Zonnepaneel i.c.m. acculader, meer dan 12V op output, OK?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een 24V 85W zonnepaneel via een Solsum lader aangesloten op een 71Ah 12V autoaccu. Tot zo ver de korte beschrijving ;).

Nu is het zo dat (met name tijdens het laden) de spanning op de output van de Solsum vrij ruim boven de 12V uitkomt. Meestal hangt de spanning zo rond de 12,5V, maar ik heb ook 13,70V gemeten met de multimeter.

Nu is mijn vraag: is dit OK? Is dit mogelijk schadelijk voor aangesloten apparatuur dat een 12V spanning verwacht, zoals bijvoorbeeld een Arduino of een 12V lamp? En zo ja, hoe doe je daar op een netter manier wat aan, zodat eventuele verliezen beperkt blijven?

Bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij worden autoaccu's in een auto door de dynamo altijd geladen met 13,8 Volt. Lijkt mij dus gewoon prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:05

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Tussen de 13.4 en 13.7 is normaal accu heeft altijd iets meer nodig om te laden.

http://www.freesunpower.com/chargecontrollers.php

[ Voor 67% gewijzigd door 42dpi op 13-04-2014 18:57 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je zonnepaneel is 24v en levert maar 13 en nog wat volt?

Je 12v autoaccu wilt graag 14.4v zien via een CC/CV regelaar, speciaal voor zonnenpanelen zijn er laadregelaars, duik er eens in.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 17:38
@memphis, nee, de lader levert 13 en nog wat volt. De spanning hangt natuurlijk af van hoe vol de accu is.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Geeft die acculader ook de stroom weer? Een loodaccu rond de 13.8V is vol, als je daarbij ziet dat de stroom keurig afloopt naar nul, dan is er niks aan de hand, voor zover we het over de accu hebben. Apparatuur wat daarop aangesloten staat wat voor een auto is bestemd heeft daar geen problemen mee, lampjes waarschijnlijk ook niet, maar tenzij ik me vergis kunnen Arduino's maar 5V hebben. Dus daar zou nog een omzetting moeten plaatsvinden.

[ Voor 46% gewijzigd door Flake op 13-04-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Nee, ik kan de stroom niet aflezen op de meetregelaar. Er zitten letterlijk maar 2 LED'jes op die rood of groen worden afhankelijk van de lading, dus helaas. Maar ik snap het principe daarvan wel: potentiaalverschil zorgt voor opladen, hoe groter verschil, hoe meer stroom. Klopt dat eigenlijk?

Maar even terug naar de vraag, want die was: kan die 'overspanning', om het zo maar even te noemen, ook kwaad voor apparaten die een stickertje hebben met daarop 12V? De laadregelaar geeft namelijk ook >12V aan de devices kant. En dus niet alleen aan de accu zodat deze oplaadt.

En @memphis, nee het zonnepaneel levert ongeveer 20V op een dag als vandaag met lichte bewolking. Na aansluiten wordt dat wel anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Even een duwtje. Is er iemand die iets meer licht kan schijnen op de vraag? Mijn excuses als dit een hele domme vraag is geweest, of als mijn aannames onjuist zijn, maar ik zou het erg op prijs stellen als er iemand is die een antwoord geven kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alle apparatuur die geschikt is voor gebruik in de auto kan met 14V omgaan.
Heb je een foto/typenummer van de lader?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NS_5 schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:39:
Even een duwtje. Is er iemand die iets meer licht kan schijnen op de vraag? Mijn excuses als dit een hele domme vraag is geweest, of als mijn aannames onjuist zijn, maar ik zou het erg op prijs stellen als er iemand is die een antwoord geven kan.
Zoals al gezegd, de spanningen die je noemt zijn compleet normaal voor een auto accu. Maar we kunnen niet garanderen dat het met elk apparaat dat zegt 12V nodig te hebben goed werkt. Een apparaat dat op een autoaccu hoort te worden aangesloten zou ermee om moeten kunnen gaan (die hebben sowieso hoge eisen, want als jij je auto start komt er hele hoop troep op te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
Zo'n lader stopt met laden bij ca. 13,7V inderdaad, dan brandt het ledje groen. Als deze wel laadt, brandt deze rood. Dit soort laders werken erg goed met loodaccu's. Over de overige apparatuur hoef je geen zorgen te maken, een Arduino heeft sowieso een stabilisator om van die 12V, 5V te maken. Deze kunnen zelfs een nog hogere spanning aan zonder problemen (let wel op dissipatie bij hoger stroomverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:28

T1psY

Dumo-Technics

Ik denk dat de TS iig andere apparaten hierop wil aansluiten dan 'voor de auto bedoeld'.
Als je zeker wil zijn neem dan een spanningsstabilisator, iets als deze link:
http://www.ledlampendirec...NOq6uam4r0CFQvHtAodagoAqg

in principe al wat je er in steekt, tussen 6 en 36V DC word mooi afgevlakt naar 12V DC.
Misschien als je even rond zoekt vind je er nog meer, en evt nog goedkoper.

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
NS_5 schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:48:
Nee, ik kan de stroom niet aflezen op de meetregelaar. Er zitten letterlijk maar 2 LED'jes op die rood of groen worden afhankelijk van de lading, dus helaas. Maar ik snap het principe daarvan wel: potentiaalverschil zorgt voor opladen, hoe groter verschil, hoe meer stroom. Klopt dat eigenlijk?
Potentiaalverschil? Ik denk dat je het goed bedoelt, maar waar we hier over praten is geen potentiaalverschil. Google anders even op lead acid charge cycle, dan krijg je wat interessante grafiekjes van de stroom en spanning in de laadcyclus.
Maar even terug naar de vraag, want die was: kan die 'overspanning', om het zo maar even te noemen, ook kwaad voor apparaten die een stickertje hebben met daarop 12V? De laadregelaar geeft namelijk ook >12V aan de devices kant. En dus niet alleen aan de accu zodat deze oplaadt.
Dat hangt af van de absolute maximum rating van het apparaat wat je eraan hangt. De ene kan het wel, de ander niet. Dat zul je even wat verder moeten specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
Ok, ik zal me eens verdiepen in een spanningsstabilisator. Belastingen zullen niet zo gauw boven de 3A uitkomen, dus een erg zware stabilisator zal het niet hoeven zijn denk ik. Hoe zit het eigenlijk met efficiëntie van die stabilisatoren? Ik heb daar het vooroordeel over dat ze het niet nauw nemen met de efficiëntie, maar misschien valt dat mee?

De laadregelaar die ik nu heb is de Steca SOLSUM 8.0X.

Ik ga me even verdiepen in lead acid charge cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Flake schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 13:57:
[...]

Potentiaalverschil? Ik denk dat je het goed bedoelt, maar waar we hier over praten is geen potentiaalverschil. Google anders even op lead acid charge cycle, dan krijg je wat interessante grafiekjes van de stroom en spanning in de laadcyclus.
Lijkt mij in principe wel kloppend. Potentiaalverschil = spanning(sverschil). En het verschil in spanning tussen de oplader en de onbelaste spanning van de accu zorgt ervoor dat stroom erin gaat en hij opgeladen wordt. Nu is het bij zo'n accu wel wat gecompliceerder hoe het gaat dan bij bijvoorbeeld een condensator, maar uiteindelijk blijft het geval dat je een spanning hoger nodig hebt dan de onbelaste spanning om iets op te laden. Anders loopt er simpelweg geen stroom.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 15-04-2014 16:02 ]

Pagina: 1