Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Coax vraagje: Ziggo AOP in de meterkast. Daar een standaard kabelsplitter (F connector) naar kabelmodem en tweede splitter (ook F) en dan naar eind dozen in woonkamer resp slaapkamer. Wat voor kabel er daar ligt weet ik niet, maar op het eerste gezicht geen hirschman.

In woonkamer gaat hirschmann naar de HD recorder (Humax IRHD nogwat, wordt alleen als recorder gebruikt) en dan nogmaals hirschmann naar de TV. Die heeft een ingebouwde CI+ kaart, dus die decodeert ook.
Probleem is dat ik sinds de recorder er tussen zit, ik af en toe storing heb. Je kent die blokjes wel ;)
De hirschmann zit er net tussen en daardoor werd het iets minder, maar oplossen deed het dat niet.

Ik verdenk zelf de HD recorder, want zonder is er geen probleem. Maar ik zou verwachten dat zo'n ding ook een soort van signaalversterker in zich heeft. Of denk ik dan verkeerd?

Mijn eerste gedachte qua oplossing was een versterker in de meterkast zetten, maar ik vraag me af of dat het oplost. Als die decoder het signaal vernaggelt haalt een versterker niks uit natuurlijk.

Iemand raad? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459573

The Eagle schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:50:
Coax vraagje: Ziggo AOP in de meterkast. Daar een standaard kabelsplitter (F connector) naar kabelmodem en tweede splitter (ook F) en dan naar eind dozen in woonkamer resp slaapkamer. Wat voor kabel er daar ligt weet ik niet, maar op het eerste gezicht geen hirschman.

In woonkamer gaat hirschmann naar de HD recorder (Humax IRHD nogwat, wordt alleen als recorder gebruikt) en dan nogmaals hirschmann naar de TV. Die heeft een ingebouwde CI+ kaart, dus die decodeert ook.
Probleem is dat ik sinds de recorder er tussen zit, ik af en toe storing heb. Je kent die blokjes wel ;)
De hirschmann zit er net tussen en daardoor werd het iets minder, maar oplossen deed het dat niet.

Ik verdenk zelf de HD recorder, want zonder is er geen probleem. Maar ik zou verwachten dat zo'n ding ook een soort van signaalversterker in zich heeft. Of denk ik dan verkeerd?

Mijn eerste gedachte qua oplossing was een versterker in de meterkast zetten, maar ik vraag me af of dat het oplost. Als die decoder het signaal vernaggelt haalt een versterker niks uit natuurlijk.

Iemand raad? :)
Het is een optelsom, of aftrekken eigenlijk van het oorspronkelijke signaal qua sterkte. Bedenk je dat een splitter al een demping geeft van 3.5 / 4 dB op het signaal. Een tweede splitter erachter komt al op zo'n 8dB aan signaal demping. Dan bepaalt de lengte van de kabel naar de woonkamer en de einddoos in de woonkamer (einddoos geeft als het een goede doos is max. 0.5 dB demping) hoeveel er nog overblijft. Als het signaal in de meterkast (AOP) al niet zo hard binnenkomt, laten we zeggen 63dB, dan blijft er weinig over. Oplossing zou inderdaad een versterker kunnen zijn, en uiteraard goede bekabeling, connectoren, en einddozen (Astro Gut 14D bijv.). En dan is het natuurlijk de vraag hoe je het aansluit, dus hoe jij de connectoren op de kabels zet.

Advies:
Om uit te sluiten of het aan je decoder ligt adviseer ik je het volgende te doen, neem een kabel die lang genoeg is om bij je HD decoder te komen in de woonkamer, of plaats je TV tijdelijk bij de meterkast. Sluit daar jouw HD decoder rechtstreeks aan op AOP. Indien hij nog steeds problemen geeft en blokjes, en het internet is verder goed (dus signaalwaarden die je uitleest in je modem zijn oké), dan heb jij je antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:50
Heb je het signaal doorgelust? Die decoders gaan eens in de zoveel tijd even aan en weer uit om de smartcard bij te werken, en sommige exemplaren willen daarbij wel een een korte storing veroorzaken op de doorlusuitgang. Mogelijke oplossingen: nog maal splitsen en hopen dat er nog voldoendevsignaal overblijft (eventueel compenseren met een versterker), of de stand-by-mode van de decoder wijzigen zodat deze niet echt uit gaat (klokje blijft dan zichtbaar op het display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hcQd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:04:
Heb je het signaal doorgelust? Die decoders gaan eens in de zoveel tijd even aan en weer uit om de smartcard bij te werken, en sommige exemplaren willen daarbij wel een een korte storing veroorzaken op de doorlusuitgang. Mogelijke oplossingen: nog maal splitsen en hopen dat er nog voldoendevsignaal overblijft (eventueel compenseren met een versterker), of de stand-by-mode van de decoder wijzigen zodat deze niet echt uit gaat (klokje blijft dan zichtbaar op het display).
Dat is dus geen goede oplossing door nogmaals te splitsen. Hiermee verslechter je alleen maar de situatie, en los je het niet op door dan maar een versterker erachter te gooien om dit verlies (wat dit blijft het, en los je niet op door verlies weer te gaan versterken) te compenseren. :)

Mijns inziens is gewoon het beste om de decoder tijdelijk even rechtstreeks aan te sluiten om uit te sluiten of het een probleem is in de decoder zoals TS schetst, of toch de installatie.

Mocht TS een versterker willen plaatsen in de meterkast, koop dan een retourgeschikte versterker met 4 uitgangen en een doorlusmogelijkheid voor het modem. Dit kan dan weer wel omdat het de kortste route is voor het modem, en een modem niet zo dol is op harde versterking als het signaal in de meterkast al goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 13:31
Even uit tekenen en zo duidelijk mogelijk omschrijven. en kabel lengte er bij zetten.
Er zijn vast genoeg tweakers die het even voor je uit rekeken hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hidden schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:16:
Er zijn vast genoeg tweakers die het even voor je uit rekeken hoe het zit.
Misschien is dit al juist gedaan, hoe het zit, met een mogelijke oplossing. Lezen is ook een kunst nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Anoniem: 459573 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:14:
Dat is dus geen goede oplossing door nogmaals te splitsen. Hiermee verslechter je alleen maar de situatie, en los je het niet op door dan maar een versterker erachter te gooien om dit verlies (wat dit blijft het, en los je niet op door verlies weer te gaan versterken) te compenseren. :)
Het is natuurlijk niet de bedoeling een versterker in de woonkamer te laatsen, maar bij de AOP, dat lijkt mij voor de hand te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hcQd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:35:
[...]

Het is natuurlijk niet de bedoeling een versterker in de woonkamer te laatsen, maar bij de AOP, dat lijkt mij voor de hand te liggen
Ja, maar hoe kom je erbij dat ik dit zeg dan? Le-zen! Ik zeg dat het doorsplitsen niet een goede oplossing biedt. En dat het niet de aanbeveling verdient verlies te compenseren door extra te versterken. Hoe minder er geplitst wordt hoe beter ook voor het retoursignaal van de decoder. Iets om heel erg rekening mee te houden. Ik heb vaak storingen opgelost bij klanten door het aantal splitsingen (welke soms onvoorkomelijk kán zijn) te reduceren. Vandaar dat ik het dus niet eens ben met jouw oplossing, want het is te onderbouwen waarom ik dit zo zie. Praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Welke decoder gebruikt er tegenwoordig nog een retoursignaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hcQd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:03:
Welke decoder gebruikt er tegenwoordig nog een retoursignaal?
Wat dacht je voor het interactieve tv gedeelte? En er zijn klanten zat met alleen TV van Ziggo. Dat interactieve gedeelte gaat dan via DVB-C. En soms is het gewoon niet altijd mogelijk de decoder of TV aan het internet te hangen, dus dan is een retoursignaal gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
TS heeft een Humax, geen Cisco oid. Deze hebben geen ingebouwde modem en zijn voor ITV afhankelijk van het reguliere internet (dongle of UTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hcQd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:21:
TS heeft een Humax, geen Cisco oid. Deze hebben geen ingebouwde modem en zijn voor ITV afhankelijk van het reguliere internet (dongle of UTP).
Neemt niet weg dat teveel splitsingen ongewenst is, want het zijn vertakkingen met extra verlies van het signaal. En dat los je niet even op door dan maar het signaal extra op te schroeven om het daarmee het signaalverlies te compenseren. Het blijft verlies. Het beste blijft nog altijd zo min mogelijk, of helemaal geen aftakkingen maken in je installatie. Probeer alles zo zuiver mogelijk te houden. En ik zeg nergens dat een versterker niet mag of kan. Integendeel, maar extra splitten en signaal harder zetten zoals jij voorstelt is ook vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-07 22:27
Begin met de decoder eens direct op je AOP aan te sluiten.

Versterker hoeft vermoedelijk niet, maar eea is afhankelijk van de signaalsterkte en gebruikte kabel. Een 2-weg splitter achter een 2-weg splitter geeft zoals al berekend bijna 8dB demping.

Als je signaal een beetje fatsoenlijk is moet dat (net) kunnen. Maar je kan ook de 2-weg splitter vervangen door een 3-weg exemplaar. Een Hirschmann VFC0631 doet 6dB. Dat scheelt al weer een beetje, en vermoedelijk maakt die 2dB niet uit voor je modem.

Kun je de signaalwaardes eens uit je modem uitlezen? Dan heb je enigszins een referentie wat je signaal op je AOP is. Een Docsis downstream is 10dB lager dan een analoge zender. 0dBm op je kabelmodem komt overeen met 47dBmV.

Bij mij thuis zit de modem op gemiddeld -3dBm downstream. Dat is 44dBmV. Er zit een splitter voor van 4dB. Omgerekend zit het analoge signaal (dus) op 44+3+10= 57dBmV. Dat klopt ook met de waardes die ik meet als ik een coaxmeter op een analoog kanaal hang.

Op die manier kun je, zonder meter, toch enigszins een idee krijgen bij je signaal.

Ik gok echter dat het probleem bij TS niet de sterkte van het signaal is, maar de bekabeling. Zeker voor gevoeligere signalen (Hogere QAM enz) valt een storing veel sneller op. Goede bekabeling is essentieel. Slechte kabels met veel demping kun je wel oplossen met versterkers, maar dat lost het probleem van instraling niet op..... Als je een kabel hebt die niet goed is afgeschermd, hebben stoorsignalen altijd invloed op de kern.

En meestal is dat het probleem. Dat begon enkele jaren geleden al op sommige plekken met de opkomst van Digitenne, en is tegenwoordig ook relevant bij de uitrol van 4G masten. Meerdere ethertechnieken gebruiken dezelfde frequenties als kabelTV.

Stap 1 is dus de kabel uitsluiten en/of vervangen door goed afgeschermde kabel. Pas daarna aan versterkers gaan denken. Mooiste is om het signaal te meten en zo optimaal af te regelen, maar die mogelijheid heeft niet iedereen. Dan is de kabelmodem-meetmethode, common sense en optellen- en aftrekken een prima alternatieve methode.
Maar dat werkt niet als je geen specs weet van foekiejoekie-coaxkabels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Decoder / recorder rechtstreeks op mijn AOP boeit me niet. Die heeft namelijk niet echt een probleem. Dient alleen als recorder namelijk. Bovendien heb ik daar de kabels niet voor. Da's dik 15m namelijk ;)

Even een schematische voorstelling:
AOP --> Splitter voor kabelmodem --> splitter naar huisaansluitingen --> getrokken bekabeling --> inbouwdoos --> hirschmann --> Interactieve HD recorder --> hirschman --> TV (CI+ module).

De kabels die nu in de leidingen zitten was ik niet van plan opnieuw te trekken. Als ik daar Koka oid in gooi kost me dat onderhand net zo veel als een versterker. Bovendien hebben die het zonder de decoder altijd goed gedaan, dus het verschil zou daardoor gemaakt moeten worden. Ik heb alleen geen idee wat het dempingsniveau van dat ding is. In de handleiding, zie pag 62, vind ik alleen iets over signaalsterkte. En op de site van Humax zelf staat niks :/
Dus als iemand iets weet: ik hou me aanbevolen :)

De opmerking van de 3weg splitter is een goede. Ik weet niet hoeveel die HD decorder / recorder dempt, maar die tweede splitter er tussenuit kon net het verschil maken. Maar dat weet ik zo; ik trek er de tweede splitter wel even tussenuit en test even.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:22:

De kabels die nu in de leidingen zitten was ik niet van plan opnieuw te trekken. Als ik daar Koka oid in gooi kost me dat onderhand net zo veel als een versterker. Bovendien hebben die het zonder de decoder altijd goed gedaan, dus het verschil zou daardoor gemaakt moeten worden. Ik heb alleen geen idee wat het dempingsniveau van dat ding is.
Zoals hierboven al door DJSmiley is aangegeven kan het gebruik van goede coaxkabel net het verschil maken, dus investeren in goede coaxkabel is beter dat in een dure versterker met daarachter mindere kwaliteitskabels. Wil je signaalproblemen goed oplossen, dan ontkom je niet aan het vervangen van de kabels. Met argumenten als "ja, maar het heeft het altijd gedaan" help je jezelf niet echt verder. Dat is net zoiets als een auto naar de garage brengen waar iets aan mankeert, en als de garage het e.e.a. adviseert gaan roepen "ja maar, hij heeft het altijd gedaan". Tja... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Kleine update: ik dacht dat ik in de meterkast twee splitters had, maar dr zit rechstreeks op het AOP zo'n Tratec ding dat de aftap regelt voor het kabelmodem. Daar zit een Splitter met F connectoren rechtstreeks ingeschroefd. Van daar uit gaat het naar de doos in de woonkamer, en dan verder zoals eerder beschreven.

Ik vraag me nu dus af of ik dat Tratec ding zomaar zou kunnen vervangen, en zo ja waardoor. Want splitter zal ivm kabelmodem niet zomaar mogelijk zijn. Of maak ik dan een denkfout en is die Tratec unit zelf ook gewoon een splitter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja jongen, adviezen zat gegeven hierboven. Je doet er echter weinig mee, negeert het of het boeit je niet aan je reactie te lezen. Je gaat er niet eens op in. Ik nu ook niet, succes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Jammer dat je zo reageert. Maar zoals al eerder aangegeven: de in huis getrokken bekabeling vervangen gaat niet zomaar. En die is volgens mij ook gewoon goed. Maar die discussie even terzijde.

Concreet is mijn vraag: hoe moet ik die Tratec unit zien, en kan zoiets evt vervangen worden door een 3weg splitter oid?
Heb nog even gezocht, het is een Tratec PDF-65 datafilter:

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/bananendoos/full30035620_a.jpg

Hiervan is de uitgaande pen (bovenin, onder gaat naar kabelmodem) vervangen en daar zit rechtstreeks een Tratec splitter in gedraaid. Van daaruit gaat het dus naar de twee inbouwdozen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op zondag 20 april 2014 @ 00:32:
Jammer dat je zo reageert. Maar zoals al eerder aangegeven: de in huis getrokken bekabeling vervangen gaat niet zomaar. En die is volgens mij ook gewoon goed. Maar die discussie even terzijde.

Concreet is mijn vraag: hoe moet ik die Tratec unit zien, en kan zoiets evt vervangen worden door een 3weg splitter oid?
Heb nog even gezocht, het is een Tratec PDF-65 datafilter:

[afbeelding]

Hiervan is de uitgaande pen (bovenin, onder gaat naar kabelmodem) vervangen en daar zit rechtstreeks een Tratec splitter in gedraaid. Van daaruit gaat het dus naar de twee inbouwdozen in huis.
Ik wil nog wel reageren hoor, wellicht kan ik je toch verder helpen. Bij nader inzien is het ook lastig te bepalen, gezien je reactie of je de adviezen ter harte neemt. Sorry als het wat kort door de bocht overkwam.

Die module die je laat zien is een verouderde splitter. Mijn advies is om die in elk geval niet meer te gebruiken. Je zou die kunnen vervangen voor een driewegsplitter al verdient dat weer niet de aanbeveling zoals hierboven al aangegeven vanwege het verlies. Maar dit ding zou ik zeer zeker vervangen.

Bel anders de helpdesk op, en leg ze dit even voor, type splitter. Informeer goed naar de voorwaarden, en of het mogelijk is dat ze e.e.a. voor je kunnen oplossen kostenloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Kan ik proberen, al ben ik bang dat ze nee zullen zeggen. Tot aan het AOP is de boel goed, en ook de kabelverbinding voor internet is prima. Alleen dus af en toe wat blokjes - die ik zonder die decoder er tussen nooit had. Dus als ik Ziggo bel heb ik weinig om op te staan. Huisinstallaties doen ze alleen tegen betaling ;)
Ik heb genoeg huisinstallaties aangelegd om te weten wat ik moet doen en wat eea inhoudt, maar dit is even een lastige analyse. Ik kan helaas ook nergens vinden wat de evt dempingsfactor van die Tratec zou zijn. Dat het een ouder beestje is wist ik ;)
Zal van de week eens gaan spitten. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Update :)

Gisteren eindelijk de Ziggo helpdesk maar eens gebeld. Wat blijkt: de Humax doet iets met het signaal voordat ie het doorstuurt nar de TV. Dat "iets" heeft met de decoding te maken en zorgt er voor dat de TV zijn gescramblede pakketjes niet 100% goed binnenkrijgt. Voor analoge TVmaakt dat miet uit, maar boor digitale TV dus wel. Werkt dus net ietsje anders dan vroeger het doorlussen van een TV signaal door een videorecorder.
Gelukkig is de oplossing ook redelijk simpel: splittertje op het TV signaal en dan apart richting TV. En Humax. Dat ga ik van de week dus eens proberen :)

Pagina: 1