Systeem start niet op de juiste wijze op

Pagina: 1
Acties:

• Moriar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2025
Beste tweakers,

Vorige week heb ik een nieuwe kast (Aerocool V3X Black Edition) gekocht en gisteren heb ik alle componenten uit mijn oude kast in de nieuwe ingebouwd en wat componenten vervangen.

Het gaat om de volgende lijst:
Moederbord: Asus P5KPL-AM
Processor: Intel Core 2 Duo 2.8 GHz
Geheugen: 2 x 2GB Mushkin 800 MHz (was voorheen 1 x 2GB Kingston 667MHz)
Videokaart: 8600 GT
Voeding: 350 Watt

Verder zitten er de normale 2 750 GB spinpoint harde schijven in en ook 2 x DVD-lezer/brander.

Na het inbouwen van het systeem in de nieuwe kast wilde ik het systeem opstarten, maar werkt het niet.

Alle ventilators starten met draaien, het lijkt alsof het hele systeem zich opstart zoals gewoonlijk op de volgened punten na:
1. Het scherm blijft zwart (reageert helemaal niet, het gele lampje wordt zeg maar niet eens groen);
2. De DVD-lezers reageren niet op openen/sluiten.

Verder heb ik het ook al geprobeerd met het oude werkgeheugen erin en ook zonder videokaart (dus op het scherm direct op het moederbord aangesloten).

Ik weet niet hoe ik er achter kom wat het probleem is en wil jullie vragen om mij te helpen.

Bij voorbaat dank ik jullie!

PS: Ik kan helaas geen ledcode of geluidcode van het moederbord horen. Dit heeft het moederbord NOOIT gedaan en dat maakt het een stuk moeilijker om het probleem te achterhalen.

EDIT 13-04-2014 19:55
Ook heb ik net een buzzer erin gezet.

De allereerste meer opstarten (nadat de voeding uit is geweest) geeft die een ongeveer 1 seconde durende "lagere/gemiddelde" toon.

Als ik dan 5 seconde de powerknop indruk, hoor ik 1 heel kort heel hoog piepje (dit is hoger dan het piepje wat je normalerwijs hoort als een systeem compleet functioneert).

Als ik vervolgens iedere keer de computer aanzet, nadat deze dus al een tijd aangesloten is aan de voeding, dan hoor ik een hele korte toon met dezelfde toonhoogte als bij het opstarten voor de eerste keer (dat is een lagere/gemiddelde toon).
Wederom niet vergelijkbaar met de toon die een compleet functionerend moederbord produceert).
Met vriendelijke groeten,
Maiko

[ Voor 27% gewijzigd door Moriar op 13-04-2014 19:55 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:35

D4NG3R

kiwi

:)

Afstandsbusjes op de juiste punten tussen het moederbord en de behuizing zitten?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Moriar
Hoe bedoel je D4NG3R?

Dat het moederbord contact maakt met de behuizing?

Ik heb geen extra afstandsbusjes erin gedraaid nee, maar het moederbord raakt de kast ook niet aan zover ik het kan zien.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Meet met een multimeter eens de spanningen op de connector naar de dvd-speler. Hoever wijken ze van 3,3V, 5V en 12V af?
Volgens mij zou dat ding al open moeten kunnen gaan als er spanning op staat, zelfs als de sata-kabel niet eens is aangesloten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 17:56

VIPER2001

[GOT]The Source

de 4 polige 12 volt aansluiting voor de processor ook aangesloten ?

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Moriar schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:49:
Hoe bedoel je D4NG3R?

Dat het moederbord contact maakt met de behuizing?

Ik heb geen extra afstandsbusjes erin gedraaid nee, maar het moederbord raakt de kast ook niet aan zover ik het kan zien.
Ik kan hier nog steeds niet uit opmaken of er (niet te veel) afstandsbusjes tussen het moederbord en de behuizing zitten..

• Moriar
Ik zal er snel eens naar kijken! Misschien dat één van die busjes ongewenst contact maakt met het moederbord. Dat is wat je bedoelt toch?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Correct ;)

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:18
Hoeveel meer fan's zitten in die nieuwe kast? En wat bedoel je met componenten vervangen? Lijkt mij een gevalletje PSU te klein bemeten....

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals Kosh66 al zei: voeding te klein wrs

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Moriar
De vorige kast had 3 lampen aan de voorkant en had 2 koelers + 1 CPU koeler.
De nieuwe kast heeft 1 koeler zonder leds, 1 koeler met leds en een nieuwe (vervangen) CPU koeler.

Verder heb ik mijn RAM vervangen van 1 stick 2GB naar 2 sticks van 2GB per stuk.

Ook zonder de videokaart in het systeem, verbetert de situatie niet. Kan dit alsnog aan een te weinig vermogen liggen?

Aan D4NG3R, ik heb net mijn moederbord weer losgeschroefd. Er zaten geen overige afstandbusjes op de kast geschroefd. Er zijn exact 6 afstandbusjes geschroefd in de kast en dat is op exact de plaatsen waaraan het moederbord gaatjes heeft om aan bevestigd te worden.
Verder zit er ook overal een afstand van 3-5mm (hoogte afstandbusje) tussen moederbord en kast.

[ Voor 32% gewijzigd door Moriar op 13-04-2014 17:49 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29
Haal eens beide harddisks en beide DVD-spelers er uit (zowel van de SATA als van de voeding loshalen) en probeer nog eens?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik hoop dat je de boel niet alweer ingebouwd hebt, want ik wil voorstellen om de boel eens op de doos van het moederbord in elkaar te zetten met zo min mogelijk componenten.

• Moriar
Dat had ik wel weer gedaan.

Ik ga hem op de doos opbouwen met de CPU en het RAM erin. Wat verder?

Ook heb ik net een buzzer erin gezet.

De allereerste meer opstarten (nadat de voeding uit is geweest) geeft die een ongeveer 1 seconde durende "lagere/gemiddelde" toon.

Als ik dan 5 seconde de powerknop indruk, hoor ik 1 heel kort heel hoog piepje (dit is hoger dan het piepje wat je normalerwijs hoort als een systeem compleet functioneert).

Als ik vervolgens iedere keer de computer aanzet, nadat deze dus al een tijd aangesloten is aan de voeding, dan hoor ik een hele korte toon met dezelfde toonhoogte als bij het opstarten voor de eerste keer (dat is een lagere/gemiddelde toon).
Wederom niet vergelijkbaar met de toon die een compleet functionerend moederbord produceert).

• Moriar
Weet iemand hier iets op?
Pagina: 1