wachtwoord beveiligde share

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
hallo, ik heb een vraagje over het delen vanaf een windows 7 pc naar een windows 8.1 pc...het delen is geen probleem zolang ik "iedereen" toestemming geef. Echter is dit niet de bedoeling...voorheen had ik het zo gedaan dat ik op mijn eigen computers het zelfde account heb en daardoor er geen problemen waren met rechten. maar gezien windows 8 een e-mail adres gebruikt als login naam, werkt dit niet meer...windows 7 laat het niet toe om een "@" in de gebruikersnaam te plaatsen...hoe kan ik dit oplossen?

windows 8.1 in offline modes zetten is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Een thuisgroep aanmaken zou evt een oplossing zijn. Of vanaf de windows 8 pc op de share inloggen met gebruikersaccount (al dan niet speciaal voor dit doel aangemaakt) van de windows 7 pc werkt ook

[ Voor 62% gewijzigd door -36- op 11-04-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
ik snap het even niet helemaal...misschien kan je het een beetje meer uileggen?

eerst had ik dit:
Windows 7 op alle pc`s met zelfde gebruikers accounts. (geen problemen)

Nu:
de host waar alle shares staan: windows 7, en de client computers hebben windows 8.1 en het is de bedoeling dat ik vanaf een windows 8 computer bij de shares kan die op de windows 7 staan.

Ik heb geprobeerd om op de windows 8 computers het zelfde account aan te maken als op de windows 7, dit heb ik niet voor elkaar gekregen gezien windows 8 me verplicht met een e-mail adres te werken.

Andersom, op de windows 7 computer geprobeerd hetzelfde account te maken als op de windows 8 computers wat niet gaat omdat ik geen e-mial adres kan gebruiken...

Ik heb een tijdje een offline account geprobeerd op de windows 8 computers, dit werkt zover als de share gaat maar hier is het probleem dat ik me overal apart voor moet gaan aanmelden (ingebouwde e-mial, skype, facebook, instagram...enz..)

een homegroup ben ik niet zo fan van...nooit echt helemaal uitgezocht maar lijkt me niet al te handig als vrienden van me een laptop ofzo menemen en bij me shares moetten

het is de bedoeling dat ik uiteindelijk kan zeggen dat mijn computers lees en schrijf rechten hebben, me ouders (eigen account/computers) ook erbij kunnen maar dan alleen lezen, zelfde voor de media centers (ook alleen lezen) en als "vreemde" computers op het netwerk zitten dat deze ook alleen lezen rechten hebben. en als het kan zonder dat er aangemeld hoeft te worden met speciale gebruikersnaam enzo.

sorry als het een beetje wazig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Stel je hebt op pc1 (windows 7 pc, waarop de te delen mappen staan) een account met gebruiker pietje en wachtwoord 1234 (hoeft niet perse de account te zijn waarmee je je aanmeld bij windows). Vervolgens geef je bij de gedeelde map pietje de juiste rechten (bv lezen+schrijven). Vervolgens ga je met pc 2 (windows 8 met online account) met de netwerk verkenner naar de op pc1 gedeelde map toe. Dan word er om een gebruikersnaam+wachtwoord gevraagd type hier pietje en wachtwoord 1234 en je hebt toegang tot de share.

Het verschil zit er dus in dat de account waarmee je toegang tot de share krijgt niet perse dezelfde account hoeft te zijn als waarmee je je bij windows (pc2 in dit geval) hebt aangemeld. Je kan je dus vanaf pc2 toegang tot de share op pc1 krijgen met een account die alleen bestaat op pc1

In de praktijk komt het er op neer dat je dan op pc1 meerdere gebruikers aanmaakt. Bv 1 voor jezelf, 1 voor vrienden, 1 voor gasten/media en 1 voor je ouders. En per account instelt wat er gedeeld moet worden en met welke rechten. Dan kan iedereen binnen het netwerk zich met het bijbehorende naam+paswoord die op pc1 zijn aangemaakt aanmelden op de netwerkshare van pc1.

Als je shareszonder homegroup toch beveiligd wilt hebben ontkom je er op deze manier helaas niet aan om op windows 8 pc's met extra wachtwoorden/gebruikers te werken, maar deze hoef je in principe maar 1 keer in te voeren.

Je kan natuurlijk ook alleen voor de windows 8 pc een homegroup aanmaken en de rest op de oude manier blijven doen.

[ Voor 52% gewijzigd door -36- op 11-04-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je bang bent dat je constant de inloggegevens moet invullen van de W7 machine, kan je via het Configuratiescherm > Referentiebeheer (Credential Manager) de gegevens invullen voor de betreffende PC. Dan worden die standaard en automatisch gebruikt. Homegroup is nergens voor nodig.

Om op een W8 share te komen die alleen je MS account bevat, kan je proberen door @ te vervangen voor \ en de volgorde omdraaien, dus ipv sander.jansen@outlook.com gebruik je outlook.com\sander.jansen. Overigens zou @ wel moeten werken in een accountnaam.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
bedankt voor al de info...ik ga hier eens mee klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 07:45
Vreemd maar waar.. Ik zie hier gewoon niet het goede antwoord tussen staan.

Ik gebruik ook de soortgelijke oplossing beschreven in de startpost. 2 computers waarbij er een share is op één machine. Op beide computers dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord geven, hierdoor gebeurt de authenticatie automatisch.

Topicstarter, je maakt de verkeerde account aan op de Windows 8 machine. Je kan zowel een Microsoft account als een lokaal account gebruiken op de Windows 8 machine. Met een lokale account werkt het identiek zoals op eerdere Windows omgevingen.

Onderstaand een link om een Microsoft account om te zetten naar een lokaal account:
http://www.techrepublic.c...-account-in-windows-81/#.

Onderstaand een link om een nieuwe gebruiker aan te maken met een lokaal account:
http://www.avoiderrors.ne...ser-account-in-windows-8/
Pagina: 1