Windows 8 clonen van HDD naar SDD -> boot niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beckers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 10:22
Ik heb een SSD in m'n laptop gezet (Lenovo Y500). Nu probeer ik de partities van de disk te clonen naar de SSD zodat de laptop daarvan kan starten.

Wat ik heb gedaan:
- Met Aomei partition assistent de partities gecloned naar de SSD. Het lijkt erop alsof dat goed is gegaan.
- in EUFI de SSD als bootdisk aangegeven
- voor de zekerheid de opties legacy bios aangezet en secure boot uit

Windows weigert echter vanaf de SSD te booten en geeft de melding dat er iets mis is met de windows-installatie.

Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

talkin' is cheap, people follow like sheep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bij UEFI moet je de BCD aanpassen zodat de firmware weet waar hij moet booten. Simpelweg de UEFI als bootdisk aangeven werkt niet bij een standaardinstallatie.

BCDBOOT vanuit WinPE is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Legacy Boot hebt aangezet, is het heel goed mogelijk dat UEFI boot is uitgeschakeld. Zet 'm dus uit en kijk dan hoe dat gaat. Grote kans dat 't wel werkt. Ergens denk ik namelijk dat Windows eruit klapt omdat 't probeert via UEFI te starten, maar faalt omdat het systeem zelf naar Legacy grijpt. Als je gaat klonen, is het aanpassen van je BIOS configuratie niet het slimste om te doen. Zo voeg je alleen maar variabelen toe aan een omgeving en heb je uiteindelijk geen idee wat er nou mis is. Is de kloon mislukt, is de SSD verrot of is het nou net die ene instelling die je hebt aangepast?

Commandline FTW | Tweakt met mate