Toon posts:

HTPC Build Advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil al tijden graag een HTPC. Maar vindt het moeilijk om er ook daadwerkelijk een aan te schaffen omdat ik een PS3 heb. Maar ik wil graag ook simpelere spelletjes spelen die alleen maar voor de PC beschikbaar zijn. Spelletjes hoeven niet te schitteren in grafische pracht, maar het mag er wel redelijk uitzien. Vandaar dat ik denk dat ik gelijk een redelijk prijzige HTPC nodig heb. Maar ik zou eventueel niet meer als €450,- willen uitgeven. Ik heb al wat onderdelen bij elkaar gezocht via de Alternate PC builder, maar het is te duur en ik heb op het moment van schrijven weinig verstand van de beschikbare hardware.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Blu-Ray en DVD's afspelen op mijn TV.
Opslag games
Spelletjes spelen, geen hoogstaande games.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Prijs tot 450 euro, assembleren doe ik zelf. Ik heb nogal wat moeite om binnen het budget te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn TV, een samsung 46", model nummer weet ik niet precies maar het is geen SmartTV.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Toetsenbord/Muis
Behuizing
Processor
Moederbord
Geheugen
HDD
SSD
CPU koeler
Voeding
Blu-Ray Speler
OS?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, ik heb geen voorkeuren, ik ben van mening dat alle/de meeste fabrikanten wel eens minder bedeelde producten maken.
Ik wil gewoon een degelijk systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ga je overklokken?

Energieverbruik moet zo laag zijn als het kan en het geluidsniveau moet laag zijn. (Hoeft niet super stil te zijn, maar het moet geen zoemende bij naast je oor worden wanneer deze in de kast staat)
Ik heb totaal geen verstand van voeding,wattage, geluidsniveau van onderdelen etc.

Lijst:

Zoals ik al zei heb ik al iets gevonden met Alternate PC Builder en daarom hieronder het lijstje. Ik heb alleen het idee dat ik niet alles optimaal heb kwa kwalitiet/prijs. Daarom maak ook dit topic aan zo dat jullie mij hiermee hopelijk vooruit kunnen helpen en dat ik de doorslag kan geven om een HTPC te bouwen!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 96,-€ 96,-
1MSI B85I€ 71,39€ 71,39
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Cooler Master Elite 130€ 39,03€ 39,03
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU€ 35,50€ 35,50
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 50,60€ 50,60
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,30€ 56,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,62

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50
Op zich heb je allemaal componenten uitgekozen met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Ik zou echter nog eens goed proberen uit te leggen wat je precies met simpele spelletjes bedoelt. De door jou geselecteerde processor blinkt namelijk niet uit qua GPU.

Goedkoper en in jouw geval verstandiger is dan een AMD setup waarbij de GPU wat beter in verhouding is met de CPU. Bijvoorbeeld een pricewatch: ASRock FM2A78M-ITX+ met een pricewatch: AMD A6-6400K Boxed bespaar je toch net die paar tientjes mee waardoor je binnen budget blijft. Verwacht alleen niet dat je met deze APU shooters met 60 fps gaat spelen. Daarvoor heb je gewoon een losse videokaart nodig. HTPC taken gaan echter wel prima met deze APU.

Verder kun je besparen op bijvoorbeeld de behuizing, de SSD en de CPU koeler. Echter zijn dit juist wel onderdelen waar je veel plezier van gaat hebben. Ik zou daarom bovenstaande setup zo houden.

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 20:40
Ik denk dat dit wel iets moois is:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,90€ 49,90
1ASRock FM2A55M-VG3+€ 37,25€ 37,25
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Silverstone Milo ML04€ 66,94€ 66,94
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 30,79€ 30,79
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/4€ 33,03€ 33,03
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,-€ 49,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,16

AMD processor, die hebben altijd goede ingebouwde graphics.
Goedkoopste FM2 moederbord.
De WD Green is een hele stille schijf.
Persoonlijk vind ik dit een hele mooie HTPC behuizing.
Aftermarket koeler, spreekt voor zich.
Toetsenbord dat veel bij HTPC's wordt gebruikt.
Goedkoopste 1866 RAM geheugen.
Goedkoopste SATA-300 BluRay-speler.
Deze voeding staat erom bekend dat hij erg stil is.
En de SSD spreekt ook voor zich.

Inclusief verzendkosten precies onder de € 450,-

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
jaapsander schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:06:
Op zich heb je allemaal componenten uitgekozen met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Ik zou echter nog eens goed proberen uit te leggen wat je precies met simpele spelletjes bedoelt. De door jou geselecteerde processor blinkt namelijk niet uit qua GPU.

Goedkoper en in jouw geval verstandiger is dan een AMD setup waarbij de GPU wat beter in verhouding is met de CPU. Bijvoorbeeld een pricewatch: ASRock FM2A78M-ITX+ met een pricewatch: AMD A6-6400K Boxed bespaar je toch net die paar tientjes mee waardoor je binnen budget blijft. Verwacht alleen niet dat je met deze APU shooters met 60 fps gaat spelen. Daarvoor heb je gewoon een losse videokaart nodig. HTPC taken gaan echter wel prima met deze APU.

Verder kun je besparen op bijvoorbeeld de behuizing, de SSD en de CPU koeler. Echter zijn dit juist wel onderdelen waar je veel plezier van gaat hebben. Ik zou daarom bovenstaande setup zo houden.
:Y mee eens inderdaad. Wil je echter hoge(re) prestaties dan wat een APU als een A8 of A10 zou kunnen bieden, dan kan je beter een losse GPU nemen, maar dan ben je weer beter af met de i3. Naar mijn mening wordt het pas rendabel om van een APU af te stappen als je naar een GPU als de R9 270 of hoger gaat kijken.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor jullie info! Ik zit dus redelijk goed en kan AMD processor meer grafische kracht pakken. Ik ga er nog eens goed over nadenken!

Als ik voor de i3 ga en een GPU ga kopen welke GPU is dan het best geschikt voor in een HTPC?
Die ook nog stil is en niet veel hitte gaat produceren (HTPC komt in een kast te staan als hij daadwerkelijk komt!)

En moet ik dan ook rekening houden met een nieuwe voeding?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 09:17 ]

• kroegtijger
Ik denk dat ik zelf dan voor een pricewatch: Powercolor R9 270 2GB SCS3 zou kiezen, maar verwacht wel dat je een behoorlijke airflow in je case nodig hebt hiervoor, en uiteraard ruimte (de kaart is relatief groot door het grote koellichaam)
Voor wat betreft stroomverbruik zal het niet zo heel veel opstoken. Hou rekening met grofweg 150Watt. Een PSU van 400Watt zou moeten volstaan.

iRacing Profiel

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb zelf een vorige generatie A10-5800k, verder een vergelijkbare setup als jort88b aangeeft:
gallery: gwystyl (klik op huidig systeem)
Zoals je ziet heb ik ook een 300W voeding van BeQuiet, al heb ik dan de Pure Power ipv de System Power. Ik weet niet meer wat het verschil was, maar dit is in ieder geval ruim voldoende voor deze setup met APU, 2x geheugen, optische drive, SSD en één HDD.
Ik kan spellen als The Witcher 2 en The Elder Scrolls 5: Skyrim op voor mij voldoende kwaliteit spelen op 1680 x 1050.
Mijn koeler of voeding maakt een beetje een raar zoemend geluid, dus als er plek is in je kast zou ik de Shuriken nemen in plaats van de Kozuti. Verder bevalt het systeem prima. Door de SSD is hij met opstarten en in Windows lekker snel, en een 500Gb HDD is voor mij genoeg om enkele spellen en documenten op te slaan. Al mijn video's en muziek heb ik op een Synology NAS.

Ik sluit me dus aan bij het lijstje van jort88b, al moet je met het geheugen even kijken of dat past ivm je koeler. Misschien moet je kijken naar low profile geheugen.

Als je gaat voor een Intel setup maakt de snelheid van het geheugen niet veel uit, de AMD APU's hebben veel voordeel van snel (1866 / 2100MHz) geheugen. In geval van een Intel setup zou je dus nog een paar euro kunnen besparen met 1333 MHz geheugen.

[ Voor 18% gewijzigd door gwystyl op 14-04-2014 10:19 ]

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-04 16:37
Heb zelf ook een AMD setup, misschien wat voor jou?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 85,-€ 85,-
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 52,55€ 52,55
1Cooltek G3€ 67,09€ 67,09
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/4€ 33,03€ 33,03
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,25€ 41,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,97

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:31
Ik vraag me altijd af waarom je zo'n duur systeem neer zou zetten. Als ik eventjes wat bij elkaar klik kom ik voor de "core".
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,51€ 50,51
1ASRock AM1B-ITX€ 28,60€ 28,60
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,-€ 38,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,06

Even verklaard: Energiezuinige quad-core APU, fijn goedkoop moederbordje met alle functies erop (voor optisch geluid ipv HDMI geluid kun je pricewatch: ASRock AM1H-ITX kiezen, +20 euro). Kast had je zelf ook al gevonden, mooi goedkoop en compact, terwijl hij plaats biedt voor een ATX voeding. 4GB geheugen, een 80+ Bronze voeding en een 120GB SSD voor een snelle opstart.
Dan de extra's:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 89,85€ 89,85
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,95

3TB opslag. Genoeg voor een hele bende films en series. Scyte Big Shuriken, mooie stille low-profile koeler zodat het systeem geen herriebak wordt (wel even zorgen dat de fans van de kast ook aangestuurd worden door het moederbord ivm geluidsproductie, de headers voor 2 extra fans zitten er in ieder geval op). Dan een blue-ray lezer zoals gevraagd. Als klap op de vuurpijl nog een mooi draadloze muis/touchpad combo voor op de bank, én je blijft binnen budget als je er een HTPC Linux distro opzet.

• kroegtijger
gwystyl schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:15:
Ik heb zelf een vorige generatie A10-5800k, verder een vergelijkbare setup als jort88b aangeeft:
gallery: gwystyl (klik op huidig systeem)
Zoals je ziet heb ik ook een 300W voeding van BeQuiet, al heb ik dan de Pure Power ipv de System Power. Ik weet niet meer wat het verschil was, maar dit is in ieder geval ruim voldoende voor deze setup met APU, 2x geheugen, optische drive, SSD en één HDD.
Ik kan spellen als The Witcher 2 en The Elder Scrolls 5: Skyrim op voor mij voldoende kwaliteit spelen op 1680 x 1050.
Mijn koeler of voeding maakt een beetje een raar zoemend geluid, dus als er plek is in je kast zou ik de Shuriken nemen in plaats van de Kozuti. Verder bevalt het systeem prima. Door de SSD is hij met opstarten en in Windows lekker snel, en een 500Gb HDD is voor mij genoeg om enkele spellen en documenten op te slaan. Al mijn video's en muziek heb ik op een Synology NAS.

Ik sluit me dus aan bij het lijstje van jort88b, al moet je met het geheugen even kijken of dat past ivm je koeler. Misschien moet je kijken naar low profile geheugen.

Als je gaat voor een Intel setup maakt de snelheid van het geheugen niet veel uit, de AMD APU's hebben veel voordeel van snel (1866 / 2100MHz) geheugen. In geval van een Intel setup zou je dus nog een paar euro kunnen besparen met 1333 MHz geheugen.
De A10 biedt inderdaad een behoorlijke grafische prestatie, maar kan soms nog wel eens te kort schieten als je voor écht serieuze GPU-performance zoekt. Als de A10 te kort schiet, is vaak een intel-based build weer handiger (alhoewel naar mijn mening je op dat moment niet echt meer met een HTPC bezig bent, maar meer met een game-pc die je nog wat HTPC-functionaliteiten mee geeft)

iRacing Profiel

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:27
De APU's zijn idd prima voor filmpje kijken maar leggen het op grafisch gebied ruim af tegen een dedicated GPU.
Wanneer je voor GPU zou gaan heb je geen i3 nodig. Dat gaat binnen dit budget zowiezo niet lukken.

Eeen pentium g3420 is dan al voldoende. En als je die koppelt met een 7770 dan kom je al ruim boven de prestaties van de APU's uit. Dat gebeurt zelfs al met een HD7750.

Ik maak zelf thuis gebruik van een game/filmpie PC met een pentium G2020 en een HD7770 en die voldoen prima.Heb ook Be quiet! L7 300W en die is ruim voldoende.

Speel zelf warthunder en quake en de kids nog wat andere spelletjes op de tv en ziet er allemaal prima uit en speelt soepel.

In idle toestand en bij het kijken van films hoor je niets. En bij het gamen iets meer maar komt niet boven geluid van het spel zelf uit.

kijk anders eens naar deze review. Dan krijg je een indruk van de verschillende processoren die voor jouw setup van toepassing zouden kunnen zijn. Wel ff google translate gebruiken.

http://pclab.pl/art56429.html
En de gebruikte HD7730 die dus al grafisch sterker is dan de GPU van de A10-7850.

Een lijstje zou dan kunnen zijn :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 55,55€ 55,55
1MSI H81I€ 58,30€ 58,30
1Club3D Radeon HD 7770 GHz. Edition VGA€ 77,50€ 77,50
1Cooler Master Elite 130€ 40,99€ 40,99
1Logitech K360 Wireless Keyboard (Emea Gray)€ 24,-€ 24,-
1Logitech Wireless Mouse M185 (Grijs)€ 10,90€ 10,90
1Kingston ValueRAM KVR16N11S8H/4€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,14

Wanneer je gaat voor een CPU + GPU dan hapt dat meer uit je budget. Daarvoor heb ik de SSD weggelaten. Dit omdat ik voor een office of gamepc de SSD nog wel een toevoeging vind.

Voor een filmkijk/lichte spelletjes pc niet echt.
Windows start in ± 30 seconden op en daarna gedurende de dag gaat ie op sleep (dan is windows binnen 15 sec terug...)

Maar het is maar net waar je voor gaat. Wil je wel een SSD binnen dit budget dan kun je beter voor 1 van de andere opties gaan :)

Affijn zoals altijd : Keuzes keuzes..:)

-Edit-

ff wat aangepast...was wel heel krikkie-krakkie taalgebruik

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad keuzes! Dat is het lastige. Ik denk toch dat ik voor een AMD setup ga, als ik dan een GPU erbij wil plaatsen kan dat altijd nog. Zoals ook hierboven staat, ik hoef geen shooters op 60fps te kunnen spelen.

En des te goedkoper hij is, des te eerder vindt mijn vriendin het goed om over een paar jaar een nieuwe aan te schaffen :).

Ik ga nog eens kijken en plaats vanavond anders morgen hier wel even de setup zo dat jullie mij kunnen helpen, wat jullie ondertussen al heel erg hebben gedaan!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ga, na er een nachtje over hebben geslapen, een AMD setup halen.
Heb ook nog gevragen aan mijn vriendin welke spellen zij zal willen spelen vanuit de bank, en The Sims 3 is haar grote favoriet.
Kan een APU van AMD The Sims 3 soepel afspelen?

• Krilo_89
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 13:13:
Ja, ik ga, na er een nachtje over hebben geslapen, een AMD setup halen.
Heb ook nog gevragen aan mijn vriendin welke spellen zij zal willen spelen vanuit de bank, en The Sims 3 is haar grote favoriet.
Kan een APU van AMD The Sims 3 soepel afspelen?
Ik ben uitgegaan van de A8 6600k, die ergens hierboven ook in mijn lijst stond.
Als je met onderstaande link kiest voor het spel Sims 3 en vervolgens zoekt op de GeForce GT 550M, dan heb je een iets mindere kaart, maar die speelt het spel af volgens de gegevens. De A8 zou dit dus ook moeten lukken. Verdere statistieken kon ik overigens niet vinden.
http://www.notebookcheck....raphic-Cards.13849.0.html

Die van mij kan ik ongeveer testen over 1,5 week, weet niet of je zo lang wilt wachten ;)

• kroegtijger
De A8 zou inderdaad geen probleem met The Sims moeten hebben. Ook zou FIFA14 en PES2014 en vergelijkbare games goed te doen moeten zijn. Mogelijk niet met de hoogste instellingen, maar zeker wel speelbaar.
Zelf heb ik er nu nog een XFX HD6570 in zitten (iets lager geklokt, maar passief gekoeld) en deze is qua performance redelijk vergelijkbaar (zelfs nog iets minder) dan / met de A8-APU. Daarop loopt PES2014 prima op 720p. The Sims stelt lagere eisen aan het systeem.

iRacing Profiel

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-04 21:09
Als ik hier of hier kijk schelen de a8 6600k en de a10 5600k helemaal niets.

1 stap hoger wordt er ook niet echt veel beter op. Nog een stap hoger wordt weer een stuk duurder..

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu het volgende samengesteld.
Heb de AMD A10-6800K gepakt omdat die volgens mij de beste ingebouwde GPU heeft.
Gewoon voor de zekerheid. Of isde APU van A8 of A6 vergelijkbaar? Want daar zou ik eventueel nog op kunnen besparen

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 116,20€ 116,20
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 46,55€ 46,55
1Silverstone Milo ML04€ 66,94€ 66,94
1Mushkin Blackline Frostbyte 992015€ 43,-€ 43,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,89

Verder hoor ik het graag van jullie! Bang for buck is hier wel een beetje van toepassing of echt totaal niet?

• Baloes
Uh...als ik het toetsenbord en muis uit m'n eerdere setup weglaat dan had ik volgens mij grafisch een krachtiger systeem..als ik er dan de SSD bijzet kom ik ook op 481 euri :)

Affijn wil je geen systeem opdringen, en je bovenstaande build voldoet prima.
Vraag me wel af of de koeling in de elite 130 behuizing niet beter is dan in de Milo..
En waarschijnlijk zal er ook een aftermarket koeler op moeten (ong 25-30 euro)...die dan misschien weer tegen de koelvinnen van je geheugen aankomt..moet je ff checken..

Misschien dat andere tweakers meer ervaring hebben dan ikke met de A10's en kunnen die daar nog iets over zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:51:
Uh...als ik het toetsenbord en muis uit m'n eerdere setup weglaat dan had ik volgens mij grafisch een krachtiger systeem..als ik er dan de SSD bijzet kom ik ook op 481 euri :)

Affijn wil je geen systeem opdringen, en je bovenstaande build voldoet prima.
Vraag me wel af of de koeling in de elite 130 behuizing niet beter is dan in de Milo..
En waarschijnlijk zal er ook een aftermarket koeler op moeten (ong 25-30 euro)...die dan misschien weer tegen de koelvinnen van je geheugen aankomt..moet je ff checken..

Misschien dat andere tweakers meer ervaring hebben dan ikke met de A10's en kunnen die daar nog iets over zeggen.
Klopt, maar jou setup is met een externe grafische kaart die ik het liefst wil vermijden.
Elite 130 behuizing is ook goedkoper volgens mij. Mischien ben ik te snel geweest met selecteren van systeem. Damn, die keuzes maken is zo moeilijk! Ik ga er nog een keer helemaal opnieuw voor zitten.

Ik wil jullie bij deze alvast heel erg bedanken voor jullie hulp! Ik ga hem toch voorlopig nog niet aanschaffen. Het budget voor wat ik wil (niet zo zeer prestaties) heb ik niet wat ik wil hebben. inc. OS en toetsenbord etc. dan zit er namelijk ruim boven.

Dit zal zeker helpen als ik over een half jaar alsnog besluit om een HTPC in elkaar te zetten!

Cheers! Hier kan een slotje op!

• jaapsander
Ter referentie voor toekomstige lezers van dit topic bovenstaande setup is niet optimaal. Wanneer je zoveel mogelijk prestaties uit de AMD APU wilt halen is het de bedoeling om zo snel mogelijk geheugen in dual channel te draaien. Bovenstaand geheugenkitje heeft maar 1 DIMM, dus single channel. Effectief halveer je de bandbreedte tov een dual channel configuratie bij dezelfde MHz.

• Krilo_89
jaapsander schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:46:
Ter referentie voor toekomstige lezers van dit topic bovenstaande setup is niet optimaal. Wanneer je zoveel mogelijk prestaties uit de AMD APU wilt halen is het de bedoeling om zo snel mogelijk geheugen in dual channel te draaien. Bovenstaand geheugenkitje heeft maar 1 DIMM, dus single channel. Effectief halveer je de bandbreedte tov een dual channel configuratie bij dezelfde MHz.
Bedoel je daar mee 2 reepjes van bijv. 2 GB van 2133MHz of van 1866MHz?
Of bedoel je alleen dat je geen 1333MHz moet nemen?

• Baloes
Hij bedoelt dat twee reepjes geheugen (bv 2x4) sneller zijn dan 1 reepje (1x8)

Tweakers heeft hier onlangs een review over gedaan :

reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Ik heb um vanochtend nog gelezen voor een andere build maar was dit topic ff vergeten...sry

[ Voor 14% gewijzigd door Baloes op 16-04-2014 13:18 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:07
een A10 van €116 nemen voor de graphics is echt zonde, een pentium 3220 (€49) + een R7250 (€67) zijn samen even duur en rennen grafisch gezien lachend rondjes om die A10!
En daarnaast kan je ook nog eens bezuinigen op je geheugen want zonder apu heb je geen duur snel geheugen nodig en een losse cpu koeler is dan ook niet nodig. Als je deze besparingen in een iets duurdere r7 250 met gddr5 stopt (€80) game je nog sneller

[ Voor 19% gewijzigd door Rrob op 16-04-2014 13:23 ]

• jaapsander
Baloes schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:12:

Ik heb um vanochtend nog gelezen voor een andere build maar was dit topic ff vergeten...sry
Dit bedoel ik inderdaad. Wanneer je 2 4GB reepjes (DIMMS) van 1600MHz draait heb je 2x zoveel bandbreedte dan wanneer je 1 8GB reepje draait. GPU snelheid is afhankelijk van de bandbreedte van het geheugen en die is weer afhankelijk van de snelheid van het geheugen maal het aantal channels die je gebruikt.

• kroegtijger
Rrob schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:18:
een A10 van €116 nemen voor de graphics is echt zonde, een pentium 3220 (€49) + een R7250 (€67) zijn samen even duur en rennen grafisch gezien lachend rondjes om die A10!
De R7 250 neemt 2 fullsize slots in... Dat heb je op een HTPC al vrijwel nooit tot je beschikking. Daarnaast neemt deze kaart de nodige warmte met zich mee, wat je ook weer af moet voeren (en dus geluidsproductie met zich mee brengt) wat ook onwenselijk is. Je zou eventueel een passief gekoelde 250 kunnen nemen, maar ook dan blijf je met de maat zitten, en moet je nog steeds de warmte je case uit halen, dus is een grote case-fan noodzakelijk. Al met al is dat misschien qua performance wel beter voor games, maar we zijn niet bezig een licht game-systeem waar je ook wel eens een filmpje op kan kijken samen te stellen, maar een HTPC waar ook wel eens een game op wordt gedaan. Dat is dus een heel ander uitgangspunt
En daarnaast kan je ook nog eens bezuinigen op je geheugen want zonder apu heb je geen duur snel geheugen nodig en een losse cpu koeler is dan ook niet nodig. Als je deze besparingen in een iets duurdere r7 250 met gddr5 stopt (€80) game je nog sneller
Een aftermarket CPU-koeler is, ook bij Intel, vaak wel aan te raden, alhoewel de noodzaak kleiner is dan bij AMD’s stock-koeler. Om die dus over boord te zetten met het idee dan geen verlies in stilte op te lopen lijkt me niet echt terecht.

iRacing Profiel

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:23:
[...]

Dit bedoel ik inderdaad. Wanneer je 2 4GB reepjes (DIMMS) van 1600MHz draait heb je 2x zoveel bandbreedte dan wanneer je 1 8GB reepje draait. GPU snelheid is afhankelijk van de bandbreedte van het geheugen en die is weer afhankelijk van de snelheid van het geheugen maal het aantal channels die je gebruikt.
:Y de keuze vor 1x8GB is allleen logisch als je later wilt upgraden én maar 2 banken hebt

iRacing Profiel

• Baloes
Uiteindelijk, om het bovenstaande systeem wat goedkoper te maken, is de A8-6600K genoeg.
Grafisch bijna net zo krachtig als de A10 :

http://www.hardbloxx.de/2...d-a10-6800k-amd-a8-6600k/

En een stuk goedkoper.

• kroegtijger
Baloes schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:58:
Uiteindelijk, om het bovenstaande systeem wat goedkoper te maken, is de A8-6600K genoeg.
Grafisch bijna net zo krachtig als de A10 :

http://www.hardbloxx.de/2...d-a10-6800k-amd-a8-6600k/

En een stuk goedkoper.
Tsja, voor puur HTPC-gebruik volstaat een A6 ook natuurlijk. Wat dat betreft neemt de prijs exponentieel toe naarmate de performance stijgt, zoals dat bij alle hardware het geval is

iRacing Profiel

• Krilo_89
Baloes schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:12:

Ah bedankt! Ik heb nu http://tweakers.net/price...y-black-hx318c10fb-4.html, maar ik profiteer er meer van wanneer ik deze nogmaals bestel?

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-03 15:12
Even een vraagje; Heb je al gekeken naar NUC's?

Heb een tijdje geleden deze NUC (pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i5-4250U) als HTPC in gebruik genomen en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. De NUC is belachelijk snel (voor zijn verbruik) en speelt alles moeiteloos af. Het enigste wat je nodig hebt is geheugen (let op dat deze modules kleiner zijn, 204 pins ofzo) en een harde schijf.

De NUC is niet hoorbaar en ziet er ook niet slecht uit. Voor games is deze ook redelijk geschikt. De HD5000, gecombineerd met een i5, maakt hem verrassend snel.

Ik gebruik hem nu in iedergeval en ben er zeer tevreden over! Gebruik hem zelfs om een minecraft en teamspeak server mee te hosten (Direwolf20, 5-10 spelers; processorgebruik blijft onder de 40%).

[ Voor 4% gewijzigd door HesRuud op 16-04-2014 16:34 ]

Kiek em goan!

• kroegtijger
Een i5-4250U als HTPC gebruiken is eigenlijk niet echt het meest geschikte stuk hardware ervoor. Tuurlijk werkt het er (prima) op, maar je hebt een dergelijk systeem hier helemaal niet voor nodig. Als je naar een NUC gaat, kan je zelfs met nog veel lichtere modellen af, maar dan nog kies je voor een systeem dat (extreem) compact is, en daar kleven nu eenmaal wel wat nadelen aan zoals her en der al eerder beschreven is. Daarentegen is de compactheid an sich voor sommigen wel weer een voordeel, maar zelf ben ik van mening dat als de ruimte ervoor aanwezig is, dat je deze beter maar ook kan benutten dan ook.

iRacing Profiel

• Rrob
kroegtijger schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:51:
De R7 250 neemt 2 fullsize slots in... Dat heb je op een HTPC al vrijwel nooit tot je beschikking.
wel in de kast die de TS in de OP noemt
Daarnaast neemt deze kaart de nodige warmte met zich mee, wat je ook weer af moet voeren (en dus geluidsproductie met zich mee brengt) wat ook onwenselijk is. Je zou eventueel een passief gekoelde 250 kunnen nemen, maar ook dan blijf je met de maat zitten, en moet je nog steeds de warmte je case uit halen, dus is een grote case-fan noodzakelijk. Al met al is dat misschien qua performance wel beter voor games, maar we zijn niet bezig een licht game-systeem waar je ook wel eens een filmpje op kan kijken samen te stellen, maar een HTPC waar ook wel eens een game op wordt gedaan. Dat is dus een heel ander uitgangspunt
Je maakt een denkfout, bij htpc gebruik genereert de gpu (idle) nauwelijks warmte, hoeft er weinig gekoeld te worden en is het systeem dus stil. Als je wil gamen genereer je wel warmte en dus ook geluid maar op dat is bij gamen veel minder storend.
Een aftermarket CPU-koeler is, ook bij Intel, vaak wel aan te raden, alhoewel de noodzaak kleiner is dan bij AMD’s stock-koeler. Om die dus over boord te zetten met het idee dan geen verlies in stilte op te lopen lijkt me niet echt terecht.
Idle (en dus 95% van de tijd) is een intel stock koeler nauwelijks hoorbaar. Dat omt dus overeen met wat de ts wil
Hoeft niet super stil te zijn, maar het moet geen zoemende bij naast je oor worden wanneer deze in de kast staat

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:31
Freakalike, let er even op dat de be quiet voeding in de 130 past, maar niet in die ml04. Deze heeft namelijk een sfx voeding nodig ipv atx (ongeveer 20e duurder).

• kroegtijger
Rrob schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:32:
[...]
wel in de kast die de TS in de OP noemt

[...]

Je maakt een denkfout, bij htpc gebruik genereert de gpu (idle) nauwelijks warmte, hoeft er weinig gekoeld te worden en is het systeem dus stil. Als je wil gamen genereer je wel warmte en dus ook geluid maar op dat is bij gamen veel minder storend.
Minder storend maakt het niet meteen niet storend. Daarbij is ook weinig koelen weer geluid, terwijl je juist bij een HTPC streeft naar zo min mogelijk geluid (wat dus resulteert in zo min mogelijk bewegende delen). Het is niet voor niets dat er cases voor worden ontworpen die volledig passief gekoeld mogelijk maken. Als je daar dan ook nog de HDD uit haalt, is een 100% stil systeem dus mogelijk. In jouw situatie-schets, ga je juist meer bewegende delen (nota bene in de vorm van relatief kleine fans van een GPU) toevoegen in plaast van reduceren... Dat lijkt me redelijk tegenstrijdige belangen, waarbij in het geval van een (licht) game-systeem je dus het geluid voor lief neemt, en de performance de voorkeur geeft, en in het geval van een HTPC-georienteerd systeem je dus de voorkeur geeft aan stilte en daarbij het dus voor lief neemt om iets aan performance in te leveren. Ik zie dus niet echt een denkfout hierin, maar eerder een andere manier van benaderen dan wat jij erop na houdt.
[...]

Idle (en dus 95% van de tijd) is een intel stock koeler nauwelijks hoorbaar. Dat omt dus overeen met wat de ts wil
[...]
Ook hier geldt weer dat het altijd beter kan (immers, aftermarket koelers die gelijkwaardige koelcapaciteit van de stock-koeler kunnen leveren zouden anders volslagen nutteloos zijn om op de markt te brengen). Diverse tests geven ook heel objectief hierin de resultaten weer en de winst die je kan behalen met een andere koeler met betrekking tot geluids-reductie. Dat kan dus heel interessant zijn. Wel ben ik van mening dat, gegeven je toch al de stock koeler in huis haalt, je altijd even kan kijken of dat bevalt, en zo niet dan kan je altijd nog een aftermarket koeler ervoor in de plaats doen. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die de stock-koeler vinden volstaan, maar het kan dus beter (zie het als de GPU die jij toe zou voegen. Dat doe je omdat je grafische prestaties belangrijk vindt. Ik zou een aftermarket koeler op een A10 adviseren omdat je daar een aanzienlijk stiller systeem mee kan behalen. Het is maar waar je voorkeur ligt)

iRacing Profiel

• Rrob
kroegtijger>dat is waar, het is idd afhankelijk van hoe belangrijk je stilte vindt.
Wel ben ik van mening dat, gegeven je toch al de stock koeler in huis haalt, je altijd even kan kijken of dat bevalt, en zo niet dan kan je altijd nog een aftermarket koeler ervoor in de plaats doen. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die de stock-koeler vinden volstaan
Helemaal mee eens
Pagina: 1