Terminal server [Instellingen op alle gebruikers toepassen]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 06:43
Hallo,

Wij hebben sinds kort een Windows 2012 terminal server. Nu vraag ik me af hoe ik instellingen kan toepassen op alle gebruikers.

Voorbeeld 1:
Ik heb nu een extra taalpakket (engels) geïnstalleerd alleen is dit niet toegevoegd bij alle gebruikers en dit wil ik niet handmatig doen.

Voorbeeld 2:
Hoe koppel ik een bepaald bestandstype aan een standaard programma voor alle gebruikers.

Moeten deze instellingen altijd via een GPO gemaakt worden? Hoe weet je deze GPO te vinden en als het via een register instelling moet hoe weet je dan welke register instelling je moet hebben? Is dit een kwestie van Googelen en op deze manier ervaring opbouwen? Op deze manier gaat het sneller als ik met de hand 20 gebruikers inlog en een instelling aan pas.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:14
Je kan veel doen met GPO's. Maar je zou ook is kunnen kijken naar RES Workspace Manager. Dit is een zogenaamde UEM tool (user environment management). Hiermee kun je heel makkelijk allerlei van dit soort zaken managen.

Ik zou ermee beginnen om dit eerst onder de knie te krijgen op een testbakje en dan verder kijken naar uitrol op je terminal server.

Als je zonder software wilt managen dan zijn er meerdere manieren. GPO is er 1 van. Je kan ook veel zaken doen in een opstartscript. Met Group policy preferences kun je een boel doen overigens. Over wat voor taalpakket hebben we het in voorbeeld 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Bedankt voor je snelle reactie. Alleen hebben wij maar 20 gebruikers dus is de aanschaf van een software pakket niet echt rendabel.

Het wordt dus via een GPO of een opstartscript. In voorbeeld 1 heb ik het over een Windows taalpakket. De server software is Nederlands en ik heb het Engelse taalpakket gedownload wat ik wil gebruiken voor spellingscontrole dit moet echter per gebruiker aangezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:14
Ze hadden altijd een free edition van workspace manager 2012. Ik kan hem echter nergens meer terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Ok maar stel je doet het via GPO hoe weet je dan al die register instellingen te vinden. Is dit echt een kwestie van Google en ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25
Of met een snapshot technologie kijken wat de installer precies doet, of met ProcMon.

Registry-keys zijn makkelijker met GPP te zetten, GPO is vooraal predefined settings.

Is zon taal-pakket echter niet een MSI? Die kun je gewoon pushen via je AD, out of the box :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Paul schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:20:
Of met een snapshot technologie kijken wat de installer precies doet, of met ProcMon.

Registry-keys zijn makkelijker met GPP te zetten, GPO is vooraal predefined settings.

Is zon taal-pakket echter niet een MSI? Die kun je gewoon pushen via je AD, out of the box :)
Het gaat om een terminal server waarop het taalpakket al geinstalleerd is, het moet alleen per gebruiker aangezet worden. Het is in ieder geval vrij omslachtig dus, GPP zal ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
tel2 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:09:
Bedankt voor je snelle reactie. Alleen hebben wij maar 20 gebruikers dus is de aanschaf van een software pakket niet echt rendabel.

Het wordt dus via een GPO of een opstartscript. In voorbeeld 1 heb ik het over een Windows taalpakket. De server software is Nederlands en ik heb het Engelse taalpakket gedownload wat ik wil gebruiken voor spellingscontrole dit moet echter per gebruiker aangezet worden.
Wel grappig dat je na 10 min al weet dat een software pakket niet rendabel is terwijl de basis functionaliteit die jij nodig lijkt te hebben gratis is (procedure is volgens mij in WM 2014 de normale versie te installeren, deze werkt geloof ik 45 dagen voor 25 users, waarna deze daarna automatisch terugvalt naar de gratis versie voor unlimited users) , en ook nog eens een stuk meer kan dan dat jij in eerste nodig hebt. Juist om voor iedere huidige user en in de toekomst een concistente desktop uit te rollen is een pakket als dit perfect. Ik zou het zeker, zelfs mocht het voor dit specifieke issue niet nodig hebben eens testen.

Daarnaast kunnen zelfs de betaalde versie's van RES ook erg rendabel zijn (ook in kleine organisaties) omdat ze voor zover ik weet vrij goedkoop zijn, en na correcte inrichting juist een boel beheerszaken kunnen ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tel2 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:52:
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Als je even op google had gezocht op naar "taal instellen Windows 2012", dan had je al redelijk snel bij het volgende artikel uitgekomen:

Multilanguage in Windows 8 en Windows Server 2012

Daar staat letterlijk met schermafbeeldingen in hoe je na het installeren van het languagepack gebruikers kunt voorzien van een standaardtaal. Instellingen zetten via de registry zou ik niet echt doen als het standaard GPO instelling is...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Dennism schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:53:
[...]

Wel grappig dat je na 10 min al weet dat een software pakket niet rendabel is terwijl de basis functionaliteit die jij nodig lijkt te hebben gratis is (procedure is volgens mij in WM 2014 de normale versie te installeren, deze werkt geloof ik 45 dagen voor 25 users, waarna deze daarna automatisch terugvalt naar de gratis versie voor unlimited users) , en ook nog eens een stuk meer kan dan dat jij in eerste nodig hebt. Juist om voor iedere huidige user en in de toekomst een concistente desktop uit te rollen is een pakket als dit perfect. Ik zou het zeker, zelfs mocht het voor dit specifieke issue niet nodig hebben eens testen.

Daarnaast kunnen zelfs de betaalde versie's van RES ook erg rendabel zijn (ook in kleine organisaties) omdat ze voor zover ik weet vrij goedkoop zijn, en na correcte inrichting juist een boel beheerszaken kunnen ontlasten.
Ik zal hier nog eens naar kijken, ik dacht dat het misschien eenvoudiger via GPO was maar dit lijkt niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Res zal wel even wennen zijn, want ook daar doe je bepaalde zaken met policy templates en registry key's, het is zeker niet altijd point and click. Maar op de lange termijn kan een user workspace manager oplossing als Res je uren werk schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Question Mark schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:57:
[...]

Als je even op google had gezocht op naar "taal instellen Windows 2012", dan had je al redelijk snel bij het volgende artikel uitgekomen:

Multilanguage in Windows 8 en Windows Server 2012

Daar staat letterlijk met schermafbeeldingen in hoe je na het installeren van het languagepack gebruikers kunt voorzien van een standaardtaal. Instellingen zetten via de registry zou ik niet echt doen als het standaard GPO instelling is...
Deze had ik via Google gevonden maar dit gaat over het instellen van een andere taal, dus dat de interface helemaal naar het Engels gaat, dit is niet de bedoeling. Ik wil alleen Engels toevoegen zodat de spellingscontrole in bijvoorbeeld Outlook in het Engels werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
tel2 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:24:
[...]

Het gaat om een terminal server waarop het taalpakket al geinstalleerd is, het moet alleen per gebruiker aangezet worden. Het is in ieder geval vrij omslachtig dus, GPP zal ik eens naar kijken.
Dat kan gewoon via een GPO in de Language settings.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc754020.aspx

RES Workspace Manager is echt een enorme overkill voor wat de TS wil. En voor 20 gebruikers is het prima met een GPO en GPP te managen.

[ Voor 33% gewijzigd door Turdie op 11-04-2014 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
tel2 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 20:24:
[...]

Deze had ik via Google gevonden maar dit gaat over het instellen van een andere taal, dus dat de interface helemaal naar het Engels gaat, dit is niet de bedoeling. Ik wil alleen Engels toevoegen zodat de spellingscontrole in bijvoorbeeld Outlook in het Engels werkt.
Dan zul je de Office 2013(of andere als je een andere Office versie gebruikt) ADMX templates moeten importeren in je GPO en dan kun je daar de taal van de spell checker instellen:
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=35554

edit:
Sorry voor de dubbelpost

[ Voor 26% gewijzigd door Turdie op 12-04-2014 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
shadowman12 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 21:14:
[...]

RES Workspace Manager is echt een enorme overkill voor wat de TS wil. En voor 20 gebruikers is het prima met een GPO en GPP te managen.
Ben ik zeker niet in alle gevallen met je eens, als het alleen om dit issue gaat wel trouwens. Maar mijn ervaring met RES is dat het op de lange termijn gewoon weg (flink) gaat schelen in de tijd die je nodig hebt voor user enviroment management, zelfs in kleine omgevingen waardoor het vaak op termijn de paar uurtjes investering die je nodig hebt om het eigen te maken voor de bestaande omgeving vrijwel in alle gevallen opwegen tegen de winst in tijd die je op de lange termijn kan boeken met (zeker als je meerdere omgevingen beheerd doormiddel van bijv. exporteren en uitrollen van klant en klare building blocks voor bepaalde settings, al weet is dit mogelijk niet direct voor TS van toepassing).

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 12-04-2014 00:24 ]

Pagina: 1