Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows XP computers... Hoe gevaarlijk in bedrijfsnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 15:42
Op ons werk staan nog enkele Windows XP computers, het enige wat ze doen is het draaien van rips voor diverse printers/plotters.

Nu weet ik dat per 8 april de ondersteuning voor XP is stopgezet, maar ik vraag me af hoe gevaarlijk dit daadwerkelijk is. We zitten wel achter een SonicWall...

De computers zijn aangesloten op ons netwerk, zodat iedereen intern hun bestanden daarop kan aanleveren, maar er wordt verder niets op de systemen gedaan.

Kunnen we eventueel internet eenvoudig blokkeren op deze systemen, zonder dat onze netwerktoegang verdwijnt?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Eenvoudig weg door in de modem deze pc van internet te doorzien door ze te blokkeren. Zodat ze geen verbinding kunnen maken met het internet. En als je dat doet dan maken ze geen verbinding meer maar je kunt ze wel via het netwerk benaderen..

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Deze vraag had ik ook gesteld en kreeg het volgende antwoord wat goed werkt: en ik nog de XP's onderling kan laten synchroniseren..

Als antwoord kreeg ik toen, de betreffende computer een IP adres geven binnen de range van het netwerk en de gateway ( de feitelijke verbinding / instelling naar Internet) op 0 zetten. Moet het nog wel doen, maar het klinkt alsof het inderdaad op deze manier kan.

Het enige verschil in de oplossing is dat de gateway met een 1 moet beginnen en de rest nul laten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Printen kan ook met een ander OS. Waarom XP behouden?

Als er een stokoude XP-only applicatie draait: geen internetverbinding toestaan, maar ook geen niet-vereiste verbinding mogelijk maken met het LAN. Ik zou iig geen bestandsdelen mogelijk maken op de XP's, maar de files vanaf 1 centrale fileserver laten ophalen, waarbij de clients geen enkel contact kunnen hebben behalve die ene server. Immers komen besmettingen ook van binnenuit en kunnen besmette XP's ook de rest gaan 'aanvallen'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Gaat niet alleen om printen maar echt oude op XP geschreven applicaties. En de XP's hebben geen diskette of dvd aan boord om het zomaar te noemen. En ja, de XP's kunnen maar één server benaderen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als een applicatie is geschreven voor WinXP, dan zou het vaak moeten kunnen draaien op nieuwere OS'en na hooguit wat moeite. Bijv in compatibility mode en evt. wat extra rechten voor disk of register geven.

Mocht het echt niet kunnen (bijv omdat het 16bit-applicaties zijn) dan zou ik de PC's elke nacht leeggooien en opnieuw het image terugzetten (en daarna natuurlijk de virusscanner updaten :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1