Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf eenvoudige degelijke fiets, waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Nu het weer wat beter is, ben ik onlangs voor het eerst in ongeveer 15 jaar weer eens gaan fietsen, met een oude, geleende fiets. Het fietsen zelf ging, na een paar dagen ontzettend afzien, prima en ik begin er van te genieten. Nu zie ik wel in dat het met een betere fiets een stuk aangenamer zou zijn dus dat wordt de volgende aanschaf. Nu ben ik een compléte leek op dat vlak en ik heb er geen idee van waar ik op moet letten. Dus hier even de vraag, vooraleer ik een fietsenwinkel met gladde verkopers, binnenstap, waar moet ik op letten?

Doel is hier gewoon in het vlakke Vlaanderen rondfietsen, op gewone wegen, weggetjes, misschien eens een proper bospad (geen mountainbike toestanden). Topkwaliteit fiets hoef ik dus niet maar nu ook weer niet iets wat na honderd kilometer uit mekaar valt van ellende. De fiets die ik nu geleend heb, heeft 4 versnellingen en dat lijkt voldoende.

Heb er geen idee van wat een realistisch budget is om iets degelijks te krijgen, misschien 200 Euro?? Of is dat veels te laag?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor een nieuwe fiets is dat veel te laag.
een goede nieuwe fiets met 3 of 7/8 versnellingen is er vanaf ca. € 500,-

Maar 2e hands is er ook veel te koop. kijjk eens rond op marktplaats of i.d.

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Voor een kleiner budget: vergeet zaken als bijvoorbeeld de Decathlon niet.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 11:29
200 euro voor een nieuwe fiets is wel erg weinig. Ik zou zeker kijken naar tweede hands fietsen, hier kun je zeer goede prijs/kwaliteitverhouding vinden. Overigens heeft mijn vriendin laatst een nieuwe fiets gekocht voor 350 euro: Aluminium frame, bagagedragers voor (zo'n rek) en achter, 3 versnellingen (nexus) en ook een rem op het voorwiel. Gezien het bedrag vind ik het een flutfiets, maar al met al viel het me nog niet erg tegen.

Waar op te letten:
- Materiaal frame, dit is belangrijk voor het gewicht van de fiets. Met staal zit je zo boven de 20kg, dit moet je steeds snelheid geven en afremmen. Met name in de bergen is lichter, beter. Aluminium is duurder, maar minder roestgevoelig.
- Type versnellingen. Bij derailleur heb je meer kans op vuil en meer onderhoud. Dit is tamelijk bepalend voor de prijs van de fiets
- Framemaat, koop de goede maat fiets, te groot of te klein kan je fietsplezier ernstig verpesten

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dank voor de tips tot nu toe! 200 Euro was maar een wilde gok, ik heb er geen idee van, al is the sky the limit natuurlijk, zoals overal. Is er 500 Euro nodig voor een degelijke, eenvoudige fiets waar ik jaren plezier van heb in het vlakke Vlaanderen, dan is dat maar zo.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Waar je op moet letten? Dat ie eenvoudig en degelijk is denk ik? Koop een fiets die jou bevalt, die goed zit qua hoogte en waar jij je goed bij voelt. Ga er ook lange afstanden mee proef rijden als dit kan (20+km ofzo) om echt een goed gevoel te krijgen van de fiets en dingen die je niet bevallen (een gevoelig achterwerk is normaal als je lange afstanden fietst op een fiets die je niet gewend bent, dat verandert vanzelf als je er meer mee fietst). Ik fiets zelf 1x per week naar mijn werk (20km heen, 20km terug), die fiets heb ik al sinds m'n 10e levensjaar en gaat nog steeds perfect, ondertussen ben ik bijna 24...

Een fiets uit zoeken is geen rocket science...

[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 15-04-2014 10:49 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Wil je de fiets wel eens meenemen op een weekendje weg of een weekje vakantie?

Zo ja, ga dan toch voor iets meer versnellingen. Ga je dan wel iets meer plezier van hebben.
Ook is zelfs in vlaanderen het niet overal even vlak.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Als je dicht genoeg bij de grens woont zou ik vooral Marktplaats goed in de gaten houden. Er is ongeveer 3x zoveel tweedehands fietsaanbod in NL dan in BE, en het is daardoor veel makkelijker om in NL voor een goede prijs een merkfiets te krijgen. 200 euro is meer dan genoeg om een degelijke tweedehands fiets - vaak zowat als nieuw - te krijgen die anders in de winkel 450-550 euro zou zijn. Probeer in eerste instantie voor de bekende merken te gaan; je hebt het budget en je bent dan verzekerd van in ieder geval adequate afwerking. De echt goedkope merken zijn vaak heel slecht met verf en kwaliteit van niet-kritieke onderdelen (zadel, stuur, banden, etc. etc.).

Naafversnellingen en -remmen (bijv. shimano rollerbrakes) zijn in principe the way to go wanneer je niet gewend bent aan regelmatig fietsonderhoud. Ze doen het en blijven het doorgaans eindeloos lang goed doen. Vermijd Shimano 4-versnellingsnaven en alle SRAM/Sachs versnellingsnaven - als je daar een probleem mee hebt en hem aan een fietsenmaker laat zien gaat hij een heel zuur gezicht trekken. Shimano 4V is geheel uitgefaseerd en zijn geen nieuwe onderdelen meer voor te verkrijgen.

Vraag - zonodig bij een fietsenmaker - om je fiets helemaal goed op je lengte af te stellen. Dit is belangrijk voor je fietsplezier; een slecht afgestelde fiets (bijv. zadel te laag) zorgt eerder voor zadelpijn, is een garantie op spierpijn en zorgt er alleen maar voor dat je niet graag op de fiets stapt.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik ben helemaal geen fan van versnellingen; duur, onderhoudsgevoelig en trapenergie verkwistend. Op een versnellingsloze Vanmoof gaat het mij ook allemaal prima af. Minder=meer.

Echter, bij heuvels, tegenwind enzo komen ze natuurlijk wel van pas.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

bombadil schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:36:
Echter, bij heuvels, tegenwind enzo komen ze natuurlijk wel van pas.
Precies, daarom wil ik véél versnellingen.
Ik heb een herenfiets met 21 versnellingen. Bij een nieuwe fiets zou ik voor minimaal vijf of zeven gaan (meer is beter). Het is altijd handig als je bij wind mee een tandje kunt bijschakelen. Het ligt er een beetje aan of je een rustige of haastige fietser bent. Ik ben haastig. Als ik bij wind mee niet kan bijschakelen erger ik me kapot.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Versnellingen zijn altijd een afweging. Meer versnellingen betekent duurder, complexer, onderhoudsgevoeliger maar aan de andere kant ook veel meer verzetten en comfortabeler fietsen op iedere snelheid.

Naafversnellingen zijn in die zin handig dat je wél een paar verzetten hebt, maar alsnog weinig tot geen onderhoud.

Belangrijkste uitzondering is als je van plan bent je fiets op publieke plekken te stallen, of in het algemeen buiten. Je versteller en naaf zijn gevoelig voor permanente blootstelling aan de elementen, alsook een prooi voor vandalisme en dieven.
Pagina: 1