Beste mede-Tweakers,
Na een grote fout te hebben gemaakt door het kopen van een veel te dure game laptop ga ik terug naar een destkop. Deze wil ik graag zelf gaan bouwen. Ik ben hier al een tijdje mee bezig en heb aardig wat topics gelezen in het Destkop Aankoopadvies gebied. Toch heb ik nog nooit eerder zelf een pc gebouwd, al ben ik er zeer enthousiast over
. Mijn laatste destkop (verkocht in januari, gekocht 2 jaar en 3 maanden daarvoor) heb ik laten bouwen door Alternate. Dit is mij zeer goed bevallen maar heb toch veel te veel geld uitgegeven aan bijvoorbeeld een moederbord van ongeveer 150-200 euro (totale prijs + assemblage was rond de 1200 euro). Er zijn hier op het forum een hoop slimme en vaardige mensen en daarom vraag ik hier om hulp.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en schoolwerk, schoolwerk zal niet veel eisen. Onder de games vallen zware titels zoals Thief, Watch Dogs, Crysis, Wildstar, evt. Battlefield 4 enzovoort. Deze wil ik graag smooth op ultra kunnen spelen. Wanneer ik over een jaartje met mijn vriendin ga samenwonen willen wij allebei ons ding kunnen doen op deze pc, dus schoolwerk zal ook zeker aan bod komen (vriendin speelt alleen Sims
).
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Rond de 1200 euro, inclusief verzendkosten en een Monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Speakers van Trust
Muis (Steelseries sensei) en muismat van steelseries
Een goedkoop toetsenbord (geen idee welk merk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc inclusief monitor, dit moet geen dure monitor worden maar wel een redelijke tussen de 150-250 euro.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidia en intel, wat de boer niet kent neemt ie niet. Nee even serieus, hierin ben ik heel eigenwijs, maar ik hou gewoon van die twee merken en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een redelijk stille pc lijkt mij heerlijk, ik heb hiervoor ook een niet goedkope behuizing in mijn lijstje staan. Grootte en energieverbruik interesseren mij niet heel erg.
Ga je overklokken?
Heel misschien de videokaart zelf, maar hier wordt een programmaatje voor meegeleverd dacht ik? De processor overklokken durf ik niet echt, dan ga ik mij echt op heel onbekend niveau begeven. Wat zijn de nadelen aan overklokken?
Overige vragen:
Hebben jullie nog tips voor wanneer ik de pc in elkaar ga zetten?
Is zo'n polsbandje tegen statische elektriciteit handig/nodig?
Is een tube koelpasta nodig voor tussen de koeler en processor? Zo ja, van welk merk kan ik dit het beste kopen?
Hier is mijn samengestelde lijstje:
Geheugen: Goedkoop, 8Gb zou genoeg moeten zijn?
SSD: Crucial m500, gegevens bewaren bij stroomuitval en lekker goedkoop.
HDD: Geen, in mijn vorige game pc had ik een 120gb ssd en geen hdd, dit was net niet genoeg. Als dit niet genoeg blijkt te zijn kan ik altijd nog een externe hdd kopen neem ik aan?
Behuizing: Mooie kast, goede airflow, en genoeg ruimte van wat ik heb gelezen.
Moederbord: Fixed op advies van br00ky.
Processor: De beste niet-overklokbare i5, een i7 lijkt me iets te veel van het goede.
Voeding: Seasonic doordat veel van jullie dit aanraden. 620W voor veiligheid, maatje van me zei dat bij stroompieken je PC heel soms over de 500 heen gaat, ik hoor graag jullie meningen hierover.
Processorkoeler: Goede reviews, leek me perfect voor een processor die niet overklokt gaat worden.
Videokaart: Fixed op advies van Gorateron.
Monitor: Hier ben ik onzeker over, ik had bij mijn oude destkop een Samsung 24 Syncmaster P2350 en zou graag een monitor van dezelfde kwaliteit willen kopen. Eventuele andere monitor:
Wat is het verschil tussen deze en de LG? Het prijsverschil is namelijk groot.
Monitor zijn nog twijfels over, ook over hoelang ik mee kan gaan met de gtx780.
Bedankt alvast voor alle adviezen en natuurlijk voor het lezen van mijn topic, welke heel veel vragen bevat!
Met vriendelijke groet,
Marc
Na een grote fout te hebben gemaakt door het kopen van een veel te dure game laptop ga ik terug naar een destkop. Deze wil ik graag zelf gaan bouwen. Ik ben hier al een tijdje mee bezig en heb aardig wat topics gelezen in het Destkop Aankoopadvies gebied. Toch heb ik nog nooit eerder zelf een pc gebouwd, al ben ik er zeer enthousiast over
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en schoolwerk, schoolwerk zal niet veel eisen. Onder de games vallen zware titels zoals Thief, Watch Dogs, Crysis, Wildstar, evt. Battlefield 4 enzovoort. Deze wil ik graag smooth op ultra kunnen spelen. Wanneer ik over een jaartje met mijn vriendin ga samenwonen willen wij allebei ons ding kunnen doen op deze pc, dus schoolwerk zal ook zeker aan bod komen (vriendin speelt alleen Sims
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Rond de 1200 euro, inclusief verzendkosten en een Monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Speakers van Trust
Muis (Steelseries sensei) en muismat van steelseries
Een goedkoop toetsenbord (geen idee welk merk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc inclusief monitor, dit moet geen dure monitor worden maar wel een redelijke tussen de 150-250 euro.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidia en intel, wat de boer niet kent neemt ie niet. Nee even serieus, hierin ben ik heel eigenwijs, maar ik hou gewoon van die twee merken en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een redelijk stille pc lijkt mij heerlijk, ik heb hiervoor ook een niet goedkope behuizing in mijn lijstje staan. Grootte en energieverbruik interesseren mij niet heel erg.
Ga je overklokken?
Heel misschien de videokaart zelf, maar hier wordt een programmaatje voor meegeleverd dacht ik? De processor overklokken durf ik niet echt, dan ga ik mij echt op heel onbekend niveau begeven. Wat zijn de nadelen aan overklokken?
Overige vragen:
Hebben jullie nog tips voor wanneer ik de pc in elkaar ga zetten?
Is zo'n polsbandje tegen statische elektriciteit handig/nodig?
Is een tube koelpasta nodig voor tussen de koeler en processor? Zo ja, van welk merk kan ik dit het beste kopen?
Hier is mijn samengestelde lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 184,90 | € 184,90 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 69,89 | € 69,89 |
| 1 | MSI GeForce GTX 780 Gaming | € 428,- | € 428,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 83,95 | € 83,95 |
| 1 | BenQ GW2450HM Zwart | € 155,70 | € 155,70 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 82,25 | € 82,25 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 52,03 | € 52,03 |
| 1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 92,90 | € 92,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.231,57 | |
Geheugen: Goedkoop, 8Gb zou genoeg moeten zijn?
SSD: Crucial m500, gegevens bewaren bij stroomuitval en lekker goedkoop.
HDD: Geen, in mijn vorige game pc had ik een 120gb ssd en geen hdd, dit was net niet genoeg. Als dit niet genoeg blijkt te zijn kan ik altijd nog een externe hdd kopen neem ik aan?
Behuizing: Mooie kast, goede airflow, en genoeg ruimte van wat ik heb gelezen.
Moederbord: Fixed op advies van br00ky.
Processor: De beste niet-overklokbare i5, een i7 lijkt me iets te veel van het goede.
Voeding: Seasonic doordat veel van jullie dit aanraden. 620W voor veiligheid, maatje van me zei dat bij stroompieken je PC heel soms over de 500 heen gaat, ik hoor graag jullie meningen hierover.
Processorkoeler: Goede reviews, leek me perfect voor een processor die niet overklokt gaat worden.
Videokaart: Fixed op advies van Gorateron.
Monitor: Hier ben ik onzeker over, ik had bij mijn oude destkop een Samsung 24 Syncmaster P2350 en zou graag een monitor van dezelfde kwaliteit willen kopen. Eventuele andere monitor:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 236,90 | € 236,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 236,90 | |
Wat is het verschil tussen deze en de LG? Het prijsverschil is namelijk groot.
Monitor zijn nog twijfels over, ook over hoelang ik mee kan gaan met de gtx780.
Bedankt alvast voor alle adviezen en natuurlijk voor het lezen van mijn topic, welke heel veel vragen bevat!
Met vriendelijke groet,
Marc
[ Voor 125% gewijzigd door mducaneaux op 18-04-2014 21:29 ]