E achter B of niet, ik snap het niet meer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik ga steeds vaker met een autotrailer moeten rijden. Dus ik zit er aan te denken om mijn E achter B te gaan halen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heb ik E achter B nodig? Even simpel google leverde dit op:
Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Gewicht auto achterhalen
Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:

welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
wat het leeggewicht + laadvermogen van uw auto is.
Is het leeggewicht + laadvermogen van een auto meer dan 3.500 kilo? Dan is een groot rijbewijs (C of C1) verplicht.

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.

Voorbeelden van combinaties
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om leeggewicht + laadvermogen.

Voorbeelden van combinaties
Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ code 96
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (voor 19 januari 2013), anders rijbewijs C1E of CE
Fietsendrager is geen aanhangwagen
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Vervoert u een andere lading dan fietsen op een fietsendrager? Dan gelden de algemene regels voor het vervoer van goederen aan de achterzijde van een voertuig.
Nou heb ik een VW Passat Variant:
massa leeg 1443 kg
infomax. laadvermogen 677 kg
infomax. toelaatbare massa 2120 kg
infomax. aanhangermassa geremd 1400 kg
infomax. aanhangermassa ongeremd 750 kg
Nou vervoer ik eigenlijk alleen maar kevertjes (ca 900 kg) kan ik dan de massa van de kever nemen en deze bij de lege massa van de trailer optellen, laten we voor het gemak 500 pakken? Dan val ik binnen het maximale trekgewicht van de auto en ik val onder de 3500 KG regel.

Maar de maximaal toelaatbare massa op de trailer is 2000KG en ik dacht dat dát juist hetgeen was waar men naar keek. Omdat het onmogelijk is om de vracht altijd in de schatten gaat mijn uit van het max gewicht van de trailer.

Wat is er nou waar? Op internet staan zoveel verschillende verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Als je *wel* E achter B hebt, is het daadwerkelijk gewicht van aanhanger+belading de norm (dan zit je dus met de grens van 1400 kg), maar als je *geen* E achter B hebt, gaat het om het laadvermogen van de aanhanger.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Dus ik moet E halen om 1400KG te mogen trekken ook al mag dat zonder E ook. Maar omdat de trailer meer KAN mag dat dus zonder E niet. Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
911GT2 schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:23:

Maar de maximaal toelaatbare massa op de trailer is 2000KG en ik dacht dat dát juist hetgeen was waar men naar keek. Omdat het onmogelijk is om de vracht altijd in de schatten gaat mijn uit van het max gewicht van de trailer.
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Als de maximale massa van de trailer 2000 kilo is kom je met auto op 2000 (trailer) + 2120 kilo (auto) op meer dan 3500 kilo en mag je niet op B. Zelfs al mag je auto niet meer dan 1400 kilo trekken en zou je in de praktijk een maximaal gewicht hebben van 2120 (auto) + 1400 (max trekgewicht) 3520 kilo kom je over de 3500 kilo. Dus met deze info heb je een E nodig of B+.

In feite mag je met jouw auto max een aanhanger (gewicht aanhanger + max belading) van 1379 kilo (dan kom je op 3499 kilo.

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 13-04-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:11
911GT2 schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:47:
Dus ik moet E halen om 1400KG te mogen trekken ook al mag dat zonder E ook. Maar omdat de trailer meer KAN mag dat dus zonder E niet. Begrijp ik dat goed?
Jup. Nederland :F

Eventueel zou je het maximum gewicht van de aanhanger kunnen veranderen naar 1380KG, dan mag het weer wél.

http://www.rdw.nl/Particu...-of-caravan-wijzigen.aspx

[ Voor 28% gewijzigd door Bobmeister op 13-04-2014 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ok hoe dan ook ben je dus fucked als je 1400 kilo wil trekken dat snap ik intussen.

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Nee, de auto plus max trek komt op 2120 + 1400 = 3520 kilo uit wat teveel is voor alleen B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Waarom reken je ineens het max gewicht van de auto ook nog mee?
http://www.rijksoverheid....anhangwagen-besturen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
911GT2 schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:01:
Waarom reken je ineens het max gewicht van de auto ook nog mee?
http://www.rijksoverheid....anhangwagen-besturen.html
Omdat je overal (tenzij anders vermeldt) moet uitgaan van het maximale gewicht (= leeggewicht + laadvermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ok duidelijk. Ik ga maar op zoek naar een cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 16:10

Bommes

Capo del formaggio

om het te snappen of om E achter B te halen..?? :9

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die is echt handig. Snapt ook niet precies, maar dmv die webapp kom je er wel achter.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Vaag, je mag volgens die site een volledig elektrische motorfiets besturen met een vermogen van meer dan 11kW, met een A2 rijbewijs (waarmee je motoren tot 35kW mag rijden).

Deze heeft toch echt zo'n 65kW en is volledig elektrisch, dus die site klopt denk ik toch niet helemaal.
http://www.theguardian.co...energy-travelandtransport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bommes schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:45:
om het te snappen of om E achter B te halen..?? :9
Om het nog onduidelijker te maken: Ik mag met +50 Ton treingewicht rijden én met een LZV voertuig de weg op. Achter m'n luxe auto is alles boven de 3500Kg. totaal gewicht foute boel voor me.....

Voor de mensen die niet weten wat een LZV is: (25,25 Mtr.)

Afbeeldingslocatie: http://www.zandbergentransport.nl/uploads/images/LZV/LZV%202.JPG

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:32

Destruction

(ex-)Automonteur

Lol, what.. Dus jij bent in bezit van CE(?) Maar categorie BE mag je niet?

Die app is trouwens bijzonder handig.

Buiten dat, als je met autotrailers aan de gang wil zou ik gewoon BE gaan halen. Geen risico's lopen :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Destruction schreef op maandag 14 april 2014 @ 02:01:
Lol, what.. Dus jij bent in bezit van CE(?) Maar categorie BE mag je niet?

Die app is trouwens bijzonder handig.

Buiten dat, als je met autotrailers aan de gang wil zou ik gewoon BE gaan halen. Geen risico's lopen :)
Zó LOL is dat niet. Ik mag m'n rijbewijs voor C/D/E gaan vernieuwen omdat ze verlopen per Mei dit jaar vanwege m'n "D' rijbewijs uit '94.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

wimmel_1 schreef op maandag 14 april 2014 @ 00:24:
[...]

Om het nog onduidelijker te maken: Ik mag met +50 Ton treingewicht rijden én met een LZV voertuig de weg op. Achter m'n luxe auto is alles boven de 3500Kg. totaal gewicht foute boel voor me.....

Voor de mensen die niet weten wat een LZV is: (25,25 Mtr.)

[afbeelding]
Tja, zo heb ik een maat die mag met de grootste containerschepen de zee op, maar in Nederland niet met meer dan 9.9PK varen.
Maar als je met zo'n combinatie kan/mag rijden dan moet een E achter B halen toch appeltje eitje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 21:29
Ja maar dat kost weer flink geld terwijl dat natuurlijk 0 toegevoegde waarde heeft m.b.t rijvaardigheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-06 16:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Awsom schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:14:
[...]

Omdat je overal (tenzij anders vermeldt) moet uitgaan van het maximale gewicht (= leeggewicht + laadvermogen).
Bij het mogen trekken van een aanhanger zit het gemene ook in dat je aanhanger plus lading niet meer mag wegen dan je auto leeg, maar je voor de 3500kg-regel je uit moet gaan van het maximum gewicht van de auto en aanhanger.

Ik heb om die reden ooit m'n BE-gehaald, ik wou gewoon niet het risico lopen gezeik daarover te krijgen. Met BE hoef ik alleen maar op te letten om de combinatie auto-aanhanger goed gaat, dus of een aanhanger met een maximum gewicht dat onder het maximale trekgewicht, of met de belading opletten dat ik onder het max trekgewicht van de auto blijf.

Qua cursus, zeker die van 1 dag, stelt het niks voor, je leert eigenlijk niks, zeker niet als je al ervaring hebt met een aanhanger. Ik heb zelf ooit veel meer geleerd tijdens een oefendag van de NCC, waar m'n ouders lid van zijn. Dan leer je achteruit fileparkeren met een aanhanger, rondjes en slalom achteruit, etc. Dankzij die oefeningen hoef ik een aanhanger in principe nooit af te koppelen als ik ergens achteruit moet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
deepbass909 schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:37:
[...]

Bij het mogen trekken van een aanhanger zit het gemene ook in dat je aanhanger plus lading niet meer mag wegen dan je auto leeg, maar je voor de 3500kg-regel je uit moet gaan van het maximum gewicht van de auto en aanhanger.
Dat is dus ook veranderd:
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
(zie laatste regel van 5e alinea van quote in het eerste bericht van 911GT2).

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

wimmel_1 schreef op maandag 14 april 2014 @ 02:33:
[...]

Zó LOL is dat niet. Ik mag m'n rijbewijs voor C/D/E gaan vernieuwen omdat ze verlopen per Mei dit jaar vanwege m'n "D' rijbewijs uit '94.
:? Whut?

Is dat de 5 jaarlijkse verlenging? Of waar gaat dat dan over?

* Destruction heeft zelf ook ooit C gehad, maar heb het laten verlopen.. De opleiding was al niet op m'n eigen kosten, en nu moest ik keuringen e.d voor een rijbewijs dat ik toch niet meer ging gebruiken.. Ik vind het prima zo. BE (ook betaald door diezelfde werkgever.. :+) ben ik dan wel weer dankbaar voor. Ik rijd regelmatig met een combi van zo'n 4800kg-5500kg MTM.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Als je een trailer zelf in je bezit hebt is het misschien ook mogelijk om de MTM van de trailer bij het RDW te laten terugkeuren, zodat je precies op de 3500kg komt. :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik heb vandaag de oplossing gevonden :)
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/10qhouv.jpg
Past precies een kevertje op en kan nog gewoon met rijbewijs B gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

911GT2 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:34:
[afbeelding]
Als ik de datum tennaamstelling zie.. Je hebt 'm gekocht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Yep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 16:59
De consequentie van deze regelgeving is dat je je kever nu gaat vervoeren op een aanhanger die meer richting zijn MTM belast wordt, dus er zijn reserves ingeleverd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 00:33
Hadden ze maar fatsoenlijke regelgeving moeten maken. Voordat een nederlander kan gaan rijden moet hij eerst een half uur googlen en rekenen. Te idioot voor woorden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sjakie2001 schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:36:
De consequentie van deze regelgeving is dat je je kever nu gaat vervoeren op een aanhanger die meer richting zijn MTM belast wordt, dus er zijn reserves ingeleverd :')
Wat bedoel je hiermee? Ik vermoed eerder dat die aanhanger teruggekeurd is qua MTM zodat TS hem rustig met zijn B-rijbewijs mag rijden...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens die App is het redelijk simpel.
- auto + maximale belading + maximale belading aanhangwagen moeten onder 3500 KG zitten om met een b-rijbewijs met de combinatie te mogen rijden.

Ik dacht dat er meer regels waren (auto moet zwaarder zijn als aanhanger etc waardoor je met grotere wagens grotere aanhangwagens mee kon nemen met b-rijbewijs, maar misschien is dat iets van vroeger)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 20-04-2014 15:15 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Marzman schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:15:
Volgens die App is het redelijk simpel.
- auto + maximale belading + maximale belading aanhangwagen moeten onder 3500 KG zitten om met een b-rijbewijs met de combinatie te mogen rijden.

Ik dacht dat er meer regels waren (auto moet zwaarder zijn als aanhanger etc waardoor je met grotere wagens grotere aanhangwagens mee kon nemen met b-rijbewijs, maar misschien is dat iets van vroeger)
Uit mijn hoofd (maar ik heb al heel lang BE), was inderdaad een van de voorwaarden om met een B-rijbewijs een aanhanger te mogen trekken die zwaarder is dan 750kg, dat de aanhanger incl. lading niet zwaarder mocht zijn dan het leeggewicht van de auto en het totaal niet boven de 3500kg mocht komen.

Nu geldt inderdaad:

MTM auto + MTM aanhanger
<3500kg: B-Rijbewijs
>3500kg: BE-Rijbewijs

Al heb ik begrepen dat voor iedereen die na 19 januari 2013 het BE rijbewijs heeft gehaald, daarmee minder mag dan iemand die voor die datum zijn BE al had.

Een voorbeeld daarvan is dit soort combinaties:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/e/a0/cEgX9OOFEt+uRdTJBd7c7Q==.jpg

Iedereen die voor 19 januari 2013 (waaronder ik zelf dus) zijn BE rijbewijs had gehaald, mocht (en mag) met dit soort combinaties rijden. Voor iedereen die dat rijbewijs NA 19 januari 2013 behaald heeft, valt deze combinatie ineens onder het C rijbewijs. Ik weet alleen niet zeker of ik dat goed heb begrepen.. * Destruction is destijds gestopt met lezen na de zin "voor iedereen die het rijbewijs al eerder had, blijven de oude regels van kracht" :+

[ Voor 29% gewijzigd door Destruction op 21-04-2014 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Bijna, voor mensen met een BE na 19 feb mag de aanhanger maximaal 3500 kg zijn, en/of het deel dat over de 3500 heengaat moet getild worden door de trekhaak/schotel van de trekkende wagen.

Voorheen mochten aanhangers dus zwaarder zijn, heb ze 5-8 ton gezien, plus 2-3 tot voor het trekkende voertuig..

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 21-04-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

AlexanderB schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:24:
Bijna, voor mensen met een BE na 19 feb mag de aanhanger maximaal 3500 kg zijn, en/of het deel dat over de 3500 heengaat moet getild worden door de trekhaak/schotel van de trekkende wagen.

Voorheen mochten aanhangers dus zwaarder zijn, heb ze 5-8 ton gezien, plus 2-3 tot voor het trekkende voertuig..
Ja, dat bedoel ik dus met andere regels/beperkingen. Er zijn dus mensen die nu hun BE halen voor een bepaalde combinatie, en daar dan vervolgens alsnog niet mee mogen rijden omdat die regels aangepast zijn :+

Of er op "mijn" BE een max. gewicht zit zou ik zo (uit mijn hoofd) niet weten, zwaarste wat ik gereden heb zal idd rond de 7,5ton zitten (Zo'n in mijn vorige post getoonde combi). Ik heb er destijds iig iets van meegekregen dat iedereen die BE haalt na die datum met beperkingen te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Er komt nog eens tijd dat je 50 verschillende rijbewijzen hebt. Afhankelijk van het vermogen en het aantal passagiers mag je dan wel of niet met een bepaald rijbewijs in een personenauto rijden. Lang leve de regelzucht van de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:42
911GT2 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:34:
[afbeelding]
Dan snap ik het niet meer :? 320 (leeg) + 900 (kever) > 1100 kg (max)
Of strip je de kever en leg je allerhande zut achterin de passat? (is ook een gedoe, 120 kg moeten overladen)
Het is jouw feestje maar wat als je hard moet remmen onderweg?

Edit: dat ding op de foto heeft maar één as. Als je optrekt / remt met kever, hoeveel kg trekt/drukt dat vertikaal op je trekhaak?

[ Voor 10% gewijzigd door mekkieboek op 21-04-2014 04:34 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Eigenlijk is het jammer dat ze die BE-combinaties zo tegenwerken. Ze zijn bijzonder effecient vergeleken met echte vrachtauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Niet zo zeer tegenwerken als wel beperken tot een nettogewicht van 7 ton, bruto-laadgewicht wordt daardoor wat lager dan het was, de categorie die ze daarvoor bedoeld hebben is de nieuwe C1/C1E.

Ergens snap ik het ook wel, zo maken ze een scheiding tussen mensen die af en toe met een caravan of aanhanger rijden, en mensen die een 10+ tons vrachtwagen rijden die voorheen een beetje in een maas in de wet viel. Besides, C1/C1E kan je gewoon verlengen, net als een autorijbewijs, geen medische keuring enzo zoals bij het "echte" C rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pacificocean schreef op maandag 21 april 2014 @ 01:20:
Er komt nog eens tijd dat je 50 verschillende rijbewijzen hebt. Afhankelijk van het vermogen en het aantal passagiers mag je dan wel of niet met een bepaald rijbewijs in een personenauto rijden. Lang leve de regelzucht van de EU.
Ik denk dat je de 50 versies voor alleen het Europese b-rijbewijs nu al wel haalt.

- B rijbewijs en pas 17 jaar, mag niet in alle Europese landen rijden
- B rijbewijs en 18+ mag in alle Europese landen rijden
- Voor 2013 gehaald driewielers mogen ook
- na 2013 gehaald alleen vierwielers

In Belgie heb je ook nog wat afwijkende regels voor hetzelfde Europese B-rijbewijs
- voor 1981 gehaald motoren mogen ook
- voor 2011 gehaald motoren tot 125cc mogen ook
- voor 2012 gehaald rijles geven mag aan iemand die zijn theorie gehaald heeft en een blauwe L op zijn auto plakt

En dan vergeet ik er vast nog een hoop en zijn er nog tig andere landen met datzelfde roze pasje met een B er op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Om van het vervelende gereken af te zijn, en om ook achter mijn bus nog iets te mogen trekken ga ik toch maar E achter B halen.
Wat ik zoek in een leuk stukje grond in de buurt van Amsterdam, Huizen of Almere waar ik lekker kan oefenen in bochtjes achteruit etc. Iemand tips waar ik zonder schade aan derden nog even kan rijden voordat ik de spoedcursus inga?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Misschien is er ergens een industrieterrein wat nog in aanbouw is? Toen ik mijn BE haalde was er een industrieterrein waar de gebouwen nog niet stonden maar de wegen al wel waren aangelegd.
Heb er een middagje gespendeerd door alle wegen achteruit af te rijden en achteruit rotondes te nemen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

AlexanderB schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:24:
Huh? Dat betekent dat schamelkarren (met 4 wielen) van 7-8 ton dus niet meer op BE getrokken kunnen worden? Die staan immers volledig met het gewicht op de eigen wielen...

Hoe mag je daar dan mee de weg op? Is dat dan een C1E combinatie, zelfs als het trekkende voertuig < 3500kg is?

Volgens mij snijden ze zichzelf zo wel heel erg in de vingers met B+E regels.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Stoney3K schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:24:
[...]

Huh? Dat betekent dat schamelkarren (met 4 wielen) van 7-8 ton dus niet meer op BE getrokken kunnen worden? Die staan immers volledig met het gewicht op de eigen wielen...

Hoe mag je daar dan mee de weg op? Is dat dan een C1E combinatie, zelfs als het trekkende voertuig < 3500kg is?

Iedereen die BE al had voor 19 januari 2013 mag gewoon met dat soort aanhangers blijven rijden. Hoe het zit met degenen die daarna hun BE behaalden.. Geen idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Stoney3K schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:24:
[...]

Aanhangwagen of oplegger:
(1) toegestane maximum massa van aanhangwagen of oplegger mag ten hoogste 3500 kg bedragen of
(2) toegestane maximum massa van de oplegger of middenas-aanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg mits:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenas-aanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig en
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg

Bij een overschrijding is rijbewijscategorie C1E noodzakelijk.
(bron: http://www.bovag.nl/data/...ls-voor-het-rijbewijs.pdf)

Als ik dit goed lees heb je voor zo'n kar dus C1E nodig, gezien de som van de maximum aslasten > 3500kg bedraagt.

Zie ook: http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/, die geeft zo te zien ook C1E aan (of een oude BE)

[ Voor 3% gewijzigd door Nvidiot op 20-05-2014 11:04 . Reden: Politieacademie app toegevoegd ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Pagina: 1