Aankoop 2e hands meubilair: vermoeden van oplichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik weet dat er al veel mensen hier wat over gevraagd hebben, maar toch heb nog geen echt passend antwoord op mijn vraag / vragen gekregen. Het gaat om het volgende geval:

Pa heeft via internet 2e hands banken gevonden. Zijn dure merkbanken tegen een gewone prijs. Geen extreem lage prijs oid. Omdat pa niet ze niet zo snel kon komen halen (geen auto met trekhaak / aanhanger) werd er voorgesteld bedrag X (+-50% van het totaal) over te maken, zodat deze mensen zeker waren dat pa geïnteresseerd was. Uiteindelijk is pa hiermee akkoord gegaan (hij is vrij kieskeurig wat dingen betreft, dus was blij dat hij wat gevonden had) en heeft hij bedrag X overgemaakt, wat ook bevestigd ontvangen is door deze mensen.

De dag voordat we de banken op zouden halen heeft pa de betreffende mensen nog even gebeld, om er toch zeker van te zijn dat alles door zou gaan, er werd in eerste instantie niet opgenomen. 's avonds werden wij terug gebeld door de verkoper dat hij in het ziekenhuis lag met kanker en dat hij de volgende dag geopereerd zou worden. Vrouwlief en buurman waren weg die dag en dus konden wij niet langs komen.
De broer van deze man had een aanhanger en dus zou hij de banken komen brengen. Nog diezelfde avond contact gehad en een paar dagen later afgesproken. Op die middag kregen wij een sms dat deze persoon met pech langs de kant stond, het leek niet ernstig, maar de ANWB moest komen. Even later weer een berichtje dat de auto werd afgevoerd, omdat de versnellingsbak een defect vertoonde. Die dag zou het dus niks meer worden en er zou nog contact komen.
Direct aangegeven wanneer het kon bij ons en even later was geregeld dat de banken bijna een week later zouden worden gebracht. De avond van te voren weer even gebeld, maar weer geen gehoor. 's avonds een smsje met de vraag hoe laat de beste man morgen contact kon krijgen. Je raad het al 's ochtends is er geen contact meer mogelijk en die dag is hij dan ook niet geweest.

Zoals jullie wellicht snappen is het voor ons gevoel net allemaal wat te toevallig, eerst met de kanker, dan met de defecte auto...
Bankrekening, telefoonnummers, naam, allemaal no problemo en niks over bekend.
We hebben 2 adressen gekregen, een van een opslagbox en een van een huis. Beide adressen staat te koop op funda 8)7 .

Moeten we al aangifte gaan doen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Asteroid9

General Failure

Dat die adressen te koop staan lijkt me niet zo vreemd, meestal verkoop je je huidige interieur met een bepaalde reden! ;)

Nu al aangifte doen lijkt me wat voorbarig, maar de communicatie is in elk geval niet al te best.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
Het zou mij sterk verbazen als dit geen oplichting is. Vele vage smoesjes die je ook vaak hoort in programma's als Tros Opgelicht en dat programma van Alberto Stegeman.

Als ik jou was zou ik nog 1 keer contact met diegene opnemen om een afspraak te maken dat je de banken zelf komt ophalen en wel zo spoedig mogelijk. Mocht hij moeilijk doen, dan geef je aan dat je anders geen keus hebt dan naar de politie te gaan.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
funk-e schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:29:
Het zou mij sterk verbazen als dit geen oplichting is. Vele vage smoesjes die je ook vaak hoort in programma's als Tros Opgelicht en dat programma van Alberto Stegeman.

Als ik jou was zou ik nog 1 keer contact met diegene opnemen om een afspraak te maken dat je de banken zelf komt ophalen en wel zo spoedig mogelijk. Mocht hij moeilijk doen, dan geef je aan dat je anders geen keus hebt dan naar de politie te gaan.
We hebben een telefonisch contact ultimatum (per sms, ander is hij niet te bereiken) gesteld van vanavond. Dan zullen we eens aftasten.
Asteroid9 schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:29:
Dat die adressen te koop staan lijkt me niet zo vreemd, meestal verkoop je je huidige interieur met een bepaalde reden! ;)

Nu al aangifte doen lijkt me wat voorbarig, maar de communicatie is in elk geval niet al te best.
Hmm, daar inderdaad nog niet aan gedacht. Dat is eigenlijk best wel logisch ja.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit past beter in SF, dus een schopje over de schutting.

Ik heb de topictitel ook wat informatiever gemaakt.

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 13-04-2014 16:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:57:
Dit past beter in SF, dus een schopje over de schutting.

Ik heb de topictitel ook wat informatiever gemaakt.
Excuus en merci _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat het oplichting is: je hebt immers hun bankrekeningnummer, telefoonnummers, namen etc. Dus opsporing/aangifte is zo gedaan. Het is ook een normale prijs. Bovendien staat het huis te koop (niet ondenkbaar dat je dat wat meubilair verkoopt voor nieuwe inrichting van het nieuwe huis).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 17:20:
Denk niet dat het oplichting is: je hebt immers hun bankrekeningnummer, telefoonnummers, namen etc. Dus opsporing/aangifte is zo gedaan. Het is ook een normale prijs. Bovendien staat het huis te koop (niet ondenkbaar dat je dat wat meubilair verkoopt voor nieuwe inrichting van het nieuwe huis).
Ik twijfel nog steeds heel erg. Het leken / lijken nette mensen. Inderdaad hebben we adres, rekeningnummer, namen e.d. , maar dat zegt natuurlijk niks. Daarbij kunnen zulke problemen natuurlijk voorkomen, maar zo achter elkaar lijkt wel heel erg toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Dat je hun namen etc hebt betekent niet dat het geen oplichters kunnen zijn. Zat gevallen bekend die het bewijzen.

Je kan Funda bellen en vragen naar de eigenaars. Mischien komen de namen etc helemaal niet overeen.

Dit zaakje stinkt.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als er niet direct een afspraak gemaakt kan worden, vraag gewoon of ze het geld terugstorten. Het was toch een vooruitbetaling (ik snap überhaupt niet waarom dat nodig zou zijn als er goed contact is). Kun je later alsnog het volledige bedrag betalen als het wél gewoon door gaat, er moet toch nog een deel betaald worden.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 13-04-2014 21:02 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:33
Eerg sneu. Zelf heb ik al heel wat aankopen gedaan en heb nog nooit meegemaakt dat ik echt opgelicht ben. Wel onprettige contacten of "geen goed gevoel", maar dan doe ik gewoon geen "zaken". Verder: een vermoeden van oplichting is een lastige en niet erg kansrijke basis voor aangifte en hoewel het wel alle schijn van bedrog heeft kan uiteindelijk toch blijken dat het om overmacht, slechte communicatie, incompetentie etc. gaat. Waar het wel op gaat lijken is op zijn minst wanprestatie: Je vader heeft een overeenkomst, maar de andere partij komt zijn verplichtingen niet na.

Heeft jouw vader een rechtsbijstandsverzekering? Leg het probleem aan hen voor. Als ze het in behandeling nemen betaal je meestal welk een eigen risico. Rechtswinkel kan je ook goed vertellen wat voor stappen je kunt nemen.

Als ik zelf iets zou moeten ondernemen zou ik verkoper een redelijke termijn geven om de banken te leveren danwel het geld terug te boeken, aankondigen hem indien nodig in gebreke te stellen en dat je bij uitblijven van resultaat de overeenkomst zult ontbinden. Vertel hem dan ook dat je het geld plus bijkomende kosten op hem zult verhalen. Verder zou ik de druk geleidelijk opvoeren. Dus eerst netjes maar zakelijk nakoming van de overeenkomst vorderen en pas in een latere fase aankondigen dat je aangifte van oplichting en gerechtelijke stappen overweegt.

Overigens vind ik een aanbetaling van 50% vrij veel, zeker aan een persoon die je niet kent. 10, 20 of hooguit 50 euro zou bij wijze van spreken al genoeg moeten zijn geweest. Ik krijg het idee dat het om een significant hoger bedrag gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:56
Bel de makelaar of de namen overeenkomen met de bankrekening, weet je of er geen valse naam is opgegeven..

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
bszz schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:20:
Eerg sneu. Zelf heb ik al heel wat aankopen gedaan en heb nog nooit meegemaakt dat ik echt opgelicht ben. Wel onprettige contacten of "geen goed gevoel", maar dan doe ik gewoon geen "zaken". Verder: een vermoeden van oplichting is een lastige en niet erg kansrijke basis voor aangifte en hoewel het wel alle schijn van bedrog heeft kan uiteindelijk toch blijken dat het om overmacht, slechte communicatie, incompetentie etc. gaat. Waar het wel op gaat lijken is op zijn minst wanprestatie: Je vader heeft een overeenkomst, maar de andere partij komt zijn verplichtingen niet na.

Heeft jouw vader een rechtsbijstandsverzekering? Leg het probleem aan hen voor. Als ze het in behandeling nemen betaal je meestal welk een eigen risico. Rechtswinkel kan je ook goed vertellen wat voor stappen je kunt nemen.

Als ik zelf iets zou moeten ondernemen zou ik verkoper een redelijke termijn geven om de banken te leveren danwel het geld terug te boeken, aankondigen hem indien nodig in gebreke te stellen en dat je bij uitblijven van resultaat de overeenkomst zult ontbinden. Vertel hem dan ook dat je het geld plus bijkomende kosten op hem zult verhalen. Verder zou ik de druk geleidelijk opvoeren. Dus eerst netjes maar zakelijk nakoming van de overeenkomst vorderen en pas in een latere fase aankondigen dat je aangifte van oplichting en gerechtelijke stappen overweegt.

Overigens vind ik een aanbetaling van 50% vrij veel, zeker aan een persoon die je niet kent. 10, 20 of hooguit 50 euro zou bij wijze van spreken al genoeg moeten zijn geweest. Ik krijg het idee dat het om een significant hoger bedrag gaat
Vanavond is de telefoon heel even over gegaan, net iets meer dan 1 keer. Het was hem dus, maar helaas waren we te laat met oppakken, of hij te vroeg met ophangen meer...

Rechtsbijstand is er, maar als dit niet nodig is, liever niet uiteraard. Echter ziet het er naar uit dat het wel nodig gaat zijn.
Thecola schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:28:
Bel de makelaar of de namen overeenkomen met de bankrekening, weet je of er geen valse naam is opgegeven..
Zijn dit gegevens die de makelaar kwijt mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ouderwetse telefoongids.... www.telefoongids.nl adres opzoeken heb je de namen erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-10 14:31

The_Bird

Meneer de Raaf

Kan je niet zijn broer opbellen en het met hem afhandelen?

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Detmer schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:23:
[...]
Zijn dit gegevens die de makelaar kwijt mag?
Daar kom je maar op 1 manier achter. Gewoon de makelaar bellen, en het verhaal uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:30:
ouderwetse telefoongids.... www.telefoongids.nl adres opzoeken heb je de namen erbij...
Dat werkt helaas niet.
The_Bird schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:55:
Kan je niet zijn broer opbellen en het met hem afhandelen?
Er is vanaf een anoniem nummer gebeld, dus helaas is dat ook geen optie.
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:45:
[...]

Daar kom je maar op 1 manier achter. Gewoon de makelaar bellen, en het verhaal uitleggen.
Bingo. De beste meneer zou het huis binnenkort gaan huren. De makelaar bevestigde dat het dezelfde meneer was en hij zou hem er morgen, tijdens de afspraak, eens over vragen. Nu maar hopen dat :) . We hebben tenminste het adres bevestigd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Detmer schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:49:
[...]

Dat werkt helaas niet.

[...]

Er is vanaf een anoniem nummer gebeld, dus helaas is dat ook geen optie.

[...]

Bingo. De beste meneer zou het huis binnenkort gaan huren. De makelaar bevestigde dat het dezelfde meneer was en hij zou hem er morgen, tijdens de afspraak, eens over vragen. Nu maar hopen dat :) . We hebben tenminste het adres bevestigd gekregen, dus als het moet...
Het is inmiddels 'overmorgen'. Nog iets van vernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Gadgeteer schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:43:
[...]

Het is inmiddels 'overmorgen'. Nog iets van vernomen?
Nee, nog niks vernomen. Het was de bedoeling dat ik vandaag de makelaar nog even ging bellen, maar helaas ben ik daar te druk voor geweest. Het is echter wel iets wat morgen bovenaan het lijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anderzijds .... als er bij mij opeens kanker geconstateerd zou worden, zou het afhandelen van een transactie over een bank wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken. Als ik het zo lees (gegevens bekend, hij probeert terug te bellen etc) is het geen vooropgezet plan om je op te lichten, maar zijn de omstandigheden zodanig dat je nu wat laag op het prioriteitenlijstje van de verkoper staat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:52:
Anderzijds .... als er bij mij opeens kanker geconstateerd zou worden, zou het afhandelen van een transactie over een bank wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken. Als ik het zo lees (gegevens bekend, hij probeert terug te bellen etc) is het geen vooropgezet plan om je op te lichten, maar zijn de omstandigheden zodanig dat je nu wat laag op het prioriteitenlijstje van de verkoper staat.
Maar toch wel gesprekken met de makelaar kunnen voeren (op het kantoor v/d makelaar) en dingen in het nieuwe huis op kunnen meten. Als je daar tijd voor hebt kun je ook wel 5 minuten missen om te bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 16-04-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Vandaag weer contact gehad met de makelaar. De beste man bevestigde aan de makelaar dat hij ons nummer had, maar helaas is er nog steeds geen contact mogelijk geweest. Inmiddels heb ik hem en zijn vrouw op facebook gevonden. Ik heb ze beiden een berichtje gestuurd in de hoop voor een oplossing. Verder zal er morgen aangifte gedaan worden.
Helaas is het net iets te ver weg om er persoonlijk heen te gaan, we hebben echter een adres, dus als het echt niet anders is... *diepe zucht*

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 17-04-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Voordat de politie hier iets mee doet zit je waarschijnlijk al in een bejaardentehuis, dus zelf er langs gaan is de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Ik quote "s avonds werden wij terug gebeld door de verkoper dat hij in het ziekenhuis lag met kanker en dat hij de volgende dag geopereerd zou worden."

Hey ik lig OPEENS in het zieknhuis met kanker. Hoe kan dat nou?
Denk je nou echt dat als dit waar zou zijn hij niet zou weten van de afspraak met het ziekenhuis?

Dit is een bullshit smoes net als het verzinnen van ongelukjes.
u_nix_we_all schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:52:
Anderzijds .... als er bij mij opeens kanker geconstateerd zou worden, zou het afhandelen van een transactie over een bank wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken.
Is die vent een kennis van jou? Hoe weet je zo zeker dat hij kanker heeft?
Detmer schreef op woensdag 16 april 2014 @ 18:23:
[...]

Ik quote "s avonds werden wij terug gebeld door de verkoper dat hij in het ziekenhuis lag met kanker en dat hij de volgende dag geopereerd zou worden".

Yeah right. Als dit waar is dan weet je dit al ruimt van te voren natuurlijk. Opeens ligt hij in het zieknhuis met kanker.

Maar toch wel gesprekken met de makelaar kunnen voeren (op het kantoor v/d makelaar) en dingen in het nieuwe huis op kunnen meten. Als je daar tijd voor hebt kun je ook wel 5 minuten missen om te bellen.
Yep

[ Voor 31% gewijzigd door Mandrake466 op 24-04-2014 15:18 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mandrake466 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 15:11:

Is die vent een kennis van jou? Hoe weet je zo zeker dat hij kanker heeft?
Dat zeg ik toch nergens ? 8)7
Ik geef alleen aan dat IMHO het best mogelijk is dat dat waar is.
En natuurlijk, kanker heb je niet van de een op andere dag, maar de constatering van kanker kan wel degelijk in 1 klap je hele leven veranderen.
En dat je dan wel tijd hebt voorprioriteit stelt aan gesprekken met een makelaar, en niet voor een tweedehands bank, dat is dan ook nog wel verklaarbaar.

Punt is, je weet het niet. Net zo min als dat jij 100% zeker weet dat het niet waar is.
En tot die tijd lijkt mij niets mis met een normale discussie over het hoe en waarom van het handelen van deze (vermeende) oplichter. Toch ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 17:20:
Denk niet dat het oplichting is: je hebt immers hun bankrekeningnummer, telefoonnummers, namen etc.
Wikipedia: Katvanger

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mandrake466 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 15:11:
Ik quote "s avonds werden wij terug gebeld door de verkoper dat hij in het ziekenhuis lag met kanker en dat hij de volgende dag geopereerd zou worden."

Hey ik lig OPEENS in het zieknhuis met kanker. Hoe kan dat nou?
Denk je nou echt dat als dit waar zou zijn hij niet zou weten van de afspraak met het ziekenhuis?

Dit is een bullshit smoes net als het verzinnen van ongelukjes.
Dat hoeft helemaal geen smoes te zijn. Ik heb letterlijk hetzelfde meegemaakt met mijn broer. 's Morgens afspraak bij huisarts, 's middags in ziekenhuis met een eerste chemokuur. Een maand geleden is hij eraan overleden.

Pas dus op met zaken die je stellig meent te weten.

[ Voor 0% gewijzigd door DeBolle op 24-04-2014 17:15 . Reden: Duh .. tikfout ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:16
DeBolle schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:43:
[...]

Dat hoeft helemaal geen smoes te zijn. Ik heb letterlijk hetzelfde meegemaakt met mijn broer. 's Morgens afspraak bij huisarts, 's middags in ziekenhuis met een eerste chemokuur. Een maand geleden is hij eraan overleden.

maar in dit verhaal klinkt het niet aannemelijk. net als de broer die de banken zou brengen en opeens met een kapotte versnellingsbak staat.

hoe is dit verhaal afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
DeBolle schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:43:
[...]

(gecondoleerd)

Als ik vandaag iets verkoop op markplaats en het geld is gestort, en morgen lig ik in het ziekenhuis met kanker, dan zeg ik tegen mijn vrouw, vriend, kind of whatever, 'Joh, wil jij het geld terugstorten of het spul op de post doen?'. Ik heb dan wel kanker maar ik ben geen oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Het gaat er hier verhit aan toe inmiddels :p .

Op aanraden van de politie is er een aangetekende brief verstuurd met een ultimatum. Wordt hier niet aan voldaan wordt er een civiele procedure tegen hem / hun gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:27
Kennis van mij overkomt kort geleden het volgende: koopt ter plekke(!) een degelijke poort en betaalt 150 Euro aan (contant met kwitantie). Verkoper (die tevens het huis te koop heeft staan) zal de poort transportklaar maken en dan berichtje sturen. Dat gebeurt dus niet. Makelaar gebeld. "Ach meneer, u bent al de zesde die voor de poort belt."
Zowel makelaar als eigenaar van de (leegstaande) woning weten voor de rest van niets.
Je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
MB54 schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:50:
Kennis van mij overkomt kort geleden het volgende: koopt ter plekke(!) een degelijke poort en betaalt 150 Euro aan (contant met kwitantie). Verkoper (die tevens het huis te koop heeft staan) zal de poort transportklaar maken en dan berichtje sturen. Dat gebeurt dus niet. Makelaar gebeld. "Ach meneer, u bent al de zesde die voor de poort belt."
Zowel makelaar als eigenaar van de (leegstaande) woning weten voor de rest van niets.
Je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.
Dan heeft de kennis van jou helaas niet het programma op SBS6 gezien waarbij dergelijke oplichtingspraktijken centraal staan. Het is een bekende scam.

Een huis dat te koop staat in gebruik nemen voor één dag en dan een aanbetaling eisen voor een product om vervolgens op een later tijdstip terug te komen waarna de verkoper natuurlijk al lang gevlogen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 28-04-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 13:24
Wat houdt je pa tegen om het geld terug te storten? Dat kan binnen een maand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

mad-dog schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:48:
Voordat de politie hier iets mee doet zit je waarschijnlijk al in een bejaardentehuis, dus zelf er langs gaan is de beste oplossing :)
Mijn ervaring is gelukkig toch anders. Toen een koper weigerde te betalen nadat ik in goed vertrouwen iets opgestuurd had, heb ik aangifte gedaan.
Duurde wel even (ruim 2 uur), en wat overredingskracht (politie wilde eerst niet in een private overeenkomst bemiddelen, zoals ze zeiden. Totdat ik erop wees dat als er geen aangiftes opgenomen werden, dit soort oplichtertjes er altijd mee weg zou komen).
Maar vervolgens heeft de politie hem gebeld en hem tot vrijdag de tijd gegeven om het geld op mijn rekening te storten. Zou hij dat niet doen, zou er een "niet-vrijblijvende uitnodiging" op het politiebureau volgen... Op vrijdag stond het geld dus inderdaad op mijn rekening. :)
(en, heel netjes van de politie: ze belden mij op vrijdag om te controleren of het geld ook daadwerkelijk overgemaakt was. Daaruit blijkt dat ze toch van plan waren om die "niet-vrijblijvende uitnodiging" ook daadwerkelijk de deur uit te doen richting die figuur...).

Kortom: aangifte doen heeft wel degelijk zin, is mijn ervaring.
(En sindsdien moeten tweakers helaas vooraf betalen als ze willen dat ik iets op stuur ;( )

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
Madje schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:05:
Wat houdt je pa tegen om het geld terug te storten? Dat kan binnen een maand toch?
Nope, alleen met een automatische incasso. Wat uiteindelijk kan is met aangifte op zak de bank verzoeken niet of ze willen terugboeken. Lukt ook bijna nooit.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Hoe staat het er inmiddels voor TS? Al aangifte gedaan? (sorry, ik geloof het verhaal van de verkoper ook niet)

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2014 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:46:
Hoe staat het er inmiddels voor TS? Al aangifte gedaan? (sorry, ik geloof het verhaal van de verkoper ook niet)
Aangifte is gedaan, aangetekende brief is verzonden. Nu maar wachten tot dat de ultimatum verloopt en dan een civiele procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe staan de zaken er nu voor?
Pagina: 1