Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met deze post wil ik niet zozeer de vraag stellen wat ik moet doen na waterschade, maar wel achterhalen wat die schade precies veroorzaakt. Ik heb een eind gezocht, maar ik kan het niet vinden.

Gisteren ging er wat water over mijn telefoon (Nexus 5). Standaardprocedure gevolgd: nacht en dag in rijst in een gesloten zak en in de zon. Telefoon doet het helemaal weer, maar, delen van mijn scherm zijn verkleurd.

Op bepaalde plaatsen zijn het lichte stipjes, een beetje alsof er permanent pixie dust overheen is gestrooid, en op een andere plaats is het een donkerder patroon. Het lijkt een beetje op een baard, wat op zich een zekere amusementswaarde heeft, in erg zeldzame gevallen.

Het is in elk geval stukken beter dan de vlekken in het begin. Maar ik vraag me af: zo'n LCD schermpje is toch gewoon een laagje plastic met daartussen kristallen, hoe komt daar verkleuring in door water? Als de contacten kapot zouden zijn, zou ik dan niet gewoon niets zien (falende pixels misschien)? Is het niet gewoon een beetje prut dat bovenop het plastic van het LCD scherm ligt en kan ik het, die logica volgende, dan niet gewoon afkrabben door de telefoon open te doen?

Met andere woorden, wat veroorzaakt eigenlijk de vlekken op het scherm? Het lijkt namelijk geen elektronische schade te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:26

Kheos

FP ProMod
kalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
denk je? dan moet dat er makkelijk af te krabben zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
ik heb dit veel gezien. lichte punten/puntjes in het scherm. het zit niet op het oppervlak. ik vermoed dat het water tussen de lcd laagjes is gekomen en sterker reflecteert wat in een veel helder vlak is.

ik heb het nog nooit gepobeerd op te lossen, maar misscien is het met een sterk ventilator op de rand van het scherm te laten blazen op te lossen. als het water is moet het er ook weer uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07 16:02
Toevallig heeft mijn vriendin haar Nexus 5 een week of 2 geleden ook in een plas water laten vallen en had haar scherm hetzelfde euvel als wat jij beschrijft. Ook een dag in een bak met rijst gelegd, maar mocht niet baten en ik had de telefoon al opgegeven. In de tussentijd gebruikte ze dus een andere telefoon. Gisteren de telefoon na het lezen van een artikel over telefoons onder water houden toch maar weer eens aangezet en wat bleek: het scherm was weer helemaal goed! Ik denk dat er water tussen het LCD en de touchscreenlaag gekomen is en dat dit erg moeilijk verdampt.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
In een andere telefoon (LG Optimus Pro E-975 van vorig jaar) is mij hetzelfde overkomen. Echter, na een jaar heb ik nog steeds die lichte puntjes. Die telefoon heeft ook een 'dode' band dwars over het scherm lopen dus ik gebruik 'm alleen als back-uptelefoon.

Op de Nexus 5 is de 'baard' nagenoeg helemaal verdwenen, maar onder een bepaalde hoek zie ik wel nog een lichte streep die er vanuit de schermhoek naartoe loopt. De lichte puntjes zijn er ook nog, en die lijken niet te verminderen. Ik ben bang dat die lichtpuntjes nooit meer weggaan, maar als het iemand ooit is gelukt, of als je weet wat die puntjes veroorzaakt (is het inderdaad sterkere reflectie?), dan weet ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door bluppfisk op 15-04-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Iemand nog een idee?
Pagina: 1