Game PC ~1200 euro inclusief monitor

Pagina: 1
Acties:

• mducaneaux
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-10-2023
Beste mede-Tweakers,

Na een grote fout te hebben gemaakt door het kopen van een veel te dure game laptop ga ik terug naar een destkop. Deze wil ik graag zelf gaan bouwen. Ik ben hier al een tijdje mee bezig en heb aardig wat topics gelezen in het Destkop Aankoopadvies gebied. Toch heb ik nog nooit eerder zelf een pc gebouwd, al ben ik er zeer enthousiast over :) . Mijn laatste destkop (verkocht in januari, gekocht 2 jaar en 3 maanden daarvoor) heb ik laten bouwen door Alternate. Dit is mij zeer goed bevallen maar heb toch veel te veel geld uitgegeven aan bijvoorbeeld een moederbord van ongeveer 150-200 euro (totale prijs + assemblage was rond de 1200 euro). Er zijn hier op het forum een hoop slimme en vaardige mensen en daarom vraag ik hier om hulp. _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en schoolwerk, schoolwerk zal niet veel eisen. Onder de games vallen zware titels zoals Thief, Watch Dogs, Crysis, Wildstar, evt. Battlefield 4 enzovoort. Deze wil ik graag smooth op ultra kunnen spelen. Wanneer ik over een jaartje met mijn vriendin ga samenwonen willen wij allebei ons ding kunnen doen op deze pc, dus schoolwerk zal ook zeker aan bod komen (vriendin speelt alleen Sims :P ).

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Rond de 1200 euro, inclusief verzendkosten en een Monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Speakers van Trust
Muis (Steelseries sensei) en muismat van steelseries
Een goedkoop toetsenbord (geen idee welk merk)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc inclusief monitor, dit moet geen dure monitor worden maar wel een redelijke tussen de 150-250 euro.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidia en intel, wat de boer niet kent neemt ie niet. Nee even serieus, hierin ben ik heel eigenwijs, maar ik hou gewoon van die twee merken en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een redelijk stille pc lijkt mij heerlijk, ik heb hiervoor ook een niet goedkope behuizing in mijn lijstje staan. Grootte en energieverbruik interesseren mij niet heel erg.

Ga je overklokken?
Heel misschien de videokaart zelf, maar hier wordt een programmaatje voor meegeleverd dacht ik? De processor overklokken durf ik niet echt, dan ga ik mij echt op heel onbekend niveau begeven. Wat zijn de nadelen aan overklokken?

Overige vragen:
Hebben jullie nog tips voor wanneer ik de pc in elkaar ga zetten?
Is zo'n polsbandje tegen statische elektriciteit handig/nodig?
Is een tube koelpasta nodig voor tussen de koeler en processor? Zo ja, van welk merk kan ik dit het beste kopen?

Hier is mijn samengestelde lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,90€ 184,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,89€ 69,89
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 428,-€ 428,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1BenQ GW2450HM Zwart€ 155,70€ 155,70
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,25€ 82,25
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.231,57

Geheugen: Goedkoop, 8Gb zou genoeg moeten zijn?

SSD: Crucial m500, gegevens bewaren bij stroomuitval en lekker goedkoop.

HDD: Geen, in mijn vorige game pc had ik een 120gb ssd en geen hdd, dit was net niet genoeg. Als dit niet genoeg blijkt te zijn kan ik altijd nog een externe hdd kopen neem ik aan?

Behuizing: Mooie kast, goede airflow, en genoeg ruimte van wat ik heb gelezen.

Moederbord: Fixed op advies van br00ky.

Processor: De beste niet-overklokbare i5, een i7 lijkt me iets te veel van het goede.

Voeding: Seasonic doordat veel van jullie dit aanraden. 620W voor veiligheid, maatje van me zei dat bij stroompieken je PC heel soms over de 500 heen gaat, ik hoor graag jullie meningen hierover.

Processorkoeler: Goede reviews, leek me perfect voor een processor die niet overklokt gaat worden.

Videokaart: Fixed op advies van Gorateron.

Monitor: Hier ben ik onzeker over, ik had bij mijn oude destkop een Samsung 24 Syncmaster P2350 en zou graag een monitor van dezelfde kwaliteit willen kopen. Eventuele andere monitor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 236,90€ 236,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,90

Wat is het verschil tussen deze en de LG? Het prijsverschil is namelijk groot.

Monitor zijn nog twijfels over, ook over hoelang ik mee kan gaan met de gtx780.

Bedankt alvast voor alle adviezen en natuurlijk voor het lezen van mijn topic, welke heel veel vragen bevat!

Met vriendelijke groet,

Marc

[ Voor 125% gewijzigd door mducaneaux op 18-04-2014 21:29 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je wilt dus een moederbordje van 16x16cm in zo'n grote kast kwijt? je kunt beter een micro-ATX of normal ATX pakken. duurder moederbord heeft vaak meer aansluitingen, maar die zul jij over 't algemeen niet gebruiken. bovendien is een uATX bordje goedkoper en heeft 't sowieso meer aansluitingen. MSI moederborden zijn verder gewoon prima; nooit problemen mee gehad. als je een bordje van de grote 4 hebt is 't over 't algemeen goed (Asus, Asrock, Gigabyte, MSI), uitzonderingen uiteraard daargelaten.

koelpasta wordt megeleverd bij de Tranquillo

als de opslagruimte niet genoeg is kun je altijd nog een Interne HDD halen, en gewoon via Sata aansluiten

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-04 21:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede post, zo moeten er meer zijn.

CPU: prima, niks aan doen.
Mobo: waarom een ITX bordje in een ATX kast? Je beperkt je (uitbreidings)mogelijkheden hierdoor significant. De kwaliteit van de borden zijn momenteel erg vergelijkbaar, alleen heeft het ene bord meer te bieden dan het ander. Budget: pricewatch: ASRock B85 Pro4; meer audio mogelijkheden: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5. Ik zou voor de laatste gaan ivm audiochip.
GPU: weten anderen meer van dan ik.
Case: niets meer aan doen, heerlijk stil en ruim.
CPU koeler: prima in niet-overklok systeem.
RAM: goedkoopste setje 8gb, prima.
Voeding: kan minder, 520-550 is ook prima. Seasonic/XFX is de way to go. pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W, pricewatch: Cooler Master VS V550S, pricewatch: XFX Pro 550W.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 11-04-2014 17:16 ]

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Als je voor de 780 gaat, MSI aanrader. Loopt standaard al op hogere frequentie dan de Asus en is ook lekker stil.

pricewatch: Intel Core i5 4670 Boxed staat in je lijstje, ik zou zeggen gooi er een tientje extra bij en neem dan gewoon de pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed zodat je alsnog kunt gaan overklokken. Doe je dat, neem dan wel de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition o.i.d. dat is wat beter voor als je gaat overklokken. Neem je die koeler dan raad ik je aan een koelingpasta te kopen: http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSqZGhgVJsbW0tAA

Zoals hierboven ook al, je mini-itx is wat mij betreft een no-go voor zo'n systeem.
ATX moederbordje is wel een aanrader als je voor de overklok onderdelen gaat, iets groter en meer uitbreidingsmogelijkheden voor later.
Overklokken: pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 of de duurdere optie pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H
Niet overklokken: pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H (tevens µATX) o.i.d.

"Wat zijn de nadelen aan overklokken? "
Vraag maar eerder wat zijn de voordelen? Simpel: meer FPS in games, betere prestaties.
Een videokaart overklokken is tegenwoordig heel simpel, een processor eigenlijk ook alleen vereist iets meer aandacht... als ik dat zo mag zeggen. Zoek anders wat filmpjes/artikels op voor bijvoorbeeld de processor en videokaart die je van plan bent te nemen en te overklokken, en zie hoe ze het doen.

Hierboven staan al een aantal goede voedingen, wil je zekerheid dat je later een nog grotere videokaart wilt of eventueel zelfs CF/SLI draaien is meer watt wel verstandig (600w +?)

[ Voor 16% gewijzigd door Jofairden op 11-04-2014 17:41 ]

GIMJ

• martji
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-11-2022
Gorateron schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:38:
Als je voor de 780 gaat, MSI aanrader. Loopt standaard al op hogere frequentie dan de Asus en is ook lekker stil.
De standaardsnelheid maakt niet veel uit als je gaat overklokken, maar als er overgeklokt gaat worden, raad ik zeker de Asus aan. Bij mij loopt die prima iets boven de 1,2GHz.

• Jofairden
martji schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 18:30:
[...]

De standaardsnelheid maakt niet veel uit als je gaat overklokken, maar als er overgeklokt gaat worden, raad ik zeker de Asus aan. Bij mij loopt die prima iets boven de 1,2GHz.
Het feit dat de kaart standaard hoger loopt geeft aan dat deze het gemakkelijk draait, daarom staat hij daar immers standaard op. Een kaart die standaard hoger draait zou dus ook makkelijker hogere overclocks moeten behalen?
Feel free to correct me if I'm wrong there.

GIMJ

• mducaneaux
@ NLBUURMAN Mijn fout, na veel topics lezen en verdieptijd wist ik hier niks van! Dat stelt wel gerust over de grote 4, een van deze mobo's stonden in de planning. Top van de koelpasta bij die koeler, dat is weer een zorg minder! Dat over de HDD wist ik niet, ik dacht dat het moeilijker was dan alleen maar het installeren en aansluiten van de HDD in de kast.

@ br00ky Dat mobo van Gigabyte(sniper) ziet er goed uit, die zet ik in de build! Voeding zal ik ook even veranderen. Is het niet zo dat toekomstige kaarten (nvidia 9xx series) misschien meer watt nodig hebben of is dit een stomme gedachte?

@ Gorateron Bedankt voor de tip, dat wordt de 780 van MSI toevoegen aan het lijstje! Ik ben nog niet zeker van het overklokken maar er is een kleine kans dat ik het ga doen, hier verander ik dus even niets aan. Mobo heb ik veranderd in de Gigabyte(sniper). Als ik de 780 neem dan neem ik aan dat ik de komende 3-4 jaar geen nieuwe videokaart nodig zal hebben, klopt dit? Bedankt voor de info over overklokken :)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
componenten hebben steeds minder / evenveel energie nodig ;)
Dat is toch de trend op dit moment.

• Jofairden
mducaneaux schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 14:41:

@ Gorateron Bedankt voor de tip, dat wordt de 780 van MSI toevoegen aan het lijstje! Ik ben nog niet zeker van het overklokken maar er is een kleine kans dat ik het ga doen, hier verander ik dus even niets aan. Mobo heb ik veranderd in de Gigabyte(sniper). Als ik de 780 neem dan neem ik aan dat ik de komende 3-4 jaar geen nieuwe videokaart nodig zal hebben, klopt dit? Bedankt voor de info over overklokken :)
Als jij de 780 neemt weet ik bijna 100% zeker dat je de komende 3-4 jaren mee kunt.
Beetje overklokken erbij en hoppa! 780 is echt een beest van een kaart hoor ;) En ookal ga je eerst niet overklokken dan alsnog is het een monster.

GIMJ

• mducaneaux
@SmokingCrop Dus het is echt compleet veilig om met deze build een voeding van 520-550 watt te kopen?

@Gorateron Thanks, dat geeft wel een hoop vertrouwen!

[ Voor 4% gewijzigd door mducaneaux op 12-04-2014 19:24 ]

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 19:41
pak deze als monitor : pricewatch: LG 25UM65-P Zwart
heeft wat meer ruimte voor documenten en games

• SmokingCrop
  • Niet online
mducaneaux schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:23:
@SmokingCrop Dus het is echt compleet veilig om met deze build een voeding van 520-550 watt te kopen?
Een goede 520-550 Watter zal dat prima doen ;)

http://www.techpowerup.co...GTX_780_TF_Gaming/24.html
-> Max verbruik bij stresstesten van GPU: 275W
-> Gemiddeld verbruik bij gaming: 200W

http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/6
-> Max verbruik onder Load van CPU zonder overklokken + rest van systeem: 130 Watt

= Maximaal 405~ Watt
= 300~ Watt bij gaming (= ideaal qua efficiëntie van een 520-550W voeding)

Ik zou wellicht deze nemen: pricewatch: Seasonic S12G 550W

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 12-04-2014 20:27 ]

• mducaneaux
@thomas heb het liefst een 24 inch anders 23, de rest is iets te groot.

@Smokingcrop bedankt voor het onderzoeken en voor de info! Is de bronze versie van de seasonic 520w niet genoeg? Wat is het verschil tussen de bronze en die jij linkte? Alleen het stroomverbruik of?

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 19:41
met de 21om9 verhouding is het ongeveer net zo hoog als een 24inch
maar breed als een 27

• SmokingCrop
  • Niet online
De Gold versie heeft een betere efficiëntie, m.a.w. je zal de iets duurdere rekening nu terugbetaald krijgen via de energierekening. En 5 jaar garantie ipv 3.

• mducaneaux
@thomas Snap ik, alleen kies ik liever voor een iets minder breed scherm! ;)

@SmokingCrop Hier denk ik nog even over na, maar ga het waarschijnlijk wel doen, als het uiteindelijk scheelt :)

Heb ik nog een vraagje, na het in elkaar zetten van de pc, spreekt het voor zich hoe ik de bios moet updaten en de firmware? Of zijn hier guides voor? (remember, ben nog echt een noob hierin :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door mducaneaux op 13-04-2014 00:25 ]

• mducaneaux
Bumpie(sorry als dit niet mag/normaal is), zoveel topics zorgen voor een snelle daling! Heb ook een andere monitor in de build gezet.

[ Voor 20% gewijzigd door mducaneaux op 13-04-2014 19:15 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Volgens de pricewatch is die monitor slecht verkrijgbaar en het is ook nog een TN scherm.
Je kan beter een IPS of A-MVA scherm nemen. (tenzij supersnelle reactiesnelheid echt heel belangrijk is)
LG 24EA53VQ-P Zwart of BenQ GW2450HM Zwart lijken mij betere keuzes. (Voor de rest ken ik wel niet zoveel van monitoren)
Het Dell Ultrasharp U2412M Zwart scherm is ook goed. De reden waarom dit duurder is, komt omdat dit 1920x1200 verhouding is ipv 1920x1080.

[ Voor 20% gewijzigd door Robbedem op 14-04-2014 16:58 ]

• mducaneaux
@Robbedem Ik heb niet echt goede reviews gelezen over de LG over de Dell Ultrasharp. De BenQ lijkt mij hier het beste, maar sinds ik een heel goed samsung beeldscherm heb gehad van 24 inch die er heel erg op lijkt, is het een van de beste opties voor mij.

• Robbedem
Wat bedoel je met reviews? Professionele reviews of gebruiker reviews? Want de laatste moet je met een dikke korrel zout nemen. ;)

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Alsof je professionele reviews niet met een korrel zout moet nemen... Daar worden net de cherry picked sampes naartoe gestuurd (zoals de laatste reeks van AMD GPU's) en af en toe wordt er al eens een reviewer betaald voor een goede review. Ook leggen gebruikersreviews vaak meer praktische aspecten bloot en zijn ze gebaseerd op een langere gebruikstijd... Anyway, genoeg daarover.

On-topic: mijn vriendin heeft enkele maanden geleden de pricewatch: Dell P2314H gekocht en is daar tot nu toe zeer tevreden van. Mooi IPS paneel, verstelbaar, USB-hub,... Alles wat je van een scherm kan verwachten en nog fijn geprijsd ook. Verder niets meer aan te merken op de build :)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• mducaneaux
@Robbedem Dat snap ik, meerendeels gebruiker reviews. Mensen die ervaring hebben met het product, en dan vooral op tweakers, zullen niet snel onzin posten in mijn ogen.

@Aertsvijand Dat dacht ik dus ook, je wordt aan alle kanten voor de gek gehouden, ik vind de ervaring van gebruikers meer relevant. Gamed je vriendin ook veel? Het gaat mij met name om hoe games er uit zien zoals Thief, Assasin's Creed en BF4. Bedankt voor de info en voor de approval :*)

• Robbedem
Oké, het is waar dat je bij professionele reviews ook moet oppassen, maar eens je weet wat de betrouwbare bronnen zijn toch een stuk minder dan bij gebruikersreviews omdat die laatste nu eenmaal zelden door dezelfde persoon gepost worden. ;)
Verder is het kennisniveau tussen gebruikers ook zeer verschillend. Zo is het perfect mogelijk dat een goedkoop slechter scherm een betere score krijgt dan een duurder beter scherm. Dit kan omdat de mensen die gewoon een scherm willen en nog nooit beter hebben geweten hun nieuw scherm merkbaar beter vinden dan hun oud scherm en er dus een goede score aan geven. De mensen meer kennis en ervaring hebben, zouden op het goedkope scherm heel wat kunnen aanmerken, maar kopen dat niet omdat ze bij voorbaat weten dat het niet goed genoeg is voor hun. Zij kopen dus een duurder scherm, maar zijn nog steeds kritisch in hun review omdat ze weten wat er allemaal mogelijk is.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Neen ze gamed niet veel dus ik kan niets zeggen over eventuele blur bij snelle shooters oid. Ik heb langs de andere kant over geen enkel scherm recentelijk nog gehoord dat de verversingssnelheid te traag is. Niet dat je geen verschil ziet met 120Hz, maar je gaat prima op een normale monitor kunnen gamen :)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• mducaneaux
@Robbedem Dat veranderd mijn beeld wel, klinkt vrij logisch als je er even over nadenkt.

@Aertsvijand Aha dat begrijp ik!

Update: Heb de monitor en voeding veranderd. Ook heb ik het besturingssysteem aan het lijstje toegevoegd, had eerst nog de gedachte aan een niet legale windows maar dit lijkt mij te riskant en te veel gedoe. Is deze voeding echt goed genoeg voor 4-5 jaartjes? Of is het toch beter om voor een gold versie te gaan?

[ Voor 53% gewijzigd door mducaneaux op 17-04-2014 23:34 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
mducaneaux schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:25:

Update: Heb de monitor en voeding veranderd. Ook heb ik het besturingssysteem aan het lijstje toegevoegd, had eerst nog de gedachte aan een niet legale windows maar dit lijkt mij te riskant en te veel gedoe.
Gelijk heb je. En aanmoedigen van illegale software is hier verboden.
Is deze voeding echt goed genoeg voor 4-5 jaartjes? Of is het toch beter om voor een gold versie te gaan?
Die Seasonic is een uitstekende voeding die je zeker de komende jaren probleemloos kan gebruiken.

• mducaneaux
@br00ky Excuses, ik had al een vermoeden dat dat het geval was, heb nooit de intentie gehad om het daar over te hebben, maar had toch een reden nodig voor de toevoeging van de licentie. Top, die voeding hou ik er dan mooi in.

• mducaneaux
Update: onderdelen zijn besteld, alleen met een duurdere voeding van seasonic. Zijn er nog tips voor het in elkaar zetten? En wat voor programma's moet ik gebruiken om te kijken of alles goed werkt als alles in elkaar zit?

Thanks!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik vind de video's van deze meneer altijd wel fijn. Maar er zijn legio meer goede video's te vinden op YouTube.

Of alles werkt kan je in principe gewoon zien tijdens gebruik. Of wil je specifiek delen stressen?

• mducaneaux
@br00ky Bedankt voor de video's, ziet er goed en erg handig uit. In hoeverre is stressen nuttig voor bijvoorbeeld de processor en de videokaart?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Stressen is nergens goed voor :?

• mducaneaux
Nee dat snap ik, maar wat voor nuttige informatie levert het op?

• Reepje
  • Niet online
Geen.

Maar misschien ben je een benchmark freak ( als je een benchmark draait stress je dat onderdeel voor 100%). En dan vind je de punten die je systeem in een benchmark krijgt zeer interessant. Dan ga je bijv je grafische kaart stressen en je krijgt -ik noem maar wat- 3421 punten. Dan ga je tweaken en weer benchen en je krijgt 3452 punten. Feest ! Zelf ben ik daar jaren mee bezig geweest. Maar je hebt er verder natuurlijk niet veel aan.

• mducaneaux
Ahaa dat klinkt iets te veel van het goede voor mij op dit moment, later ga ik dat zeker wel een keer oppakken.

Ik heb nog een nooby vraag, heb er veel naar gezocht maar kon er niet echt een duidelijk antwoord op krijgen. Hoe zit het met jezelf statisch ontladen voordat je aan de onderdelen gaat zitten? Hoe kan ik dit het beste doen volgens jullie?

• Reepje
  • Niet online
Tijdens het inelkaarzetten niet zenuwachtig zitten te schuiven op je stoel, als het even kan geen kunststof kleding dragen en geen rondjes draaien op een kunststof vloerbedekking in combinatie met polyester sokken.
onderdelen netjes op een houten tafel leggen
antistatische zakjes wegbergen en zeker niet onder de onderdelen leggen
als je een onderdeel toevoegt, zorg dan dat je met je ene hand het ene onderdeel vast hebt en met de andere hand het andere onderdeel: dan hebben ze gelijk dezelfde lading.

verder hoor je maar heel zelden dat er iets mis gaat vanwege een statische lading bij het ineen steken van een computer.

• mducaneaux
Dat zijn een hoop nuttige tips Reepje, dankjewel daar ga ik me aan houden. Nog een vraagje, ik zag in een filmpje dat iemand het moederbord juist wél op het antistatische zak legde, is dit dan juist fout?

• Reepje
  • Niet online
Ja, dat is het foutste wat je maar doen kan. Maar zelfs dan gaat het nog goed. Zo zie je maar.

• Robbedem
Wat je wel kan doen is je moederbord op de kartonnen doos leggen waarin het geleverd werd. Maar idd niet op de antistatische zak leggen, want die is enkel binnenin antistatisch.
Verder wordt ook vaak aangeraden om af en toe een groot metalen object zoals een radiator of als je dat niet hebt, de voeding (als deze aangesloten is op een geaard stopcontact) aan te raken om jezelf te ontladen.

• mducaneaux
Robbedem ook bedankt, moet ik dan de voeding in het stopcontact doen maar niet aanzetten en gewoon soms aanraken (om de 5 minuten)?

Heb de spullen netjes binnen gekregen om 10 uur/half 11 sochtends, bij azerty en afuture besteld. Door wat omstandigheden kan ik pas zondag of maandag gaan bouwen, foto's volgen natuurlijk!

• Robbedem
inderdaad, maar als je een groot metalen object (zoals radiator) in de buurt hebt is dat waarschijnlijk gemakkelijker. ;) (zo heb ik het gedaan)

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2025
Ik weet niet of het waar is, maar volgens mij 'aard' je jezelf niet als je de verf aanraakt, dus moet je een ongeverfd stukje vinden.

• Robbedem
De meeste verf geleidt idd geen elektriciteit en je moet dus een ongeverfd deel aanraken.

• mducaneaux
Update:

Beste Tweakers,

Na veel zwoegen en bouwen is het mij gelukt om de pc in elkaar te zetten werkend en al. Hierna windows 8.1 geinstalleerd, de mobo drivers en de videokaart drivers. Helaas was er een lullig probleemje bij het gebruik van msi afterburner. Door het opvoeren van de mhz en deze settings te gebruiken bij het opstarten, kreeg ik elke keer een zwart/oranje/paars scherm na 5 seconden ingelogd in windows te zijn. Geen idee waarom, maar ik las dat er meer mensen zijn die het woord 'afterburner' niet meer in de mond durven te nemen.

Een kleine tweede issue, een maatje van mij haalt in League of Legends 300 tot 350 fps. Ik blijf steken op 250, hoe kan dit en moet ik mij zorgen gaan maken?

Verder vind ik de monitor niet heel erg scherp, is dit een driver issue? Ik heb namelijk wel de nieuwste nvidia drivers op het moment.

Als laatste vond ik het jammer dat er maar 2 case-fans bij de fractal design zitten, is het een aanrader om er meer te kopen? Ook zit de bovenkant en de zijkant dicht met kapjes, deze kan ik losmaken zodat de kast meer 'open' is, zal ik dit doen of gewoon laten zoals het is?

Voor de rest gaat het goed met de pc, als er interesse is zal ik wat foto's plaatsen.

Iedereen bedankt voor de hulp voor zover!

[ Voor 5% gewijzigd door mducaneaux op 28-04-2014 20:35 ]

• Reepje
  • Niet online
mducaneaux schreef op maandag 28 april 2014 @ 20:34:

Een kleine tweede issue, een maatje van mij haalt in League of Legends 300 tot 350 fps. Ik blijf steken op 250, hoe kan dit en moet ik mij zorgen gaan maken?
Het menselijk oog kan ongeveer 25 fps waarnemen. Je monitor kan er echter wel 60 weergeven. Als je 60 fps haalt, kan het wel zo zijn dat je het beeld vloeiender loopt. Alles boven 60 fps zie je geen verschil meer, dus of het er 100, 200 of 500 zijn, geen verschil.
Er zijn mensen die de fps op 60 max vastzetten omdat dit het mooiste beeld zou geven.
De reden dat je maat meer fps haalt zit in de instellingen en hardware verschillen.

Onscherp beeld kan voorkomen als je de resolutie anders instelt dan de resolutie van het scherm. Dus resolutie gelijk zetten geeft het scherpste beeld.

• mducaneaux
@Reepje Snap ik, het maakt me ook niet uit dat hij meer heeft, maar het feit dat hij precies dezelfde videokaart als mij heeft, baart me zorgen. Ik heb dezelfde resolutie als het scherm, 1920x1080.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-04 23:49

bbblije

Riiiiight

Na veel zwoegen en bouwen is het mij gelukt om de pc in elkaar te zetten werkend en al. Hierna windows 8.1 geinstalleerd, de mobo drivers en de videokaart drivers. Helaas was er een lullig probleemje bij het gebruik van msi afterburner. Door het opvoeren van de mhz en deze settings te gebruiken bij het opstarten, kreeg ik elke keer een zwart/oranje/paars scherm na 5 seconden ingelogd in windows te zijn. Geen idee waarom, maar ik las dat er meer mensen zijn die het woord 'afterburner' niet meer in de mond durven te nemen.
Overclocken is ook niet enkel een pointer verschuiven... Heeft niets met Afterburner te maken, maar de gebruiker.

Afbeeldingslocatie: http://www.troll.me/images/y-u-no/blamer-y-u-no-blame-yourself.jpg

• Reepje
  • Niet online
Vsync uitzetten?
Andere processor, andere chipset, andere driver, andere instellingen.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Als laatste vond ik het jammer dat er maar 2 case-fans bij de fractal design zitten, is het een aanrader om er meer te kopen? Ook zit de bovenkant en de zijkant dicht met kapjes, deze kan ik losmaken zodat de kast meer 'open' is, zal ik dit doen of gewoon laten zoals het is?
Waarom is het jammer?

• mducaneaux
@bbblije Hahaha, ja ik zag ergens op het nvidia forum dat het zo simpel was en dat die settings zouden werken, blijkbaar niet bij mij! Omdat ik dacht dat er 3 bij zaten, omdat ik heel veel builds van de fractal met 3 zag, my bad!

@Reepje, Vsync was uit, zou de processor en chipset zoveel schelen? Driver hetzelfde en instellingen ook.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

mducaneaux schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:29:
@Reepje, Vsync was uit, zou de processor en chipset zoveel schelen? Driver hetzelfde en instellingen ook.
Lol is vrij cpu based idd.

• mducaneaux
Beste tweakers,

Heb even geprobeerd Assassin's Creed IV te spelen, maar dat gaat niet helemaal goed. Ik krijg doorzichtige horizontale strepen door me beeld. Dit is precies hetzelfde als ik vsync uit zet met LoL, en over de capped 60 fps ga. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?

• Robbedem
Als je geen tearing wilt, moet je Vsync aanzetten. ;)
(of een G-sync monitor gebruiken met een recente Nvidia kaart, maar dat is momenteel nog niet zo interessant omwille van de beperkte keuze aan G-sync monitoren)
filmpje met uitleg: YouTube: What is NVIDIA G-Sync? Explained - Tech Tips

[ Voor 35% gewijzigd door Robbedem op 29-04-2014 16:33 ]

• mducaneaux
Vsync aan of Vsync uit in Assassin's Creed maakt het voor mij geen verschil jammergenoeg :'(

Heb geprobeerd de nieuwste beta versie van de Nvidia Driver te downloaden, ook dit helpt niet. Windows is helemaal up to date. Ook Vsync aanzetten via de Nvidia config centre helpt niet.

[ Voor 50% gewijzigd door mducaneaux op 29-04-2014 17:50 ]

• Robbedem
Heb je al eens de settings van GeForce Experience geprobeerd?
(daarmee kan je gemakkelijk de optimale settings voor games met uw hardware instellen)

Als dat het probleem niet oplost heb ik dit gevonden op steam (maar het is ondertussen al wel een paar maand oud):
ValzRon 3 dec 2013 om 3:44nm

If someone is still interessted in this issue i found a way to fix it. I dont know if its possible to fix it with the Nvidia control panel but i used Nvidia Inspector, a great free program to make hardware settings on any of your games. So if you choose AC 4 BF in your profiles you can activate "triple buffering" in the "common" section. Also choose "Use the 3D application setting" in the Vsync option and turn the "Adaptive Tearing Control" ON. So if you go ingame you have to turn the Vsync On and you will have smooth 60FPS without tearing.
(http://steamcommunity.com...6703312846376/?l=dutch#p2)

• mducaneaux
AC4 wordt niet gevonden door Geforce Experience (vraag me niet waarom!).

Ik heb precies gedaan wat er staat, jammergenoeg heeft het niks veranderd. Toch bedankt Robbedem!

• Robbedem
Tja, ik heb het spel zelf niet (ik wacht op een sale ;) ), dus ik kan je niet verder helpen...
Mss dat je hier nog iets vindt? http://forums.ubi.com/sho...POILERS-*Updated-11-20-13
(ik heb geen zin om een account te maken om het forum te doorzoeken)

[ Voor 12% gewijzigd door Robbedem op 29-04-2014 23:02 ]

• mducaneaux
Heb even nog een spelletje geprobeerd, The Witcher 2, hier precies hetzelfde. Heb ook even het 15-16 inch schermpje van m'n ouders geprobeerd en hier is geen tearing te zien. Tijd voor een nieuw scherm dus denk ik...
Pagina: 1