Scherm voor in een heldere omgeving?

Pagina: 1
Acties:

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Op mijn werk ben ik net verhuisd naar een nieuw gebouw met veel glas en zeer dunne gordijntjes. Alles zag er schoon uit tot ik de computer aanzette: vanwege het felle licht (niet alleen rechtstreeks invallend licht) is mijn scherm zeer slecht te lezen, en kan ik eingenlijk alleen maar fatsoenlijk werken als er enkele wolkjes voor de zon zitten.

Een iPad op dezelfde positie als het scherm leest al veel comfortabeler (maar krijgt het werk natuurlijk niet gedaan). Daarom dacht ik dat het probleem op te lossen zou moeten zijn met een beter scherm...

Wat opzoeken leert mij dat het huidige (matte) scherm een max. helderheid van 250 cd/m2 heeft, terwijl een iPad eerder in de buurt van de 350 cd/m2 komt. Daarom zou ik denken dat ik een helderder scherm nodig heb zoals dit (een van de enige betaalbare schermen tussen 17" en 27" met een helderheid boven 400cd/m2):

http://tweakers.net/price...s-b1-zwart/specificaties/

Klopt deze redenering eingenlijk (helderder scherm t.o.v. het felle omgevingslicht is comfortabeler te lezen) en zal een nieuw scherm dat toch niet goedkoop is de boel beter maken? of kan ik beter heil zoeken in antireflecterende folie op het bestaande scherm? of zijn er nog andere trucs (behalve natuurlijk de meest logische maar niet toegelaten optie: gordijnen die veel meer licht tegenhouden) om het scherm leeesbaarder te maken?
Heeft iemand hier ervaring met antireflecterende folies en/of met het verschil tussen een mat scherm en een glossy scherm wanneer er te veel omgevingslicht is?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Kan de brightness nog omhoog op je huidige scherm?
Anders zou een helderder scherm wel flink verbetering op moeten leveren, hou wel rekening met matte en glossy schermen, ik weet niet goed wat beter werkt in hele zonnige omgevingen.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

In dit artikel worden de voor en nadelen van een mat en een "glimmend" uitgelegd. Ook worden enkele voorbeelden gegeven van verschillende schermen. Misschien intressant om te lezen voordat je met een folie aan de slag gaat?

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Anders zet je er een 'hood' op 8) , zoals Eizo dat doet bij z'n monitoren:

Afbeeldingslocatie: http://www.eizo.com/global/products/accessories/hoods/product_photo_01.png

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• garagaholic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Klinkt als iets waarvoor je wellicht de ARBO wetgeving (of gelijke) op moet naslaan. Het is natuurlijk in eerste instantie wel oke om een nieuwe monitor te hebben en dan vanwege de 'extreme' helderheid iets te kunnen zien. Maar ik kan me ook voorstellen dat dit niet heel erg goed gaat zijn voor de oogjes.

Ik zou in eerste instantie in ieder geval rondkijken naar verduidstering van de werkruimte, dat klinkt me gezonder in de oren ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51
Zou ook je werkruimte wat verduisteren inderdaad, lijkt mij ook niet goed voor je ogen op deze manier.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Bedankt aan iedereen voor de antwoorden!
Onder andere het linkje van LnC (en zelf wat verder experimenteren met het plaatsen van het scherm) hebben me doen inzien dat het grootste probleem niet het algemene omgevingslicht is, maar reflecties van de ramen achter me.
Als eerste oplossing zal ik dus een antireflecterende folie bestellen, en als dat niet helpt (en de bedrijfsverpleegster niet met een werkend alternatief afkomt) toch stout doen en aan't lastige raam een poster plakken (en hopen dat niemand de gordijntjes opendoet en klaagt :) )...
Pagina: 1