Toon posts:

Is dit moederbord nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn htpc viel de laatste tijd zonder duidelijke reden soms uit, zonder melding of bsod.
Na wat testen leek de voeding het probleem.
Nu wilde ik net een nieuwe voeding plaatsen, kwam ik het volgende tegen:
https://www.dropbox.com/s...2014-04-14%2014.08.03.jpg

Zou het moederbord nog te redden zijn door er een nieuwe stekker aansluiting op te solderen?
Of is dit een symptoom van een groter probleem, en kan ik hem beter weggooien?

Graag ontvang ik jullie advies :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49

gwystyl

Beugeltje dan maar?

plaatje doet het niet

Verwijderd

Plaatje hierrr

Afbeeldingslocatie: https://photos-3.dropbox.com/t/0/AAArd5to0tAoWGR8Pzs7xpMT7Tgp2F9cp2kpJzY-yYAP_w/12/62438590/jpeg/1024x768/3/1397484000/0/2/2014-04-14%2014.08.03.jpg/ZlY8TQAxrkrFf9bbFbtMOjiOECLMcVfmnlqBljAoGaI

Ik zou het bord niet meer vertrouwen, wie weet wat er nog meer is beschadigd.

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10-2025
Dat ziet er nogal gaar uit. Lijkt wel alsof je 12v aansluiting is doorgefikt, dat lijkt me toch niet zomaar te gebeuren.

(plaatje doet het trouwens niet, als ik open in nieuw tabblad wel)

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Te warm geworden door slecht contact. Als je mobo het gewoon nog deed, kan het zomaar zijn dat alles nog werkt. Alleen een nieuw voetje erop solderen lijkt me wel ellendig priegelwerk. 50/50 dat het goed komt.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Op Marktplaats zijn vele hobbyknutselaars met professionele apparatuur die dit soort dingen voor weinig geld goed kunnen solderen. Dan is de kans ineens heel groot dat het weer goed komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 14-04-2014 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook mijn gedachte, slecht contact. De configuratie heeft onveranderd een lange tijd goed gewerkt.

Zag net dat een soldeerbout met smal puntje en niet te hoog vermogen rond de 10 euro is, dan probeer ik het gewoon zelf :P

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 15:28 ]

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10-2025
zou ik ook doen! Het is toch al kapot, als je het kan repareren is er des te meer voldoening.

Mijn logitech muis wil ook nog wel eens kapot gaan (dan gaat hij opeens dubbel klikken, dat soort geintjes). kan ik wel voor 3 tientjes een nieuwe kopen, maar de microswitch vervangen door 1tje uit een oude donor muis (waar we er nog iets van 10 op zolder van hebben liggen) doet hij het weer perfect. Kan ik weer, zo trots als een pauw, met mijn muis werken :)

Moederbord is natuurlijk wel iets lastiger dan een computermuis ;)

EDIT: als je zelf gaat proberen om de aansluiting te vervangen zou ik ook wat desoldeer litze halen. Dit 'zuigt' de tin op als het ware zodat je makkelijk dingen kan desolderen. Een desoldeerpomp is vaak meer voor het grove werk.

[ Voor 18% gewijzigd door Buzzel op 14-04-2014 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo denk ik er ook over Buzzel :)

Bedankt voor de tip, met een desoldeerpomp ben ik wel bekend, maar desoldeer litze is nieuw voor me.
Heb het geluk dat ik vlakbij een winkel woon (radiocentrum), die deze zaken plus kennis in assortiment heeft.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:08
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:07:
Dat was ook mijn gedachte, slecht contact. De configuratie heeft onveranderd een lange tijd goed gewerkt.

Zag net dat een soldeerbout met smal puntje en niet te hoog vermogen rond de 10 euro is, dan probeer ik het gewoon zelf :P
Voor dit soort werk wil je juist een soldeerbout met flink vermogen en een niet te klein puntje hebben. De connector zit namelijk direct aan twee grote voedingsplanes verbonden (GND en 12V). Deze planes hebben veel koper op de binnenlagen van de print en er gaat dus een boel warmte inzitten. Om de temperatuur hoog genoeg te krijgen om de tin te laten vloeien moet je er een boel vermogen in stoppen, en om voldoende contactoppervlak te krijgen moet je een niet te kleine punt gebruiken. Ik zou er zelf niet met een kleinere soldeerbout dan 80W aan willen beginnen. Een soldeerstation met regelbare temperatuur is ook zeker aan te raden, maar niet noodzakelijk. Onder het mom van, nu is het toch al kapot, stukker dan dit wordt ie niet en op hoop van zegen, gewoon proberen.

Probeer eerst het kunststof (of wat er van over is) weg te halen zodat je 4 losse pinnen overhoudt, dat is makkelijker verwijderen dan een complete (halve) connector.

[ Voor 7% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 14-04-2014 17:03 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Rmg

En eerst tin bijvoegen gewoon goeie klodder, mag best alle 4 pinnen helemaal besmeuren met hete tin, dan trek je de connector eruit, maak je het schoon/overtollige tin eraf met een pomp of litze en er dan een nieuwe connector op solderen

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips :)
Blijkt nog erg lastig om een nieuwe atx12v socket te vinden :'(

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Rmg

http://www.distrelec.ch/e...-04A-3928-1043/p/14402141

https://www.elfaelectroni...?item=44-021-41&toc=19792

In Nederland vinden is lastig denk ik, Bij mouser kan ik het iig niet terugvinden

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Of een kapot moederbordje ergens vandaan toveren en daar die stekker afhalen. :)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

OMG, die heeft inderdaad een knallende zomerdag gehad daar! Je kan er een nieuw stekkertje op solderen, kapot is het toch al en zo moeilijk is het ook weer niet om te solderen. Als je nog zo'n stekker zoekt dan wil ik er wel eentje tegen verzendkosten opsturen, dan haal ik er gewoon eentje van een van mijn defecte moederborden af.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
herken het.. eens met de toen nog 20 pens ATX connector gehad.. mobo en voeding rijp voor de sloop :P

404 Signature not found

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Wat je ook kan doen (maar het is veel minder netjes) is de nieuwe connector op de pinnen van de oude solderen.

Je knipt de contacten van de oude connector kort (dat ze nog een paar millimeter boven het bord uitsteken en soldeert de nieuwe connector aan de oude contacten.
Is wel een stuk minder netjes, maar wel veel makkelijker.

Het bord goed door en door verwarmen en zonder een laag stuk te trekken zulke connectors verwijderen is zeker zonder goede bout een flinke uitdaging

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
is het niet schoon te maken met alcohol? maak je de pinnetjes vervolgens een beetje krom zodat deze beter contact maken en klaar.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:07:
Hihihi, en denk je dat zo'n boutje dat aankan? Moederborden en WiFi-routers hebben de grootste 'Groundplanes', tevens zit het standaard met loodvrij soldeer vast. Ik gebruik zelf hiervoor een profi JBC station met een speciale 'High thermal efficiency' tip, daar gaan dit soort dingen wel prima mee.
Ook de PCB enigszins voorverwarmen, en eerst loodhoudend soldeer met flux toevoegen aan de oorspronkelijke soldeerverbinding alvorens je de stekker los kan krijgen, kan flink helpen. ;)

Laat het door iemand met ervaring doen, ik heb genoeg Failures gezien van mensen die het zelf wel even doen en met een flinke 'Torch' de pcb (aan-) 'bakken'. :X

EDIT: Overigens zie ik ook Nippon Chemicon KZG-serie condensatoren, dit is een serie elco's die enige uitval kent zonder dat dat aan de buitenkant te zien hoeft te zijn (High ESR). Zou eigenlijk ook preventief vervangen moeten worden.
Trommelrem schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:03:
Op Marktplaats zijn vele hobbyknutselaars met professionele apparatuur die dit soort dingen voor weinig geld goed kunnen solderen. Dan is de kans ineens heel groot dat het weer goed komt.

[ Voor 20% gewijzigd door bitshape op 15-04-2014 10:51 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels het spreekwoord 'goed gereedschap is het halve werk' ervaren :Y)
De soldeerbout heeft niet genoeg vermogen (30 watt) om gebruik te maken van desoldeer litze.
De socket heb ik verwijderd, en getracht met een punttangetje licht te trekken aan een pin, terwijl ik aan de achterkant met de soldeerbout de overgebleven soldeer verwarm.
Dit heeft helaas ook niet veel uitgehaald.

Al bij al een leerzame dag :')

Denk dat een nieuw/2e hands moederbord een betere keus is, dan weer te gaan investeren in een betere soldeerbout. De huidige soldeerbout kan ik mooi gebruiken om een nieuw stekkertje aan de voeding te bevestigen.

Wellicht dat ik nog een keer een poging waag ter spielerij, iig bedankt voor het meedenken _/-\o_

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meh

Plastic verwijderen (contact pinnenlaten zitten)
Nieuwe connector met 4 draden solderen aan de oude pinnen op het mobo. krimpkousjes er omheen

--klaar.

(of draden direct aan mb solderen op die pinnen)

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 15-04-2014 17:23 ]

Iperf

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024

Verwijderd

Topicstarter
D'r is een pinnetje gesneuveld :-(
Als ik door zou gaan zou ik liever moeite steken in het plaatsen van een nieuwe socket, dan draden aan de achterkant van het moederbord bevestigen.
Is beter voor m'n gemoedsrust O-)

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
Heb je soms een goede föhn? (Geen haarföhn!!!!!) Eentje waar je verf mee kan afbranden en de temperatuur en luchtsnelheid kan instellen? Probeer dit eerst uit op een oude print, want dan weet je ongeveer de temperatuur instelling van de föhn en de afstand tot het mobo. Verwarm de plek waar de stekker heeft gezeten op het mobo niet te kort, want dan is alle tin in het gat nog niet gesmolten. Kijk goed of de tin aan beide kanten vloeit en probeer af en toe eens voorzichtig te trekken aan het pennetje. Pas op dat je de printbaan van het mobo niet kapot maakt.

Opmerking 1:
Een föhn heeft als voordeel dat er een groter oppervlakte verwarmt wordt en daardoor minder snel afkoelt. Het is daarom belangrijk dat je de temperatuur en afstand (redelijk) juist instelt!
De punt van een soldeerbout geeft veel warmte op een kleine plek en omdat de omgeving niet opgewarmt is, wil de tin binnenin de print niet vloeien. Gevolg; onderdeel blijft vastzitten en men gaat automatisch te hard trekken.

Opmerking 2:
Een soldeerstation met regelbare temperatuur is nooit weggegooit, want uit ervaring weet ik dat er veel gerepareerd/hersteld kan worden. Zo'n apparaat gaat bij normaal gebruik heel lang mee. (Mijn Stannol soldeerstation heb ik gekocht in 1982 en functioneert nog wekelijks.)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders onze medeTweakers.

Succes en ik lees graag hoe het afgelopen is!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie jovadca. Helaas heb ik niet zo'n fohn die je beschrijft.

Door de blijkbaar aparte socket die ik heb (AM2+) is een nieuw/2e hands moederbord schaars en relatief duur. Ik heb vandaag een ATXP4EXT kabel besteld, welke ik aan de achterzijde van het moederbord ga solderen. Het investeren in een nieuwe htpc kan ik dan nog een tijdje uitstellen, ipv nu relatief veel investeren in een verouderd systeem.

Het resultaat zal ik posten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2014 16:03 ]

Pagina: 1