[W8] Één laptop wil niet op IPv6, alle andere devices wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik twijfel tussen WOS en NT maar omdat andere devices wel willen zet ik het hier neer :) Hopelijk zit er in WOS ook wat IPv6-kennis :P

Ik heb een internetverbinding van Ziggo. Ziggo heeft geen IPv6 dus heb ik bij SixXS een tunnel en een routed subnet aangevraagd en geconfigureerd op een Linux-machine (mbv aiccu en radvd).

De volgende apparaten krijgen via SLAAC een adres en kunnen op internet (10/10 op http://test-ipv6.com/)
- Windows 7 Pro, bedraad aangesloten
- Windows Server 2008 R2, bedraad aangesloten
- iPhone 4S / IOS 7, draadloss
- Windows 8.1, draadloos

Één laptop echter, krijgt wel een adres via SLAAC, maar kan op IPv6 geen connecties maken.
Het betreft een Samsung laptop met Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6235 draadloze netwerkadapter en een Realtek gigabitadapter. Op beiden (afzonderlijk, als ethernetkabel is aangesloten gaat WiFi uit) krijg ik bij het booten een IPv6-adres, als ik de verbinding verbreek en opnieuw opbouw krijgen ze geen adres meer.

Als ik WireShark draai zie ik geen enkel IPv6-pakketje langskomen (ip6 in de filter opties, balk wordt groen dus het keyword klopt). Vrijwel alle netwerkkaarten staan op automatisch IP verkrijgen (zowel IPv6 als IPv4), alleen de Server 2008 R2 heeft een statisc IPv4-adres.

De laptop draait de Windows Firewall op standaard instellingen, wat inhoudt dat outbound verkeer sowieso niet wordt tegengehouden. Verder staat er AVG Free op, deze heeft zelf geen firewall voor zover mij bekend. Zet ik AVG tijdelijk uit dan krijg ik op test-ipv6.com echter wel heel snel antwoord dat ik 0/10 voldoe voor IPv6, met AVG aan duurt het 17 seconde voordat de test daar achter komt. Ik kan in AVG echter geen settings vinden die betrekking hebben op het netwerk, anders dan een 'Advisor - Bekende netwerken' met daarin het SSID waarmee ik verbonden ben en een MAC-adres.

Ik heb (nog?) geen DNS-server die benaderbaar is op IPv6, via nslookup krijg ik echter wel AAAA-records terug. De overige devices (waaronder 3 andere Microsoft-systemen) vinden het helemaal niet erg dat de DNS-server slechts IPv4 spreekt, ik verwacht dus eigenlijk niet dat het met deze laptop aan de DNS-server ligt.

Waar het dan wel aan ligt, tja, vandaar dit topic :) Ik kom er verder namelijk niet uit :P Waarom werkt IPv6 overal behalve op de laptop waar ik (nerd van het huis) zelf achter zit :?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat gebeurt er als je de laptop een statisch IPv6 adres geeft?

En kijk ook even of http://www.avg.com/nl-nl/faq.num-3521 wil helpen

[ Voor 36% gewijzigd door Brahiewahiewa op 11-04-2014 13:43 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Met een vast IPv6-adres heb ik dezelfde symptomen.

Ik gebruik AVG Free 2014, die link van jou wijst naar een onderdeel van de betaalde 2011 :P Die optie zit niet in mijn versie.

Edit: AVG verwijderen en Windows Firewall uit biedt geen soelaas helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door Paul op 11-04-2014 18:55 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In veilige modus met netwerkmogelijkheden dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk besturingssysteem draai je op de Samsung laptop? Dat bepaald namelijk of je IPv6 kunt gebruiken of niet. De hardware is hierin minder belangrijk. Zo heb ik Ubuntu 12.04 draaien op een Compac nc 8430. Hier krijg ik probleemloos een IPv6 verbinding.

Als je AAAA records via nslookup krijgt, heb je verbinding met een DNS server. Zonder is het namelijk niet mogelijk om een antwoord te krijgen.

Kun je ook aangeven of je zowel een IPv6 als een Link-local IPv6 adres hebt? En of je een geldig IPv6 Default Gateway adres hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Raven schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:26:
In veilige modus met netwerkmogelijkheden dan?
Ga ik nu proberen.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 19:49:
Welk besturingssysteem draai je op de Samsung laptop?
Windows 8 (zonder .1)
Kun je ook aangeven of je zowel een IPv6 als een Link-local IPv6 adres hebt? En of je een geldig IPv6 Default Gateway adres hebt gekregen?
_als_ ik een IP krijg (wat alleen bij een reboot is) dan heb ik een link-local adres, een global adres en een privacy-adres. De gateway is een link-local adres, maar dat is op de andere Windows-machines ook zo.

Als ik de adapter (WiFi of bedraad) disable en weer enable dan heb ik alleen nog het link-local adres.

Edit: Now we're getting somewhere... Safe boot met networking heb ik wel een IPv6-verbinding en krijg ik antwoord op `ping -6 www.google.nl`. Browsen heb ik maar niet geprobeerd ivm gebrek aan virusscanner...

Nu zien te achterhalen welk programma of welke service de schuldige is...

Edit2: Gevonden: "Check Point Endpoint Security VPN"-service. Als die eenmaal gedraaid heeft is er geen IPv6 meer mogelijk, ook niet als ik de service stop. Voorlopig heb ik dus een work-around, maandag @work vragen of er een update voor is :P

[ Voor 24% gewijzigd door Paul op 11-04-2014 20:28 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk is dit gewoonweg een instelling? In de "What's New" voor versie E75.30 is te lezen dat "The administrator can configure the desktop firewall to allow or block IPv6 traffic. By default, IPv6 traffic is blocked."

Dit komt redelijk overeen met wat je beschrijft. Zolang CP nog niet heeft gedraaid, krijgt je laptop netjes een IPv6. CP krijgt een kans om zich met het hele verhaal te bemoeien en begint IPv6 te blokken, inclusief eventuele aanvragen voor een nieuw IPv6 adres.

https://supportcenter.che...tails=&solutionid=sk84220

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hier, ik werk niet dagelijks met Check Point software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en je moet wel gewoon een ipv6 dns nemen he, gewoon uit pinciepe dan.
e.g. google https://groups.google.com.../yCg-9A23L3g/0JbrSsHNipMJ

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De setting is aangepast (...door een bestandje met Linux-regeleindes te bewerken op de Windows managementserver 8)7 ...) en de policy verified en gepusht, vanavond eens kijken :9

IPv6 DNS gaat er ook komen, maar ik ga toch niet op alle devices handmatig IP-adressen invullen :P Ik ga een nieuwe resolver opzetten, het apparaat wat ik nu gebruik doet geen IPv6 :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1