Krakend/distortion geluid bij luide scenes films.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:43
Geachte Tweakers,

Ik heb een klein audioprobleem waarbij ik nu op een punt ben gekomen dat ik eigenlijk niet meer weet waar ik de oplossing moet zoeken, vandaar dat ik bij jullie aanklop.
Probleem.
Wanneer ik een film bekijk begint het geluid te kraken alsof er distortion is toegepast. Dit gebeurt echter alleen bij scenes met harde geluiden zoals explosies, schreeuwen, etc.
Gebruikte hard- en software.
Geluidskaart: asus xonar essence stx
Koptelefoon: BeyerDynamic DT 770 Pro (250Ohm)
TV: Samsung LE40C630
Media speler: Media Player Classic Home Cinema of XBMC (beide meest recente versie)
Codecs: Kazaa Lite Codec Pack (meest recente versie)
Situatie.
Ik speel MKV bestanden af en heb de Xonar ingesteld op 6 kanalen met Dolby Headphone (Virtual Surround). De Beyer staat aangesloten op de Xonar middels de 6,3mm headphone plug.
Het gemiddelde MKV bestand heeft een audiotrack met 5.1. Sommige hebben DTS, anderen AC3, dit maakt voor het probleem niet uit aangezien alle videobestanden met luide scenes kraken.
Aanpak tot zover.
Nieuwste drivers geluidskaart geprobeerd? Check.
Nieuwste codec pack geprobeerd? Check
Koptelefoon gecontroleerd middels audio testbestanden? Check.Volledig spectrum (in Hz) wordt netjes afgespeeld.
Andere audio uitgang geprobeerd? Check, de 2.0 boxen geven hetzelfde resultaat. De film afspelen op mijn (helaas alleen stereo ondersteunende) TV middels XBMC geeft hetzelfde resultaat. Hierbij wordt het geluid door HDMI doorgegeven.
Dolby Headphone uitgezet? Check.
Volume lager gezet? Check

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik het moet oplossen? Ik vermoed dat het een softwareprobleem is aangezien mijn afspeelapparaten naar behoren functioneren maar verder dan dat ben ik niet gekomen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je in XBMC 'volume boost' aan staan? Dat zorgde bij mij voor clipping met precies hetzelfde gedrag: vervorming bij harde geluiden bij digitaal out. Ik weet niet of MPC-HC ook iets soortgelijks doet. Wellicht heb je in de drivers van je Xonar ook een boost aanstaan die ervoor zorgt dat beide programma's dezelfde problemen geven.

En terzijde: Tenzij je een specifiek doel hebt met dat Kazaa-codec pack, zou ik het eraf gooien. Zowel XBMC als MPC-HC hebben de belangrijkste codecs ingebakken en codec packs doen vaak meer kwaad dan goeds. Wellicht dat ook dat iets met je audio doet (dit is giswek van mijn kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 18:58

Jag

Ik zou idd ook het codec pack eraf gooien, wordt het alleen maar onduidelijker van in de regel. MPC-HC speelt standaard MKVs met de gangbare codecs af.

Interessant probleem, waarschijnlijk software matig idd. Ik zou beginnen te kijken welk filter de AC3 of DTS stream decode en daar de instellingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Ah, nooit geweten dat ik geen codec pack nodig had voor XBMC en MPC-HC. Ik dacht dat zulke programma's deze codecs nodig hadden om uberhaupt te functioneren. Wow. Dat is dan sowieso het eerste wat ik ga doen als ik straks thuis kom, bedankt.

Over XBMC. Ik heb geen boost achtige instellingen aanstaan. Ik neem hierbij aan dat je "Boost volume on downmix" bedoelt. Die staat uit.

Mijn Xonar heeft overigens ook geen boost oid aanstaan. Tenzij het een instelling is die ik na grondig spitten nog niet gevonden heb staan dit soort dingen bij mij altijd uit. Ik wil namelijk mijn geluid zo 'onveranderd' mogelijk.

Ik ga na m'n werk gelijk even de codecs er af gooien. Bedankt tot nu toe.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

codec packs zijn van 15 jaar geleden. ik krijg nog kriebels als ik dat soort dingen hoor
kazaa-lite packs brrrrr wat een gekloot geven die dingen

idd gewoon vlc mpc dat soort dingen pakken. die verkloten je codecs niet en nemen hun eigen codecs alleen voor zichzelf mee

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Eén van de voordelen idd van MPC HC is dat het eigen codecs meebrengt. Ander voordeel is dat je goed kan zien hoe het decoden verloopt. Met het context menu kan je zien welke filters er gebruikt worden en dan kan je die openen en zie je de beschikbare opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Ik heb inmiddels alle codecs er af gegooid, MPCHC erop gezet maar het probleem is nog steeds aanwezig.
Ik heb thuis even wat screenshots gemaakt van mn audio instellingen in MPC. Zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/gtti3k0wt/image.pngAfbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/5laq20xp9/image.png
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/mj9qnv731/image.pngAfbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/kfzbg77a5/image.png

Iemand enig idee welke kant ik het moet zoeken? Ik had gehoopt dat m'n (beschamende :$ ) codec situatie de reden zou zijn maar dit blijkt niet het geval.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het is belangrijk te controleren dat daadwerkelijk het interne filter gebruikt wordt voor decoden. Rechtermuisknop en dan filters laat zien wat er gebruikt wordt. Instellingen zien er normaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Ok, dan zal ik vanavond thuis even wat extra screenshots maken.

Ik ben overigens ook op zoek gegaan naar een andere film waar dit probleem ook voor komt maar ben in mijn collectie nog niks tegen gekomen. Nu weet ik zeker dat ik dit probleem bij meerdere films ben tegen gekomen (de nieuwste Star Trek film had het bijv ook in de eerste 10 minuten) maar aangezien ik eerst dacht dat het aan de films lag heb ik zulke films gelijk gewist.
Nu ben ik dan ook op zoek naar een testbestand waarmee ik mijn setup grondig kan testen. Weet iemand hier iets meer van? Ik had op AV fora gelezen dat de helicopter crash van Black Hawk Down een goede is maar daar hoor ik het gekraak niet.
Misschien handig om te melden: het geluid in Black Hawk Down is van zichzelf een stuk zachter dan bij Beowulf (de film waar ik het kraken heel erg hoor). Is dit iets waar ik naar moet kijken ? Een replay gain achtig iets zoals bij MP3s?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou de gangbare formaten gebruiken, dus een AC3 en DTS audio stream. Welke film precies maakt niet zoveel uit, als het maar wat actie bevat. Ik denk dat zoiets als Iron Man 3 prima volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Ja daar had ik ook naar gekeken inderdaad. Het rare is dus dat zowel Beowulf als BHD AC3 5.1 hebben. Ik zal die Star Trek nog eens downloaden en dan ook Iron Man 3, kijken wat er gebeurt. Ik heb weer wat huiswerk voor thuis, bedankt :).

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:28
Is het al gelukt? Als het nog niet gelukt is zou ik je koptelefoon even meenemen naar iemand met een goede versterker. Ik heb dit probleem een paar keer gehoord en heb er zelf een keer last van gehad, maar dat was een iets andere situatie. In elke situatie was het vervangen van de geluidskaart of versterker de oplossing.
Ik ben geen geluidstechnicus of zo, maar ik ga er vanuit dat de frequenties die je af wilt spelen niet goed door de DAC ondersteund worden. Aangezien je een standaard probleem hebt, zal het wel de standaardoplossing zijn, dus ik zou dat lekker proberen. Als je niemand kent kan je er ook even mee naar een winkel. Daar staat genoeg apparatuur waar je hem direct in kan pluggen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

DAC, het nieuwe mode woord :P.

Het kan gewoon zoiets simpels zijn als een gain die ergens te hoog staat. De interne decoding van AC3 door een computer is nogal een black box gebeuren. Erg afhankelijk van gebruikte filter ook. AC3filter kan je bijvoorbeeld makkelijk de gain mee te hoog zetten in de 100+ instellingen die het heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Ik heb helaas gister geen tijd gehad om er aan te werken dus de filters heb ik niet kunnen bekijken maar mijn geluidskaart wordt toch wel gezien als 1 van de betere consumentenkaarten out there. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat hij defect is maar dan zou ik ander gedrag verwachten dan een rare kraak wanneer het geluid te hard wordt.
Ik waardeer het meedenken echter wel en ik zal je advies dan ook in mijn achterhoofd houden. Bedankt.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Misschien heel simpel, maar zet je master volume eens op 50%

Oeps je laatste check over het hoofd gezien 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Mikayu op 17-04-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 07-05 22:52

SED

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Die pagina was ik tegen gekomen tijdens mijn google zoektocht maar had ik genegeerd omdat de OP een ander probleem beschrijft. Nu ik de hele thread lees is het misschien wel handig om even te kijken wat dit ASIO en WASAPI allemaal is. Down the rabbit hole I go...:D

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Nou, ik heb inmiddels wat dingen onderzocht en blijkbaar is het filter ingesteld op "Default DirectSound Device" en ik krijg het blijkbaar niet omgezet naar iets anders dan dat. DirectSound wordt constant gebruikt.
Nu hoor ik goede verhalen over ASIO en WASAPI maar ik heb geen idee hoe ik MPC-HC dan in moet stellen op die audio renderers. Ik heb sowieso geen idee waarom al mijn programma's standaard de 'slechtste' renderer gebruiken als ik zo'n goede geluidskaart in mijn computer heb zitten.

Hoe meer ik mij verdiep in het geheel hoe minder grip ik erop lijk te krijgen. Ik heb nog wat extra screenshots gemaakt, hopelijk helpt het.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/sy07sy2gr/image.pngAfbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/aelxfaiuz/image.png
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/cx7mfz4l7/image.pngAfbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/fftbgnqbf/image.png

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 07-05 22:52

SED

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Windows_audio

je zou even kunnen testen met foobar2000 en wasapi. Dat is vrij simpel te configureren.
http://www.foobar2000.org/

http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_wasapi

[ Voor 64% gewijzigd door SED op 18-04-2014 08:15 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De instellingen van LAV audio decoder moet je even checken. Want die downmixt het surround naar stereo, dat is het punt waar het fout kan gaan! Je kan daar de levels instellen hoe hard de verschillende kanalen naar het stereo gemixt worden + clipping preventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Sorry dat ik na zo'n lange tijd pas weer reply maar ik denk dat de keren dat ik dit probleem heb ondervonden, het toch gewoon slecht ge-encode bestanden waren. Ik heb inmiddels Windows opnieuw geinstalleerd, zonder codecs deze keer :D. Na dit alles en met rotzooien met de LAV settings verandert er helemaal niets.

Ik vind het heel vreemd want zoals ik al had gezegd heb ik dit bij meerdere films meegemaakt maar ik kan er echt niks anders meer van maken.

Iedereen wel heel erg bedankt voor het meedenken en helpen.

Prima.

Pagina: 1