• jaco molenaar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-01 06:56
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem. Via een medetweaker een fx 8350 overgenomen en zelf een sabertooth gekocht. N ging ik vrolijk mijn systeem installeren, maar er gebeurd niks. Mijn cpu lampje brand en naar 5 seconden gaat het systeem uit.

Ook geprobeerd met mijn oudere 965, hier hetzelfde verhaal. Via de originele bios lijkt de fx 6100 als enige compatible, deze cpu ook geprobeerd en weer niks! Ik wil dus mijn bios updaten maar dat gaat niet zonder bios.

Wie kan mij helpen??

gr
Jacco

Verwijderd

Kun je wat meer informatie vertellen over de rest van systeem specs?

• jaco molenaar
Amd fx 8350 black edition
asus sabertooth 990 fx
xfx hd R9 290
scyte mugeon 2
8gb amd performance memory
2x 1tb western digital green
1x ocz vector 128gb
600 watt redcom voeding
fractal design r4
f

Verwijderd

Kun je eens wat meer vertellen over je voeding?

• jaco molenaar
Dit is mijn voeding, mijn vorige systeem een amd 965 en een asrock 970 extreme 3 hebben op dezelfde voeding gedraait icm met de r9 290. lijkt me niet dat het hieraan ligt

pricewatch: Recom Power Engine 600 Plus

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Kan je alvast vertellen dat dat geen goede voeding is, ik had ook een Recom 700W en die had moeite met een 4870x2 terwijl dit ruim binnen de specs zat.

• jaco molenaar
Ja dat weet ik, maar zoals hierboven vermeld, het heeft op een zwaar overclockte systeem gedraaid!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Je moet minimaal BIOS versie "1604" hebben. Weet je zeker dat je dat hebt?
Bron.

Zo niet, dan zou je moeten kijken of je via "Asus Flashback" een nieuwere BIOS kan flashen. Flashback is gemaakt voor dit soort situaties. Ik weet het alleen niet zeker of je moederbord dit heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door TommieW op 12-04-2014 13:40 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• jaco molenaar
dat ik minimaal bios versie 1604 moet hebben weet ik. Diegene van wie ik het mobo heb overgenomen heeft op een fx 6200 gedraaid, dit was op de stock bios. NU kan de fx 6100 al op een oudere versie draaien, de 0813, dus ik neem aan dat het gewoon op de 0901 bios draait.

Ik heb dit gisteren geprobeerd dus met een fx 6100, hierbij houdt ik hetzelfde problemen. Ik moet dus op 1 of andere manier mijn bios updaten, maar ik heb niet de asus flashback, dit zit alleen op de 990fx revision 2.

Help!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Vaak is dan de enige oplossing die nog over blijft dat je een compatible CPU moet regelen.
Je kan bijvoorbeeld eens proberen bij de lokale computerwinkel. Met een beetje geluk hebben ze iets liggen wat compatible is, en je even kan lenen. Je zou ook kunnen proberen om terug te gaan naar de persoon waar je het moederbord van gekocht hebt, en met zijn CPU een nieuwe BIOS te flashen.

Van wat ik verder even heb geGoogle'd, is er niet zo snel een andere oplossing te vinden, helaas. :(

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• jaco molenaar
Maar de fx 6100 is in principe toch compatible of ben ik nou gek?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

jaco molenaar schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:57:
Maar de fx 6100 is in principe toch compatible of ben ik nou gek?
Nee, de 6100 is 1 jaar ouder dan de 8350.

• jaco molenaar
Ja dat begrijp ik, maar als je kijkt is de fx 6100 compatible op een oudere bios versie versie, dus dan neem ik aan dat die ook op mijn bios versie de 0901 past!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27
Alle kabels van de voeding naar het moderboard controleren.
Zowel de 4+4 bij de CPU als de 'main' (die langere) :)
Kabel van voeding naar de GFX controleren.
Alles loskoppelen behalve GFX en boot HDD.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• jaco molenaar
Hoe bedoel je alles loskoppelen? Kun je wat specifiekere details geven en wat je daarmee beoogd?

• Nnoitra
Alles wat stroom vreet en niet nodig is om te booten (gfx, cpu+koeler, ssd).
Maar eerst: alle aansluiting controleren en ook maar meteen de cpu+socket+cpukoeler.

Ik gok namelijk op:
- voeding te weinig prik
- een stroom kabel niet goed aangesloten
- cpu socket deugt niet, wat kan komen door slecht gemonteerde koeling.

[ Voor 63% gewijzigd door Nnoitra op 12-04-2014 14:56 ]

• jaco molenaar
oke! Wil je hiermee uitsluiten dat het aan de voeding ligt?

• jaco molenaar
Zou er dan zoveel verschil zitten tussen de fx 8350+sabertooth 990fx vs x4 965+ asrock 970 extreme 3?

Ik heb de cpu nu gewoon op de bord zitten zonder koeler, weet je hoe een werk het is om de scyte er iedere x weer op te zetten, lijkt me niet dat het socket niet deugt.

Maar ik zal het straks testen

• Nnoitra
Weet jij hoe snel die FX8350 heel erg heet wordt zonder koeler? :+
En dat ie daarom wel eens meteen uit kan gaan?

En als dat het niet is, dan kan het wel eens zijn dat het moederbord 'weet' dat er geen cpu koeler(fan) aangesloten is en dan 'denkt' hij: fuck you, ik doe niks! :>

• jaco molenaar
Duidelijk!😉

• Nnoitra
Als het een van deze twee is; voel je vrij om jezelf voor de kop te slaan, het op te nemen en het filmpje te delen :P

Succes met testen! d:)b

• jaco molenaar
deal!

Ik geloof namelijk niet dat dat het is, de originele bios versie zit er nog op, deze zal blijkbaar eerst geflashed moeten worden. Zou je theoretisch in je bios moeten kunnen komen ook al wordt de cpu niet ondersteunt?

[ Voor 95% gewijzigd door jaco molenaar op 12-04-2014 15:18 ]

• Nnoitra
Als de CPU niet gesupport is met de huidige bios, zou je (als ik mij niet vergis) wel de POST zien met daarin de melding "unsupported CPU" of iets dergelijks.
Zie jij zoiets of blijft het scherm zwart en is met meteen 'exit' na de powerup?

Jij zegt dat je met een FX6100 hetzelfde probleem hebt en dat die wel ondersteund zou moeten zijn?
Correct?
Zo ja; dan lijkt mij dat het geen gevalletje "upsupported cpu" is.

Nogmaals, sluit eens een fan aan op de CPU_FAN poort op het mobo.
Disclaimer: CPU's prik geven zonder een koeler is NIET gezond voor de CPU, ook al bestaat er zoiets als overheating protection''. Zonder koeling draaien is geheel op eigen risico.

• jaco molenaar
Hoi, een week later heb ik eens een x tijd om mijn pc verder et onderzoeken. Ik heb alles losgekoppeld met allen de gpu, ssd en cpu met fan aangesloten. Ik zie een zwarte scherm, mijn monitor komt niet ui slaap mode, en mijn pc is meteen exit naar powerup.

Wat nu?

• jaco molenaar
Na een hoop gekloot start mijn pc op en kan ik in windows komen, ik heb mijn hele systeem buiten de kast opnieuw opgebouwd. NU nog 1 probleem, met mijn oude hd 4850 krijg ik wel beeld, en met mijn r9 290 geen beeld, kan dit met mijn voeding te maken hebben?
Pagina: 1