PC problemen...zie het ff niet meer

Pagina: 1
Acties:

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-01 14:16
Hallo,

zo'n 10 maanden geleden een systeem samengesteld en laten assembleren bij Azerty.
Volgende specs:

Sinds dag 1 heb ik er echter al problemen mee. Hij functioneert in principe ok, behalve als ik wat zwaardere grafische dingen doe zoals een leuke game. Dan crashed die vaak, in het verleden zelfs zo erg dat hij terug kwam met een corrupte bios en dus in principe dood was.
Vaak was de melding "power surge detected...system shutdown bij Aus power surge protection"of iets van die strekking.

Inmiddels is hij al 5 keer terug geweest en is het volgende al vervangen, Azerty heeft hier nooit moelijk over gedaan, dus qua service geen klachten:
voeding (tevens geupgrade)
moederbord
geheugen (2 keer)
videokaart

Hij crashed nu nog steeds wel regelmatig als ik iets zwaars doe, maar niet meer met de catastrofale gevolgen als toen.....ik ben er wel een beetje klaar mee, heb al aardig wat kosten gemaakt met hem telkens heen sturen en denk nu om hem maar gewoon te vervangen......maar wellicht dat iemand hier die nog een idee heeft wat dit in godesnaam kan zijn?

Ik dacht wellicht nog aan tempartuur issues, maar de metingen laten niets vreemds zien, en ook als ik de kast open houd voor extra koeling is er geen verschil...dus dat valt hiermee volgens mij ook af.

Verwijderd

En uit welke onderdelen bestaat die machine nu?

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 15:22
Hmm, alleen je cpu is gebleven ??? Zeldzaam, maar niet onmogelijk.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-01 17:20
Misschien een aarde probleem? En wat voor software draai je? Al eens geprobeerd om gewoon een nieuw kaal OS te installeren?

[ Voor 61% gewijzigd door Junia op 12-04-2014 12:23 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

TommieW

Numa numa.

Heb je andere monitoring software?
De tekst "power surge detected...system shutdown bij Aus power surge protection" komt mij ook bekend voor. Ik had toen de Asus monitoring software (AI Suite en PC Probe II) draaien tegelijk met AIDA64. Na alle Asus troep software (dus de hele AI suite) er af gegooid te hebben, heb ik nergens meer last van.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• breagor
gaat om een:
intel i5 4670
asus gtx770 --> vervangen door hetzelfde type
asus h87m-plus moederbord --> vervangen door hetzelfde type
XFX core edion 650W voeding --> vervangen door Seasonic S12G-750
crucial balistic 16G --> vervangen door Corsair vengeance 16G

Ik heb al van stopcontact gewisseld en daar tevens een overspannings beveiliger tussen gezet, maakte ook niets uit.
Ik heb standaard verder geen monitorings software aan staan.
Ook al diverse malen opnieuw alles kaal geïnstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door breagor op 12-04-2014 13:47 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

TommieW

Numa numa.

Je hebt ook geen Asus software draaien?
Zo ja, verwijder dat toch maar eens. 't Zou net het verschil kunnen maken. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

"alles kaal geïnstalleerd"

Dus alleen Windows + stuurprogramma's + updates ? Of nog ander spul.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-01 08:48
Draai eens een intel burn test op hoge settings.

• breagor
Van scratch af aan geinstalleerd is wellicht een betere term....het probleem doet zich alleen voor bij hogere loads...dus uiteraard wordt er dan vervolgens een willekeirige game geinstalleerd...en als ik die ongeveer een half uurtje speel crashed de boel weer.

Zie in mijn programma overzicht geen Asus spul staan.

Zojuist een cpu stress test gedraaid plus temp metingen tegelijk aan en geen rare dingen....ik vermoed dat het in de hoek van de videokaart zit omdat het alleen optreed als ik wat zwaardere games draai. Bijv. Hearthstone geeft geen last, migth en magic 10 veel last en bijv. Diablo 3 matig last...lijkt erop hoe zwaarder hij grafisch aan de bak moet hoe meer problemen....maar ja die is al eens vervangen.

Denk toch maandag maar een laatste keer weer opsturen en even met Azerty in conclaaf om te kijken wat de opties nog zijn...

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een tijd geleden ook een PC van een klant gehad waar alles aan vervangen is; moederbord, videokaart, geheugen, harde schijf... niks baatte. Behalve het vervangen van de CPU. De computer werkte goed, maar liep vast na 0,5/1 minuut gamen.

Ja, een kapotte CPU is zeldzaam, maar het is ook in dit geval waarschijnlijk wel de oorzaak. Ik zou eens vragen of ze de CPU willen nakijken.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 16:07
Het is als ik het volgende draadje lees :

http://www.tomshardware.c...s-gtx770-dc2-crashed.html

naar alle waarschijnlijkheid je videokaart. Voor sommige mensen worden hierin de issues opgelost.

Verwijderd

Je hebt van stopcontact gewisseld, heb je een geaard stopcontact nu? Dat is namelijk wel belangrijk, je krijgt de raarste dingen als je computer niet geaard is.
Meestal zijn de stopcontacten in de keuken wel geaard. dan moet je dus een stopcontact hebben met 2 van die pinnetjes.
Ik heb op internet ook wel eens gelezen over die asus anti surge, dat het gewoon niet werkte, en daardoor ook de computer steeds uitging enz.
Als het goed is moet je dat in de bios uit kunnen zetten, probeer dat eens.

• breagor
@Baloes, goede thread! Zie dat sommigen exact dezelfde symptomen hebben als ik...bijv. het flikkerende scherm bij cutsceens in diablo 3.......kan ik wat mee thanks!..ga ik me morgen even in verdiepen..

Mocht het niet baten dan ga ik terug naar Azerty met het verzoek voor de zekerheid deze kaart in te ruilen voor een ander type, en toch ook maar even naar de cpu te kijken.

Stopcontact is geaard, zal morgen eens kijken of het uitzetten van anti surge nog helpt..heb er nu immer een hardwarematige overspannings beveiliger tussen, dus zou gevaarloos moeten kunnen :-)

• breagor
Tips uit de thread waarop Baloes duidde gevolgd, en eerste tests lijken positief....crashed al niet meer na een cutscene bij diablo 3...stemt hoopvol...
Pagina: 1