Traag opstarten Windows 7 met 840 EVO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 16:28

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Topicstarter
Mijn eerste SSD ervaring was die van de OCZ Vertex 2, 120GB. Dit was natuurlijk een wereld van verschil met mijn HDD's in RAID 0. Daarna heb ik een Samsung 830 256GB gekocht, die ik een half jaar later met eenzelfde in RAID 0 heb geplaatst. Deze setup heb ik zeker een jaar lang gehad, zonder er te veel bij na te denken. Uiteindelijk, heb ik een week geleden een 1TB Samsung 840 EVO gekocht (die toch een 1/3e snellere 4k reads heeft t.o.v. de 830).

Maar wat ik altijd al wel had, was dat hij nooit echt snel opstartte(met alle SSD's op de setup van: zie hieronder), maar dit heb ik altijd naast me neergelegd, want hoe vaak start je je PC nou op per dag (over de rest in Windows heb ik niks te klagen). Maar nu ik dus die EVO heb, die op vele fronten nog veel sneller moet zijn dan de 830(deze wordt op vele forums gezien als de snelste schijf tot nu toe), kom ik met het opstarten nog steeds met een koude kermis thuis. Naast dat mijn MSI Z68a GD65 van zichzelf al een tergend langzame BIOS post heeft (zeker 15 a 20 seconden en dan heb ik de RAID opstart nog uitgeschakeld ook), Doet Windows er 18 seconden over voordat hij de programma's in de tray etc. gaat laden.

Wat ik geprobeerd heb tot nu toe is, alle opstartprogramma's uitschakelen in MSCONFIG en daarna zelfs echt alle services uitgeschakeld. Zelfs dan geeft bootracer 18 seconden aan. Het Windows logo is inderdaad ongeveer 15 seconden te zien.
Ik raakte hierover gefrustreerd nadat ik mijn server van nieuwe componenten had voorzien, met daarin een simpele niet heel snelle SSD van ADATA, waar dan het logo nog niet eens half te zien is en dan al in Windows gaat en een bootracer heeft van 6 seconden exclusief de desktop laadtijd. En dan heb ik ook al echt alles geïnstalleerd.

Mijn systeem:
MSI Z68a GD65 G3
Intel i7 2600k (@ 4.3 Ghz)
16GB DDR3
EVGA GTX780 SC
Creative XtremeMusic

Ik zou echt niet weten wat het kan zijn, ik heb AHCI, IDE, UEFI installs allemaal geprobeerd.
Alle ondingen in de bios uitgeschakeld: Audio, onboard video etc.
De benchmarks (AS SSD) van mijn hardeschijf in windows zijn zeer goed:
Doorvoerleessnelheid: 500MB/s
4k lezen: 38MB/s

Wie kan mij helpen?

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ja je hebt al veel zaken geprobeerd. Ik heb soms het gevoel dat (was ook bij sommige installs op Windows xp zo) dat er op netwerkdata gewacht wordt..

Verder, besteedt niet al teveel tijd en ergenis aan dit probleem, een optie is misschien hibernate gebruiken ? Verder gewoon blij zijn met de snelheid/responsiviteit tijdens het uitvoeren van je activiteiten. Soms is het nou eenmaal niet anders, of verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om Windows 8 te installeren zodat je gebruik kan maken van Fast Boot.

En anders gewoon hibernaten inderdaad.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Haha, ja dat is zo, maar als je éénmaal aan het testen bent houdt het niet meer op met die drang.

Als ik Windows 8 ga gebruiken zijn er weer andere dingen waar mijn bron van ergernis gaan liggen :P

Fast boot zou op Windows 7 ook moeten werken, maar die optie verschijnt niet in mijn Bios. Als ik dan Fast Boot heb geinstallerd dan zegt het programma dat mijn bios het niet ondersteunt(terwijl dit wel één van de utilities zijn bij MSI support van dit bord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fast Boot is iets nieuws van Windows 8. Leesvoer: http://www.techrepublic.c...-fast-boot-feature-works/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Ah zo, ja precies, msi heeft ook iets dat fast boot heet. Een programma dat samenwerkt met het bios. Ik dacht dat je dat bedoelde.

Pagina: 1