Verwijderd

Topicstarter
Tijdens prime95 loopt de temp na een paar minuten op naar 61 graden. (Volgens tmpin0 van hwmonitor)
De stock heatsick/fan vervangen door een gelid tranquillo.
Wat ik merk is dat hij ook niet boven 61graden uitkomt,
zodra de 61 is bereikt clocked mijn cpu terug naar 1,3ghz en bij 58/59 graden weer terug naar de 4.0ghz.
Alsof hij even een paar graden moet afkoelen om terug naar 4.0ghz te gaan.
Er zit een overduidelijk patroon in, dus misschien thermal throttling ?
Mijn moederbord (m5a78l-m/usb3) ondersteunt deze cpu wel volgens Asus' website.
En trouwens 61 graden is toch best veel, het is niet eens overgeclocked.
Mijn moederbord is trouwens 4+1 phase zonder vrm heatsink,
al mag dat niet uitmaken zon temperatuur op stock speed?

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 21:08
Die temperatuur is wel het maximale ik zou je aanbevelen een nieuw moederbord met een 8+1 fase vrm te halen
En een betere Cpu cooler te halen zoals een scythe mugen 4

[ Voor 5% gewijzigd door Redesign1 op 15-04-2014 08:36 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

61°C onder load is netjes. Ik heb een 8150 en die is met 90°C gewoon uitgevallen door thermal protection van het moederbord.

Welke instellingen heb je voor power en thermal control in het BIOS? Het lijkt er namelijk op dat het een feature is van je bord.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

De temperatuur is ook de max stabiele temperatuur die je kan hebben op amd processoren (tussen de 60 en 65 graden), maar hij hoort zichzelf niet terug te klokken.

Welke sensoren lees je eigenlijk uit?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Hero of Time schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:39:
61°C onder load is netjes. Ik heb een 8150 en die is met 90°C gewoon uitgevallen door thermal protection van het moederbord.

Welke instellingen heb je voor power en thermal control in het BIOS? Het lijkt er namelijk op dat het een feature is van je bord.
61 graden onder load met de stock clocks vind ik niet echt netjes...
Mijn broertjes 8320 word max 43 graden op stock clocks met een cooler master hyper evo 212.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:24

Nemesizz

Untouchable

Verbaast mij niks dat ie gaat throttelen. Die 4+1 phases is voor veel borden al te weinig voor een 8 core CPU (ja hij word support, wat ze er niet bij vertellen is dat ie onder load gaat throttelen om de VRM's van doorbranden te beschermen), tot overmaat van ramp zijn de VRM's ongekoeld....dat is vragen om problemen icm een CPU van een TDP van 125W of meer. Denk ongekoeld dat zelfs een 95W al mogelijk voor problemen gaat zorgen.

Bij AMD borden is het heel goed opletten hoeveel phases de VRM's hebben en of ze gekoeld zijn (via een heatsink) of niet. Valt mij vaker op dat volgens de fabrikant 125W TDP CPU's support worden, maar in de praktijk die bordjes altijd gaan throttelen omdat ze een zware CPU gewoon domweg niet aankunnen zo gauw er een beetje load op komt te staan.
Ongekoelde VRM's (met teweinig phases) + zware CPU (8core of 6 core) is no-go in het geval van een AMD FX.

Daarnaast, is 61ºC load redelijk dicht in de buurt van het maximum, er word aangeraden om die CPU's niet langdurig boven de 65ºC (70º or below staat er op CPU world) te houden.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Exacto: http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
VRM protection? Yes - throttling.
Ik verwacht dus ook dat het probleem in de moederbord VRM temperaturen zit en niet inde temp van de processor (als is 60+ graden wel redelijk hoog).

Verwijderd

Topicstarter
Update: Na geruime tijd bf4 te spelen word hij wel warmer als 61 graden, zeker 65 8)7

Ik lees het uit via hwmonitor, ik lees nu dit op idle uit:

tmpin0 34
tmpin1 25
tmpin 128 (Geen sensor neem ik aan, altijd hetzelfde)

Onder load stijgt tmpin0 dus de pan uit, en tmpin1 blijft altijd onder 0 zitten.
Is dit core of socket temp ? Ik lees allemaal tegenstrijdige antwoorden op internet.

@Nemesizz.
Ik heb een mAtx am3+ dus een 8+1 gaat het niet worden voor mij.
Dit formaat is er naar mijn weten alleen in 4+1.
Zo werd bij Asus gezegd dat deze borden ruim over 90graden getest worden,
en dat het weliswaar 4+1 is maar wel van goede kwaliteit.
lijkt mij dat dit zonder thermal protection word beoefend door hun haha.
Ik zie wel betere resultaten met dit bordje/cpu combinatie op fora.

@Mitsu,
Tnx voor de link, ik was er in het verleden al op gestuit trouwens.
Volgens hun dus;
M5A78L-M/USB3 4+1 No 140W OC with cooling Yes
Asus' site geeft ook 140tdp aan, zou ik dus 15tdp headroom hebben ?
Vaag dat hij stock al vaag doet ;(
Fordox schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:51:
De temperatuur is ook de max stabiele temperatuur die je kan hebben op amd processoren (tussen de 60 en 65 graden), maar hij hoort zichzelf niet terug te klokken.

Welke sensoren lees je eigenlijk uit?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2014 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het nu opgelost, waar bf4 eersttegen de 65 kwam is hij nu max. 55 graden onder load.
Idle 26 / 25.
Volgens mij mankeerde er iets met de oude tube pasta, gister nieuwe tube gehaald en zo te merken scheelt dit al bijna 10 graden.
Zit er een houdbaarheids datum op ofzo haha.
iig problem solved so far !!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry het probleem is niet verholpen, de cpu/socket loopt weliswaar veel koeler maar throttle'd nog steeds.
Waar hij eerst dus bij 61 graden throttled gebeurt het nu bij 55 graden.
Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat het inderdaad met mijn vrm's heeft te maken.
Tijdens gamen kom ik bijna tegen de 50 aan dus ik heb er niet al teveel last van maar tijdens de hete dagen hou ik mijn vingers gekruist dat ik geen performance-loss krijg,
Dus kwam ik met een idee, als ik nu eens probeer om een offset voltage te gebruiken, wat iets lager ligt als het automatische voltage wat ik nu geef. ( gewoon op de stock speed )
Ik heb gister in mijn bios lopen zoeken maar het lijkt alsof ik niks kan veranderen aan voltages.
(Asus bios v1801)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met deze bios versie of soort-gelijke ?
Ik wil echt proberen om die temperatuur van de vrm's omlaag te krijgen op stock speeds.
Vrm heatsinks hou ik in me achterhoofd maar wil het eerst proberen zonder een cent uit te geven.
Aangezien ik dan liever een nieuw moederbord en miditower koop als ik toch geld uit ga geven.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

VRM's ga je alleen koeler krijgen met heatsinks erop "lijmen" of een stevige topflow koeler als de pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle nemen. 5 fases is gewoon te weinig voor een FX8350, die dingen worden hierdoor zeer zwaar belast, waardoor ze warm worden, te warm.

Voor FX-8/9xxx CPU's, en liever zelfs de FX-6xxx CPU's heb je gewoon minimaal 10 fases nodig.

Een beetje undervolten moet denk ik kunnen, AMD wilt nogal eens erg ruim zijn met het aantal volt wat nodig is, echter, voltage aanpassen wilt wel eens uitgeschakeld zijn op simpele, niet overklokkersbordjes, omdat voltage doorgaans omhoog gezet wordt ipv omlaag, iets wat natuurlijk verre van gezond is op dit soort plankjes.

Voor iets over de 100 euro heb je al een leuk kastje + voor zijn geld erg goed mobo, pricewatch: BitFenix Comrade Zwart + pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Precies wat ik al dacht, locked dus.. balen.
En bedankt voor de tip, ik had zelf een bedrag van 200 berekend (sabertooth+case)
Maar als dat bordje ook prima werkt bespaar ik liever wat :)
8+2 phases zo te zien ? of noem je dat gewoon maar 10 lol.
En zijn deze bestand tegen een fx8350 met een overclock van pakweg..1000mhz ?

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:19
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:11:
En zijn deze bestand tegen een fx8350 met een overclock van pakweg..1000mhz ?
Ligt ook helemaal aan de chip :P

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19
De mijne (8350) is met een Evo 212 zo rond de 40 graden idle en 65 graden load. Hij gaat ook pas trothelen bij 70 bij mij. Maar ik weet niet hoe accuraat die temp readings zijn bij amd...

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee :)
Maar ik neem aan dat ik in de tussentijd gewoon kan spelen zonder potentiele gevaren,
totdat ik me paycheck weer binnen heb iig .
hij throttled toch terug ALS de vrm's te warm worden, core en socket blijven onder de 55 nu, dankzij die gare phases :P

Edit:

Ik zet bij gebalanceerd schema me max wel op 75% cpu, dat zal wel ietstjes veiliger zijn dan tot die tijd,
ik speel voorlopig alleen bf4.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2014 20:25 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat Gigabyte bordje is behoorlijk stevig, en de Sabertooth heeft ook "maar" 8+2, wellicht dat die vrms wat beter gekoeld worden, maar da's imo het geld niet waard. Een klein zoektochtje leert trouwens dat alleen pricewatch: ASRock 990FX Extreme9 meer dan 8+2 lijkt te hebben, en die is dus bijna 100 euro duurder.

65 graden vinden AMD CPU's trouwens niet heel fijn, max van Vishera is volgens mij 70, dus een leuke koeler kan geen kwaad, zeker bij overklokken is een Mugen 4/Macho wel het minimale wat je moet hebben.

En tja, het gevaar is er natuurlijk dat 1 van de fase-onderdelen het niet meer leuk vindt om telkens op z'n donder te krijgen en er uitklapt, al dan niet letterlijk, maar bij moderne bordjes zie ik dat niet snel gebeuren.

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Ik gebruik altijd speedfan en hwmonitor/hwinfo om de cpu temp uit te lezen. Zijn bij mij de enige 2 die een correcte temp lijken te geven. Wat je ook nog kan proberen is met dubbelzijdig plakband een fan op de VRM's en achter de cpu socket te plakken.
Bij mijn overgeklokte 8320 scheelde het 10 (!!!) graden onder full load als ik een fan achter de cpu socket plakte.

Verwijderd

Topicstarter
Wow 10 graden is wel heel veel :o .
Bedoel je met achter op de socket zegmaar waar ik de backplate gemonteerd heb ?
riecardow93 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 08:01:
Ik gebruik altijd speedfan en hwmonitor/hwinfo om de cpu temp uit te lezen. Zijn bij mij de enige 2 die een correcte temp lijken te geven. Wat je ook nog kan proberen is met dubbelzijdig plakband een fan op de VRM's en achter de cpu socket te plakken.
Bij mijn overgeklokte 8320 scheelde het 10 (!!!) graden onder full load als ik een fan achter de cpu socket plakte.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik denk dat je meer de sensor koelt/stoort dan dat je daadwerkelijk de processor koelt, mee uitkijken dus.

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
als ik voel hoe warm die backplate wordt is dat al een heatsink op zich en ik heb bij mijn Phenom II 955 BE ook al het idee om dar een béétje airflow overheen te zetten als het straks buiten ook wat warmer wordt..
niet voor niks heeft bijvoorbeeld een CM690 daar ook keurig een plaats voor een 80 mm fan..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Niet voor niets is de CM690 de enige kast die dat heeft.... Ook professionele overklokkers koelen dat deel nooit. CPU's zijn namelijk gemaakt om alle hitte aan de heatspreader af te geven, en niet aan het socket.

Verwijderd

Arctic Cooling MX-2 koelpasta
Dark rock 2 koelblok
Scythe Ultra Kaze 3000 ventilator

geklokt op 4700mhz en 1.375 v

blijft tempratuur normaal rond 32 graden en in game modus rond 45 graden
Pagina: 1