Wat geeft een programmeur voldoening in het werk?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.779 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 15:55
Ik heb voor jullie programmeurs een tweetal vragen, namelijk:

- Wat is je huidige functie in het bedrijf?

- Waar haal je voldoening uit, wat maakt jouw werk leuk?

Reden dat ik dit vraag is dat ik op het punt sta een carriereswitch te maken, voor zover er bij mij al van een carriere te spreken was. Ik heb namelijk een achtergrond als 3D-vormgever, maar heb mij ook altijd zeer geinteresseerd voor de technische aspecten van het vak. Tegenwoordig is het zo dat er in dat vakgebied voor geen meter tussen te komen is, en ik dus naar iets anders op zoek moet gaan.

Nu is er de mogelijkheid gekomen voor mij om een C# .NET traineeship te doen. Ik heb weinig, maar voldoende kennis om dit traineeship te kunnen volgen. De vraag van de recruiter die bleef terugkomen is: "Waar denk jij voldoening uit te kunnen halen in het werk als programmeur?".

Ik heb zelf aangegeven dat ik het leuk vind om probleemoplossend bezig te zijn, en de eis om constant door te moeten leren spreekt mij ook aan. Ik kan geen dag stilzitten wat betreft nieuwe technieken leren. Maar ik weet dus nog niet goed wat mijn doel gaat worden, welke functie ik moet gaan najagen. Wellicht dat er tweakers tussen zitten die eens in dezelfde situatie hebben gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik moet zeggen dat ik dit een goede vraag van de recruiter vind...

Ik zou de recruiter direct de deur wijzen bij zo'n vraag, maar ik heb dan ook binnen een bepaalde sector en binnen een bepaalde discipline een nivo bereikt dat ik zeg : kijk maar naar mijn cv en referenties en zie daar maar waar ik mijn voldoening uithaal.

Maar voor iemand die een carriere switch wil maken (en die dus nul credit heeft) vind ik dit juist wel een goede vraag, want je moet wel voldoening uit je werk halen anders ben je over 1 jaar weer weg.

Echter, als je deze vraag zelf niet kan beantwoorden en een forum nodig hebt om bij deze vraag te helpen, tja ik zou je per direct ongeschikt verklaren (of denk je zelf dat je werk voor langere tijd wilt gaan doen waarvoor je nog niet eens kan specificeren waar je voldoening vandaan komt (oftewel je krijgt er geen voldoening van))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Programmeren is iets wat je vrij eenvoudig als hobby op kunt pakken om te kijken of het iets voor je is. Je ontdekt dan snel genoeg of je er voldoening uit haalt. Je hoeft dus niet zomaar een sprong in het diepe te maken.

Mijn functie is eigenaar van een softwarebedrijf (5 man) als onderdeel waarvan ik nog een uurtje of 16 in de week programmeer (dat was in het verleden meer). Ik haal voldoening uit het feit dat door ons geschreven software onze klanten in staat stelt hun werk beter en efficiënter te doen. Belangrijk voor mij zijn daarbij wel dat ik tools gebruik die mij in staat stellen om m'n werk prettig te doen (voor mij persoonlijk speelt Ruby on Rails daar een belangrijke rol in). Als je een platform vindt dat een verlengstuk is van hoe je graag werkt (dat is voor iedereen iets anders) dan krijgt je werk een extra intrinsieke motivatie die je anders zou missen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 12-04-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
Wat mij dus goed is bevallen is het oplossen van een aantal problemen op projecteuler.net. Je krijgt een probleem en vervolgens moet je deze d.m.v. slim programmeren dus oplossen, en als ik even terug in de code kan duiken om het net een paar milliseconden sneller te laten lopen wordt ik daar wel blij van.

Daarnaast ben ik gaan programmeren, wederom in C#, voor een eigen game. Hierbij is het zo dat veel van de dingen die je programmeert al snel visuele feedback geven, en daar waar nodig laat ik wat lijnen naar de debugger schrijven. Dit zijn dus veelal kleine targets waar ik naartoe kan werken, en waar dus met kleine intervallen snel resultaat geboekt kan worden.

Nu is de positie waar ik achteraan ga waarschijnlijk web- en/of application development, waarbij ik verwacht dat het moment van feedback (code werkt wel/niet) veel later komt dan bij wat ik nu doe. Ik vind het voor mezelf prettig om steeds regelmatig tussendoor te kunnen controleren of ik op de goede weg zit, en dat ik ook daadwerkelijk vooruitgang boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je nog twijfelt over de switch, ben ik het met Bigs eens dat je het best een zou kunnen proberen om op je zelf bezig te gaan en wat problemen uit proberen te programmeren die niet te moeilijk zijn (denk pythagoras oid). Op die manier kun je er een beetje achterkomen of het jouw voldoening geeft.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat een baan als programmeur vaak meer is dan programmeren. Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je doet, maar ik kan mij voorstellen dat je vanwege je grafische kennis de website wereld in gaat en dan kan ik het mij ook voorstellen dat je veel klant contact gaat hebben omdat je en weet wat een goede grafische oplossing is en weet wat technisch mogelijk is.

Maar om antwoord te geven op je vraag:

Ik haal persoonlijk veel voldoening uit het oplossen van de problemen. Ik zie programmeren als puzzels. Het kan frustrerend zijn als je er mee bezig bent, maar het voelt goed als het klaar is. Aan de andere kant is het wel weer anders dan puzzelen. Puzzels zijn immers op 1 manier op te lossen (als het goed is), terwijl veel programmeer problemen op meerdere manieren op te lossen zijn.

Daarnaast haal ik ook voldoening uit het verleggen van grenzen, iets wat je voor jezelf constant zal moeten doen als je gaat programmeren. Niet alleen qua wat je doet, maar ook hoe je het doet (andere talen en/of frameworks). Verder vind ik het ook altijd mooi om te zien als iets wat je ontwikkelt hebt iemand baan/leven erg kan helpen
Loderunner schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 20:18:
Hierbij is het zo dat veel van de dingen die je programmeert al snel visuele feedback geven, en daar waar nodig laat ik wat lijnen naar de debugger schrijven. Dit zijn dus veelal kleine targets waar ik naartoe kan werken, en waar dus met kleine intervallen snel resultaat geboekt kan worden.

Nu is de positie waar ik achteraan ga waarschijnlijk web- en/of application development, waarbij ik verwacht dat het moment van feedback (code werkt wel/niet) veel later komt dan bij wat ik nu doe. Ik vind het voor mezelf prettig om steeds regelmatig tussendoor te kunnen controleren of ik op de goede weg zit, en dat ik ook daadwerkelijk vooruitgang boek.
Het hangt er vanaf hoe je uiteindelijk gaat werken, maar constante feedback is zeer goed mogelijk, als je met agile, scrum en consorten werkt. Dan zou je in principe elke week feedback kunnen krijgen van de klant (hoewel 2 weken of een maand normaler is). Laat je hier niet door afschrikken. Als je het goed doet heb je namelijk genoeg werk te doen in een periode van 1, 2 of 4 weken.

[ Voor 28% gewijzigd door Gropah op 12-04-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-10 16:20
- Wat is je huidige functie in het bedrijf?
Junior webdeveloper.

- Waar haal je voldoening uit, wat maakt jouw werk leuk?
1) Een complex probleem tackelen, uren mee bezig te zijn om het vervolgens te zien werken. Top! ga je direct vrolijk naar huis.
2) Je project gebruikt zien worden door ~40,000 man in een week tijd.
3) Zorgen dat mensen hun werken beter / makkelijker kunnen doen door een applicatie die door jou gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waar ik laatst een grote glimlach van kreeg was toen mijn grootste klant bij ons op kantoor was voor een gesprek en vertelde hoe hij de testversie van het systeem dat ik voor ze aan het ontwikkelen ben liet zien aan een andere grote speler op dezelfde markt en die ineens verbazend stil werd en na even ermee gespeeld te hebben beduusd toegaf dat het een verdraaid goed product was waar zij niet aan konden tippen. Van een klant die mijn met een brede lach op het gezicht op zo'n manier komt vertellen dat hij tevreden is word ik vrolijk. :P

Maar in het algemeen is het hetzelfde waar iedereen vrolijk van wordt, denk ik. Voldoening in je werk haal je uit:
  1. Iets moois/gaafs/complex/etc. maken waar je achteraf echt trots op bent.
  2. Zien dat het product dat je gemaakt wordt succesvol is.
  3. Tevreden klanten.
  4. Persoonlijk kunnen groeien/bijleren.
Ik denk dat die 4 dingen universeel zijn en voor elk vakgebied wel gelden. Of je nou metselaar, schilder, architect of programmeur bent: het product maakt niet uit, je haalt voldoening uit hoe trots je bent/kan zijn op het voltooide product, hoe het gebruikt wordt, hoe tevreden klanten (en hún klanten) ermee zijn en uit persoonlijke groei.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:52

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Marketing of een ontwerper terecht zetten, en dan roepen "In your face bitch!". Geeft mij veel voldoening. Als je de web-kant op gaat zou dit uiteindelijk je grootste voldoening zijn.

Echter word ik vaak blij als mijn dag eens zonder al te veel zooi verloopt en waarbij ik dan ook lekker heb kunnen tikken. In feite geeft dat dan een teken dat alles prima draait, en kun je verder werken aan nieuwe leuke dingen. Eens een complex iets tacklen is wel leuk, maar voor mij moet juist iets een uitdaging zijn, anders ga ik me per definitie al vervelen.
Vaak kan ik in mijn eigen tijd leuke projecten doen (voor prive dan), waar ik dan ook 10x trotser op ben. In menig bedrijf heb je nooit zoveel ruimte om projecten op jouw manier te doen, vaak mis je dan resources in allerlei vormen (tijd/geld/andere prioriteiten). Dat is iets wat je wel goed moet beseffen, en mocht je ooit ergens gaan solliciteren hoef je ook niet direct te geloven als er iets wordt gezegd in de trend van "wij houden van innoveren en geven je daar alle tijd voor".

Ik programmeer omdat ik DAT leuk vind. Niet omdat een klant mij kwijlend aan staat te kijken met zijn nieuwe product. Ik ben van mening, dat als je al niet eens voldoening kan halen uit het "gewoon werken", dat programmeren al niets voor je is. Uiteindelijk krijg je zeer zeker "extratjes" qua voldoening uit allerlei kanten.. maar daar zou je het niet direct voor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Douweegbertje schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:45:
Marketing of een ontwerper terecht zetten, en dan roepen "In your face bitch!". Geeft mij veel voldoening.
Ik vind dat soort "I told you so's" ook altijd leuk, al betekent gelijk hebben ook achteraf niet vaak dat je ook gelijk krijgt. Daarom probeer ik daar juist zo weinig mogelijk voldoening uit te halen omdat het uitblijven van de "je had gelijk" al snel juist frustrerend wordt. ;)
Ik programmeer omdat ik DAT leuk vind. Niet omdat een klant mij kwijlend aan staat te kijken met zijn nieuwe product. Ik ben van mening, dat als je al niet eens voldoening kan halen uit het "gewoon werken", dat programmeren al niets voor je is. Uiteindelijk krijg je zeer zeker "extratjes" qua voldoening uit allerlei kanten.. maar daar zou je het niet direct voor moeten doen.
Daarom heb ik bewust mijn 4 puntjes genummers zoals ik ze genummerd heb. :P Uiteindelijk moet je het werk doen omdat je het leuk vindt en omdat je trots kan zijn op iets dat je gebouwd hebt. Dat doen de meeste mensen primair op basis van hoe het werkt, secundair op basis van hoe het gebruikt wordt en tertiair op basis van hoe tevreden de opdrachtgever ermee is. Het groeien als persoon is een beetje een lastige en staat wat dat betreft los van mijn andere 3 punten in die zin dat hij niet binnen die volgorde past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
Ik zie al een aantal herkenbare reacties, die ik inderdaad als graficus ook herken. Het ding waar ik een beetje mee zat was dat over grafisch werk iedereen wel wat te zeggen heeft, het is mooi of niet. Bij programmeerwerk had ik meer het idee dat je de klant en/of leidinggevende niet hoort klagen als het werkt, en als het bugged is je een shitstorm over je heenkrijgt. Het idee dat een klant je alleen neutrale/geen feedback geeft bij goed functioneren en je zelf op zoek moet gaan naar kleine overwinningen.

Ik heb namelijk meegemaakt dat klanten tegen de programmeur zeiden over het ontwikkelen van een game:"ach dat is toch zo gebeurd, even een html'tje in elkaar draaien". En verontwaardigd waren als het implementeren van functionaliteit een paar dagen/week duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Voor mij persoonlijk gaat het er meer om dat de structuur goed bedacht is. Zodat je later relatief eenvoudig iets kunt wijzigen/toevoegen. Negen van de tien keer moet er toch nog iets aan veranderd worden, of moet er op een andere manier (ander product) gebruik van worden gemaakt. Als ik dan vervolgens met een goede structuur een wijziging goed, maar ook snel door kan voeren, geeft dat mij voldoening. Zoals eerder vermeld, zijn er meerdere oplossingen mogelijk voor een probleem. Complexe problemen zijn (vrijwel) altijd oplosbaar, maar om het ook goed op te zetten zodat iemand anders het ook snapt (en dan nog goed performed), dat is wat ik zoek. :)

Edit: ik ben trouwens ontwikkelaar/ontwerper.

[ Voor 3% gewijzigd door Feanathiel op 13-04-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Gomez12 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:53:
Ik zou de recruiter direct de deur wijzen bij zo'n vraag
Wat een onzin zeg. Die gast probeert je gewoon beter te leren kennen om in te kunnen spelen wat jij precies wil. Dat is al honderd maal beter dan de gemiddelde recruiter die je gewoon de ene na de andere vacature op de mail gooit.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Loderunner schreef op zondag 13 april 2014 @ 11:27:
Ik zie al een aantal herkenbare reacties, die ik inderdaad als graficus ook herken. Het ding waar ik een beetje mee zat was dat over grafisch werk iedereen wel wat te zeggen heeft, het is mooi of niet. Bij programmeerwerk had ik meer het idee dat je de klant en/of leidinggevende niet hoort klagen als het werkt, en als het bugged is je een shitstorm over je heenkrijgt. Het idee dat een klant je alleen neutrale/geen feedback geeft bij goed functioneren en je zelf op zoek moet gaan naar kleine overwinningen.
Ach, het kan erger. Je kan maanden ergens aan gewerkt hebben met een klant die in je nek hijgt omdat hij het niet snel genoeg af kan hebben. Vervolgens release je naar de testomgeving zodat hij kan kijken of alles goed is en hoor je ineens weken niks. Of als je wel wat hoort dan hebben ze commentaar over dingen als "dat knopje moet twee pixels naar links" terwijl ze de werking van het formulier nooit getest hebben. Of ze testen wel goed, maken een bugreport, merken een paar uur later op dat het nog niet gefixt is en komen verhaal halen waarom het zo lang duurt.

In elk vakgebied heb je klanten die vervelende dingen doen. Ik durf zelfs te zeggen dat veel van die potentieel vervelende dingen óók voor iedereen gelijk zijn, net als de dingen waar je voldoening uit haalt. Uiteindelijk is het aan jezelf of je meer voldoening dan ergernis uit je werk gaat kunnen halen of niet.
Ik heb namelijk meegemaakt dat klanten tegen de programmeur zeiden over het ontwikkelen van een game:"ach dat is toch zo gebeurd, even een html'tje in elkaar draaien". En verontwaardigd waren als het implementeren van functionaliteit een paar dagen/week duurde.
Tsja, dat soort dagen/klanten zitten er ook gewoon bij. In dat geval moet je (eventueel via Sales) even duidelijk maken waaróm het niet "even een html-etje in elkaar draaien" is. Uiteindelijk voorkom je het ook een beetje door nooit te zeggen het 5 minuten werk is, ook als iets dat wel is. Ik zeg niet dat je 5 minuten werk als tig uren in rekening moet brengen, maar als een klant je om een kleine fix vraagt en die staat 15 minuten later live terwijl hij een maand later als leek met een andere wijziging komt die in zijn hoofd net zo klein is en daar 3 dagen werk voor berekend krijgt, dan zal dat 'm enigszins verrassen. Het is nou eenmaal zo in ons vakgebied dat de ene keer dat je een simpele checkbox moet toevoegen je hele design om moet en de andere keer alleen een veldje erbij moet in de database en twee regels code voor de verwerking van de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar ik voldoening in het programmeren uithaal?
Als ik iets gebouwd heb dat nagenoeg vlekkeloos functioneert, dus relatief niks aan beheer kost, waar hel veel mensen heel erg blij mee zijn omdat het hun werk onwijs makkelijker maakt en het vanuit zowel functioneel als technisch oogpunt goed doordacht is, ipv zomaar even neergekletst.

Ben technisch ERP consultant btw, dus aantal eindgebruikers en hoeveelheid beheer kan vrij snel hoog worden als je troep oplevert. Userbases van 50k zijn redelijk normaal, 500 users is al relatief heel weinig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
Mijn functie draagt de fancy naam IT Architect. Deze functie houdt in dat ik niet puur programmeur ben die de code schrijft, maar ook veel te maken heb de lagen eromheen. Onder mijn collega's met dezelfde functie ben ik diegene die het contact voert met de eindgebruikers. Denk hierbij aan het bespreken van wensen, eisen, bugs en storingen, als ook het geven van tekst en uitleg over waarom iets op manier X is geïmplementeerd, hoelang een bepaalde bugfix kan duren (met begrijpelijke uitleg waardoor de bug ontstaat) enzovoorts. Dit onderdeel van mijn werk is denk ik hetgeen waar ik veel voldoening uit haal.

Waar dit stuk aan de ene kant van het spectrum zit (eindgebruikers) wordt ik ook meer en meer betrokken bij de andere kant, zijnde het plannen en het opstellen/uitwerken van de initiële ideeën met de opdrachtgever(s) en/of externen. Dit met de gedachte om al vanaf de start mijn IT kennis te gebruiken om hen inzicht te geven in wat wel en niet mogelijk is, wat de consequenties zijn, wat voor gevolgen dit voor de hardware/infrastructuur oplevert enzovoorts.

Afgezien van dit alles doe ik ook nog "gewoon" programmeren samen met mijn collega's (gaat nog altijd de meeste tijd aan op), waarbij ik mij het meeste focus op zaken als usability, performance en simplicity; onder water mag het programma zo complex zijn als maar kan, maar een eindgebruiker zou zonder enige toelichting met het programma moeten kunnen werken en de flow door het programma moet logisch zijn en zijn/haar normale werkzaamheden niet tegenwerken.

Waar ik het meeste voldoening uit haal is niet 1 specifiek ding, maar de afwisseling en de samenhang tussen de verschillende onderdelen. Soms vind ik het heerlijk om uren/dagen bezig te zijn met opdrachtgever(s) of eindgebruikers, andere keren heb ik hier even schoon genoeg van en zit ik liever een paar dagen naar code te kijken. Daarnaast probeer ik door mijn werkwijze te voorkomen dat er van die lastige situaties ontstaan zoals b.v. NMe schetst, door al vanaf het eerste moment met de klant/opdrachtgever in gesprek te gaan en duidelijk proberen te maken wat zijn/haar "simpele idee" voor een consequenties heeft. Anderzijds iets soortgelijks bereiken door bij zo'n melding van "jullie systeem doet het niet meer" eens rustig te gaan inventariseren en de gebruikers vragen wat er exact aan de hand is. Veelal blijkt dan dat het probleem veel kleiner is, of de oorzaak niet bij ons ligt (externe storingen) of het gaat om de eindgebruiker die, veelal onbewust, verkeerd handelde.
Doe je dit continue wanneer iets niet lekker loopt (en jouw manier van handelen zorgt voor een snelle/accurate oplossing), komt men niet meer tierend aanlopen met "niets doet het meer AMG", maar eerder op een toon van "zou je even kunnen komen kijken wat er aan de hand is". Dit scheelt jou en ook de mensen die de problemen opmerken heel wat gestress.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Niets. Het is een nooit-eindigende aaneenschakeling van uitzichtloze dagen code kloppen aan de bug-hydra.

:+ Nee, maar serieus vind ik de structuur altijd mooi. Als complexe systemen het 'gewoon' doen. Helemaal als de code dan ook nog extendable en maintainable is. Als je aan die stuctuur iets nieuws toevoegt en dat heel makkelijk gaat. Moielijk uit te leggen wat ik precies bedoel met stuctuur en waarom dat mooi is... Net als dat je op een kaart alle punten kent en weet hoe je van elk punt naar elk ander punt kan komen. Wiskundige structuur daarin is helemaal prachtig. Ik zag bijvoorbeeld vandaag dat iemand met een webcam en een laser pointer een range finder had gebouwd en de software daarvoor. Heerlijk. Dat je allemaal complexe dingen combineert en het dan werkt als een systeem.

Ik betrap mezelf er ook nog wel op dat ik soms mooie stukken code later gewoon nog eens bekijk, voor de lol, alsof je naar een schilderij kijkt. De logica en gehele structuur 'zien'. Maar ja, dat is net iets als een mooie getallen reeks. In de wiskunde heb ik dus precies hetzelfde omdat je dat ook steeds verder uit kan bouwen als een soot framework van axioma's en daaruit bewezen stellingen. Wellicht helpt enige mate van autisme haha ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 13-04-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heel simpel: ik vond het als kind al hartstikke leuk om dingen zelf te bouwen. Dat begon met Lego en toen ik op mijn 10e achter een PC kroop, begon ik vanzelf kleine programmatjes met PowerBASIC te maken.

Kortom, het feit dat ik zelf iets kan maken vind ik het leukste.

Mijn huidige functie is software ontwikkelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 14-04-2014 10:10 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy
  • Laatst online: 18-09 13:46

Loy

Het maken van 'mooie', elegante software en de real-world effecten van wat iets relatief abstracts als de code die ik programmeer.
Zeker als je programmeert voor machinebouw vind ik het gaaf als ik herken dat ergens (hardwarematig) iets misgaat of verbeterd kan worden en ik in m'n hoofd kan pinpointen waar ik iets aan moet passen. Dan heb je het hele systeem in zekere zin in je hoofd.

Ik ben software-engineer bij een detacheerder/projectbureau maar daarnaast actief bij de servicerobot AMIGO van de TU Eindhoven. Vooral daar is de voldoening dat een robot doet wat ik programmeer en zich ook zonder mij kan redden.
De besturingssoftware daarvan bevat een aantal elementen die ik in zekere zin elegant vind. Soms kom je met een idee om het net een tikje beter te maken en meteen gaat er een wereld van ideeën en mogelijkheden open.

Chaos is more logic than you understand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort volg ik een ict opleiding op het HBO. Daarvoor had ik een junior accountmanager opleiding afgerond en dus 0,0 ervaring binnen het programmeren zelf. Ikzelf ben enorm gedreven en hou ervan om resultaten te boeken. Ik heb dan ook voor deze opleiding gekozen omdat:
1) je probleemoplossend gericht moet denken
2) je gave en ingewikkelde systemen kan ontwikkelen.
3) je nooit klaar bent met het bijleren en begrijpen

Als ik voor een opdracht een programma moet schrijven. En me dit daadwerkelijk ook lukt, dan geeft me dit enorm veel voldoening. Maar zodra ik vastloop op een probleem. Wat meestal een kleine fout is in me code, Dan weet ik me (nog) geen raad. Teminste nadat ik 20 pogingen heb gedaan om het probleem te oplossen. Ik kan dan op zulke momenten enorm gefrustreerd raken. Ik raak zelfs dan zo gefrustreerd dat ik me dan ook niet meer 100% kan focussen op de opdracht. Dit is dan ook iets waaraan ik mezelf niet dagelijks wil blootstellen. Maar tegelijkertijd geeft het als het me lukt ook enorm veel voldoening.

Mijn vraag is:
1) neemt de frustratie af naarmate je beter leert programmeren? Of is het vastlopen op zulke problemen een onderdeel van een ict baan?

2) ervaren jullie dit zelf ook en hoe leer je hier beter mee om te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
1) Ja en ja. Het een sluit het ander niet uit. Naarmate je ouder en/of wijzer en/of ervarener wordt neemt beide bij de meeste mensen af. Vastlopen op problemen zul je houden (of je moet dodelijk saai repetetief werk hebben); juist het oplossen van die problemen geeft ook weer voldoening. Zie de problemen op je pad naar je oplossing dan ook gewoon als onderdeel van 't oplossen van het uiteindelijke probleem. Zie een probleem als een leermoment; zet er je tanden in en je komt (mogelijk een litteken rijker) wijzer en beter van 't slagveld; behalve als je aan copy/paste coding doet en niet probeert te begrijpen wat een aangedragen/gevonden oplossing nou precies doet. Hele volksstammen copy/paste-coden van, bijv., stackoverflow. Natuurlijk kun je die site gebruiken om oplossingen voor je problemen te vinden, maar probeer te doorgronden hoe die oplossingen werken, wat ze doen. Daar wordt je wijzer van. Iets anders dat kan schelen: bij elk noemenswaardig project heb je meerdere zaken die je moet doen / maken / oplossen. Kom je even niet uit A, focus je dan op B en kom later terug op A met een "frisse" kijk. Of pak even een totaal ander project als je aan meerdere projecten werkt. Of loop even een blokje om, maak je hoofd leeg. Ga even leuteren bij de koffiemachine of klets nog even met die leuke recptionist(e) :P

2) Ja. Meestal niet enorm gefrustreerd (maar afhankelijk van 't probleem, de tijdsdruk etc. kan dat erger / minder zijn) maar het kan soms wel vervelend zijn ergens tegenaan te lopen terwijl je net lekker in je flow zat en nu komt die stomme compiler met een stomme foutmelding of zit er ergens een vage bug in je code. Get used to it. Hoe hier beter mee om te gaan: zie bovenstaand.

Having said all that: ik hoop dat je er iets aan hebt want dit is de enige reactie die je gaat krijgen :P Je schopt een topic uit 2014 waarin letterlijk de meeste vragen die je stelt al ruim 5 jaar geleden (min-of-meer) beantwoord zijn, maar dat een hele andere insteek had/heeft. Het minste wat je had kunnen doen was daar even doorheen lezen en wellicht op inhaken. Echter, omdat je een oude koe uit de sloot trekt (topickick) "for no apparent reason" (je 'interacteert' niet met voorgaande, het onderwerp was hooguit rakelings gerelateerd - topickaping) gaat dit topic op slot. Daarmee is niet gezegd dat je avontuur op GoT afgelopen moet zijn; ik wil je alleen verwijzen naar onze quickstart en vriendelijk verzoeken, mocht dat nog nodig zijn een nieuw topic te openen (en dus niet mee te liften op een oud topic door dat te kapen) in PRG en voorgenoemde quickstart daarbij in acht te nemen :) Succes d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 15-10-2019 02:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.