Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eerste Hi-Fi set (2.0 / 2.1)

Pagina: 1
Acties:

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
Ola,

Ik ga binnenkort samenwonen en wil in ons nieuwe appartement gelijk een leuk geluidje hebben. Tot nu toe heb ik altijd via de tv-speakers geluisterd, dus vrijwel alles zal beter klinken :P Nou heb ik er verder totaal geen verstand van, maar na enig onderzoek heb ik (denk ik) wellicht iets leuks samen kunnen stellen.

Ik wil een simpele oplossing waar het volgende op aangesloten moet worden:
- Samsung LE40-C530
- UPC Horizon
- WD TV Live
- PS4

Nou wil ik ook graag radio kunnen luisteren, dus ik ben er achter gekomen dat ik een receiver nodig heb. Daar heb ik de volgende voor uitgekozen:

pricewatch: Denon AVR-X1000

Nou komt er al meteen een vraag in in me op, namelijk hoe sluit ik dit alles aan? Klopt het dat ik dit gewoon als volgt kan doen?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2nm2nn4.jpg

De huidige TV heeft geen ARC dus er zal nog een Toslink kabel naar de receiver moeten lopen voor de audio. Echter wordt deze wellicht vervangen, het is dus belangrijk dat de versterker dit ondersteunt want ik wil zo min mogelijk kabels.

Dan de boxen. Ik had het liefst 2 boekenkast speakers met een aparte subwoofer maar het appartement waar we in komen is oud en erg slecht geïsoleerd qua geluid. Ik ben dus bang dat de onderburen daar last van gaan hebben. Daarom heb ik gekozen voor de volgende 2 vloerstaanders.

pricewatch: Boston Acoustics A 250 Kersen (Bruin)

Is dit een beetje een leuk setje om te beginnen? Speakers ben ik nog niet helemaal over uit, ik weet dat er aangeraden wordt om een keer naar de winkel te gaan om te luisteren, dat ben ik ook nog van plan.

Mijn budget is ongeveer €500

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Lunaticc schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:25:
Nou komt er al meteen een vraag in in me op, namelijk hoe sluit ik dit alles aan? Klopt het dat ik dit gewoon als volgt kan doen?

[afbeelding]
Ja.
Dan de boxen. Ik had het liefst 2 boekenkast speakers met een aparte subwoofer maar het appartement waar we in komen is oud en erg slecht geïsoleerd qua geluid. Ik ben dus bang dat de onderburen daar last van gaan hebben.
Met een goede subwoofer die ook goed afgesteld is, zou er niets aan de hand moeten zijn. In de praktijk wordt de overlast voornamelijk veroorzaakt door cheap-ass subwoofers.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Lunaticc schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:25:

[afbeelding]
Dat werkt als je een relatief recente receiver neemt met HDMI Processing. Hoef je eigenlijk haast niet bij stil te staan aangezien 99,99% van de receivers dit tegenwoordig heeft.
De huidige TV heeft geen ARC dus er zal nog een Toslink kabel naar de receiver moeten lopen voor de audio. Echter wordt deze wellicht vervangen, het is dus belangrijk dat de versterker dit ondersteunt want ik wil zo min mogelijk kabels.
Indien je SMART-TV gaat gebruiken is de optische kabel nodig, je sluit immers al je bronnen aan op de receiver waardoor de kabel van de TV terug al minder noodzaak heeft. Staar je niet te blind op die ene extra kabel en HDMI ARC, er zijn genoeg gevallen waarin HDMI ARC niet werkend gekregen wordt.
Dan de boxen. Ik had het liefst 2 boekenkast speakers met een aparte subwoofer maar het appartement waar we in komen is oud en erg slecht geïsoleerd qua geluid. Ik ben dus bang dat de onderburen daar last van gaan hebben. Daarom heb ik gekozen voor de volgende 2 vloerstaanders.
Een goed afgestelde set geeft geen overlast, punt wat vaak wordt vergeten. Als je echt gehorig woont dan gaat een vloerstaander (of welke speaker die relatief laag gaat) ook overlast geven als je deze te hard zet.
Mijn budget is ongeveer €500
Je gaat met je huidige keuze van een AVR-X1000 en twee speakers al ruim over dit bedrag: 299 + 159 + 159. En daarnaast heb je ook nog kabels nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:46
ARC is voor audio waarvan de TV de bron is (bijvoorbeeld ingebouwde tuner) of van apparaten aangesloten aan de tv door te sluizen naar de versterker. Volgens jou plaatje maak je van beide geen gebruik.

Daarnaast lijkt me gezien het beschikbare budget de versterker vrij duur. Bijvoorbeeld een Pioneer VSX-323 is ook al prima en een stuk goedkoper.

[ Voor 36% gewijzigd door croxz op 14-04-2014 13:37 ]

• Lunaticc
FeaR schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:23:
[...]

Dat werkt als je een relatief recente receiver neemt met HDMI Processing. Hoef je eigenlijk haast niet bij stil te staan aangezien 99,99% van de receivers dit tegenwoordig heeft.
Dank! Als ik aan Hi-Fi setjes dacht, dacht ik meteen aan een hele wirwar aan kabels, dat valt tegenwoordig dus mee gelukkig :)
S1NN3D schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:36:
[...]

Met een goede subwoofer die ook goed afgesteld is, zou er niets aan de hand moeten zijn. In de praktijk wordt de overlast voornamelijk veroorzaakt door cheap-ass subwoofers.
[...]

Een goed afgestelde set geeft geen overlast, punt wat vaak wordt vergeten. Als je echt gehorig woont dan gaat een vloerstaander (of welke speaker die relatief laag gaat) ook overlast geven als je deze te hard zet.
Dan is het dus een kwestie van smaak. De set hoeft niet ergens in uit te blinken (film, muziek, gamen) maar moet overal een beetje thuis zijn. Heeft het een dan voorkeur over het ander? (boekenplank vs vloerstaander)
[...]

Indien je SMART-TV gaat gebruiken is de optische kabel nodig, je sluit immers al je bronnen aan op de receiver waardoor de kabel van de TV terug al minder noodzaak heeft. Staar je niet te blind op die ene extra kabel en HDMI ARC, er zijn genoeg gevallen waarin HDMI ARC niet werkend gekregen wordt.
croxz schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:34:
ARC is voor audio waarvan de TV de bron is (bijvoorbeeld ingebouwde tuner) of van apparaten aangesloten aan de tv door te sluizen naar de versterker. Volgens jou plaatje maak je van beide geen gebruik.
Aah duidelijk! Ik ben van plan om inderdaad alles op de receiver aan te sluiten dus dan hoeft die alleen maar beeld door te sluizen naar mijn tv. De audio komt immers van de verschillende media-apparaten.
FeaR schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:23:Je gaat met je huidige keuze van een AVR-X1000 en twee speakers al ruim over dit bedrag: 299 + 159 + 159. En daarnaast heb je ook nog kabels nodig.
Een beetje er over heen kan nog wel maar het liefst zo min mogelijk natuurlijk :) Kabels heb ik echt geen flauw benul van, wat ben je daar ongeveer aan kwijt?
croxz schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:34:
Daarnaast lijkt me gezien het beschikbare budget de versterker vrij duur. Bijvoorbeeld een Pioneer VSX-323 is ook al prima en een stuk goedkoper.
Die heb ik over het hoofd gezien, voldoet inderdaad aan mijn eisen!

Verwijderd

Qua boekenplank luidsprekers ben ik erg enthousiast over de Dali Zensor 3! Daarbij heb je naar mijn mening geen subwoofer bij nodig.

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:23
Wil je uit kunnen breiden naar surroundgeluid? Wellicht kun je anders beter kiezen voor een stereo receiver?

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik zou niet voor Boston gaan met een relatief zwakke versterker... Heb een 3310 versterker met A250's en die heeft al moeite genoeg om de speakers goed aan te sturen ;)

Dali/Kef o.i.d. lijkt me in dat geval beter

PunlArjen

• Lunaticc
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:31:
Qua boekenplank luidsprekers ben ik erg enthousiast over de Dali Zensor 3! Daarbij heb je naar mijn mening geen subwoofer bij nodig.
Leuke speakers als ik de reviews mag geloven, en ze zien er ook nog eens gelikt uit :9 Echter kom ik dan op een totaal van €800 incl. stands en kabels. Dat is wel een flink stuk meer dan gepland.

Voor een receiver heb ik mijn zinnen gezet op het kleinere broertje van die in de TS:
pricewatch: Denon AVR-X500

Wel jammer dat de X500 geen banaan aansluiting heeft, of maakt dat niet zo veel uit qua kwaliteit?

En qua kabels, voldoet zoiets? http://hificorner.nl/kabe...um-2-5mm-luidsprekerkabel
MarVanOs schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:50:
Wil je uit kunnen breiden naar surroundgeluid? Wellicht kun je anders beter kiezen voor een stereo receiver?
Wellicht in de toekomst :) Vooral in een appartement vind ik dat een beetje te.

[ Voor 22% gewijzigd door Lunaticc op 17-04-2014 13:16 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Lunaticc schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:06:
Voor een receiver heb ik mijn zinnen gezet op het kleinere broertje van die in de TS:
pricewatch: Denon AVR-X500
In je openingspost heb je ARC opgenomen als een vereiste maar dat zit niet op deze receiver.
Wel jammer dat de X500 geen banaan aansluiting heeft, of maakt dat niet zo veel uit qua kwaliteit?
Dat maakt helemaal niets uit.
2,5 mm is prima.

• Lunaticc
S1NN3D schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:24:
[...]

In je openingspost heb je ARC opgenomen als een vereiste maar dat zit niet op deze receiver.

[...]

Dat maakt helemaal niets uit.

[...]

2,5 mm is prima.
Thanks! :)
De informatie in de openingspost klopt niet meer, ik had niet helemaal goed begrepen wat ARC in hield.

[ Voor 5% gewijzigd door Lunaticc op 17-04-2014 13:35 ]

Pagina: 1