Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 11:47
Ik heb interesse in een Asustor nas.

Ik download zo'n 3 a 4 films per week, en vind het belangrijk dat ik zowel film kan streamen als uitpakken tegelijkertijd. Nu twijfel ik tussen de 202t, 202te, of de 302t. Op dit momentgebruik ik een dune om films ed te kunnen afspelen dus de HDMI uitgang heeft geen directe meerwaarde.

Ik kan als leek erg slecht inschatten hoeveel power de verschillende nassen hebben, en of de hoeveelheid ram effect heeft op de performance.

Even los van bovenstaande, denken jullie dat je veel kan met de HDMI uitgang? XBMC kun je als app downloaden maar kan deze bijv de dune vervangen?

202T €175,-
◾CPU: Intel® ATOM™ 1.2GHz Dual-Core Processor
◾Memory: 512MB DDR3
◾HDD: 2.5" / 3.5" SATA II/ III or SSD x 2¹ Compatibility
◾Expansion: USB 3.0 x 2, USB 2.0 x 2

202TE €225,-
◾CPU: Intel® ATOM™ 1.2GHz Dual-Core Processor
◾Memory: 1GB Memory DDR3
◾Network: Gigabit Ethernet x 1
◾Output: HDMI 1.4a x1

302T €288
◾CPU: Intel® ATOM™ 1.6GHz Dual-Core Processor
◾Memory: 1GB Memory DDR3
◾Network: Gigabit Ethernet x 1
◾Output: HDMI 1.4a x1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me dat al deze NASjes het wel kunnen. Mbt de HDMI output. In theorie zou dat kunnen ja. In de praktijk valt het vaak tegen en is een aparte player veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

>DAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb het topic gemoved ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
Maakt het werkgeheugen van de 202 t en de 202te veel uit. Of laat ik het anders stellen, hoe merk je tijdens gebruik van de nas dat de een meer werkgeheugen heft dan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 09:42
Voor het geld dat die asustek nasjes kosten kun je zelf een veel beter systeem bouwen, wat ik zou doen,

Processor: pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed

Een pentium G3420, ondersteund in tegenstelling tot de G3220 wel 1600mhz geheugen en kost maar 3 euro meer. De onboard graphics van deze processor zijn veel beter dan die van een atom, je kunt er makkelijk 1080p video's mee afspelen.

Moederbord: pricewatch: MSI H81M-P33

Een van de goedkoopste socket 1150 moederborden, heeft 4 aansluitingen voor hdd's, 2x sata 600 en 2x sata 300.

Ram geheugen: pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

4gb 1600mhz is veel meer dan wat in die asustek nassen zit, dit verschil zul je ook wel gaan merken.

Voeding: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

360 watt is zat voor dit systeem, de voeding is gold gecertificeerd, wat inhoud dat hij een hoog rendement heeft.

Behuizing: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0

Niet te groot, niet te duur en verder gewoon goed, de usb 2.0 versie genomen omdat het moederbord geen usb 3.0 header heeft en deze goedkoper is.

Met dit alles zit je rond de prijs van de 202TE, en ik kan je verzekeren dat dit systeem sneller is, als OS kun je bijvoorbeeld freenas (edit* geen freenas dus, nas4free is beter: http://www.nas4free.org), dit kan je op je hdd zetten of vanaf een usb stick draaien.

Dit bericht heb ik vanaf mijn mobiel verstuurd, excuses voor eventuele typefouten.

Edit*
Als je alles bij azerty zou bestellen kost dat 216 euro:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B405099%5D=1

Mocht je nou zelf geen pc in elkaar kunnen (of durven) zetten kun je voor 20 euro het ram, de cpu en cpu koeler op het moederbord laten monteren door azerty, je hoeft dan zelf alleen de voeding en het moederbord (en uiteraard je hdd's) in de kast te monteren en aan te sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Sp3dy op 13-04-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
Zelf bouwen? Dat is weer een andere optie. Is dat met wat inlees werk makkelijk voor elkaar te krijgen? Ik heb geen ervaring met het bouwen van een pc of iets dergelijks. Klinkt ook wel weer als uitdaging :-)

Dan mis je wel het gemak van een een firmware waarop je apps kan installeren etc. Hoe is dat met nasforfree?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:30
Zon zelfbouw NAS is wel een stuk beter qua performance inderdaad. Maar sleurpt natuurlijk ook meer energie. Dit moet je even voor jezelf afwegen of dit voor jouw meerwaarde bied.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
Ik denk dat ik toch wat makkelijker af ben met een kant en klare nas waarbij ik de meeste gebruikte apps gewoon simpel kan installeren. Ik denk dat het bouwen op zich nog wel mee valt maar freenas en dan het installeren van allerlei zaken is mij dan net even te hoog gegrepen. Ik ben bang weer uren kwijt te zijn aan zaken die niet goed werken, en daar heb ik geen zin in.

Kan iemand mij nog aangeven of de 202t een te lichte nas is? Ik zie eigenlijk alleen maar reviews over de 202te maar ik wil toch de HDMI niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik denk dat heelmaal gelijk hebt.
Bij FreeNas moet je weer gaan oppassen dat je hardware ook ondersteund word.
Plus als het mis gaat mag je de spelonken van de onderliggende FreeBSD induiken.
O joy!

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 13-04-2014 20:41 . Reden: spelonken ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 09:42
rened80 schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:35:
Ik denk dat ik toch wat makkelijker af ben met een kant en klare nas waarbij ik de meeste gebruikte apps gewoon simpel kan installeren. Ik denk dat het bouwen op zich nog wel mee valt maar freenas en dan het installeren van allerlei zaken is mij dan net even te hoog gegrepen. Ik ben bang weer uren kwijt te zijn aan zaken die niet goed werken, en daar heb ik geen zin in.

Kan iemand mij nog aangeven of de 202t een te lichte nas is? Ik zie eigenlijk alleen maar reviews over de 202te maar ik wil toch de HDMI niet gebruiken.
Tja, hier heb je wel weer gelijk in, enige optie zou dan nog xpenology.com of iets dergelijks zijn. Zelf zou ik trouwens geen asustor nas kopen maar eerder een synogoly omdat deze toch bekend staan als het betrouwbaarst en uitgebreidst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
Ik heb bij synolgy het gevoel minder waar voor mijn geld te krijgen dan bij bijv asustor. Kunststof behuizing, minder werkgeheugen (in vergelijking met bijv ds214 vs 202TE). De hardware lijkt bij asustor meer degelijk. Maar ook de software ziet er gelikt uit.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen over asustor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
Geen asustor gebruikers op tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:30
Heb zelf geen ervaring met asustor maar op de website van asustor zelf staat al wat vergelijkings materiaal:

Afbeeldingslocatie: http://www.asustor.com/images/performance/Performance-Chart_window_write_ID-13A009-2_01.png

Je kan dus zien dat de 202T het iets minder goed doet dan de TE versie en dit zal denk ik met uitpakken/downloaden/kopieren tegelijk alleen maar een groter verschil worden denk ik. Ik zou persoonlijk gelijk de TE versie halen. Ook m.b.t een oog op de toekomst.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
En het is de Asustor 202 TE geworden. Eerste indruk, erg goed!
Pagina: 1