Toon posts:

GA-H87N-WIFI doet niks meer (2e mobo al)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Ik ben voor een bekende van mij een kleine mini-itx gamepc aan het bouwen met de volgende specificaties:
  • Intel I5- 4440
  • Gigabyte GA-H87N-WIFI
  • Bitfenix Prodigy case
  • Coolermaster 212 Evo CPU-koeler
  • Crucial Ballistix Sport 2*4
  • Seasonic M12II 520w PSU
  • MSI R9 270X
Alleen na het installeren van Windows viel de pc ineens uit en was er geen werking meer te krijgen, helemaal niks deed het meer. Niet eens een kleine fan kickup. Op dat moment heb ik de verschillende onderdelen getest (bijvoorbeeld de PSU in een andere pc gestopt om te kijken of dat werkte). Het enige wat ik niet kon testen waren de CPU en processor dus ik heb deze met RMA terug gestuurd. Uiteindelijk is er getest dat het het moederbord was en niet de CPU.

Nu heb ik dus een nieuw moederbord teruggekregen en ben ik aan de slag gegaan. Ik heb extra goed gekeken en veel foto's gemaakt van alles. De PC werkte meteen goed en ik kon weer in Windows booten. Daar alles geinstalleerd terwijl ik de temperaturen goed in de gaten hield, ik kon hier geen rare waarden vinden. Alles was volledig stabiel.

Nu kijk ik even 5 minuten weg en de PC staat volledig uit met precies hetzelfde probleem. Er is weer totaal geen kracht in te krijgen. Nu ben ik dus volledig radeloos en moedeloos hiervan geworden ;( .

Heeft iemand anders hier ervaring mee of is dit toch op te lossen?

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- Alles eruit behalve cpu+ koeler, 1 ram stick.
- CMOS gereset
- Andere PSU aangesloten
- Andere power sw knoppen en contact tussen de 2 pinnetjes
- Andere stroomkabels, stopcontacten.

Ik kan hier niks over vinden op het internet en de tweede die met dezelfde kuren stopt achter elkaar lijkt mij iets te bizar. Zou het kunnen zijn dat bijvoorbeeld de power supply mijn moederborden aan het mollen is?

Alvast bedankt voor alle hulp!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maakt de boel nergens sluiting? Afstandsbusjes gebruikt? Heb je een multimeter zodat je de voltages van de voeding even na kunt meten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afstandsbusjes gebruikt, het enige wat ik zie is dat de backplate van de cpu koeler wel tegen de onderkant aankomt maar deze heeft een rubberen? onderzijde dus zou het niet moeten zijn lijkt me.
Ik heb geen multimeter hier, ik zal morgen overdag even navragen of ik er aan eentje kan komen om hiermee te testen.

Het is dat ik het moederbord bij de eerste keer dat het fout ging ook buiten de kast heb geprobeerd om te testen (op het doosje van het moederbord).

Kleine update: Het is me nu gelukt om een kleine tik te krijgen van de CPU fan maar het lukt me niet meer om dit te reproduceren..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 01:08 ]

Verwijderd

Probeer het voor de zekerheid toch even met de stock-koeler.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

De vrm's op dat bord zien er ook een beetje zielig uit, niet dat je cpu veel stroom nodig heeft maar het kan zijn dat ze zijn doorgebrand. Probeer eens de pc te starten met de 4 pin cpu kabel afgekoppeld. Start hij dan wel maar heb je geen beeld -> vrm's doorgebrand.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de stock koeler geinstalleerd maar deze heeft geen verschil gemaakt.
Als ik de 4 pin cpu kabel eruithaal dan draait het wel weer, alleen maar voor 3 seconden en daarna start ie weer opnieuw..

Verwijderd

Probeer een groter aantal wattage, misschien is de PSU faulty en kan ie niet de beloofde stroom leveren.

Ooh wat hierboven word gezegd is waarschijnlijker :9

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 13:27 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Wat 2Fat2Walk zecht, probeer eens een andere psu. Maar het lijkt er wel op alsof je vrm's kapot zijn, het geheel gaat wel aan als je die stekker los haalt, maar blijft opnieuw opstarten omdat hij niet succesvol kan booten. Om de vrm's te checken moet je kijken naar die kleine zwarte viekante chipjes tussen de condensatoren en die zwarte blokken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even een andere psu en CPU geprobeerd met precies hetzelfde resultaat.

Ik heb de vrm's bekeken maar deze zien er voor mijn gevoel normaal uit, ook geen lekkende condensatoren oid. Is er iets speciaals waar ik op moet letten?

Wat zo lastig is is dat dit een nieuw model is dat ik heb gekregen na een RMA met hetzelfde probleem, alleen kan ik bij het andere model niet herinneren dat hij iets deed zonder de 4pins kabel.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Op een stuk karton opbouwen met zo min mogelijk hardware.
Geheugen banken 1 voor 1 proberen.
Zonder hd, proberen,
zonder dvd proberen,
etc.

Ook tussen proberen, de pc ontladen van stroom en dan pas weer proberen te starten.
Dus stroom kabel losmaken , start knop 5 seconde vasthouden, dan loopt alle stroom weg, dan weer iets proberen. Hardware kan vastlopen, pas bij ontladen gaat dit weer goed zitten.

Probeer nog eens bios reset als hij op een stuk karton ligt.

Kleine slag/beweging van je fan, of kortsluiting of voeding. Misschien teveel afstand busjes gebruikt.

Lees ook goed je handleidingen zodat je geen kabel vergeet.
Controleer ook alle stekker van binnen en buiten of ze niet defect zijn.
Controleer het moederbord heel erg goed omdat hij even heeft gewerkt, misschien toch iets defect gegaan.

[ Voor 70% gewijzigd door jan99999 op 13-04-2014 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles hiervan geprobeerd, ben ook de moederbord aan het testen op karton omdat dit sneller is. Is me nog niet gelukt om het werkend te krijgen, heeft het nut om morgen Gigabyte hierover te bellen?

Verwijderd

Maak foto's van de VRM's. Wss is een RMA de beste oplossing.
Als je het derde bord hebt, gebruik dan gelijk een nieuwe PSU aangezien je PSU misschien teveel voltage levert wat voor de doorgebrande VRM's zorgt.

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt inderdaad erg logisch en als het klopt een enorme opluchting. Al denk ik eigenlijk wel 99% dat dit het is. Dit geeft me ook wat meer zekerheid waarom die moederborden het in mijn handen begeven..

Het ding is alleen dat de PSU en Mobo bij 2 verschillende winkels zijn gekocht. Wordt het moederbord als RMA aangenomen als dit gekomen is door een PSU die bij een andere winkel is gekocht?

Ik ben namelijk wel zeker dat ik sowieso een uitleg verplicht ben over het tweede moederbord dat ik RMA stuur, heb de twijfel dan niet echt mee denk ik.

Of moet ik bij de RMA van de PSU aangeven dat deze een moederbord heeft meegenomen naar zijn dood en dat zij dit met Seasonic of Gigabyte moeten regelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 22:29 ]

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-02 22:35
VRM's:
Je pc zou 377W verbruiken, 143W te veel dus.
Ik denk dat je een meettoestel nodig hebt als het aan de VRM's ligt. Maar daar zou RMA je ook voor kunnen helpen misschien je pc aan hen geven om te meten.

Bios:
Ik zou je dan aanraden om hem binnen te laten brengen bij RMA.
Bij welke winkel?
Zoja, je krijgt terug een nieuw mobo laat dan door hen de F5 bios erop zetten.

F5 BIOS update houd in:
Support New 4th Generation Intel Core Processors.

Ik heb de G1 sniper M5 F3 ook meteen naar F8 gegaan meteen met resultaat stabiel.

Conclusie: Heb je weer een bord met werkende VRM's, dan zal je zowiezo nog de BIOS update moeten installeren deze kunnen niet rap mislukken.

Mvg

[ Voor 53% gewijzigd door thecrazygun11 op 13-04-2014 23:26 ]

Verwijderd

Zou niks moeten uitmaken waar u de PSU vandaan hebt. Doe alsof u blond bent en zeg dat de 2e ook DOA is,puur toeval ,. Lukt dat niet, klop even bij Gigabyte aan. Hopelijk heb ik u deels kunnen helpen en is het binnenkort opgelost. Doe de groeten aan "de bekende", hehe :P

Verwijderd

Z kunnen moeilijk de oorzaak van een doorgebrande VRM achterhalen, maar
word dit geasocieerd met overclocken waar ze soms best moeilijk over kunnen doen.
Bij een bios update kunt u rouwens wel rap een dure baksteen van uw moederbord maken, als je er geen ervaring mee hebt raad ik aan even een aantal goeie tutorials te bekijken.

• thecrazygun11
Haha! :) (ultra durable? 1 of een halve dag verder oeps, "pc won't boot!! :( ")
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:28:
Zou niks moeten uitmaken waar u de PSU vandaan hebt. Doe alsof u blond bent en zeg dat de 2e ook DOA is,puur toeval ,. Lukt dat niet, klop even bij Gigabyte aan. Hopelijk heb ik u deels kunnen helpen en is het binnenkort opgelost. Doe de groeten aan "de bekende", hehe :P
Hmm hoe kun je overclocken als je geen 'K hebt en geen Z87 chipset hebt? @BIOS is zeer eenvoudige software om je bios te updaten.
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:35:
Z kunnen moeilijk de oorzaak van een doorgebrande VRM achterhalen, maar
word dit geasocieerd met overclocken waar ze soms best moeilijk over kunnen doen.
Bij een bios update kunt u rouwens wel rap een dure baksteen van uw moederbord maken, als je er geen ervaring mee hebt raad ik aan even een aantal goeie tutorials te bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door thecrazygun11 op 13-04-2014 23:58 ]

Verwijderd

Kan zonder k model ;) Bios updaten word niet voor niks afgeraden door veel fabrikanten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een multimeter kunnen stelen en wat guides gevolgd om hier mee te werken en de 4pins te kunnen testen. Omdat ik alleen de ATX kabel in het mobo heb valt deze steeds uit en start het weer opnieuw. Maar als deze even draait blijft het wel even hangen op zo'n 13.4V voordat het weer omlaag gaat door het restarten.
Voor zover ik uit heb kunnen vinden hoort dit strak rond de 12(.2)V te zitten of niet?

Het ding waarom ik RMA'en van het moederbord zonder reden lastig vind is omdat ik deze al eerder heb weggestuurd met hetzelfde probleem (PC heeft het wel een uur lang gedaan met installeren van windows etc en viel toen uit en niks meer). Alleen toen deze ontvangen was kreeg ik te horen dat er verbogen pinnetjes waren en dat het niet meer binnen de garantie was. Maar omdat ik wel een werkende pc had die opeens uitviel ben ik toch door gaan klagen en heeft de winkel een nieuw moederbord vanuit de fabrikant (Gigabyte) kunnen regelen. Nu weet ik 100% zeker dat dit moederbord geen verbogen pinnetjes heeft (even extra goed opgelet natuurlijk). Ik kan ook geen reden vinden hoe ik wel die verbogen pinnetjes had bij het eerste moederbord omdat ik de processor altijd precies goed in de socket heb gehad. Maar ik heb wel alle twijfel tegen me als ik weer langskom met gezeur over dit moederbord en gaan ze wel een uitleg verwachten waarom het niet door mijn onkunde zou zijn gebeurd. Daarom weet ik ook niet of ze mij kunnen helpen en of ik dan terecht kan bij de winkel waar ik de PSU heb gekocht.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 12:15 ]

• thecrazygun11
Een 12 vol lijn mag ongeveer 10% afwijken bij volle belasting maar je pc is overbelast zeker voor een mini itx, overkill psu,R9 270x. 13.4 is toch wel echt te veel, bij 11,4 volt word je pc instabiel en zal je pc uitvallen.

Verborgen pinnetjes? Zover ik weet test gigabyte alle moederborden & sloten.
http://www.pcstats.com/ar...fm?articleid=1722&page=17

RMA dat is de reden waarom je beter bij je 3 bord aan hen vraagt een 24h test laat doen + F5 bios update.
Zoja, stabiel dan ben ik benieuwd hoe de eerste week zal verlopen. Het lijkt mij dan ook slimmer een 430/450w brons,gold voeding te nemen dus niet zoveel w verschil.

Dan zal je pc jaren meegaan.

mvg

[ Voor 4% gewijzigd door thecrazygun11 op 14-04-2014 19:42 ]

Verwijderd

13.4 volt is écht te veel. Het zou inderdaad niet veel meer als 10% mogen afwijken.
Die pinnetjes kunnen zijn verbogen tijdens het inpakken, verzenden of er kan een kluns daar bij hun lab zijn geweest die het mobo heeft laten vallen ofzo.
Probeer de RMA gewoon en zeg dat de VRM's zijn doorgebrand.
Als het niet lukt probeer je een RMA aan te vragen bij Gigabyte.
Niet geschoten is altijd mis.
Smijt die PSU direct de deur uit of RMA 'm.
Pagina: 1