NFS share mounten in windows 7 lukt niet, NFSclient werkt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hallo

Ik probeer een NFS share op te zetten op een NAS4Free server waarvan ik een directory wil mounten op pc's.
Echter kan ik hem niet mounten in windows.

Ik volg hiervoor onder andere deze guide:
http://www.hackourlife.co...x-nfs-share-on-windows-7/

De server share staat als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Screenshot%202014-04-12%2020.50.59.png

Ik kan vervolgens prima verbinden via een third party programma (NFSclient) zonder verdere authenticatie (wat ik ook wil bij deze share):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Screenshot%202014-04-12%2020.47.57.png

Als ik hem echter probeer te mounten vanuit windows wil het niet.
NFS spullen zijn geinstalleerd bij windows programma's en onderdelen.
Bij deze computer voeg ik een netwerkverbinding toe:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Screenshot%202014-04-12%2020.48.25.png

Ik heb diverse adres opties geprobeerd:
192.168.1.250/public
192.168.1.250/Data/public
192.168.1.250/mnt/Data/public

En die opties met \\ aan het begin en met backslashes in plaats van forward slashes (just to be sure).

De meeste opties geven een foutmelding (pad kan niet gevonden worden), maar sommige geven een inlogscherm. Echter heb ik geen idee wat ik hier in moet vullen.
Bij NFSclient hoef ik ook geen credentials op te geven (wat ik ook wil). Lege credentials kunnen ook niet.

In het kort
Wat moet er nou precies staan als adres?
Wat moet ik met dat inlogscherm? :?

alvast bedankt

timberleek

edit:
Het idee is dat de public map een shared map wordt die zonder inloggen te benaderen is. Het liefst wil ik hem gewoon als mount hebben op de computers in huis (het makkelijkst in combinatie met digibeten).

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 12-04-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Probeer je nu een NFS "share" te mounten als een CIFS onder Windows? Zonder NFS client gaat dat inderdaad niet.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je shares wil gaan mounten, moet je toch eerst gaan verdiepen in de opties die je hebt. NFS is iets wat NIET standaard in Windows zit. Het is een netwerk file system wat veelal door *NIX systemen gebruikt wordt. Wil je met Windows erheen, dan moet je een SAMBA of CIFS share maken en daar guest login voor inschakelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als ik hem probeer te benaderen als CIFS mount krijg ik ook een inlogscherm
dus \\192.168.1.250\mnt\Data\public in de verkenner adresbalk typen.
Hero of Time schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 21:15:
Als je shares wil gaan mounten, moet je toch eerst gaan verdiepen in de opties die je hebt. NFS is iets wat NIET standaard in Windows zit. Het is een netwerk file system wat veelal door *NIX systemen gebruikt wordt. Wil je met Windows erheen, dan moet je een SAMBA of CIFS share maken en daar guest login voor inschakelen.
Daar zijn de NFS services van Win 7 voor geinstalleerd.

edit
Oh, ik ben er al uit

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/Screenshot%202014-04-12%2021.26.22.png

Ik had Services voor NFS aangeklikt en toen op OK gedrukt. Ik keek net even, de submappen zoals Client voor NFS worden dan niet aangevinkt natuurlijk. Dus de client zat er nog niet in.
Nu doet hij het wel

Hij vraagt nog wel om authenticatie, maar (en dat had ik nog niet in de op gezet) nu werkt die ook. Ik kan nu inloggen met credentials van een van de server users.

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 12-04-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Laat maar, je hebt je post aangevuld d:)b

[ Voor 88% gewijzigd door Room42 op 12-04-2014 21:30 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Wat ik me dan alleen nog afvraag. Ik log bij het aanmaken van de windows mount in met user credentials, maar bij het benaderen van de share met het NFSclient programma wordt er nergens om gegevens gevraagd.

Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NFS werkt niet met authenticatie. Daarom moet je ook aangeven welke host/netwerk welke rechten heeft op de share.

[ Voor 54% gewijzigd door Room42 op 12-04-2014 21:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
In theorie kan het met NFSv4 wel, op basis van Kerberos, maar dat is iets waar ik zelf ook nog mee worstel.

Overigens wel handig (voor anderen met Win7HP of Pro), de NFS client software is alleen beschikbaar op Enterprise en Ultimate... (Wel weer een beetje jammer van MS, maargoed, het is niet anders...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thulium schreef op donderdag 17 april 2014 @ 03:14:
Overigens wel handig (voor anderen met Win7HP of Pro), de NFS client software is alleen beschikbaar op Enterprise en Ultimate... (Wel weer een beetje jammer van MS, maargoed, het is niet anders...)
Ik vond het al zo vreemd dat de TS met een plaatje kwam waar die service beschikbaar was als feature. Ik wist dat 't in de 'normale' Windows 7 niet mogelijk was om NFS native te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Nee daar kwam ik ook achter.

Ik had het getest op mijn eigen laptop (win7 ultimate). Alles lekker ingesteld en mooi werkend. Werkt het niet op de systemen van mijn ouders (voor wie de server is), die systemen hebben allemaal w7 pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Werkt NFS niet sowieso alleen als de client het gebruikte filesystem ondersteunt?... Ik weet het niet zeker hoor, ik roep maar wat. Maar ik weet wel dat Windows geen Ext2/3/4, ZFS, Btrfs, of wat je ook hebt, ondersteunt of gaat ondersteunen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Thanatos_ schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:51:
Werkt NFS niet sowieso alleen als de client het gebruikte filesystem ondersteunt?... Ik weet het niet zeker hoor, ik roep maar wat. Maar ik weet wel dat Windows geen Ext2/3/4, ZFS, Btrfs, of wat je ook hebt, ondersteunt of gaat ondersteunen.
Je haalt lokale file systems en netwerk file systems door elkaar. NFS is zoals de naam zegt een Network File System, net zoals CIFS/SMB dat is. Windows ondersteund NFS prima, je kan namelijk gewoon programma's installeren om NFS te gebruiken. Echter zit het alleen bij Enterprise en Ultimate als native optie in het OS. Itt de Linux en *BSD file systems, daar zal MS nooit support voor toevoegen. Je kan ext2 wel laten werken op Windows via een oude driver, maar voor dagelijks gebruik ten sterkste afgeraden; veel te instabiel.

Wat er tevens op de server wordt gebruikt boeit voor de client niet. Het protocol wel (NFS, SMB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ok, my bad. Dan haal ik het misschien in de war met iSCSI :)

Anyway, voor de TS: heb je dit commando geprobeerd?
code:
1
mount [options] //nfs-server-unc-name/share-name [drive letter]

Bron: https://sagehacks.wordpre...s-shares-under-windows-7/

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Thanatos_ schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:43:
Ok, my bad. Dan haal ik het misschien in de war met iSCSI :)

Anyway, voor de TS: heb je dit commando geprobeerd?
code:
1
mount [options] //nfs-server-unc-name/share-name [drive letter]

Bron: https://sagehacks.wordpre...s-shares-under-windows-7/
Je bron zegt dit:
This is assuming, of course, that you’ve installed Client Services for NFS under Windows. NFS support is one of those optional packages that is available via the Add/Remove Software wizard in the Control Panel.
En dat is nou net het probleem. Alleen beschikbaar bij Enterprise en Ultimate. Dit is al eerder hier aangegeven en exact het probleem waar de TS tegenaan loopt.

Overigens is iSCSI ook een netwerk sharing protocol, om schijven op block niveau te benaderen. Je krijgt dan een raw disk om mee te werken, alsof je een schijf in je computer hangt, maar dan over het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
mount werkt wel op mijn laptop, die heeft win 7 ultimate met NFS support.
De andere systemen hebben Professional en kunnen hem niet mounten.

Ja ik moet nog even verder kijken naar de server, maar ben er alleen af en toe in het weekend.
er staat nu even een publieke samba share open om er bij te kunnen.
iSCSI is een mogelijkheid, of bijvoorbeeld sshfs, maar die laatste is denk ik wel wat overkill voor een simpele nas in een thuissituatie (een keer een filmpje streamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

iSCSI wil je ook niet, dat kan niet door meerdere clients tegelijk gebruikt worden (PC, laptop, etc). En sshfs is iets Linux specifiek, je moet dan aanmelden op de machine en het hele pad opgeven van de map die je wilt.

Je zit nu te kijken naar wel heel moeilijke dingen. Gewoon SMB met guest login aan en klaar. Niet meer naar omkijken, niet verder kloten. Je doet 't bij je ouders en ik verwacht niet dat die ook maar enige *NIX kennis hebben (hoe sta jij er zelf bij?), houd het dan simpel en Windows geschikt. 1 optie die gewoon werkt, 1 optie die je instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De laatste update is van 2012 maar je kan kijken of dit werk http://citi.umich.edu/projects/nfsv4/windows/120612/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
sshfs heb je ook windows managers voor (winsshfs bijvoorbeeld). Maar inderdaad is SMB misschien gewoon het makkelijkste (en simpelste).

*NIX kennis bij mijn ouders is er niet. (denk dat ze nog nooit van linux gehoord hebben). Veel van jullie zullen mijn kennis matig vinden. Ik doe het voor de hobby, probeer er lekker wegwijs in te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En precies daarom moet je bij anderen niet gaan experimenteren met technieken die je zelf niet goed kent en de gebruiker al helemaal geen kaas van heeft gegeten. Gewoon Samba shares gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Inderdaad, Samba is nou juist bedoeld om dat stukje Windows <-> *nix te bouwen voor de situaties waarin dat nodig is :)

Maak het niet moeilijker dan het is, maar let wel op (daar ben ik tegen aan gelopen). Het is makkelijker om wel 1 user aan te maken en die dan rechten te geven op je share. Dan weet je ook zeker dat de buurman die je wifi key 'geleend' heeft niet tussen je persoonlijke spullen kan gaan graven.

Daarnaast kun je dan ook in Windows een username opgeven bij het 'mappen' van de netwerkschijf. Als je dan die schijf aanmaakt vink je aan dat je met andere credentials wilt verbinden en iedere keer bij inloggen opnieuw wilt verbinden.

Als je dan inlogt doe dat dan met SERVER\username, anders kan Windows je password niet onthouden (lang leve de wazige security policies die conflicteren met het vinkje remember password). Zodra je namelijk SERVER\ typt denkt Windows dat er sprake is van een domein en kan het ineens wel 8)7
Pagina: 1