Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wifi range extender (half duplex)

Pagina: 1
Acties:

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Onlangs kocht ik een TP-Link range extender. In de specs staat dat de doorvoersnelheid 300Mbit/s is (802.11n) op de 2.4GHz band.
Bij ingebruikname kwam ik erachter dat de extender op half duplex werkt, wat betekent in de praktijk dat de doorvoersnelheid op 150Mbit/s uitkomt.
Nu ben ik aan het rondkijken op internet naar andere merken extenders, en ik kwam de AVM Fritz! 450E repeater tegen. De specs zouden zijn 450Mbit/s doorvoersnelheid dankzij MIMO (en 3 interne antennes).
Is dit nu daadwerkelijk de echte snelheid op full duplex, ik kan verder zeer weinig info vinden over dit apparaat.
Ik hoop dat er iemand is die dit leest en kan bevestigen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi is sowieso niet full duplex, het maakt gebruik van een shared medium voor zenden en ontvangen in beide richtingen, dus ook als je puur vanilla AP<->station doet is het half duplex.

Verder zijn die geadverteerde 'doorvoersnelheden' niet de echte haalbare doorvoersnelheden maar 'carrier frequencies' en eigenlijk niets meer dan een indicatie voor hoe de data gemoduleerd wordt. Je haalt in het echt zelden de helft van de snelheden.

Het verschil tussen "150Mbps" en "300Mbps" is het verschil tussen 20MHz kanaalbreedte en 40MHz kanaalbreedte, heeft dus (uiteraard) niets met duplex te maken.

Repeaters halveren vervolgens wel je bandbreedte, doordat alles wat verzonden wordt in een kanaal nogmaals uitgezonden moet worden. Dit gaat echter beide kanten op, het blijft half duplex.

Bottom line is trouwens erg eenvoudig: als je ook maar enige eis aan performance van een verbinding hebt wil je *GEEN* repeater. Sowieso is een repeater in een typische huissituatie geen zinnig apparaat. Het is bedoeld om bij lange afstanden de bereik van een WiFi-netwerk te verlengen. WiFi kan 300m ver reiken. Tenzij je in een paleis woont haal je dat niet binnenhuis. Als binnenhuis je signaal niet zover reikt komt dat door demping door muren of vloeren. Daar doet een repeater niets aan, zijn signalen worden net zo gedempt. Wat je moet doen in zo'n geval is linksom of rechtsom bedraad door die muur/vloer heengaan en aan de andere kant een access point plaatsen.

Sommige "Range Extenders" kunnen dat. Sommige niet. Het is een marketingterm dat van alles en nogwat kan betekenen. Aangezien jij niet meldt wat je exact hebt kunnen wij dat ook niet voor je vertellen. Mbt die Fritz- 3x3:3 MiMo vereist natuurlijk dat je AP en je client het ook aankunnen. Dat is zelden het geval. Maar als het zo is ga je wel die '450Mbps' snelheden halen (IRL dichter bij de 225Mbps zonder repeater en 110Mbps met repeater op ideale locatie), maar het zal nooit en te nimmer full-duplex zijn, zoals gezegd is WiFi per definitie half duplex 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• EverLast2002
bedankt voor deze heldere uitleg !
Mijn situatie is een ASUS RT-N66U wifi router (450Mbit/s) in de meterkast beneden in de hal, en 1 etage hoger (woonkamer) bijna geen signaal meer. Daarom was een extender (in het trapgat tussen meterkast en woonkamer) in mijn optiek een mooie oplossing. Boren en kabels trekken gaat het niet worden. Het signaal is nu in de woonkamer wel aanzienlijk beter geworden dan voorheen zonder extender.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Signaal is beter, maar throughput gaat teleurstellend zijn als je met getallen >300Mbps gaat gooien :z

Puur persoonlijk snap ik niet waarom iets wat 10 jaar geleden gewoonste zaak van de wereld was (kabels trekken) nu zo'n probleem is. In ieder geval zijn er zat beter presterende alternatieven dan WiFi repeaters, maar stuk voor stuk kosten ze meer en leveren ze minder dan een simpele Ethernetkabel. Je hoeft helemaal niet te boren, ik heb de kabel achter een kast richting trap geleid en daar langs de onderkant van de treden geklemd. Je ziet er niets van, maar het levert wel betrouwbare Gb verbindingen op. Geen gat hoeven boren, alleen een paar kabelklemmetjes (EUR 3 voor doosje van 20 bij de Gamma) erin getikt.

In ieder geval heb je alleen wat aan de meerwaarde van die 3x3:3 MiMo als je clients het ook aankunnen. Zo niet levert het je exact nul meerwaarde op tov 2x2:2.

Oslik blyat! Oslik!

• EverLast2002
Ik ben wel blij met je uitleg, nu weet ik tenminste wat ik wel en niet moet doen als ik de boel hier in huis ga aanpassen. Kabels trekken is ook mijn idee, alleen vind mijn vrouw dat niet leuk (vrouwen en kabels he...).
Ik kan wel de bestaande kabelgoot gebruiken waar nu al een telefoonkabel in ligt om zo in de woonkamer uit te komen.
Inderdaad is het signaal verbeterd, maar niet de doorvoersnelheid.
Dit is een leerzaam moment geweest.