• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-02 06:49
Beste allen,

Een tijd terug heb ik een systeem voor mijn vriendin gebouwd. Zie het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 125,95€ 125,95
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 54,90€ 54,90
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 197,-€ 197,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,85€ 69,85
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,55€ 54,55
1Seasonic M12II 520W€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,25

Al vanaf het begin was er sprake van een sporadische BSOD. Eerst dacht ik dat ik wat fout had gedaan qua drivers, maar na Prime95 en memtest86+ kwam ik erachter dat het lag aan 1 van de twee RAM sticks.

Een RMA gedaan en meteen alvast nieuwe besteld (precies dezelfde). Nu heb ik na een dag gelijk weer een BSOD. Doe ik iets fout of heb ik super pech?

UEFI herkent het RAM en zet automatisch het XMP profiel aan. Ze draaien dus op 1600 Mhz, dual channel.

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Staan de timings hetzelfde als wat op de ram stickjes staat? Dit kan ook wel eens BSOD's geven. Probeer ook eens het geheugen op 1333Mhz te zetten en check of het dan nog gebeurd.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoe zit het met de timings en het voltage? En heb je memtest al eens laten draaien met het nieuwe RAM?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Jesserr
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit specifiek merk/type RAM in combinatie met dit specifieke moederbord wel vaker problemen geeft. Ik had niet gedacht dat dit soort dingen konden, maar er blijken nogal veel topics over te zijn op tweakers (zoek bv: asrock 970 pro3 crucial ballistix). Ook blijkt dat de webshop Azerty een mail stuurt als je deze twee componenten samen bestelt, met het bericht dat ze bekend staan om de problemen die ze kunnen opleveren. Daarnaast staat er ook een bericht over bij de BBG Januari, bij het basisgamesysteem. Gek genoeg staat diezelfde combinatie wel gewoon weer bij de BBG Maart.

In ieder geval dus duidelijk wat het probleem is. Ik ga nieuwe bestellen en deze weer terugsturen. Ik weet nou alleen niet of ze daadwerkelijk stukgaan door mijn moederbord, of dat de webshop zelf er geen defect in gaat vinden omdat ze het op een ander moederbord testen. Dan wordt het namelijk een duur grapje, want dan krijg ik twee geweigerde RMA's...

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
Jesserr schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:48:
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit specifiek merk/type RAM in combinatie met dit specifieke moederbord wel vaker problemen geeft. Ik had niet gedacht dat dit soort dingen konden, maar er blijken nogal veel topics over te zijn op tweakers (zoek bv: asrock 970 pro3 crucial ballistix). Ook blijkt dat de webshop Azerty een mail stuurt als je deze twee componenten samen bestelt, met het bericht dat ze bekend staan om de problemen die ze kunnen opleveren. Daarnaast staat er ook een bericht over bij de BBG Januari, bij het basisgamesysteem. Gek genoeg staat diezelfde combinatie wel gewoon weer bij de BBG Maart.

In ieder geval dus duidelijk wat het probleem is. Ik ga nieuwe bestellen en deze weer terugsturen. Ik weet nou alleen niet of ze daadwerkelijk stukgaan door mijn moederbord, of dat de webshop zelf er geen defect in gaat vinden omdat ze het op een ander moederbord testen. Dan wordt het namelijk een duur grapje, want dan krijg ik twee geweigerde RMA's...
Klopt inderdaad Asrock en Ballistix sport is geen goede combo.
Het moederbord maakt ze niet stuk het is gewoon niet of slecht compatibel. Aangezien ik geen problemen vindt met borden van andere merken i.c.m. crucial wijs ik eerder AsRock aan.

Je kunt beter (als alles online gekocht is en niet ouder dan 10 werkdagen is)Koop Op afstand gebruiken, er is hoogstwaarschijnlijk niks stuk. Dan neem je of een ander moederbord of een setje Kingston

• Jesserr
De Crucial Ballistix heb ik nu vervangen door Corsair Vengeance: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Met prime95 krijg ik weer een foutmelding... Tijdens het gamen is er nu een BSOD opgetreden, wat reden gaf prime95 te draaien.

Kan dit probleem komen door processor/moederbord, maar dat dat soort problemen ook errors geeft op bijvoorbeeld memtest en prime95?

Deze keer herkende de UEFI de RAM ook gewoon weer, maar in plaats van het XMP profiel, werden andere instellingen standaard ingesteld. Het geheugen werd toen op 1333MHz geklokt. Ik heb handmatig het xmp profiel geactiveerd (dus 1600MHz). Is het misschien niet mogelijk op 1600MHz te draaien?

Ik zal vannacht ook nog memtest draaien om te kijken of daar ook weer errors gevonden worden. Ik weet alleen niet wat de toegevoegde waarde daarvan gaat zijn, want nieuwe en compleet andere RAM heeft compleet niet geholpen... :-(

• Jesserr
Klein bumpje. Grote bump

Ik heb in prime95 ook de torture test gedaan voor de CPU, waarbij RAM zo min mogelijk belast wordt. Daar gaat het wel goed, dus die RAM errors komen niet door de CPU. (mag ik dat dan zo concluderen?)
Tijdens de torture test wordt de CPU wel warm (60c), maar dit is nog binnen de range voor de fx8320 (max is iets van 62, dus het houd niet echt over, maar het zou dus niet de reden moeten zijn neem ik aan, anders zou die tijdens de torture test wel BSOD'en).

RAM errors komen ook niet door een defect slot: de oude sticks waren allebei in hetzelfde slot in memtest getest, waarbij de één al snel errors kreeg, en de ander na lange tijd nog steeds geen errors gaf.

RAM errors komen ook niet door te hoge instellingen, op 1333MHz krijg ik nog steeds BSOD's.

Ik heb nu het idee dat de errors vooral gebeuren tijdens het kijken van silverlight livestreams. Clean reinstall van video drivers hebben geen zin gehad. Verder weet ik nog niet zo goed wat ik met die bevinding moet..

Vragen die ik nog heb:
Kan het komen door bijvoorbeeld een verkeerde insteling voor het wisselbestand? (staat gewoon op automatisch door windows laten bepalen)

Kan het komen door een voedingprobleem? (Ik ben hier niet in thuis, maar ik las dat het een probleem zou kunnen zijn dat het moederbord 4+1 wordt aangesloten op de voeding, terwijl de CPU eigenlijk beter meer zou kunnen krijgen (8+1). Tegenargument is echter dat de CPU in de compatible cpu list staat van de fabrikant).

Kan het ondanks de acceptabele temperatuur toch komen door een koelingsprobleem? Op de compatibility list staat het volgende bij de FX-8320: "* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design"
Ik heb echter geen top-down gekozen (want ik zag dat pas nadat ik alles geinstalleerd had, het staat nogal verborgen), maar de gelid tranquillo. Is er nog iets anders wat oververhit kan raken (en BSOD's veroorzaakt), maar dat niet wordt gemeten met een sensor en dat ik dat dus helemaal niet doorheb?

Welke richting kan ik nog meer zoeken?

• Jesserr
Ok. Toch een temperatuur probleem. Het zat hem inderdaad hierin: "* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design"

Het blijkt dat de VRM's (ik wist niet eens wat het was) gekoeld moeten worden bij deze CPU, omdat de power toevoer niet efficient is en het daarom nogal heet kan worden in dat gebied.

Ik heb met verschillende torture tests nu gezien dat zodra de temperatuur rond 63 graden (gemeten met / speedfan) komt er een fout optreed in prime95. Helaas is het dus ook zo dat de temp ontzettend hoog wordt tijdens silverlight streams (neem ik aan, want daar komen vaak BSOD's van), terwijl tijdens gamen (DAYZ SA, ook best CPU intensief) er nog maar 1 keer een BSOD is geweest (in +100 uur).

Dus. Ik ga eerst kijken of de richting van de koeler veranderen mogelijk is en zin heeft, maar anders koop ik een goede top-down koeler.

productreview: Cooler Master GeminII SF524 review door TERW_DAN
Hier wordt specifiek genoemd dat door de vorm van de koeler ook de VRM's gekoeld kunnen worden, dus klinkt ideaal.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het zou het beste zijn als je ook een heatsink op de vrm's hebt. Anders voeg je alleen maar airflow toe zonder het vermogen van de vrm's om hun warmte aan die lucht af te staan te verbeteren. Probleem is dat het wel moet passen....
Maar zoiets als dit zou het zeker goed doen:

http://azerty.nl/producte...oper.html?channel_code=57

En Asrock had natuurlijk zelf een heatsink moeten monteren in plaats van op de doos in grote letters te zetten dat een 8-core wordt ondersteund en dan in kleine lettertjes randvoorwaarden te stellen.

• Jesserr
Zou het echt nodig zijn bij normaal gebruik? Het is niet dat er wordt overgeklokt e.d. en ik zou het wel erg knullig vinden van Asrock als zoiets nodig zou zijn, terwijl ze inderdaad zeggen dat ze deze processor ondersteunen.
Pagina: 1