Overdruk (Airflow) - Hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2024
Dag medetweakers,

Om het kenninsniveau hierover omhoog te halen, heb ik een aantal vragen over overdruk (in de computerkast).

Nadat er voldoende onderbouwde antwoorden zijn gepost, zal ik de OP aanpassen om zo een overzicht te creëren. Met het oog op leerzaamheid wil ik vragen om antwoorden te onderbouwen, en speculatie zoveel mogelijk te vermijden.

Onderstaande lijst is tot nu toe overgenomen van Xudonax's reactie, tot er meer reacties zijn met meer informatie over het onderwerp en evt. betere antwoorden op de vragen.

Wat is nou precies overddruk?
Overdruk is als de druk in een bepaalde container hoger is dan de druk buiten die container. Bijvoorbeeld buiten je autoband is de druk netjes ~1 bar en in je autoband is de druk ~2,2 bar (voor die van mij dan ;) ). Bij je PC is de druk buiten nog steeds grofweg 1 bar, maar krijg je het met je fans net iets omhoog naar 1,02 bar bijvoorbeeld.

Wat zijn de gevolgen, voordelen en nadelen van overdruk, en in welke mate?
Het gevolg van overdruk is dat de lucht in je kast graag naar buiten wilt, en dit zal het dan ook doen door alle gaten en kiertjes die het kan vinden. Het voordeel is dat je dus weinig tot geen stofophoping krijg in al deze gaten, kiertjes én je PC kast. Het nadeel is dat je wel "verplicht" bent om stoffilters voor je intake fans te zetten, anders zuig je alsnog veel stof aan. En het hele idee is dat je dat niet doet, zodat je PC schoon blijft.

De mate hiervan is voornamelijk afhankelijk van hoe stoffig de omgeving van je PC is ;)

Hoe meet ik eigenlijk de luchtdruk in mijn computerkast?
Dat gaat waarschijnlijk lastig worden met dingen die zo beschikbaar zijn. Wat je kunt doen is rekenen met hoeveel airflow je intake en outtake fans hebben (vaak aangegeven in kubieke centimer per seconde), maar dan weet je eigenlijk enkel hoeveel kubieke centimer er per seconde "teveel" in je kast zit. Ik weet niet of je hiermee naar een druk toe kan. Zeker ook aangezien je PC niet echt een afgesloten container is ;)

Wat kan ik doen om de luchtdruk te verhogen?
Zorgen dat er meer lucht in gaat dan er uit komt. Oftewel, meer intake fans (met stoffilter!) erin zetten dan je outtake fans hebt. Maar je gaat waarschijnlijk geen noemenswaardig verschil halen omdat je PC kast vaak heel erg open is. Al is het maar omdat je een luxe videokaart heeft die hele grote ventilatiegaten heeft.

Wat zorgt ervoor dat de luchtdruk daalt?
Primair het weer, als je het over de luchtdruk buiten je kast hebt. In je kast vooral omdat er meer lucht uit gaat dan je erin blaast. Maar wederom, omdat de druk daar lager is wil de lucht er graag naar toe. In dit geval komt de lucht dus (samen met alle stof e.d.) door alle gaatjes en kiertjes je PC kast in.

[ Voor 62% gewijzigd door Webber op 16-04-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

Volgens mij (correct me if i'm wrong) zorgen meer intake fans als exhaust fans voor overdruk (bijv. 3 intake en 2 exhaust).

Wanneer je overdruk hebt, is het lastig voor stof om zich op te hopen (correct me if i'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik denk dat dit wel moet helpen bij jou vragen:
http://www.tomshardware.c...sure-heatsink,3058-5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:48
Wat is nou precies overddruk?
Overdruk is als de druk in een bepaalde container hoger is dan de druk buiten die container. Bijvoorbeeld buiten je autoband is de druk netjes ~1 bar en in je autoband is de druk ~2,2 bar (voor die van mij dan ;) ). Bij je PC is de druk buiten nog steeds grofweg 1 bar, maar krijg je het met je fans net iets omhoog naar 1,02 bar bijvoorbeeld.

Wat zijn de gevolgen, voordelen en nadelen van overdruk, en in welke mate?
Het gevolg van overdruk is dat de lucht in je kast graag naar buiten wilt, en dit zal het dan ook doen door alle gaten en kiertjes die het kan vinden. Het voordeel is dat je dus weinig tot geen stofophoping krijg in al deze gaten, kiertjes én je PC kast. Het nadeel is dat je wel "verplicht" bent om stoffilters voor je intake fans te zetten, anders zuig je alsnog veel stof aan. En het hele idee is dat je dat niet doet, zodat je PC schoon blijft.

De mate hiervan is voornamelijk afhankelijk van hoe stoffig de omgeving van je PC is ;)

Hoe meet ik eigenlijk de luchtdruk in mijn computerkast?
Dat gaat waarschijnlijk lastig worden met dingen die zo beschikbaar zijn. Wat je kunt doen is rekenen met hoeveel airflow je intake en outtake fans hebben (vaak aangegeven in kubieke centimer per seconde), maar dan weet je eigenlijk enkel hoeveel kubieke centimer er per seconde "teveel" in je kast zit. Ik weet niet of je hiermee naar een druk toe kan. Zeker ook aangezien je PC niet echt een afgesloten container is ;)

Wat kan ik doen om de luchtdruk te verhogen?
Zorgen dat er meer lucht in gaat dan er uit komt. Oftewel, meer intake fans (met stoffilter!) erin zetten dan je outtake fans hebt. Maar je gaat waarschijnlijk geen noemenswaardig verschil halen omdat je PC kast vaak heel erg open is. Al is het maar omdat je een luxe videokaart heeft die hele grote ventilatiegaten heeft.

Wat zorgt ervoor dat de luchtdruk daalt?
Primair het weer, als je het over de luchtdruk buiten je kast hebt. In je kast vooral omdat er meer lucht uit gaat dan je erin blaast. Maar wederom, omdat de druk daar lager is wil de lucht er graag naar toe. In dit geval komt de lucht dus (samen met alle stof e.d.) door alle gaatjes en kiertjes je PC kast in.

Dat is in ieder geval wat ik ervan begrijp. Correct me if I'm wrong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

Wow Xudonax, ik dacht dat ik slim was met mijn antwoord :D

Wel veel (goede) informatie die veel mensen kan helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
Mooie antwoorden tot nu toe.

Edit: ik heb tot nu toe reactie van Xudonax overgenomen als antwoorden op de vragen, in de openingspost.

Ik hoop nog op iets gedetailleerdere antwoorden op den duur.

[ Voor 44% gewijzigd door Webber op 13-04-2014 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:48
Webber schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 16:46:
Mooie antwoorden tot nu toe.

Edit: ik heb tot nu toe reactie van Xudonax overgenomen als antwoorden op de vragen, in de openingspost.

Ik hoop nog op iets gedetailleerdere antwoorden op den duur.
Twee dingen :)
a) Wil je dan ook in de OP zetten dat je de antwoorden hebt overgenomen, nu ziet mijn post er zo... dubbel uit :P
b) Wat voor gedetailleerde antwoorden zoek je? Misschien dat ik je nog een stukje op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-04 23:58

Fordox

00101010

Een groot veel voorkomend probleem bij overdruk is ook dit:

Hot pockets (nee niet het voedsel :P)

Dit zijn stukken met sitl staande lucht dat nergens heen kan en alleen maar opwarmt. Dit komt wel eens voor met enorme zijpaneel ventilatoren. De algehele temperatuur in de kast wordt dan ook hoger. Met onderdruk komt dit bijna niet voor.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 15:29

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het grote probleem is dat mensen de gehele kast als een thermodynamisch systeem zien, terwijl ze fans op zich ook systemen zijn. Je zal plaatselijk, dus rondom de fans, vaak veel drukverschillen hebben. Het lijkt mij hierdoor dus logisch dat er alsnog een hoop stof in je kast kan komen. Volgens mij is het onderdruk bovendruk gelul echt gelul. Zet gewoon stoffilters op alle intake fans, de rest zal weinig verschil maken.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-03 10:21
Al jaar en dag hou ik mij aan een paar eenvoudige principes dat ik ooit eens op dit forum gevonden heb:
- warme lucht stijgt
- overdruk blaast lucht+stof uit je kast
Hiervoor doe ik bij iedere kast 2 dingen:
- 2 of 3 intake fans onderaan in de kast MET stoffilter (zoals al reeds aangehaald)
- 1 of 2 outtake fans bovenaan de kast
Dit zorgt ervoor dat er een airflow is van beneden naar boven in de kast, dit wordt extra geholpen door het principe dat warme lucht stijgt (en de lucht die je aanzuigt onderaan wordt opgewarmt in je kast door de verschillende componenten en stijgt dus van zelf). Door bovenaan de outtake fans te zetten zorg je ervoor dat de gestegen warme lucht weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
Xudonax schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 07:02:
[...]

Twee dingen :)
a) Wil je dan ook in de OP zetten dat je de antwoorden hebt overgenomen, nu ziet mijn post er zo... dubbel uit :P
b) Wat voor gedetailleerde antwoorden zoek je? Misschien dat ik je nog een stukje op weg kan helpen?
Goed punt, heb ik gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Beste kun je gewoon de richtlijn aan houden die door de fabrikant word opgegeven kwa airflow , van intel is ATX gebaseerd . Met amd zit je aan het zelfde princiepe , geleide luchtstroom over bepaalde onderdelen . En achter elke fan is een hogere luchtdruk als er voor als die van je af blaast , anders is dat andersom :)

Van de intel guidelines http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-020031.htm

•Vents must be properly located

Systems must have properly located intake and exhaust vents. The best location for vents will allow air to enter the chassis and flow on a path through the system that is over various components and directly over the processor. Specific location of vents depends upon the type of chassis. For most desktop Baby AT systems, the processor is located near the front, and thus intake vents on the front panel work best. For Baby AT tower systems, vents on the bottom of the front panel work best. For ATX and microATX systems, vents should be located both in the bottom front and bottom rear of the chassis. Also for ATX and microATX systems, I/O shields must be present to allow the chassis to vent air as designed. Lack of an I/O shield may disrupt proper airflow or circulation within the chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Achter de fan is een lagere druk dan ervoor. Of bedoel je dat het verschil aan de voorkant van de fan met ambient groter is dan die achter de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Volgens mij heb je bij overdruk het probleem dat de lucht dan ook weer door de intake fans heen naar buiten wordt geblazen of het de intake fans iig tegenwerkt.

Zó enorm sterk zijn de fan's namelijk nu ook weer niet. En ik heb het idee dat het daarbij de koeling dus niet écht ten goede komt. Ik vraag me dus af of die vlieger wel echt op gaat, omdat je dan waarschijnlijk véél sterkere fan's nodig hebt omdat probleem te omzeilen. En dan is het zwaar overkill mbt het stroomverbruik.

Het tegendruk verhaal levert waarschijnlijk maar heel beperkt het gewenste effect op. Voor een heel hoog rendement zou je dan op toch zijn minst slakkenhuis ventilators moeten gebruiken, denk ik. Die kunnen veel meer tegendruk aan. En dan is het op zoek gaan naar geschikte slakkenhuis ventilators die dan ook nog eens niet al te veel stroomverbruik vragen.

[ Voor 26% gewijzigd door Phaerion op 16-04-2014 23:37 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Frozen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 22:59:
Achter de fan is een lagere druk dan ervoor. Of bedoel je dat het verschil aan de voorkant van de fan met ambient groter is dan die achter de fan?
Een fan maakt toch wind door de luchtdruk te verhogen aan een kant , overdruk heb je als die in een kast blaast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is met een computerfan (zeg max 5000rpm, maar vaak minder) overdruk te creëren? Een fan zit helemaal vol met gaten en op de normale snelheden is er ruim voldoende tijd voor de lucht om weer terug naar buiten te ontsnappen door de enorme gaten in de fan. Daarnaast heeft een computerfan bijna 0 torsie, sterker nog, ze hebben vaak trucjes om de ventilator een startmomentum te geven anders is er niet genoeg torsie om over de weerstand van de lagers en de inertie heen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Een ventilator blaast. Zo krijg je overdruk ergens. Er zit dan meer lucht in de kast (in verhouding tot volume) dan erbuiten.

Hoe een ventilator werkt:
De bladen 'scheppen' de lucht die tussen de bladen in zitten, en door de aerodynamische vorm van de bladen, worden deze naar de andere kant van de fan gedrukt/geschoven.
Gezien de airflow aardig constant is 1 kant op, krijg je vortexen die ervoor zorgen dat er bijna geen lucht de andere kant op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Bij ovedruk bouw je druk op in de kast. Die druk wil naar buiten, en omdat je bij een overdruk méér lucht de kast in perst dan er tegelijk ook weer uit kan, oefent de lucht in de kast ook tegendruk uit op de intake fans, en niet alleen op de outlets. Die tegendruk lijkt me het rendement van de fans te verlagen. De luchtstroom in de kast wordt dan ook minder optimaal lijkt me.

Dan denk ik dat je beter af bent, wanneer je de kast gewoon regelmatig stofvtij maakt. In geval van een watergekoeld systeem, zou ik persoonlijk eerder met een open kast werken, en ook een koelblok voor de northbridge gebruiken. En als het écht nodig mocht zijn ook voor de south bridge.De fans op de radiators zou ik dan allemaal naar buiten laten blazen. Het stof dat de open kast in wordt gezogen komt dan hoogstens bij de radiators terecht. En die blaas je ééns in de zoveel tijd even schoon als je geen stoffilter gebruikt. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fordox schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:16:
Een ventilator blaast. Zo krijg je overdruk ergens. Er zit dan meer lucht in de kast (in verhouding tot volume) dan erbuiten.

Hoe een ventilator werkt:
De bladen 'scheppen' de lucht die tussen de bladen in zitten, en door de aerodynamische vorm van de bladen, worden deze naar de andere kant van de fan gedrukt/geschoven.
Gezien de airflow aardig constant is 1 kant op, krijg je vortexen die ervoor zorgen dat er bijna geen lucht de andere kant op kan.
Vortexen? :?

Ik zie hier nog niet echt een uitleg in eigenlijk. De bladen van een ventilator duwen lucht naar de zijkant en door de vorm naar voren. Maar als de lucht niet naar voren geduwd kan worden draait de lucht gewoon rond.

Zodra er dus iets van overdruk ontstaat werkt de hele fan niet meer, niet alleen worden de bladen hopeloos inefficient, ook loopt de lucht door de enorme gaten weer terug in de tegenovergestelde richting. Zelfs al zou de lucht niet door de gaten kunnen, dan zou de fan gewoon stoppen. Zoals gezegd heeft een computerfan praktisch geen torsie.

Je kunt pas overdruk hebben als je kracht kunt uitoefenen op de lucht, een computerfan is normaliter hiertoe niet in staat. Het enige wat je bereikt door dit te proberen is dat de fans inefficient worden, daardoor minder effectief en meer lawaai. Ook komen er dode zones waar de lucht stil komt te hangen, hierdoor werkt de koeling minder efficient.

Het hele overdruk verhaal is een broodje aap, intakes vooraan en outtakes achteraan met een ononderbroken pad (dus geen fans die zijwaarts blazen) geeft de meest efficiente oplossing. Gezien warme lucht stijgt hebben intakes helemaal bovenaan en outtakes helemaal onderaan vaak het minst zin en andersom intakes onderaan en outtakes bovenaan het meest.

Voor stof: Hou je huis schoon en gebruik stoffilters, dat is ruim voldoende. Ook kan stof in beperkte mate niet zoveel kwaad, pas als het echt flink gaat opbouwen kan het een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-02 21:35
Overdruk creëeren lijkt mij in ieder geval al moeilijk. Kasten bevatten vaak zoveel kieren en gaten dat het bijna onmogelijk is om overdruk te realiseren in de kast.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Gaten en kieren moet je in dat geval dan ook afdichten. Dat lijkt me logisch. Wanneer je iets goed wilt laten werken, kom je er met "even vlug, zus & zo" niet van af. Dat is me door de jaren heen wel duidelijk geworden. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Phaerion op 18-04-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Er is op Youtube een kanaal dat heet Singularity Computers, de man die dat draait zegt dat fans wel overdruk kunnen creëren. Gezin de hoeveelheid kennis die die man heeft denk ik dat dat wel te vertrouwen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Daarbij heeft hij het wel alleen over stof, en niet over de air flow. ;)

Bij OC.net zeggen ze;
Positive air pressure (overdruk) = minder stof.
Negative air pressure (onderdruk) = betere air flow.

Maar met een beetje natuurkunde zou iedereen dit moeten kunnen begrijpen. Vergelijk het met een ballon die je op blaast. Hoe groter hij wordt, hoe harder je moet blazen om er nog een beetje lucht bij te krijgen. Een pc ventilator is er niet voor gemaakt om een hele hoge druk te leveren. En de fans die veel druk leveren worden vaak liever niet gebruikt omdat ze daardoor ook veel meer geluid maken. En ik denk dat niemand op een pc zit te wachten die klinkt als een stofzuiger. :P

[ Voor 60% gewijzigd door Phaerion op 18-04-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 11:15
Phaerion,
Volgens mij snap je het niet helemaal. Jij gaat ervan uit dat bij alle ventilatieopeningen de lucht naar binnen geblazen wordt. Dat werkt inderdaad niet.
Met overdruk creeeren wordt bij een pc bedoelt dat je bijvoorbeeld alleen intake-fans aan de voorkant plaatst. De ventilatieopeningen aan de achterkant laat je dan vrij. De lucht die er aan de voorkant in geblazen wordt gaat er dan aan de achterkant weer uit. Je bent dus geen ballonnetje aan het opblazen. ;)
Er staan geen wegwijzers in de computerkast die de lucht vertellen dat die alleen maar bij een ventilatieopening naar buiten. Alle openingen waar de lucht naar buiten kan, zal de lucht dus ook naar buiten komen. Daardoor zijn de fans de enige plek in de kast waar lucht (incl. stof) naar binnen kan komen. Zet daar een stoffilter voor en je hebt minder last van stof.

Dit merk ik in de praktijk ook. Nu ik één fan van de achterkant (outtake) naar de voorkant (intake) heb verplaatst heb ik minder last van stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

wappiewappie schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:37:
Phaerion,
Volgens mij snap je het niet helemaal. Jij gaat ervan uit dat bij alle ventilatieopeningen de lucht naar binnen geblazen wordt. Dat werkt inderdaad niet.
Met overdruk creeeren wordt bij een pc bedoelt dat je bijvoorbeeld alleen intake-fans aan de voorkant plaatst. De ventilatieopeningen aan de achterkant laat je dan vrij. De lucht die er aan de voorkant in geblazen wordt gaat er dan aan de achterkant weer uit. Je bent dus geen ballonnetje aan het opblazen. ;)
Er staan geen wegwijzers in de computerkast die de lucht vertellen dat die alleen maar bij een ventilatieopening naar buiten. Alle openingen waar de lucht naar buiten kan, zal de lucht dus ook naar buiten komen. Daardoor zijn de fans de enige plek in de kast waar lucht (incl. stof) naar binnen kan komen. Zet daar een stoffilter voor en je hebt minder last van stof.

Dit merk ik in de praktijk ook. Nu ik één fan van de achterkant (outtake) naar de voorkant (intake) heb verplaatst heb ik minder last van stof.
Volgens mij snap jij het niet helemaal. De druk waar we het hier over hebben is dynamische druk. Deze druk wordt gegenereerd door het draaien van de bladen van de ventilator (wat eigenlijk kleine vleugtjes zijn). In ieder geval moet je wel steeds harder blazen of in dit geval, de fan steeds harder draaien om meer druk te genereren. Deze toename kan eventueel met 1/2*density*speed^2 berekend worden.

Echter moet je niet vergeten dat waar de fan aan de ene kant zorgt voor een hogere druk, er aan de andere kant een lagere druk is. Rondom de fan zal lucht dus vanuit buiten de kast zijn weg naar binnen zoeken om zo door de fan naar buiten te worden geblazen.

Feit is dat je gewoon stoffilters moet hebben en of je dat in "overdruk" of "onderdruk" doet is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 11:15
Frozen schreef op maandag 21 april 2014 @ 04:37:
[...]

Volgens mij snap jij het niet helemaal. De druk waar we het hier over hebben is dynamische druk. Deze druk wordt gegenereerd door het draaien van de bladen van de ventilator (wat eigenlijk kleine vleugtjes zijn). In ieder geval moet je wel steeds harder blazen of in dit geval, de fan steeds harder draaien om meer druk te genereren. Deze toename kan eventueel met 1/2*density*speed^2 berekend worden.
Dan heb je het over een hogere luchtsnelheid. Phaerion heeft het over ballonnetjes opblazen. Statische druk dus.
Ik heb het er alleen over dat wanneer je de lucht aan één kant naar binnen blaast, het door alle andere openingen weer naar buiten komt. Ik heb stof nog nooit tegen de stromingsrichting in zien bewegen, waardoor ik weet dat het stof alleen via de ventilator naar binnen kan komen. Dat gaat niet 100% op (Vlak naast de fan zal ook lucht naar binnen gezogen worden), maar wanneer je een stoffilter voor de intakefan plaatst zal het gros van het stof hier doorheen gaan.
Echter moet je niet vergeten dat waar de fan aan de ene kant zorgt voor een hogere druk, er aan de andere kant een lagere druk is. Rondom de fan zal lucht dus vanuit buiten de kast zijn weg naar binnen zoeken om zo door de fan naar buiten te worden geblazen.
En dat wil je nou net niet hebben. Dan komt de lucht naar binnen door openingen waar je niet zo makkelijk een filter voor kan plaatsen.
Feit is dat je gewoon stoffilters moet hebben en of je dat in "overdruk" of "onderdruk" doet is te verwaarlozen.
Maar met overdruk kun je beter sturen waar de lucht naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Anoniem: 516179 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:07:
[...]

Vortexen? :?

Ik zie hier nog niet echt een uitleg in eigenlijk. De bladen van een ventilator duwen lucht naar de zijkant en door de vorm naar voren. Maar als de lucht niet naar voren geduwd kan worden draait de lucht gewoon rond.

Zodra er dus iets van overdruk ontstaat werkt de hele fan niet meer, niet alleen worden de bladen hopeloos inefficient, ook loopt de lucht door de enorme gaten weer terug in de tegenovergestelde richting. Zelfs al zou de lucht niet door de gaten kunnen, dan zou de fan gewoon stoppen. Zoals gezegd heeft een computerfan praktisch geen torsie.
Je spreekt jezelf enorm tegen wist je dat? :P

De bladen DRUKKEN de lucht naar voren. Omdat ze drukken, krijg je een drukverschil. aardig logisch lijkt me toch? Als de overdruk eenmaal gecreeerd is, draaien de fans de lucht inderdaad gewoon rond, maar er gaat ook geen lucht de andere kant op gezien dit de maximale druk is die de ventilator kan leveren. Het is niet veel, maar er bestaat dan wel overdruk in de ruimte waar je in probeert te blazen. De overdruk blijft constant.
Alle lucht die via de fan terug naar buiten wilt gaan, wordt mooi weer net zo hard terug gedrukt, en de koppel van een fan is ruim voldoende om altijd in open lucht te draaien.

Probeer dit eens:
Blaas eens tegen een fan aan als die vol aan staat. Je voelt dan altijd nog lucht in je gezicht en de fan staat niet stil, en aan de andere kant heb je nog steeds zuigkracht.
Hoe denk je dat cleanrooms werken? die pompen ook lucht naar binnen om overdruk te creeeren zodat stof buiten blijft door middel van gefilterde ventilatoren (oke die dingen hebben wat meer vermogen, maar een clean room is ook een stuk groter dan een computerkast). Het concept van de cleanroom was zo overtuigend goed getest dat ze dachten dat het meet apparatuur kapot was.
ook een leuke:
Hoe denk je dat hovercrafts hoveren? Juist, door middel van overdruk onder de craft. Hoe denk je dat vliegtuigen en helicopters werken? door een compressor? NEE ventilatoren en drukverschil.

Wat ik nu allemaal opnoem is grote schaal maar daar zijn de ruimten ook op aangepast. Een paar PC ventilatoren in een PC kast is voldoende om genoeg overdruk te creeeren om het grote deel van het stof buiten te laten.

BTW: zonder over en onderdruk bij een ventilator WERKT DEZE NOOIT. Dus waarom gebruiken we uberhaupt fans?

Wat jij zegt is kant en klare BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg niet dat een ventilator geen overdruk kan creeren, natuurlijk kan dat wel. Ik heb ook een stofzuiger. Ik zeg dat een normale computerfan zoals men het hier over heeft geen overdruk kan creeren, das nogal een verschil.

Een computerfan heeft 0 torsie, hou een fan maar eens stil met je vinger. Je ziet dan dat deze niet direct opstart, dat komt omdat de fan niet genoeg torsie heeft om zichzelf op gang te brengen. Na een tijdje (afhankelijk van de fan paar sec tot 1 min) komt de fan weer op gang, dat komt doordat deze zichzelf dan een starterkick geeft om op gang te komen.

Vroegah hadden fans dit vaak niet, tweakers maakte dan zelf een starter omdat deze op een lager voltage (bijvoorbeeld 7 volt) niet konden starten.

Volgende probleem is het toerental, met het toerental waarop een normale fan draait (zeg max 6000 toeren, maar vaak veel lager) zal een tegendruk ervoor zorgen dat de lucht weer door de gaten in de fan terug naar buiten loopt. Op die manier kan er dus geen drukverschil gevormd worden.

Een computerfan kan wel een luchtstroom op gang brengen en als zodanig wel een zeer minimale druk creeeren, dit wordt de statische druk genoemd. Deze is bij een PC fan echter zo ontzettend laag dat je al heel wat moeite moet doen om het uberhaupt te meten.

Overigens kan ik heel eenvoudig zo hard tegen een fan blazen dat deze stil staat. Natuurlijk met een high performance fan op vol vermogen is dit wat lastiger dan met een super stille low rpm fan, maar met iedere fan is het te doen. Probleem is als je dit in de vrije lucht doet dat de airflow ervoor zorgt dat de kracht van je longen de fan amper bereikt, in plaats daarvan stroomt het er omheen. Wanneer je de fan op een stuk regenpijp zet en je blaast in de andere kant zal je eenvoudig de fan kunnen doen stoppen. Ook is het mogelijk dat de fan blijft draaien, maar de luchtstroom de andere kant op gaat. De fan draait dan enkel de lucht rond en zorgt niet voor een stroming tegen de ademrichting in.

Dus BS is het niet en ook mag je mij uitleggen waar ik mezelf tegen spreek. Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dat ik mezelf tegen spreek.

Overigens werken hovercrafts niet doordat de fans de hovercraft in de lucht houden. De fans houden via de skirt lucht "gevangen" onder de hovercraft, daar "drijft" het voertuig op waardoor er weinig tot geen weerstand naar de grond is. Als de skirt ergens lek is hebben de motoren onvoldoende vermogen om het voertuig in de lucht te brengen.

Ook kun je ventilatoren niet zomaar vergelijken, een helicopter zou je ook als ventilator kunnen beschrijven, maar de vorm van de vleugels (fanbladen) maakt heel veel uit voor het principe waarop de ventilator werkt. Een ventilator in een PC is dan niet zomaar te vergelijken met die in een stofzuiger bijvoorbeeld.

Wat cijfers, een simpele computerfan kan ongeveer 0.1 tot 0.2 millibar aan statische druk opwekken op maximaal vermogen onder ideale omstandigheden (wanneer de lucht daadwerkelijk terug duwt wordt een fan vele malen inefficienter). Wanneer je een 1 cent muntje op tafel legt creert dit muntje een druk van ongeveer 1 millibar.

Nog een voorbeeld over de inefficientie van fans bij het creeren van druk: Een stofzuiger heeft een fan specifiek gemaakt om een drukverschil op te wekken, ook geven we deze fan een vermogen van minstens 1000 watt (vaak meer dan 2000 watt) in tegenstelling tot de 2 a 3 watt van een PC fan. Toch kan ik mijn hand op de stofzuiger houden en deze zeer eenvoudig weer eraf trekken. Ik voel het drukverschil wel, de stofzuiger doet z'n best om te zuigen, maar met relatief weinig moeite kan ik de stofzuiger weer lostrekken.

Moraal van het verhaal: Dat je minder stof in de kast krijgt is omdat de airflow gewoon niet goed is, veel stof in de kast wil zeggen veel verse lucht door de kast en das dus een positief iets. Als je een probleem met stof hebt moet je gewoon stoffilters installeren, of een ondoorzichtige kast die je eens in de zoveel tijd even schoonmaakt. Een klein beetje stof in de PC kan helemaal geen kwaad, gewoon regelmatig even schoonmaken en ondertussen genieten van de optimale airflow.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 516179 op 22-04-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hoe denk je dan dat de lucht door de 'gaten' van de ventilator gaat? Een fan draait zo snel met zijn weinige koppel dat deze fan de lucht weer schept en terug drukt. Hierdoor krijg je (een soort van) statische druk.
Het is inderdaad niet veel, maar het is effectief genoeg om geen stof te zuigen met je pc.
Een computerfan heeft 0 torsie, hou een fan maar eens stil met je vinger. Je ziet dan dat deze niet direct opstart, dat komt omdat de fan niet genoeg torsie heeft om zichzelf op gang te brengen. Na een tijdje (afhankelijk van de fan paar sec tot 1 min) komt de fan weer op gang, dat komt doordat deze zichzelf dan een starterkick geeft om op gang te komen.
Dat is alleen bij de vreselijk low RPM fans. Alle fans die ik tot nu toe gehad heb, konden allemaal gemakkelijk weer opstarten. Ook waren sommigen echt in staat om een snee in je vinger te slaan (ja dat waren wel wat meer vermogen en wat oudere fans (delta fans voor degene die ze nog herinnert :P))
leuk filmpje over delta fans:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
12 Delta fans!
Overigens werken hovercrafts niet doordat de fans de hovercraft in de lucht houden. De fans houden via de skirt lucht "gevangen" onder de hovercraft, daar "drijft" het voertuig op waardoor er weinig tot geen weerstand naar de grond is. Als de skirt ergens lek is hebben de motoren onvoldoende vermogen om het voertuig in de lucht te brengen.
Ze vullen die skirts van je zeker met magie? ;)
Wat cijfers, een simpele computerfan kan ongeveer 0.1 tot 0.2 millibar aan statische druk opwekken op maximaal vermogen onder ideale omstandigheden (wanneer de lucht daadwerkelijk terug duwt wordt een fan vele malen inefficienter). Wanneer je een 1 cent muntje op tafel legt creert dit muntje een druk van ongeveer 1 millibar.
citation needed.
maar de vorm van de vleugels (fanbladen) maakt heel veel uit voor het principe waarop de ventilator werkt. Een ventilator in een PC is dan niet zomaar te vergelijken met die in een stofzuiger bijvoorbeeld.
Cooler master turbine master:
Afbeeldingslocatie: http://www.vortez.net/index.php?ct=articles&action=file&id=6271
Lijkt aardig wat op een turbine blad als je het mij vraagt. De vorm en principe is ongeveer gelijk, maar dan voor een andere schaal. PC fans zijn er in alle soorten en maten ;)

Een PC kast heeft echt niet zoveel druk nodig om effectief overdruk en onderdruk te creeeren. Stof heeft enorm weinig druk nodig om te verplaatsen.

En probeer eens een 200mm fan aan je zijpaneel te bevestigen, je merkt dan echt je hot pockets wel door gevolg van overdruk.

[ Voor 106% gewijzigd door Fordox op 23-04-2014 08:29 ]

Pagina: 1