Welke componenten uit mijn lijst raden jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

• jvnknvlgl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-02 12:12
Disclaimer: ik ben nieuw op het forum, dus als ik iets verkeerd doe voel je vrij om me er op te attenderen!

Hallo allemaal! Ik ben van plan een redelijk goedkope PC met Ubuntu, een Haswell CPU, SSD en 8GB RAM samen te stellen, zonder losse GPU. Nu heb ik een aantal componenten gevonden, en ik wil graag weten wat jullie er van vinden.

CPU: Zoals ik al zei, ben ik op zoek naar een Haswell CPU. Aangezien ik geen losse GPU wil gaan inbouwen in mijn systeem, wil ik graag een CPU met een HD4600 IGP. Na een beetje rondkijken, heb ik een aantal CPU's gevonden die me wel wat lijken.

- Intel Core i3 4330: deze CPU lijkt een vrij goede prijs/kwaliteit verhouding te bieden, en voldoet redelijk aan mijn eisen. Het enigste wat ik me afvraag, is of een dualcore met hyperthreading vergelijkbaar is met een quadcore CPU. Hoe vergelijkt dit precies?
- Intel Core i5 4440: deze CPU is al weer iets duurder, maar is wel een volledige quadcore.
- Intel Core i5 4670K: dit is de duurste CPU uit mijn lijstje, maar bied wel gemakkelijke overclocking. Ik weet nog niet precies of ik dit echt wil gaan doen, maar ik neem de CPU daarom dus wel in overweging.

Welke CPU raden jullie aan?

Moederbord: vereisten voor mijn moederbord zijn in elk geval een PCI x16 slot, voor eventuele uitbreiding met een videokaart, minimaal 2 RAM-sloten, HDMI, en natuurlijk socket 1150. Interne USB 3.0 is niet echt een must, aangezien ik nog niet precies weet of mijn case USB 3.0 op het frontpanel zal hebben. USB 3.0 aan de achterkant zou ik wel graag hebben, voor uitbreiding. Wat betreft SATA maakt het me niet zoveel uit, ik heb waarschijnlijk toch maar 1 SATA poort in gebruik voor mijn SSD. De moederborden waar ik tussen twijfel zijn de volgende:

- ASRock H81M-HDS: lijkt te voldoen aan de meeste van mijn eisen.
- ASRock B85M-HDS: heeft maar weinig verschillen met de bovengenoemde, maar is volgensmij een iets luxer exemplaar.
- ASUS H81M-a: lijkt ook weer te voldoen aan al mijn eisen, en past qua kleurenschema ook bij het RAM-geheugen wat ik heb gekozen. De SATA-poorten lijken wel op een vreemde plek te zitten.

RAM: Na wat rondkijken, heb ik besloten voor Crucial Ballistix Tactical 2x4GB te gaan. Deze lopen op 1600MHz, dus wat mij betreft is dat wel een goede keuze. Ik ga niet voor 4GB, omdat ik af en toe ook wel eens VirtualBox gebruik.

SSD: Aangezien ik thuis nog een Samsung 840-series Basic 120GB heb liggen, was ik niet van plan een nieuwe te kopen. Het apparaat bevalt me goed, en ik heb nog nooit te weinig gehad aan de 120GB.

PSU: Waarschijnlijk een Corsair CX430, mijn broertje raadde me deze aan en hij lijkt positieve reviews te hebben.

Case: Ik vind het belangrijk om een strakke case te hebben, en hij moet ook niet al te duur zijn. Daarom heb ik gekozen voor de Fractal Design Core 1000. Zoals ik hierboven al heb vermeld, weet ik nog niet of ik voor de USB 3.0 of de USB 2.0 editie van de case ga.

De totaalprijs van de PC als ik voor een i3 ga, is minus de SSD net onder de €300. In het geval van een i5 CPU wordt die prijs natuurlijk wel wat hoger, maar mijn budget is maximaal €400.

Wat denken jullie? Bedankt bij voorbaat voor het advies!

~ Jasper Vinkenvleugel