Goedkope thuisOffice PC ~275 Euro.

Pagina: 1
Acties:

• enjee
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-03 22:12
Hallo Tweakers,

Na mijn vorige topic ben ik nu ook op zoek naar een PC voor mijn ouders. De machine gaat gebruikt worden voor surfen, textverwerking en andere simpele taken. Vandaar dat het budget zeer beperkt is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
MS Office, surfen en andere simpele taken.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Het systeem moet rond de 275 euro kosten exclusief monitor, verzendkosten en assemblage.
De absolute maximumprijs is 300 euro exclusief bovengenoemde.
Waar eventueel bespaard kan worden ontvang ik graag tips, hoe goedkoper hoe beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee, het gaat om een compleet nieuw systeem, op OS, toetsenbord en muis na dan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Tot nu toe heb ik dit lijstje samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,28€ 50,28
1ASRock H81M-DGS€ 38,29€ 38,29
1Aerocool V3X Black Edition€ 20,99€ 20,99
1Crucial BLS4G3N169ES4CEU€ 30,70€ 30,70
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,52€ 12,52
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,65€ 89,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,43

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het moet een stille pc zijn die het liefst zo zuinig mogelijk is. Vooral het geluidsniveau is belangrijk in deze build (Ik twijfel of betere CPU-koeler meerwaarde zou zijn bij deze relatief stille processor). Verder moet de PC snel opstarten, vandaar de SSD. 240GB opslagruimte zal genoeg zijn voor deze pc.
Tot slot moet de pc toch minstens een jaar of 6 mee kunnen gaan en niet traag worden. (Schoonmaken en schone installaties zullen voor mijn rekening zijn en dit is geen probleem).

Ga je overklokken?
Nee.

Wederom (vanwege mijn eerdere topic) bedankt voor het meedenken en ik ben benieuwd wat jullie voor tips hebben voor mij als beginner.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Is het niet beter om een tweedehands computer te halen met meer pit?
Denk hierbij aan een Dell/HP desktop Met zo n pentium ga je snel te horen krijgen dat hij te traag is.

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 20:40
In tegendeel, de meeste mensen merken niet eens Het verschil tussen een pentium en een i3. Voor wat ermee gedaan gaat worden is dit een prachtige build!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:25
Mag ik een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed aanbevelen?
Iets sneller maar wat belangrijker is; deze ondersteunt DDR3-1600 en de G3220 slechts DDR3-1333. De grafische prestaties zullen profijt hebben aan die extra snelheid van het geheugen. Daarnaast kun je overwegen om een setje van 2x2GiB te kopen, dual channel heeft de iGPU ook baad bij.

@hieronder; nee, de i3 is eigenlijk geen goede keuze, niet voor wat je ouders met het systeem gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door NitroX infinity op 13-04-2014 20:27 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• enjee
Stel ik zou deze cpu er in zetten, is dat de 40 euro waard en zorgt dat voor meer toekomstbestendigheid? Bovendien is dit systeem uit de beginpost gebaseerd op BBG Desktop maart 2014.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,-

edit:
NitroX infinity schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:25:
Mag ik een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed aanbevelen?
Iets sneller maar wat belangrijker is; deze ondersteunt DDR3-1600 en de G3220 slechts DDR3-1333. De grafische prestaties zullen profijt hebben aan die extra snelheid van het geheugen. Daarnaast kun je overwegen om een setje van 2x2GiB te kopen, dual channel heeft de iGPU ook baad bij.
Dat is misschien ook wel een hele goede optie voor die paar extra euro's.

[ Voor 22% gewijzigd door enjee op 13-04-2014 20:26 ]

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 10:47
dat geheugen gaat niet passen. de gekozen RAM is bedoeld voor laptops en dergelijke. Jij moet zoiets hebben: pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ
Ik zou zelf de optische drive weglaten. deze word steeds minder gebruikt. Het OS kun je ook vanaf een usb installeren. Met dit budget zou ik de dvd speler wegbezuinigen en dit investeren in een andere kast.
Ik zou voor de pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0 gaan. Deze is lekker klein (micro-atx) en is een erg goede kast voor de prijs. Deze heeft een wat cleanere look en is naar mijn mening mooier (minder glanzend, maar dit is persoonlijk). Ik zou sowieso de kast overleggen met je ouders. Zij zullen er een paar jaar tegenaan moeten kijken, dus dan kun je maar beter wat meer uitgeven aan een kast die zij willen hebben. Ik zou dan wel voor micro-atx gaan aangezien deze lekker klein zijn.
Je zou de SSD nog kunnen verkleinen naar 120 GB. Aangezien je ouders geen power users zijn zou ik het knap vinden als ze dit vol krijgen. na installatie van windows en de vaste programma's ben je nog niet eens een kwart van je opslag kwijt. Als zij veel foto's enzo erop willen zetten zou ik er gewoon een kleine harde schijf bijzetten: pricewatch: Seagate Momentus ST500LM012, 500GB . Of voor iets meer: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB . Dan hebben ze een stuk meer ruimte

Mijn PC

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:25
SSD kan inderdaad kleiner maar een harde schijf hoeft helemaal niet, neem gewoon een USB stick en ze kunnen de foto's ook meenemen op visite :)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 10:47
NitroX infinity schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:28:
SSD kan inderdaad kleiner maar een harde schijf hoeft helemaal niet, neem gewoon een USB stick en ze kunnen de foto's ook meenemen op visite :)
Kan inderdaad ook. Maar hangt er helemaal af hoeveel foto's ze maken :) . Ik denk inderdaad dat een 120 GB SSD genoeg zal zijn.

Nog een vraagje aan enjee: Hebben je ouders al een monitor in huis. zo niet zou ik voor een goedkope IPS monitor gaan. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: LG 22MP55HQ-P Zwart . Deze hebben veel betere kleuren en kijkhoeken vergeleken met TN panelen.

Mijn PC

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:42
enjee schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:25:
Stel ik zou deze cpu er in zetten, is dat de 40 euro waard en zorgt dat voor meer toekomstbestendigheid? Bovendien is dit systeem uit de beginpost gebaseerd op BBG Desktop maart 2014.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,-

edit:

[...]

Dat is misschien ook wel een hele goede optie voor die paar extra euro's.
Voor de i3 heb je deze nodig, pas op pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed

• enjee
Dank voor reacties en uitleg over intern geheugen en processor.

Mijn ouders willen eventueel wel een wat grotere monitor halen met mooie specs, maar hebben voorlopig nog genoeg low-end monitoren thuis staan en houden erg van aldi/lidl aanbiedingen. Hun goed recht, maar ben er zelf niet zo'n fan van.

Ik ga met wat informatie naar hun en zal zeker verschillende kasten voorleggen en een kleinere SSD overwegen.

Wanneer ik nieuwe vragen heb zal ik weer een bericht plaatsen :-)
Pagina: 1