Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilsjesman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 12:10

pilsjesman

GEEN icon !

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met de volgende situatie:
Met regelmaat klapt bij mij de aardlek eruit.
Dit gebeurt meestal wanneer ik de wasmachine voorzie van stroom (via een degelijke verlengdoos, kom aansluitingen te kort in dit specifieke deel van de keuken).
Zodra ik de stekker in het stopcontact druk vallen alle groepen uit.
Het is niet zo dat dit altijd gebeurt en het maakt ook nog eens niet uit welke van de 3 wcd's ik gebruik die in de keuken aanwezig zijn.

Bij het inschakelen van de groepen en een nieuwe poging gaat het in vrijwel alle gevallen goed.
Hetzelfde geldt voor de oven (inmiddels standaard aangesloten, maar ook hier heb ik een tijdje een verlengdoos tussen gehad en de situatie zoals hierboven beschreven).

Kortom, de apparatuur werkt prima, maar zodra er een stekker in een stopcontact gaat is er een goede kans dat de aardlek eruit klapt, ongacht het apparaat wat ik wil aansluiten.
De wcd's zijn gecontroleerd door een monteur, die kon niets vinden.

Gisteren had ik hetzelfde probleem weer, toen ik de wasmachine wilde aansluiten.
Echter kon ik de groepen hierna niet meer aanzetten.
De schuldige bleek de vaatwasser (stekker eruit, groepen kon ik weer inschakelen).

Wie heeft een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Waarom klapt de aardlek pas eruit bij het aansluiten van een apparaat en niet in een eerder stadium (hiermee bedoel ik dat mogelijk de vaatwasser stuk is, of in ieder geval sluiting maakt)?
Ik zal wederom een monteur laten komen, maar met mijn geringe electra kennis ben ik nu wat huiverig om uberhaupt de wasmachine en vaatwasser te gebruiken.

overige details:
- 3 wcd, totaal 6 aansluitinen
- Enkel de koelkast draait 24/7, rest enkel bij inschakelen (senseo, waterkoker etc).
- 2x monteur laten komen, niets gevonden
- oude flat, badkamer heeft schakelaars (en verlichting) die geaard zijn op de waterleidingen (uitgevoerd bij laatste onderhoud, want verplicht). Vind het zelf wat dubieus, maar dit schijnt normaal te zijn.

Zeg ken jij de pilsjesman, de pilsjesman, de pilsjesman ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:34
Hoop niet dat alles geaard is op de waterleiding. Dit mag absoluut niet. Vroeger zijn waterleidingen weleens gebruikt als "aardpen", maar dat mag al jaren niet meer en bestaande bouw moet worden aangepast bij een grote wijziging in de installatie.

Waterleidingen worden steeds vaker in kunststof gelegd en zelfs als het al in koper is gelegd kunnen koppelingen aardig roet in het eten gooien en is dus absoluut onbetrouwbaar als aardverbinding.

Verder wat gebeurt er als je de steker in de contactdozen houd? Gaat dan de aardlek er ook uit wanneer je de aparatuur aan doet? Komt namelijk weleens voor dat een condensator die oplaad een aardlek laat trippen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilsjesman

pilsjesman

GEEN icon !

Topicstarter
FireWood schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 21:35:
Hoop niet dat alles geaard is op de waterleiding. Dit mag absoluut niet. Vroeger zijn waterleidingen weleens gebruikt als "aardpen", maar dat mag al jaren niet meer en bestaande bouw moet worden aangepast bij een grote wijziging in de installatie.

Waterleidingen worden steeds vaker in kunststof gelegd en zelfs als het al in koper is gelegd kunnen koppelingen aardig roet in het eten gooien en is dus absoluut onbetrouwbaar als aardverbinding.
Zoals ik het zie zijn enkel de lichtschakelaars en de verlichting verbonden met de waterleidingen.
Zou het ook andersom kunnen zijn, dat de leidingen juist geaard zijn aan een correcte aardedraad, aanwezig in de schakelaar/plafond lamp?
Buiten de badkamer zit in ieder geval een geaard wcd.
FireWood schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 21:35:
Verder wat gebeurt er als je de steker in de contactdozen houd? Gaat dan de aardlek er ook uit wanneer je de aparatuur aan doet? Komt namelijk weleens voor dat een condensator die oplaad een aardlek laat trippen.
Als mijn geheugen correct is, dan is het op dat moment niet mogelijk de aardlek weer "aan" te zetten, zoals ik hierboven beschreef in het vaatwasser verhaal.
Ik zal het nog eens testen, maar controleer eerst de vaatwasser zelf (oudje en er kan natuurlijk van alles mis zijn, zoals vocht, draadbreuk en gare electronika).

Stekker eruit en erin lostte het in het verleden op, alsof je dus op de een of andere manier de stekker er verkeerd indoet of dat de aardlek denkt dat er ergens lekt, maar dit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Een waterleiding zit (bijna) altijd alleen in de meterkast aangesloten op de aardpen.
Alleen in het geval dat er stukken kunststof waterleidingen zijn gebruikt, moet de waterleiding op meer plaatsen worden geaard. Maar er moet dan wel een centrale aardedraad zijn, en mag de waterleiding niet als aarde worden gebruikt.

Is die schakelaar alleen een aardlek, of is deze gecombineerd met een installatieautomaat?
Probeer eens met een (lang) verlengsnoer de vaatwasser eens op een ander stopcontact aan te sluiten. Bij voorkeur eentje in de meterkast, en natuurlijk voorzien van randaarde :) . Als je de rest van de groepen uitzet en je sluit de vaatwasser aan, klapt de aardlek er dan ook uit?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit klinkt als zo'n typisch geval waar je nooit achter zult komen zonder te meten. Mijn eerste ingeving: aardlekschakelaar is op. Ja, die dingen slijten. De balans tussen in- en uitgaande stroom is zoek. Maar het kan ook aan een van je apparaten liggen of misschien zelfs je stekkerdozen. Met andere woorden: Tenzij je 500 euro aan meetapparatuur wil uitgeven, bel een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Eens, wanneer je het bij meerdere apparaten hebt (gebeurd dus ook wanneer vaatwasser niet zit ingeplugd) dan is de kans klein dat het aan de apparaten zelf ligt. ALS 40A 0,03A zal zo'n 40-45 euro kosten incl BTW dus je kan hem bij twijfel preventief vervangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hetzelfde meegemaakt. Gingen samenwonen en bij een beetje bliksem sloeg de aardlek eruit. De elektricien direct dreigen met hoge kosten mocht het een apparaat zijn maar alles was al jaren beproefd in onze ouderlijke huizen.
Met veel rammen en tikken op de aardlek en daarbij uitslaan moest de elektricien concluderen dat het de aardlek zelf was en na het vervangen waren de problemen opgelost.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je moet de e monteur een isolatietest laten uitvoeren op de groepen achter de aardlek, daar gaat namelijk iets mis. De stekker er in is de druppel die de emmer laat overlopen ;-) vervolgens kan de e monteur de aardlek testen, hij mag pas aanspreken tussen de 15 en 30 mA en beslist niet eerder.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilsjesman

pilsjesman

GEEN icon !

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik zal een electricien inschakelen (gelukkig huurwoning en verzekerd).
Daarbij inderdaad de eis dat alles eens goed nagekeken en gemeten wordt en de beste man niet met 10 minuten weer buiten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Huurwoning?? Dan je woningverstrekker erop aanspreken ivm veiligheid

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Misschien ook handig om een ander elektrotechnisch bedrijf in te schakelen want die monteur bakt er weinig van. Niet dat ik veel sterkstroomkennis heb maar als hij al 2x is geweest dan hoeft die als het aan mij ligt geen 3e keer langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zoveel zijn. De som van de lekstromen is groot genoeg om de aardlek er uit te laten gaan, kan dus ook aan meerdere dingen liggen. Vorig jaar zelf een merkwaardige storing gehad en dat bleek uiteindelijk een spinnenweb in een dubbele wcd met ra te zijn. Stopcontact zit in een muur zonder spauwmuur/ isolatie en daardoor werd dat webje af en toe net te vochtig. Vanaf voedingspunt centraaldozen losgooien en langzaam weer opbouwen.

Spin weg storing opgelost.

Goed storing zoeken, beetje monteur lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Even een opmerking terzijde. Als je op een groep een apparaat van 2kW of meer aansluit mag je er verder niks op aansluiten. Aangezien jij vaatwassers, ovens en wasmachines (allen mogen enkel alleen op een groep) met verlengkabels/dozen aansluit kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat dit niet het geval is bij jou.
Al denk ik niet dat dat de oorzaak is dat je aardlek eruit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 20:54

Ron

@ 3xhaas dan zou de zekering er uit vliegen IPV de aardlek,

verder sluit ik me aan bij de rest van de posters hier,
gewoon een fatsoenlijke electrotechnish installateur laten komen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Probeer ook eens een andere verlengdoos. Na verloop van tijd verzamelt zo'n ding stof en dat kan weer vocht aantrekken en aardlek veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:32
3xhaas schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:05:
Even een opmerking terzijde. Als je op een groep een apparaat van 2kW of meer aansluit mag je er verder niks op aansluiten. Aangezien jij vaatwassers, ovens en wasmachines (allen mogen enkel alleen op een groep) met verlengkabels/dozen aansluit kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat dit niet het geval is bij jou.
Er kunnen meerdere groepen achter 1 aardlekschakelaar. In de regel 4.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:41
Bullshit, die dingen zijn niet voor niets afgezekert op 3,6kw. Enige waar je zeker op moet letten is de dikte van je bekabeling. Maar als je 1,5mm² pakt is 16A daar ook geen probleem. Je hebt vaak wel aparte groepen voor wasmachines / drogers / vaatwassers / kookplaten simpelweg omdat die dingen vaak zoveel verbruiken dat een waterkoker al problemen op zou kunnen leveren en je over die 3,6kW heen zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De aardlekproblemen die zelf aan de hand gehad heb hadden allen te maken met water.

Heb je misschien wat water in je stekkerblokje of elders staan? Ik heb dat bij een buurman eens meegemaakt. Dat was erg lastig te vinden; het was lastig reproduceerbaar en ik heb het gevonden omdat ik iets hoorde sissen: het water wat wegkookte in dat stekkerblokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sleepkever schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:48:
Bullshit, die dingen zijn niet voor niets afgezekert op 3,6kw. Enige waar je zeker op moet letten is de dikte van je bekabeling. Maar als je 1,5mm² pakt is 16A daar ook geen probleem. Je hebt vaak wel aparte groepen voor wasmachines / drogers / vaatwassers / kookplaten simpelweg omdat die dingen vaak zoveel verbruiken dat een waterkoker al problemen op zou kunnen leveren en je over die 3,6kW heen zou trekken.
Zoals het artikel van 3xhaas gelezen kan worden is het verhaal inderdaad niet helemaal correct. Maar bullshit gaat me een beetje te ver, want bedoelt hij dat echt zo? Ik vermoed dat hij zijn betoog bedoelt voor meer dan 2 kW aan grote elektrische apparaten. Met 2 kW (of wat correcter 2 kVA) kun je best een paar gloeilampjes of zoiets er nog bij hebben op dezelfde groep. Alleen zal het bij die belasting met b.v. nog een wasmachine er bij voor problemen kunnen zorgen. Dat is toch een completer verhaal en geen bullshit!

Maar zoals al is gezegd, dat is kwestie van zekering of installatieautomaat en niet van een aardlekschakelaar. Tenzij het een combiautomaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Weet je wat bullshit is. Dat je 1,5mm2geen probleem vind op een 16A groep. Maak daar maar gauw 2,5 mm2 van

afzekeren op 3,6 Kw is ook niet helemaal waar. je zekert af op een amperage. waneer je bijv een motor aansluit in driehoek ~400v (en dan nemen we ff tussen 2 fasen) 400*16 = 5400Kwh die je schoon kan trekken.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

fish schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:15:
[...]

Weet je wat bullshit is. Dat je 1,5mm2geen probleem vind op een 16A groep. Maak daar maar gauw 2,5 mm2 van
...
Vrijwel elk huis heeft 1,5mm2 op 16A groepen zitten.
(zwarte schakeldraden)

In Nederland is het echter niet toegestaan 1,5mm2 te gebruiken naar wcd's. (NEN1010)
In Belgie mag het wel weer (AREI) met als er gebruik word gemaakt van een automaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Part op 19-04-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja naar een normaal lichtpunt dat is waar. Maar hoort niet naar bronnen die consequent meer gebruiken dan 10A.

Verboden om 2,5 naar een wcd te leggen :? nou heb je helemaal getriggerd nu zou ik graag een bron zien helaas is de nen 1010 een beschermd werk. voor alsnog kan ik me er nog niet in vinden
je hebt het aangepast zie ik

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 19-04-2014 09:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10 14:54

Orac

Ik mis je papa.

Alleen schakeldraden (zwart) zijn 1,5 mm2. Fase (bruin), nul (blauw) en aarde (geel-groen) zijn 2,5 mm2. Tenminste, zo heb ik het vroeger geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 19:30
Volgens mij bepaald de zekering in de meterkast de draad dikte, alleen een schakeldraad is hierop een uitzondering (in een huisinstallatie).

Een vaatwasser, wasmachine ed, mogen nooit op een schakelaar zitten.

Maar van het aarden van een installatie via waterleiding het ik nog nooit gehoord, alleen in de natte cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

slopert schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 09:57:
Volgens mij bepaald de zekering in de meterkast de draad dikte, alleen een schakeldraad is hierop een uitzondering (in een huisinstallatie).

Een vaatwasser, wasmachine ed, mogen nooit op een schakelaar zitten.
Dat vergt ook weer enige nuance

e.g
Afbeeldingslocatie: http://www.vekto.nl/images/big/1315-0-0449.jpg
Maar van het aarden van een installatie via waterleiding het ik nog nooit gehoord, alleen in de natte cel.
Uit den boze zelfs ...
Een waterleiding is geen aardleiding. ze moeten wel weer in een natte ruimte geaard worden

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 19-04-2014 10:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Fascinerend hoe sommigen offtopic kunnen doorgaan terwijl OP er allang vandoor is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Flake schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:28:
Fascinerend hoe sommigen offtopic kunnen doorgaan terwijl OP er allang vandoor is....
Als de OP er toch al vandoor is, kun je veilig offtopic gaan, dunkt mij

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Zo mensen zijn wel snel op hun teentje getrapt zeg. Ik probeer enkel iets te vertellen met betrekking tot regelgeving. Of het kan, wat er gebeurt etc. daar heb ik niks over gezegd. Sterker nog ik vermeld nog dat dat waarschijnlijk niet oorzaak zal zijn. Al kan iemand zonder al te veel ervaring natuurlijk altijd een automaat, aardlekschakelaar en aardlekautomaat verwarren.
Ik zal toch maar even reageren op de mensen die vertellen dat ik ongelijk had.
Niet zozeer om mijn eigen gelijk te halen, maar meer omdat er adviezen worden gegeven waar je problemen mee kunt krijgen als je bijvoorbeeld brand krijgt en je verzekeraar jezelf verantwoordelijk houdt!
ronald245 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:35:
@ 3xhaas dan zou de zekering er uit vliegen IPV de aardlek,
Klopt vandaar dat ik begin met:
Jim423 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:43:
Er kunnen meerdere groepen achter 1 aardlekschakelaar. In de regel 4.
Klopt volledig, daar zeg ik verder ook niks over.
Dat het kan en mag zijn twee verschillende dingen. Zodra een "vast" apparaat 2kW of meer verbruikt mag er namelijk "officiëel" niks anders aangesloten worden. Je kunt beargumenteren dat je rustig nog 1,6kW kunt aansluiten en dat klinkt ook heel logisch, maar daardoor mag het nog steeds niet!
Verder 1,5mm2 adviseren voor 16A installatie is ook niet toegestaan. Dat de boel niet direct in brand vliegt lijkt me evident, maar er is nu eenmaal voorgeschreven dat er maximaal 10A door 1,5mm2 mag. Voor zover ik weet zijn schakeldraden (voor bijvoorbeeld licht) hierop een uitzondering. Als je met die schakeldraad een apparaat wilt schakelen weet ik niet zo 1-2-3 hoeveel deze maximaal mag verbruiken. Maar zodra je er een 16A automaat/zekering in hebt zitten moet er 2,5mm2 draad achter.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je de impact van een brand onderschat. Veiligheidvoorschriften en regelgeving is is niet iets vrijblijvends en zijn met een duidelijk doel opgesteld.
Techneut schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 18:18:
Zoals het artikel van 3xhaas gelezen kan worden is het verhaal inderdaad niet helemaal correct. Maar bullshit gaat me een beetje te ver, want bedoelt hij dat echt zo? Ik vermoed dat hij zijn betoog bedoelt voor meer dan 2 kW aan grote elektrische apparaten. Met 2 kW (of wat correcter 2 kVA) kun je best een paar gloeilampjes of zoiets er nog bij hebben op dezelfde groep. Alleen zal het bij die belasting met b.v. nog een wasmachine er bij voor problemen kunnen zorgen. Dat is toch een completer verhaal en geen bullshit!

Maar zoals al is gezegd, dat is kwestie van zekering of installatieautomaat en niet van een aardlekschakelaar. Tenzij het een combiautomaat is.
Tekst op fora kan en wordt dikwijls anders geïnterpreteerd dan de schrijver bedoelde, maar je hebt inderdaad gelijk dat ik doelde op 2kW+ vaste apparaten. Echter ook al kunnen een paar lampjes er best nog wel bij het mag nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Offtopic inmiddels, maar ik reageer er toch even op.
Dat "mag nog steeds niet" hangt er vanaf. Bij een wat oudere installatie zitten genoemde "zware jongens" doorgaans op gewone stopcontacten. En derhalve kunnen ook meerdere apparaten achter één aardlekschakelaar zitten. Dat is bij die installaties heel gewoon, maar het is wel aanleiding geweest voor aanpassingen van de voorschriften voor nieuwe installaties.
Wij hebben ook zo'n wat oudere installatie en ik peins er niet over om (afgezien van de praktische haalbaarheid) hier alsnog met een drietal nieuwe groepen in te voorzien. Wij moeten er gewoon zelf om denken dat de oven niet tegelijk met de wasmachine aan kan staan. Wel een van de aspecten om die genoemde voorschriften aan te passen.

Nog even iets heel anders, ik bladerde het item nog even door en vond dit: Weliswaar een week oud, maar ik vond het de moeite waard om er even op te reageren:
Flake schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:11:
...... Ja, die dingen slijten. De balans tussen in- en uitgaande stroom is zoek....
Hoe kom je aan die wijsheid? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit ervaring is. Een 3-fasen aardlekschakelaar bevat 4 eendere spoeltjes om een kern en om dezelfde kern één secundair spoeltje waarop het uitschakelmechanisme zit. Genoemde onbalans ontstaat alleen als de som van alle stromen ongelijk is aan nul, dus door aardlek. En als die ongelijkheid aan nul groot genoeg is tript hij, dat is alles, dat verandert niet door veroudering. Als er al na heel veel jaren slijtage zou zijn, dan ligt dit aan andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De slijtage zit eerder in de veer die het op spanning houdt, die wordt slapper waardoor de aardlek makkelijker afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Orac schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 09:52:
Alleen schakeldraden (zwart) zijn 1,5 mm2. Fase (bruin), nul (blauw) en aarde (geel-groen) zijn 2,5 mm2. Tenminste, zo heb ik het vroeger geleerd.
Dit geldt dan weer alleen voor installatiedraad met vaste kern.

Soepele draad met gevlochten kern mag een 'stapje lager' worden gepakt, dus 1,5qmm voor 16A groepen en 2,5qmm voor 32A groepen in plaats van 4qmm.

Het verschil heeft te maken met skin-effect in de kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 21-04-2014 23:06 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het verschil heeft te maken met skin-effect in de kabel.
Nee, dat is een misverstand dat af en toe wel meer opduikt, maar daar heeft het totaal niets mee te maken, zelfs niet een aantoonbaar klein beetje. Het is alleen maar een kwestie van betere afvoer van warmte. Skineffect komt enkel voor bij hogere (radio) frequenties. De litzedraad die daar bij spoeltjes wordt toegepast bestaat bovendien uit heel veel ragdunne draadjes die elk afzonderlijk zijn geïsoleerd. Alleen dan heeft dat tegengaan van het skineffect succes, bij gewoon soepele draad zou het skineffect bij hoge frequenties alsnog optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op zondag 13 april 2014 @ 13:04:
De elektricien direct dreigen met hoge kosten mocht het een apparaat zijn.
WTF? :')
Die gast komt toch gewoon tegen een uurtarief. Waar het probleem zit gaat hem toch niets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Brahiewahiewa schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:19:
[...]

Als de OP er toch al vandoor is, kun je veilig offtopic gaan, dunkt mij
Fair enough.
Techneut schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:17:
Hoe kom je aan die wijsheid? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit ervaring is.
Nou, memphis slaat de spijker op de kop.
memphis schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:16:
De slijtage zit eerder in de veer die het op spanning houdt, die wordt slapper waardoor de aardlek makkelijker afslaat.
Bullseye. Dat is niet het enige euvel wat aardlekschakelaars kunnen hebben, ze kunnen ook helemaal blokkeren en niet meer beveiligen. Die dingen hebben niet voor niets een testknop. Ik kan niet verklaren waardoor dat verschijnsel komt, maar dat heb ik wel degelijk meegemaakt. Elektriciens hebben ook meetapparatuur om de aardlek te testen: lekstroompje naar randaarde introduceren, die lekstroom meet je en als de aardlek dan binnen de spec (30mA volgens mij) eruit klapt, dan voldoet ie. Zit standaard bij zo'n veilig thuis keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:27:
[...]

Nee, dat is een misverstand dat af en toe wel meer opduikt, maar daar heeft het totaal niets mee te maken, zelfs niet een aantoonbaar klein beetje. Het is alleen maar een kwestie van betere afvoer van warmte. Skineffect komt enkel voor bij hogere (radio) frequenties. De litzedraad die daar bij spoeltjes wordt toegepast bestaat bovendien uit heel veel ragdunne draadjes die elk afzonderlijk zijn geïsoleerd. Alleen dan heeft dat tegengaan van het skineffect succes, bij gewoon soepele draad zou het skineffect bij hoge frequenties alsnog optreden.
ja of ze gebruiken gewoon buizen (alleen de skin dus)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Coaxialcableoneandfifthofan.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Flake schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:39:
[...]

Bullseye. Dat is niet het enige euvel wat aardlekschakelaars kunnen hebben, ze kunnen ook helemaal blokkeren en niet meer beveiligen. Die dingen hebben niet voor niets een testknop. Ik kan niet verklaren waardoor dat verschijnsel komt, maar dat heb ik wel degelijk meegemaakt. Elektriciens hebben ook meetapparatuur om de aardlek te testen: lekstroompje naar randaarde introduceren, die lekstroom meet je en als de aardlek dan binnen de spec (30mA volgens mij) eruit klapt, dan voldoet ie. Zit standaard bij zo'n veilig thuis keuring.
Heb ik een keer gehad met ABB aardlek schakelaars. Er was iets over in het nieuws dat ze onveilig konden zijn, toen bleek ik twee van die dingen te hebben uit die serie. Toen de website opgezocht en de gratis monteur besteld om het te controleren. Hij verving er 1 en liet de ander zitten :?
Dat testen is een goed idee. Het staat er zelfs op "maandelijks de testknop indrukken", maar ik heb dat al heel lang niet meer gedaan, zal zo mijn pc afsluiten en het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Reden #1 waarom niemand dit doet
- alle klokken instellen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vroeger bij mn ouders teste dat ding zich zelf wel! elke week op den duur.. toen toch maar eens een nieuwe kast er in laten hangen ( met alamatten ) oude ALS eens opgen gebroken.. mooi zwart geblakerd van binnen.. :x om maar te zwijgen hoe die de doorlussing naar de 2de ALS in de kast zat

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:34:
[...]

WTF? :')
Die gast komt toch gewoon tegen een uurtarief. Waar het probleem zit gaat hem toch niets aan?
Nee, als het een huurhuis is zal bij een terecht defect aan de installatie de rekening welke door contracten de nodige kortingen kent naar de wwonstichting gaan. Ligt het daar niet aan en moet ieder apparaat in huis gecontroleerd worden en daar een defect gevonden worden krijgt de bewoner de rekening die hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Flake schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:39:
[...]

[...]

Bullseye. ........
Niet helemaal. Slapper worden van de veer zou juist tot gevolg hebben dat de aardlek mindergevoelig word.
Wat de aardlek tegen houd om af te slaan is een permanente magneet:
Afbeeldingslocatie: http://vaktechniek.et-installateur.nl/imagesart/werking-aardlek2.gif
http://vaktechniek.et-installateur.nl/werkingaardlek.html

Indien deze permanente magneet zijn kracht verliest gaat de aardlek eerder trippen (uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou kan ik me voorstellen dat er meerdere oplosingen voor dit probleem bestaan die precies andersom werken

maar om dan maar een paar andere punten aan te dragen
In een aardlekschakelaar zitten bewegende delen. Behalve de schakelcontacten is er ook een schakelmechanisme. In dit mechanisme zitten een aantal draaipunten/scharnierpunten. Door vervuiling, vocht, oxydatie en andere oorzaken kan het gebeuren dat deze draaipunten zeer stroef functioneren of zelfs vast gaan zitten waardoor de aardlekschakelaar bij een defect niet meer tijdig binnen 0,3 seconden zal afschakelen!!

Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 5 à 10 % van de aardlekschakelaars (vrijwel) vast zit.

Traag werkende of vastzettende aardlekschakelaars bieden geen enkele bescherming tegen aardlekstromen en aanrakingsgevaar!! Daarom moet een aardlekschakelaar regelmatig worden getest via het indrukken van de testknop.
Dit doe je om het mechanische systeem soepel en gangbaar te houden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Op zich altijd wel interessant hoe sommige mensen denken en de regels interpreteren,

In de NEN 1010 is inderdaad voorgeschreven dat elke WCD van 2,5mm2 moet zijn voorzien dus ook alles wat nog voor de WCD zit zoals een centraaldoos b.v. en die weer naar een verdeler gaat.

De zwarte schakeldraad van 1,5mm2 kan wel meer hebben dan 10 Ampère en mag volgens de NEN 1010 ook meer hebben, maar het gaat hier om je schakelaar die kan niet meer als 10 Ampere schakelen dan fikt deze op ten duur uit.

Ik zeg het heel even uit mijn hoofd een 1,5mm2 die mag op een 16 Ampere automaat B karakteristiek 88 meter hebben.

Mischien een eigen forum topic starten over de NEN 1010 en ontwerpstroom.....!!! :) :)

Nog ff over de aardlekschakelaars of aardlekautomaat die je moet testen om de 3 maanden b.v.
moet je eigenlijk niet doen als je 1 keer per jaar alles laat testen met een tester, hierdoor kan een slechte aardlek toch door de test heen komen.
Een inspecteur laagspanning drukt nooit eerst de testknop in en gaat daarna zijn metingen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door ethan..1 op 23-04-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 22:58
Bij sommige van onze stopcontacten is er een korte en duidelijke flits zichtbaar en hoorbaar bij het aansluiten. Dit betreft oudere stopcontacten en/of stopcontacten waar de stekker eigenlijk niet lekker contact maakt.

Dat wil er wel eens voor zorgen dat de aardlek eruit knalt. Bij ons opgelost door de bijzonder oude stopcontacten (en toen ook maar meteen de draden) te vervangen door modernere waardoor de 'klap' bij het aansluiten niet meer plaatsvindt en de aardlek er ook niet meer uitknalt in een dergelijke geval.

Misschien is dat ook wel jouw probleem.

Zag een 1,5 /2,5mm2 discussie, ik heb hier een straalkacheltje om een vertrek even snel op te waren zonder de gehele CV aan de slingeren. Die kachel trekt werkelijk 3500watt op de hoogste stand. Die 1,5mm2 kabel die er aan zit is binnen 15 minuten warm en na 25minuten zelfs heet. Om die reden heb ik dan ook de 3500watt stand geblokkeerd (gewoon mechanisch) en pakt hij nu maximaal 2000watt..

Maar 3600watt over 1.5mm2 :X ik zou het zeker niet doen gebaseerd op bovenstaande ervaring.
Pagina: 1