Videokaarten, ik zie door de bomen het bos niet meer..

Pagina: 1
Acties:

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:21
Geachte allen,

Ik heb enige tijd geleden advies gevraagd in het desktopdeel van het forum over een door mijzelf samen te stellen PC. Ik heb hier goed advies in gekregen en heb naar tevredenheid een build kunnen maken.

Nu de besteldatum ( dank u belastingdienst! _/-\o_ ) in zicht komt, en ik inmiddels veel kennis over het hoe en wat van desktops rijker ben, ben ik met het oog op de toekomst me meer in de videokaart gaan verdiepen aangezien dit toch de grootste kostenpost in de gemiddelde build wordt.

Nu is mijn grote probleem... hoe meer ik lees, hoe meer ik aan het twijfelen ga. Ik kan oprecht zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In de originele build had ik een nvidia-kaart geplaatst, dit was ik gewend en met heb er nooit problemen mee gehad. Na advies ben ik me eens gaan verdiepen in de verschillen tussen de AMD-kaarten en de NVIDIA kaarten, en kwam er al snel achter dat met het oog op de toekomst, evenals in benchmarks, AMD toch de beste papieren lijkt te hebben voor prijs/kwaliteit. Ik besloot toen voor een AMD kaart te gaan ( de 280x of de 290 )

Toen ik op verschillende reviewsites/googleresultaten ben gaan rondneuzen kwam ik er echter al snel achter dan AMD-kaarten problemen met geluid en temperatuur lijken te hebben. Ik lees termen als smeltende kaarten, stofzuigers, raketmotoren enz enz. Bovendien zie ik zowel hier op tweakers als op andere sites veel verhalen over kaarten van AMD die binnen no-time kapotzijn en RMA ( wat betekent RMA eigenlijk 8)7 ) moeten. Hierdoor ben ik toch wat huiverig geworden voor AMD.

Mijn vraag nu: Is deze angst terecht? En zo ja/nee welke kaart raden jullie aan? ( Gigabyte/MSI/Sapphire, maakt me niet uit, ik heb geen merkvoorkeur)

Ik wil namelijk toch wel een jaartje of 5-6 met deze build gaan doen, en ik ben een simpele IC-verpleegkundige, en geen ICT expert, dus overclocken, koelers vervangen en waterkoeling durf ik me niet aan te wagen.

De PC gaat dienen voor dagelijkse dingen zoals Internet, fotobewerking, tekstbewerking en presentaties en mijn grote hobby, en die van mijn zoontje.. gamen. Op dit moment speel ik vooral SMITE, Diablo 3, Civ 5, X-COM, Borderlands 2 en Rome TW2. In de toekomst kun je denken aan games van dit kaliber. Dus RPG's, RTS en zo nu en dan een shooter. Het mag er allemaal ofc mooi uit zien. Gamen zal ik doen op 1 scherm op full HD ( Heb een LG Flatron w2252TQ )

Hieronder de build die ik heb samengesteld met geweldige hulp van mede-tweakers. Qua budget wil ik voor het totaalplaatje rond de 1100 euro blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,90€ 184,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,90€ 69,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,55€ 80,55
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,55€ 54,55
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,10€ 48,10
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,65€ 89,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,41

Alvast hartelijk bedankt voor jullie mening/hulp.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Lees anders deze review door die gaat over de beste videokaarten die binnen jouw budget te krijgen zijn.

http://nl.hardware.info/r...asus-gigabyte-en-sapphire.

Het is een behoorlijk uitgebreide recente review waarin alle aspecten Prestatie/koeling/geluid beschreven worden die je volgens mij wel zou moeten kunnen helpen beslissen.

En wat ik altijd doe is wanneer ik de keuze wat meer toegespitst heb op een paar kaarten deze even invoeren op sites als amazon en newegg om de reviews van de aankopers ervan te checken op het gedrag van de kaarten in "real life" :)

-Edit-

Oops...lekker slim...en de reviews in de tweakers pricewatch natuurlijk.. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Baloes op 14-04-2014 15:02 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Die verhalen zijn gebaseerd op en enkele kapotte kaart, ook Nvidia heeft dit, het is maar net wat je wilt lezen. Wegens de mining heeft AMD ineens veel kaarten verkocht, waardoor dus de kans groter is dat er ergens een verhaal opduikt van een kapotte kaart. Zelf heb ik ook AMD kaarten en die bevallen prima. Gewoon een 280x bij de voor de rest prachtige build (hulde!) Zetten en genieten

Edit, ik zie dat je graag langer doet met je build, je kunt dan beter nu bijv de 280x halen en over 2-3 jaar alleen de gpu upgraden in plaats van nu meer uitgeven aan een 290

[ Voor 18% gewijzigd door NLBUURMAN op 14-04-2014 13:52 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• LZ86
NLBUURMAN schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:48:
Die verhalen zijn gebaseerd op en enkele kapotte kaart, ook Nvidia heeft dit, het is maar net wat je wilt lezen. Wegens de mining heeft AMD ineens veel kaarten verkocht, waardoor dus de kans groter is dat er ergens een verhaal opduikt van een kapotte kaart. Zelf heb ik ook AMD kaarten en die bevallen prima. Gewoon een 280x bij de voor de rest prachtige build (hulde!) Zetten en genieten

Edit, ik zie dat je graag langer doet met je build, je kunt dan beter nu bijv de 280x halen en over 2-3 jaar alleen de gpu upgraden in plaats van nu meer uitgeven aan een 290
Dank voor de hulde, maar dit is toch vooral hulde aan tweakers.net voor de hulp bij het samenstellen!

Een GPU vervangen is neem ik aan een kwestie van oude eruit en nieuwe erin prikken? Iig goede tip!
Wat me weer op het herrie/temperatuur stuk brengt. Welke kaart blijft dan het koelst/stilst? Ik lees mixed reviews over bv de twin frozr en die sapphire koelers.
Baloes schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:42:
Lees anders deze review door die gaat over de beste videokaarten die binnen jouw budget te krijgen zijn.

http://nl.hardware.info/r...asus-gigabyte-en-sapphire.

Het is een behoorlijk uitgebreide recente review waarin alle aspecten Prestatie/koeling/geluid beschrveen worden die je volgens mij wel zou moeten kunnen helpen beslissen.

En wat ik altijd doe is wanneer ik de keuze wat meer toegespitst heb op een paar kaarten deze even invoeren op sites als amazon en newegg om de reviews van de aankopers ervan te checken op het gedrag van de kaarten in "real life" :)

-Edit-

Oops...lekker slim...en de reviews in de tweakers pricewatch natuurlijk.. :P
Dank voor je reactie, als ik deze review lees valt de herrie van de 290 tri-X van sapphire nog aardig mee, ik zal deze kaart zeker in gedachten houden.

[ Voor 32% gewijzigd door LZ86 op 14-04-2014 14:15 . Reden: Reactie bijgewerkt ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Jaa precies, misschien even drivers eraf en erop en verder bijzonder weinig. Qua geluid schijnen de MSI en Asus koelers over t algemeen stil onder load, waar de Gigabyte erg stil is in idle.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 13:45

GraFX

The Bartender

AMD en NVIDIA maken allebei kwalitatief goede kaarten. Bij beide fabrikanten is het mogelijk dat een kaart stuk gaat, om wat voor reden dan ook. Dit is bij de ene fabrikant niet meer dan bij de andere. In mijn ogen hoef je je geen zorgen te maken over de kwaliteit en levensduur van welke kaart dan ook.

Als ik naar je budget, je wensen en het gebruik kijk, raad ik een 280X aan. Een 290 of 290X zou nu overkill zijn. In de toekomst kun je evt. je videokaart weer upgraden. Dit is inderdaad slechts een kwestie van drivers verwijderen, nieuwe kaart erin steken en de nieuwe bijbehorende drivers installeren.

Als je het hebt over temperatuur en koelingprestaties, geldt doorgaans dat videokaarten met zogenaamde aftermarket koelers betere prestaties leveren dan de referentiekoeling die de fabrikant (AMD, NVIDIA) levert. Sapphire levert bijvoorbeeld een R9 290 met referentiekoeling, maar ook een R9 290 met eigen koeling. Tevens hebben deze kaarten met bijzondere koeling vaak ook nog verhoogde kloksnelheden, wat de kaart sneller maakt dan de referentiekaart.

Ik kan uit eigen ervaring spreken dat de nieuwe TRI-X koelers van Sapphire erg goed koelen en behoorlijk stil zijn. Kijk eens naar de R9 280X Toxic of de R9 290 TRI-X OC als je toch wat meer uit wil geven. Of van de concurrent de Gigabyte R9 280X OC WindForce (Rev. 2.0). Ook de MSI R9 290 Gaming 4G is een goede kaart als je wat meer wilt uitgeven.

Comfort is the enemy of achievement.

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-02 15:48
Ik zou de r9 290 tri-x nemen. Deze is erg snel, koel en stil.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
[/quote]
Ik zou de r9 290 tri-x nemen. Deze is erg snel, koel en stil.
[quote]

maar wel compleet onnodig. Voor een beetje gamen voldoet de r9 270x al

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• LZ86
Ik ga van de betreffende kaarten eens een wat reviews opsporen en doornemen!
Allen alvast hartelijk dank voor de adviezen en snelle reacties. Indien er nog meer inzichten zijn hoor ik het wel!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:13
Leon Zwiers schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:08:
Ik ga van de betreffende kaarten eens een wat reviews opsporen en doornemen!
Allen alvast hartelijk dank voor de adviezen en snelle reacties. Indien er nog meer inzichten zijn hoor ik het wel!
Als je reviews leest let dan ook goed op de datum van een review... een review van een half jaar oud hoeft helemaal geen goed beeld meer te geven van de huidige situatie om diverse redenen. Een fabrikant kan minpunten hebben aangepakt waardoor latere versies niet meer dezelfde problemen hebben als eerdere versies... en andersom uiteraard ook! Zo waren de Double Dissapation kaarten van XFX een tijd lang geen beste koop, maar de huidige koelers doen het alweer een stuk beter. Maar ook driver optimalisaties kunnen het beeld soms drastisch veranderen over een aantal maanden, zeker als de generatie videokaarten nog jong is. Het is dus wel redelijk belangrijk dat je vrij recente reviews neemt...

Probeer ook naar meerdere reviews van dezelfde kaart te zoeken, een reviewer kan uiteraard net een minder exemplaar te pakken hebben oid. waardoor een onterecht beeld over een bepaalde kaart kan ontstaan.

• LZ86
MicGlou schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:19:
[...]

Het is dus wel redelijk belangrijk dat je vrij recente reviews neemt...
Probeer ook naar meerdere reviews van dezelfde kaart te zoeken, een reviewer kan uiteraard net een minder exemplaar te pakken hebben oid. waardoor een onterecht beeld over een bepaalde kaart kan ontstaan.
Goede tip! Zal ik op letten. Ik merk idd dat oudere reviews van de AMD kaarten overwegend negatiever zijn dan de meer recentere.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ook een 'stille koele' kaart maakt herrie als je kastventilatie zelf niet in orde is, ook iets om over na te denken dus. Als de GPU zijn warmte niet kwijt kan gaat 'ie alsnog staan loeien.

• LZ86
Ik denk, nadat ik nog flink wat reviews heb gelezen en jullie tips in beraad heb genomen dat het de 290 tri-x van sapphire gaat worden. Dan ben ik iig de komende jaren voorzien en ingedekt tegen de in mijn ogen rap stijgende systeemeisen van de nieuwere games.

Verwijderd

Mijn advies: Een R9 280(x) van MSI, ze zijn de goedkoopste en doen qua prestaties vaak niet veel onder aan concurerende kaarten. Verder zijn het een van de stilste en koelste kaarten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sinds wanneer zijn MSI kaarten het goedkoopst? Een korte blik in de pricewatch leert mij dat de Sapphire 280x kaartjes nu heel goedkoop zijn, de goedkoopste 280x is de Sapphire van nog geen 220, terwijl MSI bij 265 begint, hoezo de goedkoopste?

Wel is de Sapphire niet echt lekker stil, de ook goedkope Club3D ook niet echt, wel kun je voor ook rond de 265 de Gigabyte krijgen, die ook zeer goed gekoeld is.

Zelf zou ik gewoon een Sapphire nemen, 45 euro is veel geld in jouw budget, en met Afterburner kun je het fanrprofiel zo maken dat ie in idle iig stil is, in-game vind ik geluid zelf al een stuk minder belangrijk.

People as things, that’s where it starts.

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-02 08:49
Heb zelf ook in deze situatie gezeten. Het is uiteindelijk een GTX 680 geworden (dat zie je goed, een kaart uit de vorige generatie). Kwam zelf van een HD6950, die ook al ruim voldeed aan de meeste spellen. Helaas ging Skyrim met ENB toch wat moeilijk doen.

Voor minder dan 200 euro heb je vergelijkbare prestaties met een R9 280X, GTX 770 & HD7970 Ghz. Plus, hij is nog zuinig ook ;)

Verwijderd

VasZaitsev schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:55:
Sinds wanneer zijn MSI kaarten het goedkoopst? Een korte blik in de pricewatch leert mij dat de Sapphire 280x kaartjes nu heel goedkoop zijn, de goedkoopste 280x is de Sapphire van nog geen 220, terwijl MSI bij 265 begint, hoezo de goedkoopste?

Wel is de Sapphire niet echt lekker stil, de ook goedkope Club3D ook niet echt, wel kun je voor ook rond de 265 de Gigabyte krijgen, die ook zeer goed gekoeld is.

Zelf zou ik gewoon een Sapphire nemen, 45 euro is veel geld in jouw budget, en met Afterburner kun je het fanrprofiel zo maken dat ie in idle iig stil is, in-game vind ik geluid zelf al een stuk minder belangrijk.
Je hebt zeker niet gezien dat de Sapphire kaart op 850mHz draait en de MSI kaart op 1gHz draait. Als je het mij vraagt zou ik voor de MSI gaan, die is dus ook veel sneller.

Maar ik moet toegeven dat die Sapphire 280X Dual-X OC Boost wel verdacht goedkoop is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De 150mhz klok je er zo bij met Afterburner.

En anders heb je voor 241 en 248 1ghz versies van Sapphire en Club3D. Dus, MSI is ook niet de goedkoopste 1ghz.

Overigens is een GTX770 niks meer dan een gerebrande GTX680, net als R9 280x'jes voor 99% identiek zijn aan HD7970 Ghz kaarten.

• Baloes
uh...hij heeft het over het aanschaffen van de r9 290 van Sapphire...
Past binnen het budget, een stuk krachtiger dan 280x en ook nog eens goed overklokbaar.

Prima keuze volgens mij...maar das persoonlijk natuurlijk :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mwah, de games die hij/zij [ben in de war door verpleegkundige] wilt spelen zijn niet de meest zware, en "maar" op fullHD, Zelf vind ik dan een R9 290 kopen een beetje zonde, kun je beter eerst kijken hoelang je lekker meekomt met je R9 280x, en dan over 3-4 jaar de boel eens vervangen.

Verwijderd

Idd ik ben het met je eens. Een 290 is gewoon overbodig

• Baloes
Tsja...ligt er allemaal maar aan welke spellen TS en z'n zoon gaan spelen de komende jaren....smaken veranderen en zoontje wordt ook ouder en smaken veranderen :)

Mijn "zoontje" zit met smart op watchdogs te wachten..en dat schijnt aardig wat te gaan veregen...als er meer van dat soort spellen ontwikkelt gaan worden de komende 2-3 jaar (en ik denk van wel) dan ben je met een 290 toch iets meer future proof lijkt me..

Maar kan het natuurlijk mishebben..koffiedik kijken is niet m'n sterkste kant..:)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is ook maar net waarmee je tevreden bent. Wil je alles op ultra en flink boven de 30fps? Ja, dan zou ik een R9 290 nemen,

Kun je leven met niet alles op ultra of geen AA te gebruiken, zou ik lekker een R9 280x nemen.

Kijk bijv. naar BF4, misschien wel het zwaarste spel voor videokaarten op dit moment: op Ultra een bitch om op fullHD boven de 60fps te komen, zet 'm op high en je levert bijna niks in op visuele pracht en praal, maar het spel is opeens een stuk lichter.

• LZ86
VasZaitsev schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:49:
Mwah, de games die hij/zij [ben in de war door verpleegkundige] wilt spelen zijn niet de meest zware, en "maar" op fullHD, Zelf vind ik dan een R9 290 kopen een beetje zonde, kun je beter eerst kijken hoelang je lekker meekomt met je R9 280x, en dan over 3-4 jaar de boel eens vervangen.
Hij :*)
En ik twijfel klein beetje tussen de 280x en de 290 idd om de redenen die je noemt.
Kijk ik hou ook wel van flitsende graphs, maar niet ten koste van alles. Als mijn vrouw me die duurdere kaart gunt dan moet ik denk ik mijn kans grijpen nu het nog mag ;). Maar bij geringe tekenen van oestrogeenbui doe ik net zo makkelijk een stapje terug naar de 280x.

Ik zou btw met een 290 toch geen voedingproblemen moeten krijgen? Of toch richting de 600 Watt upgraden?

[ Voor 36% gewijzigd door LZ86 op 18-04-2014 16:32 . Reden: voedingsvraagje ]

• Baloes
Idd uiteindelijk komt het er natuurlijk altijd op neer wat je genoeg vindt en in dit geval ook de oestrogeen/progestageen-levels van je vrouw...:)

Qua voeding zit je prima, met een 290 en de i5 zal je verbruik tot ong. 400 watt zijn en met een 280x wat minder.
Pagina: 1