Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:26
Mijn vrouw werkt samen met een paar vriendinnen waarbij 1 van de vriendinnen de werkgever is, dit maakt de situatie iets "complexer" aangezien wij het niet hard willen spelen in dit geval. Het gaat financieel gewoon iets minder op het werk van mijn vrouw en ze willen samen naar een oplossing werken. Nu wil de werkgever van alle medewerkers de contracten omzetten naar een 0 uren contract met wederzijds goedvinden door middel van een beëindigingsovereenkomst. Hierdoor zou mijn vrouw incidenteel gevraagd kunnen worden om te werken op basis van de verwachte drukte. Hier hebben wij op zich geen probleem mee, alleen kom ik er niet helemaal achter hoe het zit met het recht op een WW uitkering.

Als ze gewoon volledig ontslagen zou worden met wederzijds goedvinden en op initiatief van de werkgever is het recht op de WW er gewoon, maar doordat het contract wordt omgezet naar een 0 uren contract twijfel ik. Is er iemand die hier meer van weet?

Het is de bedoeling dat na een half jaar de financiële situatie verbeterd is, zodat er weer meer uren gewerkt kan worden. Al moeten we dit nog maar zien natuurlijk. Een andere optie waar we mee bezig zijn is dat ze voor haarzelf begint. Dit zou ook mogelijk moeten zijn en zou dan in overleg met het UWV moeten voor behoud van een (gedeeltelijke WW-uitkering).

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ga niet uit van een forum advies over zoiets. Ga naar een arbeidsjurist, juridisch loket of desnoods het UWV zelf voor het hoe en wat.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Niet denk ik, je hebt nog steeds een werkgever. Op basis van het gemiddelde aantal uren wordt er gerekend met een 0-uren contract.

Hoeveel uren werkt ze nu?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bovenstaande zijn de belangrijkste opmerkingen, me dunkt.
Mocht het gaan gebeuren:
Mike78 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:24:
Het is de bedoeling dat na een half jaar de financiële situatie verbeterd is, zodat er weer meer uren gewerkt kan worden. Al moeten we dit nog maar zien natuurlijk.
Dergelijke intenties duidelijk op papier laten krijgen: als XXXX meer winst (bij max. huidige management-fee/-salaris), dan meer uren. En voor al het werk hebben de huidige medewerkers voorrang: geen anderen inhuren voor werk dat de huidige medewerkers kunnen en willen doen.

Dat is overigens geen hard spelen, maar helderheid. Die vriendschap gaat beide kanten op dus de werkgever zou dat graag bereid moeten zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:23
Mee eens met F_J_K en ATS

Arbeidsjurist voor het WW gebeuren en als je werkt met vrienden alles op papier is vast leggen, des te beter werk en prive gescheiden kan blijven en de vriendschap ook bij vervelende punten instant kan blijven. Je kan hier op het forum genoeg dingen lezen waar dingen als een vriendendienst begon met mondeling vast leggen en nu de vriendschap hebben opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:36
Hoi Mike,

Het zit zo. Een bestaand arbeidscontract kan alleen worden verbroken met wederzijds goedkeuren. Wanneer er een bestaand vast contract is, waarvan de primaire voorwaarden versoberen, heeft de medewerker het recht daar niet akkoord mee te gaan. Dan kan de werkgever kiezen voor een ontslagprocedure, waarbij de werkgever bij het UWV een ontslagvergunning kan aanvragen. Gezien de geïmpliceerde financiële situatie van het bedrijf zal die er ook vast wel komen. Op dat moment heeft je vriendin gewoon recht op WW.

Of ze hier akkoord mee moet gaan... ik denk dat dat heel erg afhangt van de branche waarin ze actief is, in welke mate haar financiële situatie toelaat gekort te worden op haar uren, en de verwachte eenvoud waarmee ze ander werk zou kunnen krijgen. Dit is een heel persoonlijke keuze waarbij ik je denk ik niet kan helpen. Besef je wel dat bij een nulurencontract het minimum inkomen ook € 0 is. Wanneer het bedrijf op de fles gaat, en op die manier recht maken op WW, kan dat wel betekenen dat ze recht heeft op minder WW ("laatst verdiende loon"). Andersom, als ze maanden achterelkaar toch - zeg - 36 per week werkt, kan ze daar ook rechten aan ontlenen op basis van het zogenaamde arbeidsvermoeden.

Als ze inderdaad dat nulurencontract accepteert, denk ik dat het inderdaad erg belangrijk is om goed vast te leggen onder welke voorwaarden deze terug zou moeten worden omgezet naar een voltijdcontract. Denk aan bijvoorbeeld omzet- of winstcijfers, maar wellicht ook aan het vastleggen dat er geen nieuw personeel in dezelfde functie zou mogen worden aangenomen voordat zij haar voltijdcontract terugkrijgt (tenzij, wellicht, ter vervanging van collega's in dezelfde functie die zijn ontslagen, of ontslag hebben genomen). Om dit goed af te dichten is het inderdaad raadzaam om ook een eigen arbeidsjurist om input te vragen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike78
Op dit moment werkt ze 16-20 uur per week dit is gewoon haar vaste contract.

Alles vastleggen doen we sowieso de werkgever wil ook alles goed regelen en is hierin open en eerlijk geweest. Er zit nog een payroll bedrijf tussen. Deze zal van de week bellen met meer informatie, maar we willen zelf alvast alles goed op een rij hebben. Met name het recht op WW willen wij niet verliezen door een mogelijk hiaat in de beëindigingsovereenkomst / aanpassing van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat als de situatie langer dan voorzien doorgaat dat het 0-urencontract maar een paar keer verlengd kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Twee korte opmerkingen:

- met wederzijnds goedvinden kun je altijd een contract beeindigen en een nieuw contract beginnen.

- vergeet niet dat ondernemersrisico betaald hoort te worden. Haar bruto uurloon zou wel een procent of 30 a 50 omhoog mogen voordat medewerking aan een dergelijke omzetting op zakelijke gronden nuttig is. Bij minder loonsverhoging komt je vriendin als verliezer uit de bus; dat is alleen door prive-overwegingen te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

t_captain schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:55:
- met wederzijnds goedvinden kun je altijd een contract beeindigen en een nieuw contract beginnen.
Klopt, maar dat betekent niet dat het UWV per se bereid is de terugval in loon te betalen. Ik vermoed dat het UWV dat ook niet vooraf zwart-op-wit gaat toezeggen als je het hen vraagt. Al wil de werkgever het desondanks wel vragen :P

Overigens, vergeet ook niet dat 'part of the deal' van een WW-uitkering is dat er serieus wordt gezocht naar een nieuwe baan. Dat zou wel eens op gespannen voet kunnen staan met het nul-urencontract. (Vanwege onverwacht werk voor de nul-urenwerkgever, en vanwege eventuele concurrentiebedingen etc.)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike78
Die spanning is waar ik ook bang voor ben. Ik kan mij ook voorstellen dat je uren briefjes moet inleveren voor de uren wanneer je wel gewerkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 18:40
Ik denk eigenlijk niet dat het UWV daar blij mee zal zijn.

Voor bijvoorbeeld de bouw moest een uitzondering gemaakt worden in de crisis, genaamd de "deeltijd WW".
Volgens die regeling kond de werkgevers vast personeel tijdelijk de WW in sturen met de belofte ze direct weer aan te nemen als er weer een klus was.

Bij gewone WW zitten verplichtingen die je vriendin na zal moeten komen. Zoals sollicitatieplicht.

Daarnaast wordt het een administratieve nachtmerrie. Ze heeft recht op WW voor de uren die ze minder werkt, mits dat meer dan 5 uur is.
Ze moet dan dus elke week doorgeven aan het UWV hoeveel ze gewerkt heeft. En werkt ze een week meer dan 11-15 uur (ligt eraan of ze de afgelopen 3 maanden 16 of 20 uur heeft gewerkt) maakt krijgt ze helemaal niks.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het beste wat je nu kan doen als eerste met je rechtsbijstand praten. Dit is hele complexe materie.

Maar zoals het lijkt (en ik heb er niet veel kaas van gegeten) ga je vrijwillig akkoord met het ontbinden van je arbeidscontract en ga je een nieuwe aan van op basis van 0 uren. Dat kan natuurlijk alleen omdat het geen ontslag is zal je ook geen WW krijgen lijkt me. Maar dit soort dingen heel goed aftimmeren met een rechtsbijstand en met de WW overleggen wat de regels zijn. Maar de simpelste oplossing is gewoon dat de werkgever het contract opzegt en dus een contract opstelt etc. Belangrijk is wel dat de werkgever het voortouw neemt en niet jij.

http://www.uwv.nl/Werkgev...ederzijds_goedvinden.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Inderdaad, een paar rake punten hierboven m.b.t. de WW en de omgang met het UWV.

* Ten eerste is er de intake voor een WW aanvraag. Je moet buiten je schuild werkloos of gedeeltelijk werkloos zijn geworden. Dat kan weer niet samen met het vrijwillige omzetten van het contract. De werkgever moet arbeidstijdverkorting of ontslag om bedrijfseconomische redenen in werking zetten.

* Ten tweede wil je helemaal niet met het UWV te maken hebben. Je krijgt een stortvloed aan regels over je uitgerold, moet aktief solliciteren i.p.v. in je nulurencontract te blijven plakken, wordt op eenzijdig vastgestelde afspraken opgeroepen wanneer het UWV daar zin in heeft, moet een administratie bijhouden van alles wat je doet en laat, en krijgt te maken met een permanente dreiging dat er ergens in het administratieve proces iets fout gaat waardoor je uitkering wordt opgeschort. De werkzoekende heeft het immers gedaan, totdat blijkt dat het de UWV medewerker was. Als een WW-uitkering tenminste 3 keer modaal betaalde, zou je het kunnen overwegen ;)
Jaren geleden heeft mijn vrouw eens geprobeerd om een WW-uitkering aan te vragen, maar het vinden van een nieuwe baan bleek veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 12:11
Volgens mij was de deeltijd-WW een tijdelijke regeling die inmiddels afgelopen is, daarvoor moet je bovendien volgens mij al vanaf het begin als werkgever ook al contact met het UWV hebben. Dan verwacht ik niet dat je op dit moment tegelijkertijd een arbeidsovereenkomst kunt hebben èn kunt doppen.

Op het moment dat je in je nul-uren-contract nog ontslag krijgt, krijg je dan wel WW voor wat je de afgelopen periode (6 mnd ofzo?) gemiddeld gewerkt hebt. Maar waarom zou je werkgever, waar je bovendien goed mee overweg lijkt te kunnen, die kostbare stap zetten? Je kost hem toch niets. Mocht je er alle vertrouwen (of keiharde papieren afspraak) in hebben dat je weer een min-max-contract krijgt na die periode, dan kun je dit overwegen. Je opbouw van arbeidsverleden tikt namelijk wel gewoon door.

Misschien is het handiger (eenvoudiger maar wellicht niet makkelijker) om gewoon ontslag te vragen en ergens anders te gaan werken. Mocht de zaak weer aantrekken, dan kun je evt weer terug.

Verwar trouwens 0-uren-/min-max-/deeltijd-/voltijd-contract niet met tijdelijk of vast. Gaat beiden over tijd maar op een andere schaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-10 15:54
t_captain schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:22:
Inderdaad, een paar rake punten hierboven m.b.t. de WW en de omgang met het UWV.

* Ten eerste is er de intake voor een WW aanvraag. Je moet buiten je schuild werkloos of gedeeltelijk werkloos zijn geworden. Dat kan weer niet samen met het vrijwillige omzetten van het contract. De werkgever moet arbeidstijdverkorting of ontslag om bedrijfseconomische redenen in werking zetten.

* Ten tweede wil je helemaal niet met het UWV te maken hebben. Je krijgt een stortvloed aan regels over je uitgerold, moet aktief solliciteren i.p.v. in je nulurencontract te blijven plakken, wordt op eenzijdig vastgestelde afspraken opgeroepen wanneer het UWV daar zin in heeft, moet een administratie bijhouden van alles wat je doet en laat, en krijgt te maken met een permanente dreiging dat er ergens in het administratieve proces iets fout gaat waardoor je uitkering wordt opgeschort. De werkzoekende heeft het immers gedaan, totdat blijkt dat het de UWV medewerker was. Als een WW-uitkering tenminste 3 keer modaal betaalde, zou je het kunnen overwegen ;)
Jaren geleden heeft mijn vrouw eens geprobeerd om een WW-uitkering aan te vragen, maar het vinden van een nieuwe baan bleek veel makkelijker.
Dit is het dus

Het is leuk een 0 uren contract, maar voor het UWV ben je werkloos en kan je voltijd solliciteren.

Het is dus erg lastig wanneer de baas een vriend is.

Het beste advies wat ik daarin kan geven probeer dit te vermeiden. tenzij je op gelijke hoogte staat.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

En het geeft ook problemen (voornamelijk voor de werkgever) om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd door een vaststellingsovereenkomst te laten eindigen en vervolgens een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan voor bepaalde tijd (dat heet de Ragetlie-regel, zie ook 7:667 lid 4 BW). Dat is dus een extra complicatie in dit verhaal.
Pagina: 1