• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb een nieuw Gigabyte GA-Z87-HD3 moederbord, i7 4770K cpu, en 2x8GB Crucial Ballistix Tactical RAM aangesloten op mijn 'oude' Zalman ZH600-HP (600 watt) voeding (ATX-aansluiting, en 12V aansluiting). Verder alleen monitor (onboard DVI), keyboard (PS2) en muis (USB) aangesloten.

Helaas wil de boel niet starten. Fans (cpu + case) gaan wel draaien, moederbord chipset wordt ook enigszins warm. CPU lijkt niet warm te worden. Ook geen beep en beeld. Als ik de pc-speaker aansluit dan hoor ik wel een zacht ritmisch 'tikken' (??)

Omdat ik geen andere cpu, moederbord, voeding of geheugen heb, wordt het lastig om eea uit te sluiten.

Wat heb ik verder geprobeerd;
- 1 reepje geheugen ipv 2
- videokaart aangesloten
- BIOS batterijtje kort verwijderd

Heeft iemand enig idee op basis van bovenstaande symptomen? Anders ga ik morgen even langs een lokale computerzaak.

Groetjes, FaceDown.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, het zou van alles kunnen zijn. Voeding, moederbord, geheugen. Wil je echt weten wat het probleem geeft dan wordt het toch uitsluiten door onderdelen te vervangen.
Veel minimaler dan deze setup gaat het niet worden.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:44
CPU er goed in zitten en de koeler goed geplaatst?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
CPU en koeler gecheckt, zitten goed.

Wel twijfel ik nu enigszins over de voeding (die overigens wel gegarandeerd goed is, komt uit mijn oude setup); Ik heb de ATX aansluiting (20 pins?) en de 8 pins 12 V aansluiting beide aangesloten. Ik neem aan dat dit goed is?

Groetjes, FaceDown.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is goed. Wat zou kunnen is dat het bord per se een 24 pins voeding nodig heeft, al heb ik dat nog niet zo heel vaak gezien eigenlijk.

• Koldur
  • Laatst online: 11:00
Heb je de socket van je moederbord bekeken? De meest gemaakte fout is eventjes te gemakkelijk de CPU erop willen zetten en dat daardoor een aantal pinnen verbuigen. Ik hoop het niet, maar het lijkt het moederbord te moeten zijn.

Ik denk dat je voeding gewoon een 24 pins aansluiting heeft, vooral omdat je ook een 8 pins 12v hebt. Ik neem aan dat je met het 1 reepje testen beide reepjes hebt getest?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Koldur schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:01:
Heb je de socket van je moederbord bekeken? De meest gemaakte fout is eventjes te gemakkelijk de CPU erop willen zetten en dat daardoor een aantal pinnen verbuigen. Ik hoop het niet, maar het lijkt het moederbord te moeten zijn.

Ik denk dat je voeding gewoon een 24 pins aansluiting heeft, vooral omdat je ook een 8 pins 12v hebt. Ik neem aan dat je met het 1 reepje testen beide reepjes hebt getest?
CPU socket is in orde (CPU kan er ook maar op 1 manier in door de inkepingen in het PCB).

Voeding is idd 24 pins en is aangesloten. 8 pins 12V ook. Heb qua geheugen allerlei combinaties geprobeerd, 1 slot, 2 sloten etc..

Ben net even de pc zaak hier om de hoek binnen gelopen. Die gaven aan dat het de BIOS zou kunnen zijn. Op de site van Gigabyte lees ik dat alleen de laatste versie Haswell ondersteunt. Zou het kunnen zijn dat dit het euvel is? Dat er dus een oudere BIOS-versie op zit? Of zou ik dan toch nog beeld moeten krijgen?
BIOS upgrade is wel erg lastig zo zonder werkende cpu..

Groetjes, FaceDown.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In veel gevallen is het zo dat als je bios te oud is en je CPU niet ondersteund wordt dat het ding ook geen beeld geeft. In dat geval moet je even flashen met een CPU die wel ondersteund wordt en dan zal het zonder problemen moeten werken.

Maar, het lijkt me in dit geval echt ZEER onwaarschijnlijk. De Z87 kwam tegelijkertijd uit met de i7 4770K. Er is geen oudere generatie die op dit bord gaat werken. Dus de kans dat het daar ligt lijkt me zeer klein

• Koldur
FaceDown schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:18:
[...]

CPU socket is in orde (CPU kan er ook maar op 1 manier in door de inkepingen in het PCB).

Voeding is idd 24 pins en is aangesloten. 8 pins 12V ook. Heb qua geheugen allerlei combinaties geprobeerd, 1 slot, 2 sloten etc..

Ben net even de pc zaak hier om de hoek binnen gelopen. Die gaven aan dat het de BIOS zou kunnen zijn. Op de site van Gigabyte lees ik dat alleen de laatste versie Haswell ondersteunt. Zou het kunnen zijn dat dit het euvel is? Dat er dus een oudere BIOS-versie op zit? Of zou ik dan toch nog beeld moeten krijgen?
BIOS upgrade is wel erg lastig zo zonder werkende cpu..
Die computer zaak om de hoek lijkt me dan niet echt betrouwbaar, die update is namelijk voor de Haswell refresh CPU die nog helemaal niet uit is en jij dus niet hebt. Kan je probleem dus echt niet zijn.

Gelukkig is je socket nog goed, ookal lijkt het niet fout te kunnen, geloof me, het gaat zo verschrikkelijk vaak fout.

Wat het nog kan zijn buiten een DOA bord, is dat het geheugen niet compatible is met je bord, misschien even een ander merk geheugen proberen? En je weet trouwens zeker dat de afstandsbusjes in je kast goed zitten? Belangrijk daarbij is dat er dus geen busjes zitten waar geen gaten onder je moederbord zitten zodat het kortsluiting veroorzaakt.

En wat doet je PC speaker als je helemaal zonder geheugen boot?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Koldur schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:25:
[...]

Die computer zaak om de hoek lijkt me dan niet echt betrouwbaar, die update is namelijk voor de Haswell refresh CPU die nog helemaal niet uit is en jij dus niet hebt. Kan je probleem dus echt niet zijn.

Gelukkig is je socket nog goed, ookal lijkt het niet fout te kunnen, geloof me, het gaat zo verschrikkelijk vaak fout.

Wat het nog kan zijn buiten een DOA bord, is dat het geheugen niet compatible is met je bord, misschien even een ander merk geheugen proberen? En je weet trouwens zeker dat de afstandsbusjes in je kast goed zitten? Belangrijk daarbij is dat er dus geen busjes zitten waar geen gaten onder je moederbord zitten zodat het kortsluiting veroorzaakt.

En wat doet je PC speaker als je helemaal zonder geheugen boot?
Die zaak heb ik ook mij twijfels over.

Ik heb het bord nu aangesloten buiten de kast, om kortsluiting door de kast uit te sluiten.

Als ik zonder geheugen probeer te booten is er geen verandering. Heb zojuist ook nog een ander reepje geheugen geprobeerd wat ik nog had liggen; zelfde verhaal. Het geheugen lijkt me dus het probleem niet te zijn.

Groetjes, FaceDown.

• Koldur
FaceDown schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:56:
[...]

Die zaak heb ik ook mij twijfels over.

Ik heb het bord nu aangesloten buiten de kast, om kortsluiting door de kast uit te sluiten.

Als ik zonder geheugen probeer te booten is er geen verandering. Heb zojuist ook nog een ander reepje geheugen geprobeerd wat ik nog had liggen; zelfde verhaal. Het geheugen lijkt me dus het probleem niet te zijn.
Als het zonder geheugen ook niet piept dan is je moederbord defect, kan niet anders, heeeeeeeel misschien je CPU nog, maar dan nog moet het bord in principe piepen dat er dingen niet kloppen.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Update:

Heb vandaag een ander moederbord opgehaald (MSI Z87-G45; en wat blijkt: Niets! De fan van de voeding wil niet eens goed gaan draaien (hapert wat), wat erg vreemd is want dat gebeurde bij het vorige bord nog wel. Net mijn oude bord (Core2Duo E8400 cpu) nog eens aangesloten en werkte perfect op de voeding. Mogelijk werkt de voeding dus niet met moderne i7 processoren :? Het is een Zalman ZM600-HP wat een 600 watt voeding is. Als een andere voeding ook niet werkt, dan moet het wel aan de cpu liggen, lijkt me?

Iemand nog heldere ideeen hierover??

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Ik heb gehoord dat Haswell's picky konden zijn met hun PSU's. Hoe oud is die PSU? Kan goed zijn dat ie geen 600W meer kan leveren. Hoe zien je VRM's er uit? http://www.sicomputers.nl...en/ocz/ocz-zt650w-eu.html
Een OCZ ZT 650w heeft redelijke review's en een prachtige prijs op Sicomputers.
Goedkoper vind je je shit niet dan bij SiComputers.
En voor die 31,50 (was eerst 41,50) haal ik er volgende maand ook nog één :P

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Het lag aan de voeding. Een Zalman ZM600-HP voeding die blijkbaar om wat voor reden dan ook niet met de nieuwste moederborden/cpu's wil samenwerken. Wellicht zelfs een probleem van alleen mijn exemplaar omdat ik op internet gebruikers heb gevonden die hem wel gebruiken samen met de nieuwe moederborden (of wellicht hebben deze de 'plus' variant die bepaalde verbeteringen zou hebben).

Anyway; case closed!

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Verassende wending: Vandaag mijn bodje teruggekregen na RMA; Blijken ze verbogen CPU-socket pinnen te hebben 'gerepareerd'. Ik zie inderdaad dat er een aantal scheef staan. Nu weet ik dus zeker dat dat voor het opsturen NIET het geval was. Ik heb dit specifiek gecontroleerd namelijk, omdat ik naar de oorzaak van het niet-POST'en heb gezocht.

Dit is natuurlijk wel zwaar klote omdat ik al een ander bord heb, en van plan was dit Gigabyte bord te verkopen als 'nieuw'. Dat kan nu dus niet meer, hoewel men aangeeft dat het bord nu wel POST.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de webshop en dan zullen we zien wat er gaat gebeuren.

Groetjes, FaceDown.

• Koldur
FaceDown schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:57:
Verassende wending: Vandaag mijn bodje teruggekregen na RMA; Blijken ze verbogen CPU-socket pinnen te hebben 'gerepareerd'. Ik zie inderdaad dat er een aantal scheef staan. Nu weet ik dus zeker dat dat voor het opsturen NIET het geval was. Ik heb dit specifiek gecontroleerd namelijk, omdat ik naar de oorzaak van het niet-POST'en heb gezocht.

Dit is natuurlijk wel zwaar klote omdat ik al een ander bord heb, en van plan was dit Gigabyte bord te verkopen als 'nieuw'. Dat kan nu dus niet meer, hoewel men aangeeft dat het bord nu wel POST.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de webshop en dan zullen we zien wat er gaat gebeuren.
Heb je het plastic protectortje wel weer geplaatst op de socket voordat je het moederbord terugstuurde? Zo nee, dan kunnen zowel jij als de shop gelijk hebben, waarmee de garantie in principe verlopen is. Logisch ook als dit het geval zou zijn, anders niet natuurlijk!

Verwijderd

Koldur schreef op woensdag 23 april 2014 @ 23:39:
[...]

Heb je het plastic protectortje wel weer geplaatst op de socket voordat je het moederbord terugstuurde? Zo nee, dan kunnen zowel jij als de shop gelijk hebben, waarmee de garantie in principe verlopen is. Logisch ook als dit het geval zou zijn, anders niet natuurlijk!
Dan nemen ze 'm toch helemaal niet in voor RMA?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Koldur schreef op woensdag 23 april 2014 @ 23:39:
[...]

Ja protectortje was geplaatst en ook weer met protector teruggekregen. Transportschade is dus uitgesloten.

Net bericht terug van Megekko.nl. Ze beweren glashard dat ik die pinnen verbogen heb. Ik weet zeker dat dit niet zo is, omdat ik dit gecontroleerd heb (is zelfs hierboven in dit topic te lezen). Ik heb ook aangegeven dat ik deze controle kan aantonen doordat op een forum (hier dus) gepost heb dat ik de socket heb gecontroleerd.

Het idiote is dat je hier dus niets tegen kunt doen. De rechtsbijstandverzekering heeft een limiet van 200 eur voordat ze actie ondernemen en bij de geschillencommissie betaal je 65 euro. Het enige wat ik kan doen is een aantal negatieve shopreviews achterlaten. Het idiote is dat ze blijkbaar niet beseffen dat die reviews ze veel meer schade toebrengen dan die ene keer 90 euro verlies nemen.

[ Voor 42% gewijzigd door FaceDown op 24-04-2014 18:39 ]

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1