Internet in buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 09:30
Beste Tweakers,

Een familielid van mij heeft geen internetaansluiting en zou dit graag willen veranderen gezien de kinderen binnenkort naar school toe gaan. Ik heb een beetje lopen uitvogelen hoe dit nog enigszins betaalbaar moet gaan kunnen, maar ik kom er zelf niet uit, dus kom ik hier om advies vragen.

Ze hebben enkel een oude telefoonlijn liggen en geen kabel of glasvezel. Afstand tot de telefooncentrale is +- 6 km, afstand tot koper/glas is 4 KM. ADSL is dus ook geen realistische oplossing lijkt me.

Zelf kwam ik al snel uit op een 4g dongle, echter kun je deze niet met onbeperkt internet gebruiken en dit is de oplossing die ze nu hebben. Daarbij is de stabiliteit is ook niet goed is gezien de dichtstbijzijnde UMTS/LTE paal 3 kilometer verder staat. Dit is wellicht op te lossen door een nieuwe 4g router + externe antenne, maar dat lost nog steeds de datalimiet niet op. Is hier wellicht nog wat voor te verzinnen?

Edit: Aanpassing afstanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Djonny op 14-04-2014 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:07
In principe kun je nog een snelheid van zo'n 4mbit halen op ADSL2 op 4KM afstand van de centrale (is niet veel, maar voldoende om documentjes te downloaden van de school-site).
De enige andere (snellere) oplossing lijkt me satelliet, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik gok dat de latency dan wat aan de hoge kant is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Doe eerst eens een check of ze ADSL kunnen krijgen. Als het goed is kan iedereen die een telefoonlijn heeft ADSL krijgen.
Ook al haal je misschien maar 4Mbit, het is tenminste zonder datalimiet en goedkoop.

4G "onbeperkt" is er al wel. Alleen dat betekent nu dat je internet naar ISDN snelheid gaat als je over de limiet bent.

De enige andere optie is verhuizen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djonny
Excuus, lees net dat hij niet op de dichtstbijzijnde centrale zit aangesloten gezien hier water tussen zit, en hierdoor dus op de centrale zo'n 6 KM verderop zit. Tot zover de aspiraties voor ADSL.

Ik heb gelezen over de Astra2 satalliet, lijkt wel een redelijke oplossing. De datalimieten liggen een stuk hoger, maar ik heb hier zelf dus ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:47
Heb je hier http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck gecheckt op welke centrale zijn aansluiting daadwerkelijk is aangesloten en wat de afstand tot deze is? Daarnaast zou het kunnen dat de afstand in de praktijk minder is omdat de aansluiting bijvoorbeeld op een VDSL buitenring is aangesloten. Je kunt ook nog gewoon even met een provider bellen om te vragen wat de verwachte snelheid op het adres is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djonny
Ja, ingevuld, kwam uit dat er geen breedbanddiensten beschikbaar zijn op die postcode. Heb ook een straat eerder geprobeerd en daar kwam uit dat ze nog net op 5 KM afstand van de centrale zaten. Vervolgens een huis verder was er niets meer te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Djonny op 14-04-2014 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je een kant-en-klare oplossing wilt van een provider zit er weinig anders op dan dure satelliet met hoge latency, maar als je samen met buren handen uit de mouwen wilt steken is er veel mogelijk, vaak wel met hogere investering, maar lagere maandlasten en betere performance.

Gezien afstanden ga ik ervan uit dat we het hier over een erg landelijk gebied hebben. Wat je moet zien te achterhalen is waar dichtstbijzijndste plek is met fatsoenlijke internetaansluiting (glas, kabel of VDSL2 die >25Mbps haalt). Als je vanaf een hoog punt (bijv bovenop jullie dak) vrije zicht hebt op die plek, kun je met WiFi en richtantennes aan beide kanten forse afstanden overbruggen, waarbij het niet uitmaakt of er water tussen zit. 8km is zelfs haalbaar, maar dan is je performance bedroevend. Lukt het echter onder de 2.5km te vinden, dan kun je tientallen Mbps halen met goede apparatuur.

Enige wat je moet doen is de eigenaar van het punt met goed internet aanspreken en een deal doen over jouw apparatuur daar monteren plus een bijbehorend abo op zijn adres op jouw kosten afnemen. En ja, dat betekent dat je met een (waarschijnlijk) wildvreemde moet praten en mogelijk onderhandelen. Te eng? Tja, dan heb je altijd nog satelliet :z

Reden dat ik 'samen met buren' zeg is dat zij waarschijnlijk in zelfde schuitje zitten. Als je samen iets als dit doet kun je de kosten van de high-end WiFi-apparatuur (wat trouwens ook met wokpannen en/of Pringles bussen in elkaar geklust kan worden :+ ) delen en tussen jullie huizen gewoon Ethernet leggen (uitgaande dat de buren op <100m zitten). Hoe meer mensen je aan kunt sluiten, des te beter de opties worden. Ik ken verhalen van dorpen waar de hele gemeenschap gelapt heeft om paar km glasvezel te trekken naar dat dorp (waarbij uiteraard de lokale boeren de graafwerkzaamheden voor hun rekening namen). Ik schat zo in dat dat hier niet haalbaar gaat zijn, maar het geeft aan wat er mogelijk is, zelfs in verre buitengebieden, als mensen bereid zijn samen te werken en handen uit de mouwen te steken.

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 14-04-2014 09:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djonny
Er valt wellicht dan wat te halen bij een dorp 1km verderop, dat ligt in Ziggo gebied. Er ligt alleen dus wel een rivier tussen deze twee dorpen. Ik vraag me wel af in hoeverre het stabiel kan blijven en of het veel onderhoud nodig heeft. Zeker gezien er alleen een pont vaart tussen deze dorpen en een brug een tiental kilometers verderop is.

Aan deze zijde van de rivier zitten misschien 10 woningen op 10km², denk niet dat het realistisch haalbaar is om glasvezel/kabel door te trekken, zeker gezien het vaak ouderen betreft die daar wonen.

Ik zal de geboden opties straks even voorleggen aan ze.

[ Voor 5% gewijzigd door Djonny op 14-04-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28
Mocht je satelliet willen proberen, dan kan ik SkyDSL wel aanraden.
Heb het een weekendje mogen gebruiken en het is echt wel te doen.
Ja, ping is wel hoog(700ms) maar de snelheden die je haalt zijn toch wel 20Mbit down en 6Mbit max(afhankelijk van pakket).
Pakketten zijn onbeperkt zonder Fair-Use Policy, wat betekent dat er geen snelheidsverlies of bijbetaling is na een x aantal verbruik. Let wel op, maandbedrag is hoger dan bij andere verbindingen en je hebt vrij zicht op de hemel nodig.

Wat je ook zou kunnen doen is Satelliet en ADSL combineren. ADSL voor de lagere latency(20ms), satelliet voor de hogere snelheden.

Ook zou je met de buurt/straat eens kunnen klagen bij KPN en/of Ziggo. In een aflevering van Kassa van eind maart gezien dat dat ook kan helpen. Gewoon bij elkaar komen en over de mogelijkheden brainstormen met z'n allen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Djonny schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:15:
Er valt wellicht dan wat te halen bij een dorp 1km verderop, dat ligt in Ziggo gebied. Er ligt alleen dus wel een rivier tussen deze twee dorpen. Ik vraag me wel af in hoeverre het stabiel kan blijven en of het veel onderhoud nodig heeft. Zeker gezien er alleen een pont vaart tussen deze dorpen en een brug een tiental kilometers verderop is.

Aan deze zijde van de rivier zitten misschien 10 woningen op 10km², denk niet dat het realistisch haalbaar is om glasvezel/kabel door te trekken, zeker gezien het vaak ouderen betreft die daar wonen.

Ik zal de geboden opties straks even voorleggen aan ze.
Herlees even wat ik schreef - ik gaf glas maar als voorbeeld en stelde voor om met point-to-point WiFi met richtantennes te werken. Letterlijk:
Als je vanaf een hoog punt (bijv bovenop jullie dak) vrije zicht hebt op die plek, kun je met WiFi en richtantennes aan beide kanten forse afstanden overbruggen, waarbij het niet uitmaakt of er water tussen zit.
Op 1 km kun je met nieuwe apparatuur zeer hoge bandbreedtes halen:
http://forum.mikrotik.com...c.php?f=7&t=63641#p325893

333Mbps met 802.11ac en richtantennes. Dat is dus zat om 200Mbps kabelabo zonder bandbreedteverlies (natuurlijk wel met verhoging latency) over te brengen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdejager73
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 13:11
@dion_b Wat je dus aangeeft is het opzetten van een WISP, een Wireless Internet Service Provider dus.
Heb laatst voor een aantal vrienden in buitengebied in Friesland iets dergelijks onderzocht.
Jij werkt hier met mikrotik zenders, maar een alternatief daarvoor is Ubiquiti AirFiber. nieuws: Nieuwe apparatuur voor draadloze netwerken kan 1,4Gbps aan

Deze apparatuur is er in 5 Ghz (500Mbit up/down) en een 24Ghz variant (700Mbit/s up down). Als ik me goed herinner waren de prijzen resp. € 2500 - 3500 voor een setje. http://www.wifihouse.nl/a...Gbps-AF24-Bridge-LINK-SET

Verder is het ook afhankelijk waar je woont. Hier in Friesland bijvoorbeeld investeert de provincie miljoenen om samen met (groepen) bewoners glasvezel aan te laten leggen. Het diepe buitengebied wordt dan met straalzenders aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door dirkdejager73 op 20-04-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Ik woon ook in Friesland, regio Noord Oost. Ik moet eerst nog maar eens zien of de aanleg ervan ook daadwerkelijk door gaat. In de regio Dokkum wordt het nu door KabelNoord aangelegd, waardoor je dus geen vrij keuze hebt voor een andere provider. En wat ik hoor is het internet daar een dikke drama.

Reggefiber heeft zelfs aangegeven grote plaatsen als Drachten de komende jaren nog niet aan te sluiten, dus hoe met de rest van Friesland komt weet ik niet. We zullen wel zien waarmee de provincie komt, maar ik verwacht er niet veel van.

UPC is helemaal erg. 50Mbit download en maar 2.5 upload, zelfs mijn VDSL2 verbinding heeft een snellere down- en upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dirkdejager73 schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:17:
@dion_b Wat je dus aangeeft is het opzetten van een WISP, een Wireless Internet Service Provider dus.
Heb laatst voor een aantal vrienden in buitengebied in Friesland iets dergelijks onderzocht.
Jij werkt hier met mikrotik zenders, maar een alternatief daarvoor is Ubiquiti AirFiber. nieuws: Nieuwe apparatuur voor draadloze netwerken kan 1,4Gbps aan

Deze apparatuur is er in 5 Ghz (500Mbit up/down) en een 24Ghz variant (700Mbit/s up down). Als ik me goed herinner waren de prijzen resp. € 2500 - 3500 voor een setje. http://www.wifihouse.nl/a...Gbps-AF24-Bridge-LINK-SET
Dat is een totaal andere prijsklasse dan wat ik in gedachte had, maar idee is inderdaad hetzelfde.

Ik zou trouwens erg terughoudend zijn met modewoorden als "WISP" - het is niets meer dan een verbinding met richtantennes. Die kun je zoals ik aangaf met wokken en pringles bussen maken. Iets als dit is minder werk en je kunt support krijgen enzo, maar daar betaal je je wel blauw aan.
Verder is het ook afhankelijk waar je woont. Hier in Friesland bijvoorbeeld investeert de provincie miljoenen om samen met (groepen) bewoners glasvezel aan te laten leggen. Het diepe buitengebied wordt dan met straalzenders aangesloten.
Ik zou het zelf absoluut verkiezen om iets als dit gewoon zelf te regelen zonder onnodige inmenging van provinice of andere overheden. Die geweldige subsidues verdampen binnen de kortste keren in bureaucratie.

Dat gezegd, ik heb makkelijk praten middenin een grote stad met 200Mbps en keuze uit zat andere opties als ik daar om enige reden niet tevreden mee ben ;)
HvanderT schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:49:
Ik woon ook in Friesland, regio Noord Oost. Ik moet eerst nog maar eens zien of de aanleg ervan ook daadwerkelijk door gaat. In de regio Dokkum wordt het nu door KabelNoord aangelegd, waardoor je dus geen vrij keuze hebt voor een andere provider. En wat ik hoor is het internet daar een dikke drama.

Reggefiber heeft zelfs aangegeven grote plaatsen als Drachten de komende jaren nog niet aan te sluiten, dus hoe met de rest van Friesland komt weet ik niet. We zullen wel zien waarmee de provincie komt, maar ik verwacht er niet veel van.

UPC is helemaal erg. 50Mbit download en maar 2.5 upload, zelfs mijn VDSL2 verbinding heeft een snellere down- en upload.
Uh, ik gok zo 1-2-3 dat TS een lichaamsdeel zou opofferen voor 50/2.5Mbps, maar los daarvan, dat is oude info, zie ook:
nieuws: UPC: internet met 200Mbit/s vanaf april voor iedereen beschikbaar

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Ik had er even bij moeten vermelden dat wij ook geen kabel hebben, de kabel in de grond is kapot en UPC weigert die te repareren (de kabel gaat onder de weg door). En de buren klagen ook over de kabel, veel te instabiel.

Het ging mij eerder over dat er zo moeilijk wordt gedaan om glasvezel in de grond te krijgen. De buitengebieden worden namelijk dan ook weer overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er wordt helemaal niet moeilijk over gedaan, het is pure kosten/batenplaatje. Als je tienduizenden woningen hebt op een vierkante kilometer kun je met erg lage kosten per aansluiting iets aanleggen. Gaat het om tien woningen op een vierkante kilometer, dan worden de kosten per aansluiting astronomisch, zeker als je - zoals in NL - verplicht bent die kabels onder de grond te stoppen.

Wat dat betreft is dat een erg nadelige regel voor buitengebieden, waar je elders boven de grond kunt werken buiten de steden en zo de aanlegkosten enorm kunt verlagen is het in NL overal nodig ze weg te stoppen. Je bent voor internet in een afgelegen gehucht letterlijk beter af in Romania dan in NL.

Maarja, dat is gewoon een fact of life van het wonen in buitengebieden, je bent met weinig en je bent erg uitgespreid, dus kan de infra nooit even (kosten)dekkend aangelegd worden als in een stad. Het is onzinnig om bij de ISP's aan te kloppen, zij zijn geen liefdadigheidsinstelling. Je kunt van een bedrijf niet verlangen dat ze onder kostprijs gaan leveren. Hou je over de overheid en jezelf. Maar dan moet je wel stoppen met klagen en handen uit de mouwen steken. Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:44
Ontsluiten van die kabelaansluiting op 4km afstand zal toch gauw richting een ton lopen (inc BTW). Er van uitgaande dat een aannemer het doet en er vrijwel geen kruisingen tussen zitten (bruggen, sloten, etc).

Zelf doen kan wellicht al voor een tiende van dat bedrag. Nog steeds een hoop centen, maar met 10 huishoudens, de juiste tools en een week klussen niet geheel onmogelijk.

Heb geen idee wat een straalverbinding (+licentiekosten) kost, maar moet wel 5km mee te halen zijn. Scheelt je flink wat graven.

Wellicht eens wat offertes opvragen voor verschillende opties en met de buren bespreken. Als een van de buren een winsgevend bedrijf heeft dan zijn met dit soort projectjes ook nog wel wat leuke fiscale voordelen te behalen (ex BTW, vermeden vennootschapsbelasting, wellicht nog meer).

Daarnaast is het wellicht de moeite waard om uit te zoeken wanneer de openbare weg in onderhoud gaat en de aanleg van draadverbinding dan mee te koppelen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik woon zelf ook buitenaf op een afstand van 4km van de telefooncentrale. Ik haal een snelheid van 4000/800 Kbps, waarmee ik nog van geluk mag spreken want er zijn hier ook gevallen die op 1 Mbps zitten.

Sinds februari heb ik 4g dekking van KPN en nog wel bijna in een zichtlijn tot de 4g-mast op een afstand van slechts 1200 meter. Met een industriële m2m-router aan een externe sectorantenne haal ik een downstreambandbreedte van zo'n 35 Mbps. KPN levert voor ongeveer 40 euro een particulier abonnement dat een datalimiet van 7GB heeft. Met familiekorting (als je een andere KPN-dienst afneemt) betaal je een tientje minder. Zakelijk is een datalimiet van 8GB mogelijk voor ongeveer 40 euro ex btw.

Deze datalimiet zijn te laag als je films en series wil downloaden of streamen. Ik heb er daarom een 12/4 Mbps SkyDSL-verbinding bij genomen en de 4g- en satelliet-verbinding op basis van traffictype of ip loadbalancen met behulp van een Mikrotik-router. Dit zou een werkbare oplossing kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat de snelheid van de satellietverbinding me niet tegenvalt. Websites laden met een vertraging van ongeveer twee seconden maar zijn dan meestal wel meteen compleet. Een adsl-verbinding heeft een veel betere responstijd maar de bandbreedte is een derde (of nog minder als je het 20/6 Mbps abo van SkyDSL neemt). Op downloads haal ik 1,3 MBps over SkyDSL. Hoe ander gebruik dan browsen en email werkt over satelliet heb ik nog niet ervaren.

Satelliet kan dus wel een alternatief zijn en is niet duur. Twee verschillende lijnen combineren zoals ik heb gedaan is voor een gewone consument waarschijnlijk een te dure hobby, bovendien vereist het configureren van een router ook wat kennis. 4g alleen heeft nog te lage datalimieten en je moet geluk hebben dat je een mast kunt bereiken.

Wifi-straalverbindingen kunnen een oplossing zijn maar zijn moeilijk op te zetten in omgevingen met veel bomen. Bij ons staan er meestal bomen langs wegen of in houtwallen tussen perceelgrenzen. Alleen kerktorens torenen daar bovenuit.

[ Voor 46% gewijzigd door Femme op 08-05-2014 12:11 ]

Pagina: 1