Root partitie vergroten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben aan het stoeien met een extra VPS, maar bij het indelen heb ik te weinig ruimte op /. Nu wil ik eigenlijk wat vrije ruimte van /home op /dev/vda9 gebruiken om / (op /dev/vda1) te vergroten.

Aangezien mijn kennis op dit gebied eigenlijk toch te gelimiteerd is, vraag ik hier om wat hulp. Ik kom er namelijk niet helemaal achter wat de juiste volgorde van werken is en welke programma's ik hiervoor moet gebruiken.

Ik heb de beschikking over een rescue mode, dus daarmee moet ik ook aanpassingen op / uit kunnen voeren.

De huidige indeling ziet er zo uit:
df -h
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Bestandssysteem       Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/vda1             323M  257M   50M  84% /
tmpfs                 2,0G     0  2,0G   0% /lib/init/rw
udev                  2,0G  168K  2,0G   1% /dev
tmpfs                 2,0G     0  2,0G   0% /dev/shm
/dev/vda9             128G   22G  101G  18% /home
/dev/vda8             938M   19M  873M   3% /tmp
/dev/vda5             8,3G  2,4G  5,5G  30% /usr
/dev/vda6             2,8G  951M  1,7G  36% /var
root@srv:/#

fdisk -l
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Disk /dev/vda: 161.1 GB, 161061273600 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 312076 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x000c29d4

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/vda1   *           3         679      340992   83  Linux
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/vda2             681      312075   156942337    5  Extended
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/vda5             681       18118     8787968   83  Linux
/dev/vda6           18120       23930     2928640   83  Linux
/dev/vda7           23932       39668     7930880   82  Linux swap / Solaris
/dev/vda8           39670       41607      975872   83  Linux
/dev/vda9           41609      312075   136314880   83  Linux

(parted) p
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Model: Virtio Block Device (virtblk)
Disk /dev/vda: 161GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos

Number  Start   End     Size    Type      File system     Flags
 1      1049kB  350MB   349MB   primary   ext3            boot
 2      351MB   161GB   161GB   extended
 5      351MB   9350MB  8999MB  logical   ext3
 6      9351MB  12,4GB  2999MB  logical   ext3
 7      12,4GB  20,5GB  8121MB  logical   linux-swap(v1)
 8      20,5GB  21,5GB  999MB   logical   ext3
 9      21,5GB  161GB   140GB   logical   ext3

Het hoeft niet helemaal voorgekauwd te worden, maar ik heb wel graag een (paar) duwtjes in de goede richting. Daarbij ook graag wat uitleg de te nemen stappen.

Wat ik volgens mij moet doen (in rescue mode)
  1. vda9 verkleinen
  2. nieuwe partitite maken (nr 10)
  3. daar vda1 (of de inhoud?) naar toe kopieren
  4. de bootflag op de nieuwe partitie zetten
Klopt deze volgorde en welke programma's / commands ik moet gebruiken?

Ik heb geen beschikking over een grafische omgeving, dus het moet via de command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Maak om te beginnen een backup. Als je dit soort dingen gaat doen is de kans heel erg groot dat je met een unbootable systeem komt te zitten. In theorie moet het kunnen, en zou het inderdaad een kwestie moeten zijn van de data van de oude partitie naar de nieuwe partitie kopieren. Probleem is natuurlijk wel dat je root partitie altijd actief is, dus een kopie is met grote waarschijnlijkheid niet consistent.

Ik zou in elk geval de inhoud van je /dev/vda1 met dd naar /dev/vda{nieuw} overzetten, vervolgens kijken of je als resultaat een mountable filesystem krijgt op je /dev/vda{nieuw}. Is dat zo, dan vergroot je dat filesysteem naar de volledige partitie. Vervolgens pas je je grub.conf aan zodat je systeem van die nieuwe partitie gaat booten, en hoop je op het beste.

Op deze manier kun je met een beetje geluk altijd nog van je originele partitie booten door in het grub menu die weer als boot partitie in te stellen.

Oh ja, en maak een backup...

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

stap 0: maak een backup
stap 5: bootloader configureren/herinstalleren zodat die ook weet waar je nieuwe rootpartitie te vinden is.

parted kan het resizen voor je doen en de nieuwe partitie aanmaken.

Dit soort werk gaat het makkelijkste als je vanaf een ander medium bent geboot, anders zit je maar te zagen aan de tak waar je op staat. Het is strict genomen niet noodzakelijk maar maakt het wel makkelijker.

Als je niet van een ander medium kan booten dan kan het makkelijk zijn om je root-partitie (ook) op een andere directory te mounten zodat je hem kan kopieren zonder ook /usr en /var enzo mee te nemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Backup was ik inderdaad vergeten te noemen. Ik maak een snapshot van de vps voordat ik aan het werk ga zodat ik deze direct weer terug kan plaatsen als het fout mocht gaan.

Het geheel voer ik uit vanuit de recovery mode.

En dan inderdaad de bootloader aanpassen.

Ik ga er binnenkort maar eens een poging aan wagen. In ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je gaat tegen heul veul problemen aan lopen, want je /home staat net als /usr en /var op een extended partitie. Omdat /home achteraan staat, zal je alle voorgaande partities moeten opschuiven, dan de extended verkleinen en dan kan je / vergroten. Dit is zo'n tijdrovende klus, dat je veel beter een nieuwe installatie kan uitvoeren en backup terug zetten. En als je dat gaat doen, neem dan /boot als eerste partitie en maak 1 grote van de rest. Op die zet je LVM. Je bent daar dan veel flexibeler mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ugh, veel partities en geen volume management.

Rescue mode gaat lastig worden waarschijnlijk; je bedoeld hoop ik een LiveCD o.i.d., want rescue mode bij bijvoorbeeld Debian geeft je een vrij beperkte busybox omgeving. Daar kun je wel iets mee, maar tools als resize2fs zijn meestal niet beschikbaar.

Makkelijker is om een gparted CD te draaien, en het lekker daarmee te doen.

Je /dev/vda1 is je /, wat betekend dat je de 1e partitie van je extended moet opschuiven. Hierdoor klopt de start sector niet meer en ben je /dev/vda5 (/usr) kwijt.

Dus je enige optie is wat je aangeeft; een /dev/vda10 aanmaken en daar alles naartoe kopieeren. Hopen dat je bootloader het snapt. Sommige BIOSsen vinden het niet leuk om te moeten booten van een partitie in een extended partitie. Ik zou dus /dev/vda1 laten staan, en hier je /boot van maken.

Als het moet, want mijn voorkeur zou echt uitgaan naar enige consolidatie hier. Ik zou "gewoon" een partitie voor /, misschien voor /home maken. En /tmp op tmpfs zetten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou trouwens ook kunnen proberen /usr te plaatsen op de /. Hiermee bedoel ik simpelweg /usr partitie mergen met /. En de /usr weghalen in /etc/fstab. Nog nooit geprobeerd, wel met /boot en dan ging 'prima'. Gebruik daarnaast programma's als gparted om je het leven wat makkelijker te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 01:17:
Je zou trouwens ook kunnen proberen /usr te plaatsen op de /. Hiermee bedoel ik simpelweg /usr partitie mergen met /. En de /usr weghalen in /etc/fstab. Nog nooit geprobeerd, wel met /boot en dan ging 'prima'. Gebruik daarnaast programma's als gparted om je het leven wat makkelijker te maken. ;)
Dat zou nog wel kunnen werken, dan wordt / /boot. Zolang je bootpartitie maar een primaire partitie is, kan je een OS opstarten dat in extended hangt. Maar dit moet vanuit een rescue omgeving gedaan worden, waarbij zowel / als /usr NIET gemount zijn. De meeste tools staan tenslotte in /usr, dus als je die niet hebt, ben je redelijk beperkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Klopt, dit was ik inderdaad vergeten. Is er helemaal geen mogelijkheid voor TS om te chrooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Het lijkt erop dat het een erg complexe aangelegenheid wordt, met flinke haken en ogen. Dan lijkt het erop dat het toch sneller/eenvoudiger is om een nieuwe VPS in te rechten (met LVM) en dan alles over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
bartbh schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:40:
Het lijkt erop dat het een erg complexe aangelegenheid wordt, met flinke haken en ogen. Dan lijkt het erop dat het toch sneller/eenvoudiger is om een nieuwe VPS in te rechten (met LVM) en dan alles over te zetten.
Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen. :P
Alles is te verplaatsen in Linux en mensen vergeten nogal snel dat Linux flexibel is. :)

Als je kijkt naar tijd, zou je dit nog als eerste kunnen proberen of je moet inderdaad meteen beginnen met een 'schone' lei.

Zelf maak ik geen aparte /home, /var, /.. meer aan, behalve voor /boot. Die moet namelijk toch altijd op het begin zijn en heeft een vrij vaste grote (750MB~). Hoewel LVM leuk is, is het in mijn ogen alleen handig als je meerdere schijven wilt samenvoegen alsof het één schijf is. Wat ik persoonlijk een goede combinatie vind:
Een SSD voor /boot en / en een of meerdere schijven voor bijvoorbeeld /home of /mnt/data .. Maargoed, dit is meer off-topic misschien en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Sowieso +1 voor LVM, dat maakt dit soort aangelegenheden zo ontzettend veel makkelijker! (lvresize -r -L+XX is de bom :) )

Maar wellicht handig om nog iets meer info te hebben over het systeem.

- Kun je aangeven op wat voor platform de VPS staat (VMWare, Xen, KVM of eentje die ik nu vergeet)?
- Heb je toegang tot de hypervisor?

Indien je vraag 2 met ja kunt beantwoorden, kun je wellicht een 2e disk aanmaken waarop je LVM inricht waar je vervolgens je systeem naartoe zet. Dan kun je kiezen om alle partities e.d. te behouden zoals je ze nu hebt, alleen win je er een stukje functionaliteit mee.

Zie hier voor een howto om dat te doen: https://help.ubuntu.com/c...pLVM-WithoutACleanInstall

Geschreven voor Ubuntu, maar het idee is hetzelfde: maak een nieuwe disk, richt deze in met LVM, kopieer je systeem en klaar is kees. Overigens zou je dit het beste kunnen uitvoeren vanaf een liveCD, want open files enzo :)

En hier voor meer info over LVM, mocht je dat nog niet weten: http://www.howtogeek.com/...ume-management-in-ubuntu/
Pagina: 1