Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ik kwam een tijdje geleden http://telehack.com/ tegen en heb me hier een tijd prima mee vermaakt :). Echter, na een tijd vond ik de mogelijkheden toch wat beperkt en kreeg ik het idee om het na te bouwen met VM's (wel op kleinere schaal :9~ ). Ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat, maar anders hoor ik het wel :)

De specificaties van de VMware omgeving (thuis labje) zijn:
  • Intel Core i5 3740 (Quad core, geen hyperthreading, 3,2Ghz, Intel VT, VT-d, VT-x)
  • Intel DQ77MK moederbord (2x onboard gigabit-NIC, Intel VT, VT-d)
  • Intel Gigabit CT Desktop NIC (PCI-e)
  • 24 Gigabyte DDR3 RAM (1333Mhz)
  • VM's staan op een NAS (DS412+ via NFS)
  • vCenter op een windows server (voor vMotion enzo)
  • Juniper SRX110 Firewall voor routering (jammer genoeg 100mbit)
  • Elke gigabit switches (zowel managed als unmanaged)
Op dit moment heb ik:
  • Een PXE boothost VM (Ubuntu 12.04 lts server) met een TFTP server (10.99.0.10/24 vlan 999) en daar een PXE image van TinyCore Linux (http://distro.ibiblio.org/tinycorelinux/) op.
  • Een jumphost zodat users via daar in kunnen loggen (Ubuntu 12.04 lts server). Deze wil ik waarschijnlijk read only mounten en een jail maken waar nieuwe users in terecht komen.
  • 100 PXE client VMs in 10 verschillende vlans (10 VMs per vlan, 64MB RAM, 100Mhz CPU).
Vragen:
  • Welk OS/Linux distro? Het liefste zo licht mogelijk, linux based, maar wel mogelijk voor users om eigen programma's te schrijven (vim + gcc + aantal libs/tools of een makkelijke manier om extra libs/tools te installeren).
  • Changes aan de OS disk moeten reverted worden na een reboot, maar er moet wel voor elke vm een virtual disk gemount worden waar changes wel op behouden worden, hoe dit te doen?
  • Andere ideeën/suggesties/opmerkingen alijd welkom :)
Alvast bedankt voor jullie ideeën! :)

P.S. Dit is mijn eerste topic wat ik start op GoT, dus suggesties voor de start post zijn ook welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Joshuax8 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:59:
Vragen:
  1. Welk OS/Linux distro? Het liefste zo licht mogelijk, linux based, maar wel mogelijk voor users om eigen programma's te schrijven (vim + gcc + aantal libs/tools of een makkelijke manier om extra libs/tools te installeren).
  2. Changes aan de OS disk moeten reverted worden na een reboot, maar er moet wel voor elke vm een virtual disk gemount worden waar changes wel op behouden worden, hoe dit te doen?
  3. Andere ideeën/suggesties/opmerkingen alijd welkom :)
  1. Hier ben je erg vrij in. Elke distro is met een base installatie licht genoeg in principe. Je zou kunnen kiezen voor Arch of Debian, maar ook andere distro's zoals Fedora, Ubuntu of Gentoo kunnen.
  2. Zoek naar immutable disk. Je voegt 2 schijven toe aan je VM, 1'tje stel je helemaal in hoe je 't wilt hebben en maakt deze daarna immutable. De andere is een gewone schijf.
  3. Welke ideeën? Waar wil je heen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

tinycore lijkt me een prima keuze, veel kleiner ga je het niet krijgen zonder het zelf te bouwen.
De disk reverten kan vmware voor je doen. Geef iedere VM twee schijven, 1 voor het OS, en 1 voor /home. Op home kun je dan veranderingen bewaren maar de OS-disk laten reverten.
Als je 100 identieke VM's wil opzetten moet je eens zoeken naar "linked clones". Eigenlijk is dat een feature van VMware Workstation, maar er zijn scriptjes die hetzelfde doen voor voor ESXi.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:08:
[...]
  1. Hier ben je erg vrij in. Elke distro is met een base installatie licht genoeg in principe. Je zou kunnen kiezen voor Arch of Debian, maar ook andere distro's zoals Fedora, Ubuntu of Gentoo kunnen.
  2. Zoek naar immutable disk. Je voegt 2 schijven toe aan je VM, 1'tje stel je helemaal in hoe je 't wilt hebben en maakt deze daarna immutable. De andere is een gewone schijf.
  3. Welke ideeën? Waar wil je heen?
  1. Hoe krijg je 1 van de distro's welke je noemt zo klein dat het op 64MB RAM draait? :)
  2. Thx! eens zoeken.
  3. Een kruising tussen een game (zoals telehack) en een honeypot, waar mensen hun eigen tools kunnen schrijven/compilen.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:12:
tinycore lijkt me een prima keuze, veel kleiner ga je het niet krijgen zonder het zelf te bouwen.
De disk reverten kan vmware voor je doen. Geef iedere VM twee schijven, 1 voor het OS, en 1 voor /home. Op home kun je dan veranderingen bewaren maar de OS-disk laten reverten.
Als je 100 identieke VM's wil opzetten moet je eens zoeken naar "linked clones". Eigenlijk is dat een feature van VMware Workstation, maar er zijn scriptjes die hetzelfde doen voor voor ESXi.
Eens zoeken hoe VMware de disks kan reverten voor me :)
Ik gebruik op het moment een VMware PowerCLI script om de VMs te genereren van een template. Eerst maar eens zoeken hoe je TinyCore zonder GUI installeert (ik draai nu elke keer een PXE image)