https://drive.google.com/...qSVA3TGM/edit?usp=sharing )
Daarom ook een nieuwe voeding erbij. 750W om zo wat extra ruimte over te houden voor evt. volgende upgrades.

[ Voor 88% gewijzigd door NanoSector op 16-04-2014 17:59 ]

• jimmybram
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-02 21:07
Welke videokaart ga je er in doen?
Ik heb zelf nu een GTX 750ti

ik kan nu battlefield 4 op ultra spelen met 40/50 fps
dus speelbaar

• NanoSector
Ik ga mijn "oude" Radeon R9 280X houden.

Moet dus twee componenten hebben; moederbord en voeding.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voeding kan volgens mij heel wat beter, en lichter als je toch geen 2 videokaarten neemt.

Mobo kun je zo'n beetje alles wel nemen, pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus is die jij ook al noemde, lijkt mij een prima ding. pricewatch: Gigabyte GA-X79-UD3 kan ook leuk zijn, meer SATA-600, en meer USB 3.

Voeding: Bronze: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Gold: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

Dat jouw huidige 500w het niet doet is niet verwonderlijk, konig is kutspul.

Wellicht nog een cpu koeler?

People as things, that’s where it starts.

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik ben het niet helemaal eens met de posts hierboven over de grootte van de voeding. Ja die voedingen gaan je computer van genoeg stroom voorzien, maar zoals je zelf al zei, een beetje ruimte overhouden voor toekomstige upgrades is geen verkeerd idee. De voeding is een van de dingen die je niet vaak hoeft te upgraden om bij de tijd te blijven. Ik doe nu zelf al verschillende builds met een Corsair HX850 en heb er nooit spijt van gehad. Mijn eerste build had ook best gevoed kunnen worden door een 550 Watt voeding. Nu heb ik in de lange termijn best wat geld bespaard

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt een voeding van 850 watt gehaald, daarvoor 150 euro betaald en je denkt geld bespaard te hebben 8)7

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat is er met pasen dat iedereen gelijk denkt hebben? Iets teveel paaseitjes gegeten misschien?

Eens kijken waar je allemaal de fout ingaat:
Ah, stroom over houden voor een upgrade: videokaarten worden steeds zuiniger voor hun prestaties, en CPU's ook. Waar eerder een high-end cpu vrolijk 140w verstookte, doet een i5 nu iets van 75w. Videokaarten idem dito, een 280x verbruikt maar richting de 250w, we zitten niet meer in het tijdperk van HD4870x2's en GTX295's met 300w of meer verbruik.

Geld besparen: zoals Reepje al uitlegd: je dokt 150 euro meer, om geld te besparen. Ik volg je niet.

En dan zijn er ook nog mensen die denken dat een kwaliteitsvoeding in een paar jaar tijd 200w minder levert, da's natuurlijk ook totale bullshit.

550w voor dit systeem is overigens al ruim te nemen, maar ach. Als TS die Gold voeding neemt, moet ie wss eerder een andere voeding kopen vanwege aangepaste standaarden dan omdat de voeding stuk gaat of te weinig levert.

People as things, that’s where it starts.

• NanoSector
Sorry voor mijn late reactie; Tweakers stuurt me geen mails ook al heb ik dat aangezet :(
Dank allen voor de reacties.

Mijn Konig voeding doet het prima en is lekker stil. Mijn Corsair GS800 is het aan het begeven (vandaag ook weer... PC valt random uit, wil niet meer opstarten en beeld geven. 10 minuten later gelukkig wel weer...).

De i7 3820 die ik hier dus al heb liggen is al op 130W gezet. Videokaart van pak 'm beet 300W erbij, 430W. SSD + HDD combo, 2 optische drives, moederbord zelf natuurlijk, paar casefans, tel er maar 70W bij op om grof te zijn. 500W.

Dan heb ik liever een PSU van 600W+ zodat ik altijd nog speelruimte heb, in plaats van dat ik de Watts moet gaan tellen of het oh-god nog wel in mijn PC past. 750W is dan misschien ook wat te overdreven maar ik wil het in ieder geval op 600W minimum houden.

@VasZaitsev: CPU koeler zou als het goed is in de first post moeten staan :)

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Ik zou de CPU-Koeler vervangen voor een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 als je toch niet gaat overklokken. Deze is ook stiller.

Het geheugen zou ik vervangen door pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. Deze hebben strakkere timings, lager stroomverbruik en zijn Low-profile zodat je geen gedoe met je cpu-koeler krijgt.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk of je het geheugen nou wel al hebt of niet.

• NanoSector
Ik heb het geheugen in mijn huidige desktop zitten; 4x4 GB :)
Deze neem ik gewoon mee naar mijn upgrade.

De koeler ziet er goed uit. Ik heb wel een Silencio 550 kast dus ik weet niet of het zoveel uit maakt en/of de koeling beter of slechter is?

ETA: De koeler is niet compatibel met Socket 2011 staat erop. Jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door NanoSector op 26-04-2014 15:05 ]

• NanoSector
Processor voor de zekerheid laten testen en hij blijkt nog te werken :)

Verwijderd

Geen nieuwe Hdd?

• NanoSector
Nah, ik neem de SSD en HDD uit mijn systeem mee. Samsung SSD 830 256 GB + een 500 GB HDD die ik uit m'n laptop heb gejat.
Pagina: 1