Beste manier om muziek vanop computer deftig af te spelen

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:09
Gegroet,

Momenteel speel ik al mijn muziek af in itunes op mijn computer en gebruik een Logitech Z-2300 2.1 set. Dit geeft deftig geluid, maar op termijn zou ik graag investeren in meer kwalitatieve audio. Doch het lijkt me niet zo simpel als bijvoorbeeld een home cinema, waar je een betere receiver en speakers koopt en klaar. Ik zit met een aantal vraagtekens:

- In het geval van een pure HiFi setup, wat me kwalitatief het beste lijkt, hoe maak je dan de connectie met de computer of macbook?

-Is het brongeluid dat de computer genereert wel zuiver genoeg om de voordelen van goede speakers niet teniet te doen? Of is een professionele geluidskaart dan onontbeerlijk?

- De makkelijkste oplossing is gaan voor deftige actieve speakers die aan de computer kunnen worden aangesloten, zoals bijvoorbeeld de Audioengine A5+. Maar welke kwaliteit kan ik hiervan verwachten tegenover een stand alone HiFi setup?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Garbage in = garbage out. De geluidskwaliteit zal grotendeels bepaald worden door het bronmateriaal, ofwel wat voor audiobestanden heb je.

Als je de pc/laptop via een digitale uitgang aan je receiver kan hangen, doet de geluidskaart er volgens mij niet toe omdat je de DAC gebruikt van de receiver.

Ik ben van mening dat elk setje pc-speakers zal onderdoen voor een serieuze hifi installatie.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:47
Als je de pc als bron gebruikt, dan heb je niet perse een andere geluidskaart nodig. Bij het omzetten van digitaal naar analoog "verlies" je kwaliteit. Dus je probeert dit door de beste DAC te laten doen. Dit kan dmv een geluidskaart in/buiten je pc, of door een usb DAC, of je kan een DAC in de reciever dit werk voor je laten doen.

Sluit je PC dus aan je DAC dmv een digitale uitgang (optisch / coax) en dan heb je geen kwaliteitsverlies in de overdracht. Dus in essentie is het weldegelijk zo simpel als bijvoorbeeld een home cinema.

Het enige wat je nodig hebt zijn:
Receiver
Speakers

of

DAC
Versterker
Speakers

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12 14:23

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Voor de duidelijkheid, die dac kan ook in de vorm van een sonos systeem of een logitech squeezebox zijn. Heb je ook gelijk het probleem van de bediening opgelost.....

Over beide produkten is veel te vinden op het forum

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Website speciaal voor computeraudio

http://www.computeraudiophile.com/forum/

Mijn favoriete software is j.river. 30 dagen gratis uit te proberen.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou vooral investeren in de speakers. Het geluid is zo goed als de zwakste schakel en dat zijn vrijwel altijd de speakers (+ akoestiek).

Het is een beetje kort door de bocht, maar ik vind het jammer om te zien dat er in het algemeen zo weinig aandacht wordt besteed aan de speakers en akoestiek. Als je 400 euro uitgeeft aan een set speakers, krijg je pas wat uit het onderste segment van de markt. Zet je ze gewoon plat op je bureau neer, dan wordt het geluid nóg meer gekleurd. Een losse DAC / geluidskaart te kopen is dan zonde van je geld, het verschil hoor je dan toch niet. Alleen als je onboard geluidskaart veel storing heeft is het zinvol.

[ Voor 67% gewijzigd door TBTL op 18-04-2014 20:45 ]

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-12 20:06
Voor deftig muziek luisteren lijkt me een chesterfield bank en een goed glas wiskey ruim belangrijker als de gebruikte bron.

veder zou ik gaan voor een fatsoenlijke versterker met ingebouwde USB geluidskaart. Bv Teac maakt hele leuke voor een paar honderd euro. En dan natuurlijk goede speakers, daarin zijn de mogelijkheden eindeloos. Bedenk dat de ontwikkelingen vrijwel stil staan, dus een goede speaker van 30 jaar oud is nog steeds prima.
Pagina: 1