Toon posts:

Macbook startte niet op, Apple logo met draaiend tandwiel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit het macbook Air topic gekopieerd; ik heb het een eigen topic gegeven aangezien mijn 2 jarige garantie op 13 Juni afloopt en ik graag een eventuele reparatie niet zelf wil moeten betalen.

Ik heb een macbook air mid 2011 met 128 gb ssd. Deze heb ik op 13 Juni 2012 gekocht in de Mediamarkt.

Nadat ik vanmorgen aan mijn schoolverslag heb getypt en mijn macbook air uitzette, om hem vervolgens een uur later weer aan te zetten, bleef de macbook hangen in het startscherm waarop het apple logo te zien was en een ronddraaiend "tandwieltje". aangezien ik voordat ik de macbook uitzette een update van imovie had uitgevoerd was ik in de veronderstelling dat deze bezig was te installeren en het proces daarom langer duurde. Echter na een minuut of 10 zonder voorgang heb ik de macbook uitgezet (knop 3 sec inhouden) en weer aan, maar geen succes.

Vervolgens heb ik opgezocht wat te doen, en zag ik tips over veilige modus en dit heb ik uitgevoerd, echter hier bleef de macbook ook hangen. Hieropvolgend heb ik een PRAM reset uitgevoerd (Press and hold the Command-Option-P-R keys before the gray screen appears.) en dit had ook geen effect.

Na nog een aantal keren uit en aan zetten startte de macbook goed op en tot op heden werkt deze goed.

Moet ik mij zorgen maken? heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Uhm zaterdag avond was een vriend van me bij mij met een MBPr, ik heb zelf ook een air. Hij had het zelfde probleem als jou na een keer willekeurig opnieuw op te starten. Hij kwam alleen uit zijn bootcamp partitie.

Omdat we het niet voorelkaar kregen om hem weer opnieuw op te starten is hij naar huis gegaan. Zondag ochtend vertelde hij mij dat hij een safeboot had gedaan en het weer prima was. Wat ik verwacht bij dit probleem dat het volledig software is en niet veel met de hardware zal te maken hebben. Wanneer het nog een paar keer gebeurd, maak even een timemachine backup, doe een verse OSX en zet je timemachine weer terug.

Komt het dan nog voor ga dan nog ff snel naar de Apple Store!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Er loopt een recall programma voor bepaalde Macbook Air's met SSD's die defect kunnen raken. Jouw probleem lijkt daar wel op. Check deze link: https://www.apple.com/support/macbookair-flashdrive/
Daar staan wat stappen zodat je kan controleren of jouw model onder de reparatie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had erbij moeten zeggen dat het een mid 2011 model is. Deze heb ik wel pas in 2012 nieuw in de winkel gekocht.

In de link die je geeft staat dat ik bij software update, een firmware update zou moeten zien welke de ssd test. Ik zie geen update voor de firmware dus ik ga ervanuit dat mijn mac hier niet onder valt.

Ik heb zojuist in schijfhulpprogramma gekozen voor : "controleer schijfbevoegdheden" en daarna voor "controleer schijf". Bij beide tests kreeg ik een rode tekst te zien waarin staat :

Fout: Deze schijf moet worden hersteld via Recovery HD. Start de computer opnieuw op met de Command-toets en de R-toets ingedrukt totdat u het Apple logo ziet. Kies ‘Schijfhulpprogramma’ in het venster met OS X-hulpprogramma’s.

Ik heb hierop gegoogled en die dat deze actie mijn hdd niet zou formatteren maar zou repareren. Enig idee hoelang dit duurt? (128gb ssd) en of dit echt zou helpen of meer een pleister op de wond zal zijn? (een cover up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:13:

Ik heb zojuist in schijfhulpprogramma gekozen voor : "controleer schijfbevoegdheden" en daarna voor "controleer schijf". Bij beide tests kreeg ik een rode tekst te zien waarin staat :

Fout: Deze schijf moet worden hersteld via Recovery HD. Start de computer opnieuw op met de Command-toets en de R-toets ingedrukt totdat u het Apple logo ziet. Kies ‘Schijfhulpprogramma’ in het venster met OS X-hulpprogramma’s.

Ik heb hierop gegoogled en die dat deze actie mijn hdd niet zou formatteren maar zou repareren. Enig idee hoelang dit duurt? (128gb ssd) en of dit echt zou helpen of meer een pleister op de wond zal zijn? (een cover up)
Dat kan eens gebeuren, niks ernstigs.
Gewoon laten repareren, duurt een paar minuten. Beschadigde filestructuur kan ontstaan door plots uitzetten, crashes ed. Kan uiteindelijk voor onvoorspelbaar gedrag zorgen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zojuist de schijf hersteld en de bevoegdheden hersteld, en de foutmeldingen waren weg en het ziet er weer goed uit!

Hartelijk dank allen! de pure paniek is weer langzaam weg aan't trekken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net rustig te typen in word op school, en de fans springen loeihard aan. het enige dat ik open heb is word en safari.

Nu wil ik kijken hoeveel geheugen er in gebruik is en welke programma's dit gebruiken, echter als ik in finder kijk bij "programma's", zie ik een blanco pagina. Bij "documenten" idem, en als ik op bureaublad klik laadden de icons heel traag.

Is er toch iets meer aan de hand dan in eerste instantie bleek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:53
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:16:
Ik zit net rustig te typen in word op school, en de fans springen loeihard aan. het enige dat ik open heb is word en safari.

Nu wil ik kijken hoeveel geheugen er in gebruik is en welke programma's dit gebruiken, echter als ik in finder kijk bij "programma's", zie ik een blanco pagina. Bij "documenten" idem, en als ik op bureaublad klik laadden de icons heel traag.

Is er toch iets meer aan de hand dan in eerste instantie bleek?
Is je Macbook misschien aan het herindexeren? Kan zijn dat dat een tijdje duurt en dat sommige dingen niet snel gevonden worden. Je kan het zien aan het vergrootglas rechtsbovenin, als je daarop drukt zie je of 'ie wel of niet indexeert op dit moment.

Kijk ook eens in de Activity window, daar kan je bij komen door 'm met spotlight te zoeken, als het goed is moet 'ie die altijd wel kunnen vinden.
Wie weet staat daar wat je allemaal aan verbruik op 't moment hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:32

RnB

Mocht je een middag vrij hebben, zou je altijd nog een clean install van OS X kunnen uitvoeren.
Ik krijg altijd de kriebels van dit soort problemen, ik doe dan standaard een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RnB schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:49:
Mocht je een middag vrij hebben, zou je altijd nog een clean install van OS X kunnen uitvoeren.
Ik krijg altijd de kriebels van dit soort problemen, ik doe dan standaard een clean install.
ik krijg er op zn zachtsgezegd ook de kriebels van :p als dat zou helpen doe ik dat! (denk maandag, dan is het toch pasen)

Als ik een time machine backup maak en een clean install doe en deze terugzet, zet hij dan alleen de bestanden terug? of krijg ik alle "ellendige systeemfouten" ook weer terug?
Pagina: 1