Passieve koeling voor Intel NUC DN2820?

Pagina: 1
Acties:

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

Topicstarter
Ik wil het NUC moederbordje gaan inzetten in een zelfbouw muziekstreamer waarbij fanless essentieel is (dat is wat me stoort in mn Mac Mini).
Zonder ventilator en in kartonnen testbehuizing (voor afmetingen) loopt hij met de standaard heatsink op 60 graden bij max 4% belasting. Nu zou ik graag voor de zekerheid een iets zwaardere heatsink gebruiken maar ik kan niets vinden.

Ik kom wel fanless behuizingen tegen maar die zijn voor mijn doel denk ik niet bruikbaar en zeker te duur.

Het is een Celeron N2820 in Socket BGA1170, bevestigingspunten van de standaard koeling zit op 40mm x 52mm maar het is me niet helemaal duidelijk of dat standaard is voor BGA1170 omdat ik daar eigenlijk niets over kan vinden.

Kent iemand een heatsink of een ander systeem waarmee dit compatible is?

Rond de plek waar de koelpasta zit, zitten metalen contactpuntjes.
Kan ik een plakbare heatsink gebruiken en waar moet ik dan met contact maken/vermijden op letten?

Afbeeldingslocatie: http://mrpaaj.nl/random/nuc_koeler_resized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrpaaj.nl/random/nuc_mobo_resized.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door mr.paaJ op 14-04-2014 14:02 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:12
Waarom fanless? Dat is gewoon een dure oplossing voor een warmteprobleem. Pak gewoon een degelijke grotere fan die je niet hoort en het is ook goed lijkt me?

Wat betreft het contact, je zit met een CPU zonder heatsink. De meeste CPU's komen met heatsink, waar meestal de naam op staat en wat codes. Dat betekend dat je voorzichtig moet zijn met alternatieve koeling. Het is bij dit soort CPU's een stuk gemakkelijker om de cores te beschadigen door er te veel druk op te zetten. Overigens zijn het geen contactpuntjes die rond de core zitten. Het gebied dat je moet koelen is waar de pasta op zit.

Ik weet niet of de verkleuring links van de core normaal is. dat heb ik alleen nog maar gezien bij doorgebrande videokaarten, al was er daar ook echt zwart bij.

Anyway, zoek op wat je CPU mag hebben qua temperatuur en als er niet voldoende koeling is, pak je een grotere fan die je langzaam laat draaien. Als dat niet werkt heb je of een probleem met je aanvoertemperatuur van de lucht, of je bent continue zwaar aan het belasten.

Addicted to silent computing

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat het wachten is totdat er compatibele kastjes gemaakt worden zoals deze:
http://www.streacom.com/products/nc1-fanless-chassis/

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

Topicstarter
Ik denk niet dat het een warmteprobleem hoeft te gaan worden, het ding gebruikt 7W max, ik zoek alleen iets om daar zekerder van te zijn in de uiteindelijke behuizing (liefst gesloten maar ventilatiegaten kan opzich voor wat luchtdoorvoer)
Het wordt een hifi-achtige kast die ik zelf wil gaan bouwen, laag en breed met een losse DAC ingebouwd. Ik zal er ook met mijn open hoofdtelefoon vlak naast zitten, draaiende ventilator is geen optie.

Die metalen dingetjes rond de core, waar zijn die dan voor? Ik neem aan dat contact daarmee vermeden moet worden?

Misschien dan de originele koeling, die is in ieder geval goed gevormd, weer terugschroeven en een extra verbinding leggen naar achterkant behuizing voor extra koeloppervlak. Er is een redelijk oppervlak vrij, recht boven de core.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zo werken de meeste bestaande kastjes wel ja, heatsink zit vast aan de case en het bordje schroef je erop. Volgens mij steekt de core zelf sowieso altijd wat meer uit dus zolang je heatsink vlak is moet het niet zo'n probleem zijn. Is zo te controleren natuurlijk.
Ik zag toevallig vandaag nog wat leuks langskomen:
http://hexus.net/tv/show/...Zbox_with_Intel_Bay_Trail