Advies/Discussie GPU voor Triple Screen Eyefinity

Pagina: 1
Acties:

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-02 19:38
Beste Tweakers,

Sinds een jaar of drie draai ik een triple screen setup, aangedreven door een HD6970+ArcticCooling Accelero Xtreme 3. Lekker stil, overclocks zijn goed en ik kon er tot voor een half jaar geleden de meeste spellen op maximale grafische settings mee spelen. Sommige notoire VRAM consumers, ik kijk naar jou anti-aliasing, moest ik altijd wat lager zetten maar dat vond ik nooit een probleem. Inmiddels zijn de games op een punt gekomen waar ik soms de frame rates niet meer constant boven de 30 kan houden in triple screen mode, tenzij met settings op low. Dit merkte ik sterk bij Battlefield 4 waar ik best wel van baalde. Een spel als Metro Last Light, met een van de brakste engines ooit gemaakt was totaal onspeelbaar zodra het begon te regenen, zelfs als ik op 1 scherm speelde. Dit was het moment waarop ik besloot dat er een nieuwe videokaart moest komen.

Eisen:
3x1080p aansturen, framerates op max graphics minstens boven de 45FPS maar liefst boven de 60 houden.
Het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar het zal uiteraard nooit goedkoop worden. Dan heb ik in ieder geval iets om voor te sparen.
Probleem:
In mijn hoofd zit ook de eis dat het 1 single gpu kaart moet worden, zodat ik geen gek***t krijg met Eyefinity en Crossfire en microstuttering. AMD belooft dat allemaal op te lossen met drivers, maar wat ik ervan begrijp hebben ze nog wel even te gaan als het op die combinatie aankomt. Maar misschien loop ik achter op dit gebied en is het inmiddels tot in de puntjes geregeld. Ik ben echter bang dat een oplossing met een enkele kaart niet krachtig genoeg gaat zijn om alle games op een fatsoenlijke framerate te draaien. Zelfs een 290X kan een 4K resolutie niet boven de 30FPS krijgen.

4K is 8.3miljoen pixels, 3x1080p is 6.2miljoen. De kans is dus wel heel groot dat ik genoodzaakt wordt om een DualGPU/Crossfire oplossing te nemen. Daar baal ik eigenlijk best wel van, want ik vermoed dat de bottleneck niet de GPU is. Dat baseer ik op het feit dat ik mijn GPU niet naar 100% zie gaan als ik Metro LL speel. Het zit hem in de enorme consumptie van geheugen vanwege de enorme resolutie. Daarom zou ik in eerste instantie voor crossfired R9 280X kiezen, aangezien dat de totale VRAM op 6GB brengt. Ik heb echter geen idee of dat genoeg is aangezien meeste mensen niet genoeg VRAM hebben om uberhaupt te weten hoeveel een spel op max settings aan geheugen nodig heeft. Zijn er Tweakers die er ervaring mee hebben en kunnen vertellen of 6GB VRAM voldoende is?

En in dat geval, kan ik dan niet beter een oudere Dual GPU kaart kiezen waar 6GB geheugen op zit, zoals de 7990. In dat geval zou ik ook nog kunnen wachten tot de MSI 280X Gaming beschikbaar wordt, maar dat is in feite een single-GPU uitvoering van de 7990 (Daardoor wel goedkoper). Of moet ik toch kiezen voor crossfired 290 om aan 8GB te komen?
Of is het wellicht raadzaam om te wachten tot de R9 295 beschikbaar wordt? Die heeft straks ook 8GB ter beschikking, maar ik vrees dat ik dan tegen de bottleneck van PCIe2.0 aan ga lopen. In dat geval moet ik ook het moederbord upgraden en dan wordt het wel een hele dure grap. Ik heb daar namelijk ook al over zitten denken, maar schijn toch altijd weer op een duur moederbord uit te komen met al mijn gekke eisen :*)

Graag hoor ik van jullie wat jullie er van denken. Alle suggesties/commentaar zijn welkom. Kritiek ook. Suggesties voor NVidia varianten sta ik echter niet echt voor open, Surround presteert slechter dan Eyefinity en is vervelender om mee te werken in mijn ervaring. Misschien wordt dat in de toekomst beter en ik heb nog niet persoonlijk met de allerlaatste Surround gewerkt icm de GTX780, maar de verhalen stemmen niet positief.

Edit: O ja, voor jullie het vragen: de gekke eisen aan het moederbord komen doordat ik veel USB en SATA aansluitingen wil hebben en omdat ik naast een grote videokaart/crossfire opstelling ook een geluidskaart kwijt wil kunnen. Daardoor zijn insteekkaartjes voor USB poorten niet echt handig.

[ Voor 5% gewijzigd door GeneralX op 15-04-2014 02:26 ]

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Als je crossfire of sli doet blijf je maar 1x de hoeveelheid VRAM hebben. Dus op 2x 280x heb je effectief 3GB. ik denk dat het beste 2x 290 is. Maar wel met een aftermarket koeler. Geef eens de specs van je pc?

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• GeneralX
Haha, wist ik wel ( eigenlijk niet over nagedacht 8)7 ), anders heeft Crossfire in feite niet veel nut. Dat maakt wel duidelijk dat ik hoe dan ook een 290 nodig ga hebben, anders zit ik hoogstwaarschijnlijk alsnog met volle VRAM.

De specs van mijn pc? Is wel een lange lijst, zie deze inventaris:
#Product
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed
1Gigabyte GA-890FXA-UD5
1XFX AMD Radeon HD 6970
2HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512N), 2TB
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1
1Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0
1Fractal Design Define XL (Zwart)
3BenQ G2220HD Zwart
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1NZXT SENTRY LX
1Mushkin Blackline 8GB (2x4GB) DDR3 PC3-16000 9-11-9-27
1Samsung SH-S223C Zwart
1Cooler Master Silent Pro M850
1Samsung 840 series Pro 256GB
1Arctic Accelero Xtreme III
Bekijk collectie
Importeer producten

Gezien de 290 380W verbruikt, heb ik voor 2 290 dus al 760W nodig. Daar komen dan nog CPU en alle extra's bij, dus een voedingupgrade zal wel nodig zijn. Deze is al een jaar of drie oud en daar worden de caps niet beter op.

Edit: er komen hoe dan ook aftermarket coolers op, de Accelero Xtreme 3 gaat mee en waarschijnlijk koop ik er nog een Xtreme 4 bij. Of zitten we al weer aan 5?

[ Voor 33% gewijzigd door GeneralX op 15-04-2014 20:29 ]

• Pataar
Misschien voor de voeding zoiets: pricewatch: Corsair RM750 .
Je kunt toch ook gewoon een kaart kopen met een direct CUII koeler kopen? Dan hoef je zelf niet rond te klooien met zelf koelers erop zetten. Bijvoorbeeld zoiets;
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Hiermee heb ik goede ervaringen mee.
En voor de 290x misschien deze?
pricewatch: MSI Radeon R9 290X Gaming 4G

• GeneralX
Hoewel ik het waardeer dat je meedenkt, denk ik dat ik liever voor een wat zwaardere voeding zal gaan dan 750W. 380W is uiteraard onder een maximale belasting, wat in werkelijkheid niet zo heel erg vaak voorkomt. Zelf converteer ik regelmatig audio, voornamelijk flac>mp3 voor op mn mobiel. Daarbij wordt de GPU gebruikt voor het versnellen, dus ik ben vrij zeker dat ik de GPU redelijk richting het maximum zal gaan pushen. Het maximale opgenomen vermogen dat TomsHardware heeft gemeten, was 255W. 2x255=510. Tel daar een TDP van 125W bij op van een 1055T en je zit al aan 635W. Daar komen vervolgens nog 6HDDs, 1 ODD, 1 SSD, een forse fan controller met LCD, 6 fans, een geluidskaart en een USB insteekkaart bij op en het vermogen zit al richting de 800W. Mocht ik voor een 290X gaan dan gaat het vermogen al gauw richting de 310W per kaart, laat staan als hij echt maximaal belast wordt. De kans dat er dus een 750W voeding in komt is niet zo groot. Ik zou op zn minst voor 850W gaan, misschien eerder 1000W, en waarschijnlijk van CM. De Silent Pro is daadwerkelijk heel stil en dat vind ik best wel belangrijk. De PC staat 24/7 aan en de voeding slijt dus relatief snel, maar moet zeker ook stil zijn.
Helaas heb ik geen ervaring met de aftermarket coolers van Sapphire of MSI, maar ik weet dat de AC Accelero Xtreme zo ongeveer de beste koeler is die verkrijgbaar is (meermaals verkozen tot beste koeler, ik meen door Tom of Anandtech). Ook heb ik al verschillende keren Xtreme koelers geinstalleerd. Uit ervaring kan ik dus melden dat het echt simpel is, makkelijker dan een CPU koeler als de Mugen 2. Zelfs op max RPM zijn deze Xtreme koelers nog heel stil (itt DirectCU), maar ze koelen als een beest. Is ook niet verwonderlijk, gezien de enorme grootte van de koeler. Momenteel zijn ze een beetje slecht verkrijgbaar, omdat er net een nieuwe versie uit is gekomen. Later denk ik dat ze voor een euro of 60 wel in de winkel zullen liggen. Ik heb er al eentje op mn huidige koeler zetten, dus die zal wel over te zetten zijn naar de R9. Dan is het dus een investering van gem. 30 euro per kaart. Ongeveer het prijsverschil tussen de goedkoopste kaart en de Sapphire die je voorstelde. Zou je misschien kunnen toelichten wat jouw ervaringen dusdanig goed maken dat ik voor een Sapphire zou moeten kiezen? Zoals ik al zei, ik heb zelf nog nooit een aftermarket koeler horen draaien, behalve AC modellen en water gekoelde systemen.

• Pataar
Mijn neef heeft die en ik moest helpen toen hij wat probleempjes had. Zijn kast was erg lawaaierig en net de videokaart erbij maakte hij echt veel lawaai. Dan kun je inderdaad zelf beter koelers erop zetten.

Pagina: 1