Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een aquariumPC bouwen, dit mag niet te duur zijn. Het zal gebruikt worden om films te bekijken, het aquarium dient als decoratie.

Daarvoor heb ik een A10 6800K genomen. Redelijk goedkoop en kan makkelijk films in 1080P afspelen.
Ik heb even lopen rondzoeken, en ik zie dat hij socket FM2 heeft. Echter zie ik bij moederborden van FM2+ "ondersteunde processoren: A6 A8 A10 etc".

Kan de A10 6800K dus ook op Socket fm2+ of uitsluitend op FM2?
Op FM2 moederborden zie ik weinig kwaliteit voor z'n prijs (geen HDMI uitput bijvoorbeeld).

Zou iemand eventueel een microATX moederbord voor mij kunnen zoeken waar een A10 6800K oppast? Eis is dat er HDMI op kan, ik heb even lopen rondzoeken maar vind niets. Anders moet ik naar ATX, maar dit is net weer wat te groot.

[ Voor 16% gewijzigd door Processorkoeler op 10-04-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
FM2+ kan ook.
Ik weet verder niet wat voor eisen je hebt, maar je kunt kijken naar zoiets: http://tweakers.net/price.../361801;351118/categorie/

De 6800k vind ik overigens niet goedkoop, imo kun je beter voor een 5600k, 6600k of 5800k gaan (mits je voldoende hebt aan de iets minder grafische kracht).
http://tweakers.net/price...;304843;335935/categorie/
Wellicht kun je ook nog 'even' wachten op de pricewatch: AMD A8-7600 Boxed.

[ Voor 45% gewijzigd door mitsumark op 10-04-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Is de A8 7600 beter dan de A10 6800K?
Het gaat me niet zo zeer om de prijs, of de A10 5800K nou €20 goedkoper is maakt niet uit, ik heb het budget te besteden.

Minder grafische kracht wil ik zeker niet, het is prima zoals het is.
Weet je heel zeker dat fm2+ ook gaat passen? Iemand die dit kan bevestigen? Wil niet dat ik opeens 'n moederbord en processor terug kan sturen omdat het niet werkt.

edit: Is dit moederbord compatible met de A10 6800K?

[ Voor 13% gewijzigd door Processorkoeler op 11-04-2014 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fm2 processor past op een fm2+ moederbord.
Die processor past op dat moederbord.
Maar als je dit zo moet vragen is het dan wel slim om een aquarium pc te maken?
Ga je het echt in de olie zetten? of gewoon in een leeg aquarium?
Als je dat met olie gaat doen moet je toch wel bepaalde dingen goed uitzoeken.
Als je niet weet welke processor op welk moederbord moet, denk ik niet dat het slim is om je pc in de olie te doen.
Zeg ik niet om lullig te zijn ofzo, maar dat soort dingen zijn niet voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De 7600 zal iets goedkoper zijn, en daarnaast zuiniger.

Ik zal mijn opmerking anders formuleren: waarom denk je dat je de 6800k nodig hebt, wat ga je met je pc doen?
Als je zeker niet minder grafische kracht wilt, is het dan niet beter om voor een los videokaartje te gaan? Of wellicht de 7850k (al is die bang for buck nog wat 'slechter')

CPU support voor dat moederbord: http://www.asus.com/Motherboards/A78MA/HelpDesk_CPU/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:31:
Fm2 processor past op een fm2+ moederbord.
Die processor past op dat moederbord.
Maar als je dit zo moet vragen is het dan wel slim om een aquarium pc te maken?
Ga je het echt in de olie zetten? of gewoon in een leeg aquarium?
Als je dat met olie gaat doen moet je toch wel bepaalde dingen goed uitzoeken.
Als je niet weet welke processor op welk moederbord moet, denk ik niet dat het slim is om je pc in de olie te doen.
Zeg ik niet om lullig te zijn ofzo, maar dat soort dingen zijn niet voor beginners.
Ik weet genoeg van PC's, alleen ben ik nooit bezig met AMD. Daarom vraag ik dit, heeft er niets mee te maken dat ik niet weet hoe een PC werkt e.d, ben geen beginner.

Ik ga hem inderdaad in olie zetten, heb al wat info gezocht.
mitsumark schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 18:55:
De 7600 zal iets goedkoper zijn, en daarnaast zuiniger.

Ik zal mijn opmerking anders formuleren: waarom denk je dat je de 6800k nodig hebt, wat ga je met je pc doen?
Als je zeker niet minder grafische kracht wilt, is het dan niet beter om voor een los videokaartje te gaan? Of wellicht de 7850k (al is die bang for buck nog wat 'slechter')

CPU support voor dat moederbord: http://www.asus.com/Motherboards/A78MA/HelpDesk_CPU/
Films in 1080P afspelen gaat uiteraard lukken, maar mocht ik eens een keer een spelletje willen spelen (bijv. Minecraft, écht gamen doe ik op m'n gamepc), dan wil ik wel dat dat smooth draait. Een GPU ervoor aanschaffen vind ik daarom wat teveel gevraagd, en de A10 heeft redelijke APU prestaties (beter dan die van Intel).

Ik zat aan een I3 en een 7000-series te kijken maar dit werd dan net weer wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik vind de 6800k gewoon onevenredig duur voor wat je krijgt.
Wat dacht je eventueel van een athlon 760k met een 70-80 euro kaartje, dan ben je inderdaad 2-3 tientjes meer kwijt maar alsnog een stuk minder dan een i3.
De winst is dan dat je 1,5-2x zoveel grafische kracht hebt (los van het feit dat je minecraft zelfs op een A8 prima kunt spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hmm, klinkt goed, maar ik weet niet wat voor prestaties een athlon 760k heeft? Ben redelijk onbekend met de A/athlon series...

Met wat voor processor is een athlon 760K vergelijkbaar? (bijv. een pentium 4?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alleen films gaat kijken kan je beter voor een A6 gaan. Hij is een stuk goedkoper en kan films in 1080p en 3D afspelen.

Deze heb ik zelf (voor mijn htpc):
pricewatch: AMD A6-6400K Boxed

icm (incl. HDMI en optisch):
pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H

werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Processorkoeler schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 23:20:
Hmm, klinkt goed, maar ik weet niet wat voor prestaties een athlon 760k heeft? Ben redelijk onbekend met de A/athlon series...

Met wat voor processor is een athlon 760K vergelijkbaar? (bijv. een pentium 4?).
De athlon 760k is eigenlijk de 6800k maar dan zonder grafisch gedeelte (ongeveer 5% langzamer vanwege iets lagere kloksnelheid, amper noemenswaardig).
De vraag blijft natuurlijk of je extra kracht wel nodig hebt voor misschien een keer minecraft.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 12-04-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Dat is ook nog een goede optie, ik twijfel nu dus tussen de athlon, of gewoon de A serie.
Wat is het beste? Als ik namelijk een videokaart eraanhang gaat dat weer voor extra kabels en (waarschijnlijk) hitte zorgen (wat meestal zo is).

Een athlon is ~€50 en een aparte videokaart is ~€100, een A10 is €110, er zit dus €40 tussen (en de voeding moet sterker zijn).

Is er ergens een soort overzicht van processoren bij AMD? (een soort roadmap, maar niet met architecturen maar met processors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Topic verplaatst van PMG naar CAA; past beter.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hier is een aardige lijst met (game)processors (al is de spreiding binnen de groepen ook nog best wel fors).
http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-5.html
De 760k staat er helaas niet tussen, maar staat in dezelfde klasse als de 750k (oudere generatie) en A10 processors.
AMD heeft zelf wel een overzicht, maar daar staat de 760k gek genoeg niet tussen.
Daarnaast kun je natuurlijk de pricewatch gebruiken (en filteren op je eisen/wensen).

PS: een athlon 760k kost 70 euro (geen 50), een videokaartje kost 70-80 euro (7750-7770).
Wat betreft verbruik scheelt het niet zoveel, de athlon zal zuiniger zijn dan een A10 omdat hij het grafische gedeelte mist.
Een losse videokaart is nagenoeg net zo efficiënt als het grafische gedeelte van de A10, maar zal dus vanwege iets meer power ook iets meer stroom verbruiken.
En athlon setup met bv 7750 heeft maximaal zo'n 150W nodig, een extra stroomkabel is niet nodig omdat de 7750 stroom via het moederbord kijgt (bij een 7770 is dit wel nodig).
http://www.techpowerup.co...S/HD_7750_iCooler/24.html
Een degelijke 300W voeding is dus eigenlijk al overkill, en lager dan dat zijn er niet veel goede voedingen verkrijgbaar.

Wellicht is het een idee om eens je gehele setup in het topic te zetten en exact wat je plannen ermee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Dit is wat ik in mijn gedachten had (tot nu toe) voor de build:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B675871%5D=1

edit:

Nog even het gebruik.
Alles (behalve de DVD drive en HDD) zal in een aquarium worden gedaan met olie (mineraalolie).
Moederbord zal precies zo geplaatst worden dat de aansluitingen boven water zijn (dus de achterzijde bovenaaan bij de deksel).

Zoiets als dit: http://www.pugetsystems.com/submerged.php

[ Voor 34% gewijzigd door Processorkoeler op 13-04-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Niemand die nog advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het geheugen is erg hoog, wat voor cpu koeler komt erop?
Zulke hoge heatspreaders zijn ook nergens voor nodig en een 'normaal' setje kost 15 euro minder.

De SSD is vrij duur, voor 15 euro minder heb je een crucial m500.

De voeding is niet zo heel erg goed vanwege zn matige capacitors, neem liever een BQ system power 7 300W (of als je toch voor athlon + 7750/7770 gaat de 350W versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Zoals Mitsumark al aangeeft kan ramgeheugen met een hoge heatspreader mogelijk problemen oplossen, in het geval dat je een aftermarket CPU koeler wilt installeren. Voor hetzelfde geld kan je ook dit GSkill Ares 2133Mhz geheugen halen wat sneller is en geen hoge headspreader heeft.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 13:11:
Het geheugen is erg hoog, wat voor cpu koeler komt erop?
Zulke hoge heatspreaders zijn ook nergens voor nodig en een 'normaal' setje kost 15 euro minder.

De SSD is vrij duur, voor 15 euro minder heb je een crucial m500.

De voeding is niet zo heel erg goed vanwege zn matige capacitors, neem liever een BQ system power 7 300W (of als je toch voor athlon + 7750/7770 gaat de 350W versie)
Ik heb in meerdere systemen de CX500M geplaatst, die werkt perfect. Waarom zou de 430M dan niet goed zijn? Nog nooit problemen mee gehad en ik lees er meer goede dan slechte dingen over. Heb je misschien een bron?

Over de SSD, volgens mij is de EVO beter dan een Crucial? Voor die €15 heb ik het er wel voor over.
Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 13:17:
[...]

Zoals Mitsumark al aangeeft kan ramgeheugen met een hoge heatspreader mogelijk problemen oplossen, in het geval dat je een aftermarket CPU koeler wilt installeren. Voor hetzelfde geld kan je ook dit GSkill Ares 2133Mhz geheugen halen wat sneller is en geen hoge headspreader heeft.
Hé dat RAM heb ik nog niet gezien, voor €3 duurder zal ik die in m'n mandje doen.
Het mandje ziet er nu als volgt uit:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B485031%5D=1

De A10 6800K is naar een 7850K gegaan, ik zag net dat ik een verouderde versie had. Voor de rest is alles hetzelfde op het RAM na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
De CX...M serie heeft goedkope chinese capXon secundaire elco's. Daardoor geeft de voeding een grotere rimpelspanning en die goedkope elco's slijten veel sneller (mede door die rimpel).

Nu betekend dat niet meteen dat het een hoop schroot is, maar voor zo'n beetje hetzelfde bedrag kun je een voeding kopen die het "probleem" niet heeft. De non modulaire CX voedingen hebben wel goede elco's, of anders misschien een Seasonic S12II of G serie.

Een evo is in benchmarks wat sneller als de m500, maar in de praktijk merk je geen verschil. Daar heeft de m500 wel het voordeel dat hij veiliger is. Oa door power-safe condensatoren die de ssd zijn laatste schrijfacties laten afmaken als de stroom uit zo vallen (om een corrupte ssd te voorkomen).

Ik denk trouwens dat je de connectoren niet boven de olie hoeft te houden. Het geleid in principe niet, dus het zou niet uit moeten maken op dat gebied. Misschien alleen de stekkers inpluggen voordat je hem onderdompelt om te zorgen dat er goed contact is (geen olie tussen de contacten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 18:29
Zou je hier foto's willen posten als je de pc in elkaar hebt? Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
timberleek schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:17:
De CX...M serie heeft goedkope chinese capXon secundaire elco's. Daardoor geeft de voeding een grotere rimpelspanning en die goedkope elco's slijten veel sneller (mede door die rimpel).

Nu betekend dat niet meteen dat het een hoop schroot is, maar voor zo'n beetje hetzelfde bedrag kun je een voeding kopen die het "probleem" niet heeft. De non modulaire CX voedingen hebben wel goede elco's, of anders misschien een Seasonic S12II of G serie.

Een evo is in benchmarks wat sneller als de m500, maar in de praktijk merk je geen verschil. Daar heeft de m500 wel het voordeel dat hij veiliger is. Oa door power-safe condensatoren die de ssd zijn laatste schrijfacties laten afmaken als de stroom uit zo vallen (om een corrupte ssd te voorkomen).

Ik denk trouwens dat je de connectoren niet boven de olie hoeft te houden. Het geleid in principe niet, dus het zou niet uit moeten maken op dat gebied. Misschien alleen de stekkers inpluggen voordat je hem onderdompelt om te zorgen dat er goed contact is (geen olie tussen de contacten)
Connectors erboven gebeurt sowieso al, anders kan ik geen USB poorten aansluiten (nieuwe). Ook omdat het moederbord via een bepaalde 'plate' opgehangen wordt, ik leg hem er niet zo in.

In ieder geval; CX 430M moet vervangen worden door een Seasonic, en de SSD door crucial?
Is verder alles in orde? In het begin werd er gezegd dat de A10 beter een Athlon kon worden met een 7000 series.
jort99b schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:25:
Zou je hier foto's willen posten als je de pc in elkaar hebt? Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het resultaat :)
Ja, maar dit zal nog even duren. Ik moet eerst sparen, en zal dit dan op z'n vroegst in de zomervakantie doen. ik ben nu alleen maar bezig met het voorbereiden en onderdelen zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Processorkoeler op 19-04-2014 15:31 ]

Pagina: 1