Timecapsule of NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonfly28
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-04 21:36
Hoi,

Ik had al even een search gedaan, maar het meest recente topic over timcapsule of NAS is al weer bijna 2,5 jaar oud. Dus hierbij de vraag Apple Timecapsule of NAS ?

Ik wil het systeem voornamelijk gebruiken om backups van m'n Imac te maken, maar als ik m'n mp3s er vanaf kan streamen is dat ook wel fijn. Uit de vorige posts krijg ik het idee dat de meeste mensen toch een NAS adviseren. Ik heb al even naar Synology zitten kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn de verschillen tussen het woud aan modellen ?

Voordeel van een timecapsule is in mijn ogen dat ik die dan ook meteen kan gebruiken als wifi uitbreiding naar een andere verdieping, maar daar zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden voor. Wellicht zijn er ook NAS systemen die een soortgelijke functionaliteit bieden ? Ik vind de prijs van de timecapsule ook wel redelijk hoog voor wat je ervoor krijgt.

Ideeën, suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 12:14

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Geen antwoord op je vragen, ik zit helaas precies met dezelfde vraag.

Ik ga een rMBP aanschaffen en wil ook meteen een multimedia oplossing hebben. (dus een timecapsule + apple tv) probleem is dat de apple tv niets kan transcoden. Maar heb geen zin om alles om te gaan zetten mp4 of iets dergelijks. Timecapsule zou gesplitst worden in backup en opslag

Dus mijn vraag, Nas + mediaspeler (een apple tv of iets anders) of Timecapsule + apple tv (of iets anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Ik heb zelf mijn oom geholpen met een keuze te maken. Hij had een oudere timeMachine en wou er een tweede apparaat bij. Ik heb met hem een Synology uit gekozen waar 4 schijven in konden. Hij heeft nu 12 tb aan opslag, voorlopig genoeg dacht ik zo. Hierin worden al zijn Mac's gebackupped en staan verder nog zijn vakantie foto's en dat soort spul.

Wat ik meemaakte met de Synologie is dat de installatie ongelofelijk makkelijk is, Time-Machine was ook zo ingesteld en moet voor een beetje tweaker zo te doen zijn. Ik zou zeker een Synologie adviseren omdat je bij een aantal modellen al meerdere schijven kwijt kan. Nu moet ik natuurlijk wel zeggen dat de Time-Machine ook makkelijk is, maar persoonlijk vond ik de Synologie producten makkelijker. Als je voor een van de nieuwe modellen gaat met 2 of 4 schijven zit je de komende jaren zeker goed lijkt mij zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 16:20
Het is vooral afhankelijk van de mogelijkheden die je wenst, een Synology heeft 1000x meer functionaliteiten dan een Timecapsule

MP3's streamen kan bijvoorbeeld ideaal met de Synology app DS Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Volgens mij is een timecapsule het tweeling broertje van timemachine en is dus enkel te gebruiken als opslag voor timemachine. Een losse NAS kan je ook voor andere doeleinden gebruiken. Synology is zeker aan te raden.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 18:57
Sircuri schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:21:
Volgens mij is een timecapsule het tweeling broertje van timemachine en is dus enkel te gebruiken als opslag voor timemachine. Een losse NAS kan je ook voor andere doeleinden gebruiken. Synology is zeker aan te raden.
TimeMachine is de software van Apple die de backups maakt en beheert ;) En op een TimeCapsule is prima een aparte map (of mappensturctuur) aan te maken om backups en opslag netjes te scheiden. Een NAS erbij is weer een extra apparaat wat energie verbruikt en beheert moet worden (updates etc.)

Het is denk ik wat je zelf wilt, met een Synology NAS heb je wel veel meer mogelijkheden en veel meer zaken om een aantal avonden lekker mee te spelen. (Daarom heb ik toen der tijd ook gekozen voor een TimeCapsule + Synology DS213j)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Jacks0nxD schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:09:
[...]

TimeMachine is de software van Apple die de backups maakt en beheert ;) En op een TimeCapsule is prima een aparte map (of mappensturctuur) aan te maken om backups en opslag netjes te scheiden. Een NAS erbij is weer een extra apparaat wat energie verbruikt en beheert moet worden (updates etc.)
Ik wist niet dat je zelf een mappen structuur kon aanbrengen op een timecapsule.
Ik weet inderdaad dat timemachine de beheer software is, maar ik dacht wel dat timecapsule puur bestond als back-up schijf voor timemachine.

Bedankt voor de extra info. Weer wat geleerd.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10
Ik heb hier een timecapsule (1TB) in gebruik. Dat is gewoon plug and play. Zoals hier al is aangegeven is TimeMachine de software die de backup regelt op je mac. Deze software is echt extreem simpel in gebruik. Eenmaal aangezet en je kijkt er nooit meer naar om totdat je het nodig hebt. Ik heb het ooit nodig gehad en ik was er extreem blij mee. Backup teruggezet en ik was weer up and running. (En dit terugzetten ging ook extreem makkelijk)
Maar, een timecapsule is duur. Het is niets meer dan een (apple) router met een harde schijf erin, die dan wel weer super eenvoudig is in te stellen (je hoeft er geen tweaker voor te zijn). Je kan die schijf eventueel van buiten je netwerk benaderen en uiteraard ook vanaf elk apparaat binnen je netwerk (en dat hoeven geen apple devices te zijn)
Wil je gewoon een NAS erbij hebben dan moet je er alleen voor zorgen dat deze NAS gecertificeerd is om Time Machine backups te ondersteunen. Is dat het geval dan doet het wat jij wilt.
Ik heb hier een hele eenvoudig NAS staan (WD 3TB live book). De time machine functionaliteit werkt ook hierop extreem eenvoudig en is ook eenvoudig in te stellen, maar verder is het een lastig ding om in te stellen. Je moet echt een tweaker zijn omdat je naar de command prompt moet.
De Synology NAS apparaten zijn bekend en hebben een handige GUI (naar wat ik heb gezien) en dat maakt het makkelijk om allerlei andere zaken op zo’n ding uit te voeren.
Kortom het zijn keuzes: Time Capsule = een router met hard disk en prijzig maar extreem eenvoudig in te stellen (en ook als extender van je wifi netwerk te gebruiken)
Synology NAS = enorm veel keuzes en prijzen maar je kunt er heel veel mee.
WD live book = goedkoop maar je kunt er in eerste instantie niet veel meer mee dan gebruiken als NAS opslag, maar het werkt prima als backup schijf voor Time Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonfly28
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-04 21:36
Goed ik denk dat het duidelijk is:NAS :-)

De extra functionaliteit en de prijs doen het hem. Vandaag de verschillende synology opties doorgenomen en denk dat ik een DS213J ga kopen. Lijkt fatsoenlijke reviews te hebben en 2 bays lijkt me voldoende. Op de website van synology staat een handleiding om timemachine backups naar de NAS weg te laten schrijven. Dit ziet er vrij simpel en straightforward uit.
Iedereen bedankt voor de input. _/-\o_

Nu alleen weer de vraag wat voor HDs erin te stopppen :o
(vroeger was ik van al dit soort dingen op de hoogte; ben bang dat ik toch echt een ouwe lul begin te worden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
Duur is ook maar net hoe je het bekijkt, koop eens een gelijkwaardige harde schijf (2TB) en een gelijkwaardige router. Denk dat je dan qua prijs niet veel verschil ziet. Verder de bediening c.q. beheer even buiten beschouwing gelaten.

Maar om terug te komen op het topic, een NAS is inderdaad waarschijnlijk leuker/praktischer voor jouw situatie ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Jacks0nxD op 15-04-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 16:20
dragonfly28 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:06:
Goed ik denk dat het duidelijk is:NAS :-)

De extra functionaliteit en de prijs doen het hem. Vandaag de verschillende synology opties doorgenomen en denk dat ik een DS213J ga kopen. Lijkt fatsoenlijke reviews te hebben en 2 bays lijkt me voldoende. Op de website van synology staat een handleiding om timemachine backups naar de NAS weg te laten schrijven. Dit ziet er vrij simpel en straightforward uit.
Iedereen bedankt voor de input. _/-\o_

Nu alleen weer de vraag wat voor HDs erin te stopppen :o
(vroeger was ik van al dit soort dingen op de hoogte; ben bang dat ik toch echt een ouwe lul begin te worden :+ )
Zeker dat je niet voor een model in de "nieuwere" 214 lijn wilt kijken?

Ik adviseer vaak Western Digital Red's van 2TB of 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RendyHD
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-01-2023
Stukje ervaring: Ikzelf heb een Time Capsule omdat ik ook een stabiele router wilde. De router werkt fantastisch en zonder interference van de gemiddelde ziggo router door z'n 5GHz channel. Als backup werkt het ook super en makkelijk automatisch, daarnaast heb ik ene manual folder backup met een paar honder Gb aan oude content, maar voor te streamen werkt het helaas niet goed, dan zou ik zeker voor een NAS gaan. Ervaring met beide heeft me geleerd dat voor content sharing/streamen, een NAS sneller en stabieler is. De Time Capsule is naar mijn mening gewoon the traag, en de USB koppeling voor een harde schijf aan the sluiten is helemaal een slakkengangetje.

I'm a tweetin'! - @RendyHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 15:54
Mijn ervaring is dan weer compleet anders :)

Zelfs heb ik een 3rd generatie TimeCapsule, mijn MP3 collectie, als ook mijn video's staan er op, deze kan ik bekijken vanaf mijn iMac, iPad etc. Daarnaast is er ook nog ruimte voor de backups van mijn iMac/Macbook. Zelf zie ik dus ook het voordeel niet van een losse NAS, maar wellicht als je een "zware" gebruiker bent dat dat dan anders word. Ik kan er iig prima mee uit de voeten, over mijn TC niets dan lof. Hij hangt in de centrale hal, aan een mooie houder met een LED lampje erachter.. ik zweer daar kan geen enkele NAS tegenop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 12:14

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Picture Please! Even een vraagje, gebruik je Tc ook voor streaming naar je Apple tv?
En zo ja hoe couvert je alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Orii schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:45:
Mijn ervaring is dan weer compleet anders :)

Zelfs heb ik een 3rd generatie TimeCapsule, mijn MP3 collectie, als ook mijn video's staan er op, deze kan ik bekijken vanaf mijn iMac, iPad etc. Daarnaast is er ook nog ruimte voor de backups van mijn iMac/Macbook. Zelf zie ik dus ook het voordeel niet van een losse NAS, maar wellicht als je een "zware" gebruiker bent dat dat dan anders word. Ik kan er iig prima mee uit de voeten, over mijn TC niets dan lof. Hij hangt in de centrale hal, aan een mooie houder met een LED lampje erachter.. ik zweer daar kan geen enkele NAS tegenop :D
Jouw TimeCapsule kan geen video's transcoden zodat je ze gelijk op je Apple TV/iPhone/Ander device af kan spelen. Synology kan dat wel!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
DennusB schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:55:
[...]

Jouw TimeCapsule kan geen video's transcoden zodat je ze gelijk op je Apple TV/iPhone/Ander device af kan spelen. Synology kan dat wel!
Als je een wat duurdere neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
Verbal_Kint schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:35:
[...]

Als je een wat duurdere neemt...
Kan met een simpele 213j al hoor ;) (eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:14

WTM

Maar corrupt raken van de backup over wifi met timemachine naar een synology dat was altijd een issue, nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Als ik videos wil kijken op mijn ATV dan kan ik die gewoon streamen met de ipad hoor, of zelfs de macbook.. hoef ik niet speciaal een Synology voor te hebben, kan prima met airplay mirroring etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
@WTM Lijkt sinds DSM5.0/OSX10.9 goed te gaan.
@Orii Moet je dan niet een computer aan hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Nee, gewoon een share maken op de TC, en dan met airplay het beeld van je ipad mirroren naar een Apple TV.. het kan makkelijker, het kan ook moeilijker ;)
vroeger ging ik vanalles downloaden, omzetten etc etc.. tegenwoordig vind ik dat teveel gedoe! ik heb netflix, spotify, en dat streamd beide mooi naar de ATV, vandaar dat ik een aparte NAS in mijn geval wat overbodig vind :) Maar ik kan me voorstellen als je veel geavanceerde opties wil dat een TC niks is. Het is vooral een "gemaks apparaatje" dat je er toevallig ook shares met muziek/video op kan maken is een leuke plus, maar misschien iets te simpel voor de power user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 680320

Dank voor deze nuttige info. Is er wat jullie betreft wat veranderd in het afgelopen jaar? Ik overweeg nu een TC, maar wil inderdaad ook graag kunnen streamen vanaf de back-up en toegang hebben tot mijn data wanneer ik elders in de wereld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Toegang tot data kan eenvoudig via back to my mac. Helaas gebruikt dit deels dezelfde poorten als Osx server VPN dus heb ik het uitstaan, maar het kan vrij eenvoudig. Overigens heb ik via mn VPN ook gewoon een share openstaan naar de data op de HDD daar en dat werkt veel makkelijker en veiliger. In de trein werkt streaming toch niet dus dan maakt het niet uit dat VPN ook niet werkt. Helaas betreft dit dan ook internet verkeer (wat ik wel heel vervelend vind ivm privacy).

Een time capsule is overigens echt super in het onderhoud. Ik heb de 2014 3TB nu een jaartje en tot nu toe alleen een storing gehad toen ik vorige week met stofzuigen per ongeluk een ethernet coupler gesloopt heb. Verder nul issues in stabiliteit en snelheid. Overigens kan je hetzelfde ook bereiken met een extreme met daaraan een harde schijf (iets goedkoper) maar qua stabiliteit is het een stuk minder.

Ik heb zelf geen ervaring met streamen van films en muziek (aangezien ik meer dan genoeg opslag heb in laptop en iPhone) maar dat ga ik deze vakantie regelen in de vorm van filesharing door de osx server. Als je per se streaming wil realiseren is het misschien makkelijker/krachtiger om tweedehands een mac mini te kopen en daar een fikse harde schijf aan te hangen. Kan je te allen tijden bij je spullen door middel van een VPN (als je osx server installeert en opzet). Maar dat is misschien te ver boven het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 09:52
ik gebruik zelf een DiskStation (ds212j) en dit gaat echt heerlijk.
kan er erg veel handig en leuke dingen mee doen, en je kan er natuurlijk bijzonder makkelijk ( in minder dan 2 minuten ) een backup doos van bouwen voor je tijd machine.

persoonlijk gebruik ik mijn diskstation voor Time Machine en VPN.
media wordt geregeld door Plex zodat zelfs de Apple TV met een beetje rommelen nog een competent apparaat wordt.

het kost voor mijn idee wel iets meer dan de apple oplossing, echter kun je met een DiskStation weer RAID setups maken zodat je data ook bij een overleden schijf nog beschikbaar is.
( Let wel: RAID is natuurlijk geen backup, maar het helpt wel om je data over 2 disks gemirrored te hebben staan )

Just my 2 cents
Pagina: 1