Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo E540

Pagina: 1
Acties:

• HDimac
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-01-2024

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Dit is al mijn tweede topic in dit subforum. In mijn eerste topic wilde ik een tablet-laptop combinatie kopen, maar na veel research en proberen in winkels is dit toch niks voor mij.

Wat ga ik ermee doen?
De laptop zal worden gebruikt voor studie-doeleinden: aantekeningen, werkstukken, tekstverwerking. Verder voor webbrowsen, youtube, netflix en af en toe GTA San Andreas of een ander ouderwetse game.

Budget
Het budget is 750-800, maar het liefst zo goedkoop mogelijk.

Ga ik ermee reizen?
Ik ga op kamers in Tilburg, en moet elk weekend de laptop mee naar huis zeulen, dus liever geen laptop die 10 kilogram weegt. De accu hoeft niet groot te zijn, gebruik hem alleen even in de lessen soms. Een accu van 2-3 uur is prima.

De grootte heb ik het liefst rond de 15-16 inch.

Wat heb ik gevonden?

Bij het zoeken van laptops, vooral op Tweakers, blijft de Lenovo ThinkPad E540 eruit schieten.

Nou heb ik er zelf eentje samengesteld, met de volgende specificaties:
  • Intel Core i5 Processor. - Is dit genoeg? i7 leek mij overdreven, maar i3 te weinig.
  • Windows 8 64 bit
  • 15.6 Full HD Antiglare scherm - Ik wil graag Full HD en niet alleen HD.
  • Graphics: E540 Intel. Moet ik hier gaan voor de e540 N V N14P-GV2+Graphics, 2GB? Ik snap de meerwaarde hier echt niet van.
  • 8GB RAM - Is dit nodig? Heb ik aan 4GB niet genoeg?
  • Keyboard with Number Pad - UK English - Dit stond automatisch aangevinkt, moet ik deze hebben voor een normaal toetsenbord? Of toch US English Euro?
  • 500GB Hard Disk - Dit leek mij voldoende.
  • Geen 16GB SSD - Is dit nodig? Kost maar 30 euro extra.
Denken jullie dat dit een goede keus is? En wat denken jullie over mijn vragen hierboven?

Alvast hartelijk bedankt. Als ik iets vergeten ben te melden, laat het alsjeblieft weten, dan update ik het meteen.

Merci!

Gebukt is genomen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Een i3 lijkt mij voldoende, als je het bij oude games houdt.
Wel zou ik voor een 128GB ssd gaan ipv de hdd. Daar ga je echt veel van merken. Zeker bij lichte taken.
Die 16GB caching ssd merk je ook wel iets van , maar lang zoveel als van een volwaardige ssd.

4GB ram is voldoende. 8GB is nog minder belangrijk dan de cpu.

Het verschil tussen de UK en US layout kun je wel op google vinden. De UK layout heeft zo'n hoge enter.
In Nederland gebruiken we meestal de US layout.

Het lijkt erop dat de N14P-GV2 een Nvidia GT740M is: http://www.notebookcheck....orce-GT-740M.89900.0.html
Deze is ongeveer twee keer zo snel als de igp (Zowel in de i3 als in de i5 is dat een HD4600).

[ Voor 35% gewijzigd door wappiewappie op 14-04-2014 19:02 ]

• HDimac

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
Ah, bedankt!
Dat scheelt wel in de kosten, om een i3 te nemen.

Ik kan een 128GB SSD niet aanklikken, hoe zou ik deze er toch kunnen inzetten? Moet ik dat dan zelf doen, of kan ik dat bij een andere website zo bestellen?

Nevermind, verkeerd gekeken.
Bedankt!

Nog een vraag:

Merk je veel verschil tussen het Full HD scherm en het normale scherm?

[ Voor 23% gewijzigd door HDimac op 14-04-2014 19:12 ]

Gebukt is genomen.

• wappiewappie
Ja. 8)
Je hebt met fhd meer pixels, dus ook meer werkruimte en alles ziet er scherper uit.
Als je nog een beetje goede ogen hebt (ik neem aan dat je geen 65+ bent :+ ), is alles nog net groot genoeg om Windows scaling op 100% te laten staan.

Daarnaast is het fhd scherm ook wat helderder.
Notebookcheck heeft beide schermen getest:
http://www.notebookcheck....GE-Notebook.114194.0.html
http://www.notebookcheck....41-Notebook.109012.0.html

Als je vervolgens ook op 1080p wilt gamen, vraagt dat uiteraard wel meer van de gpu. (Je kunt natuurlijk ook op een lagere resolutie gamen)
En ook de accu zal dan wat sneller leeg zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 15-04-2014 20:07 ]

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Ik zou iets anders adviseren dan wappiewappie zodat je laptop beter future proof is:
- Kies voor de i5 want die is beter future proof dan een i3 en die kan je niet vervangen in de toekomst
- Neem de GT 740M videokaart. Ook die kan je er later niet meer in zetten en ook oudere games doen het beter met zo´n kaart. Je weet ook niet of je ook nieuwere games wil gaan spelen.
- Neem de 500GB 7200rpm HDD om te beginnen (is best wel snel al, zeker op W8) en zet er later een M.2 SSD voor het besturingssysteem in als deze beter beschikbaar komen. Als je goed zoekt zijn ze nu ook al goed betaalbaar van 128GB. En dan heb je ook nog de 500GB over voor opslag!

4GB RAM is voor jouw gebruik meer dan genoeg momenteel, zeker als je de losse videokaart kiest. En zonodig kan je dat later nog bijprikken. Je moet sowieso het FHD scherm kiezen. Dan kan je binnen je budget ook nog een grotere batterij kiezen (voor 12 euro zeker doen) en een AC wifi kaart. Kies ook voor US euro toetsenbord. En kies gratis de ultranav with FPR: dit is een vingerprintlezer. Erg handig met inloggen! Dit alles krijg je voor minder dan 800 euro en dan is er vast nog wel ergens een kortingscode te vinden ;)

Ik snap wel dat je nu zo weinig mogelijk uit wil geven maar als je nu een beetje meer uitgeeft gaat je computer een jaar of langer extra mee en dan ben je per jaar een stuk goedkoper uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Streup op 15-04-2014 22:22 ]

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• wappiewappie
Streup schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:17:
- Neem de 500GB 7200rpm HDD om te beginnen (is best wel snel al, zeker op W8)
Alleen het opstarten van W8 gaat sneller. De rest blijft even traag als in W7.
Maar als je zelf een ssd wilt plaatsen, let er dan in ieder geval goed op welke je kiest. Er zit nogal wat kwaliteitsverschillen tussen de verschillende ssd's.

Wat betreft de cpu. Op die manier kun je beargumteren dat er een i7 quad core in moet komen. O-)

[ Voor 32% gewijzigd door wappiewappie op 15-04-2014 23:28 ]

• Streup
wappiewappie schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:12:
[...]

Alleen het opstarten van W8 gaat sneller. De rest blijft even traag als in W7.
Maar als je zelf een ssd wilt plaatsen, let er dan in ieder geval goed op welke je kiest. Er zit nogal wat kwaliteitsverschillen tussen de verschillende ssd's.
True, TS kan ook kiezen om de HDD te vervangen met een goede SSD. Als je de 128gb van Lenovo kiest weet je ook niet wat je krijgt. Bovendien is 128gb best wel weinig voor opslag.
Wat betreft de cpu. Op die manier kun je beargumteren dat er een i7 quad core in moet komen. O-)
Maar die is weer €120 duurder dan de i5 en de extra cores en hyperthreading heeft TS toch niet nodig. Het gaat ook om waar voor je geld. De machine die ik voorstel kost ca €830 en dan heb je i5M, 128gb ssd, 500gb hdd, FHD scherm, grote batterij, AC WiFi. Voor dat geld krijg je dat nergens.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• HDimac

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
Thanks voor de reacties guys!
Heel handig :)

Ik ben er nou alleen niet helemaal uit over de HDD of SSD. Is het verstandig om deze nou later los erbij te kopen?

Heb hem nu zo staan:
  • Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
  • Windows 8 64
  • W8 64 WE MUI
  • 15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
  • E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB
  • 4GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
  • Keyboard with Number Pad - US English Euro
  • E540 UltraNav with FPR PC
  • Camera, Microphone
  • 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
  • DVD Recordable 8x Max Dual Layer
  • 6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
  • 90W AC Adapter - EU
  • Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
  • Publication - WE (FR/GE/IT/DU/EN)
  • 1 Year Depot or Carry-in
Met kortingscode is dit ongeveer 730 euro.
Klopt dit zo, behalve dan de SSD/HDD wat ik hierboven vroeg?

[ Voor 105% gewijzigd door HDimac op 16-04-2014 15:31 ]

Gebukt is genomen.

• Streup
Ik zou hem bestellen zoals je gepost hebt, met HDD. Ik heb een Lenovo met 7200rpm HDD en ik heb niet het idee dat hij heel langzaam is met W8. En ik weet hoe een SSD voelt, want die zit in mijn PC. Zo kan je de laptop als je het echt zat bent altijd nog upgraden.

• HDimac

HDimac

Inderdaad.

Topicstarter
Is helemaal goed!

Thanks voor alle reacties :)

Gebukt is genomen.

• wappiewappie
[q]
Streup schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:00:
[...]
True, TS kan ook kiezen om de HDD te vervangen met een goede SSD. Als je de 128gb van Lenovo kiest weet je ook niet wat je krijgt. Bovendien is 128gb best wel weinig voor opslag.
Lenovo gebruikt een Samsung 840, Lite-on (Plextor) M6, of een ssd van Intel. Kwalitatief goede ssd's dus.
Als ik uit ga van wat in de topicstart staat is 128GB voldoende.
[...]
Maar die is weer €120 duurder dan de i5 en de extra cores en hyperthreading heeft TS toch niet nodig. Het gaat ook om waar voor je geld. De machine die ik voorstel kost ca €830 en dan heb je i5M, 128gb ssd, 500gb hdd, FHD scherm, grote batterij, AC WiFi. Voor dat geld krijg je dat nergens.
Zelfde verhaal. Voor alles wat in de TS staat is een i3 voldoende.

Maar als HDimac de optie open wil houden om zwaarder programma's soepel te kunnen draaien en/of een flinke fotocollectie o.i.d. aan wil leggen, dan heb helemaal gelijk en is jouw voorstel beter.
Pagina: 1